Autoa ostamassa, kysymykset, kokemukset vinkit, mutuilu?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Poro-, 22.06.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 049
    Nuo firmat jotka muutoksia tekevät ovat myös uusiin autoihin niitä tehneet. Japanilaisia suveja tais olla jossain vaiheessa piha täynnä konversiota odottelemassa. Ilmeisesti suorasuihkutteisiinkin moottoreihin ovat autotehtaatkin laittaneet myös imusarjaan suuttimia kaasulle eivät siis pelkästään suorasuihkuna ole ja on suorasuihkullisia moottoreita myös jälkiasennettu imusarjaan laitetuilla suuttimilla ja ovat toimineet hyvin.
    Myös suoraan palotilaankin niitä on olemassa mutta taitaisi olla senverran monimutkaista konversio ellei vaihda bensasuutinta kaasusuuttimeen ellei ole kuten diesel käyttöön dual fuel suuttimia jotka ovat toki myös direct injection mallisia ja on sitten 1 suutin mistä tulee diesel ja kaasu.
    Dieseliä tuskin kannattaa harkita kalliimman muutoshinnan takia ja myös dieselin korkeamman käyttövoimaveron sekä kalliimman polttoaineen takia ellei ole joku isokoneinen ja vaikka kuorma-autoksi tai linja-autoksi rekattu laite joissa verot ei muutenkaan ole ongelma ja halutaan lisäksi säästää polttoainekuluissa.

    Kaasua voi tankata joko kiinteään kk hintaan tai muutenkin edulliseen kilohintaan ja dieseleiden kanssa sitä dieseliäkin kuluu myös.
    Kaasukäytössä jos hyötysuhdetta ja tehoa halajaa niin optimaalinen moottori olisi sellainen missä olisi korkea puristussuhde ja turbokin on plussaa.
    Moottoreita mitkä vaatii yli 100 oktaanista kisabensaa kävisivät näinollen myös kivasti :) Maakaasun oktaaniluku on 130 ja biokaasun n. 140.

    Kannattaa vain katsella kiinnostavia bensiiniautoja ja kysellä ennen ostopäätöstä asennusliikkeestä onko mitään ongelmaa muutokselle ja sitten ostaa, jos pitäisi olla ok.
     
    Viimeksi muokattu: 07.08.2017
  2. Entäs sen auton hommaaminen esim. Ruotsista? Uudemmankin auton verot jää pieniksi, kun päästöt on pienet.

    Tuossa ulkomailla konversion tekemisessä taitaa olla ainakin se juttu, että sehän pitää kuitenkin muutoskatsastaa kaasulle sitten täällä Suomessa? Ja kiva juttu jos siellä on joku "ammattimies" tekemässä, niin korjailet sitten niitä täällä. Terra gas noita tekee, ja nyt kun se kaveri on näköjään kouluttanut muitakin siihen touhuun, niin asennuspisteitäkin on tällä hetkellä 11 ja ilmeisesti lisää tulossa. Siitä eikun kysymään omaa paikkakuntaa lähimpänä olevalta.

    Jos uutta katsoo, niin onhan noita vaihtoehtoja kuitenkin jonkun verran. Luulisi sieltä löytyvän itselle vaihtoehto? Esim volvoa taitaa saada vielä tänä päivänäkin ainakin puoli tehdasvalmisteisena? Muilla onkin sitten ihan tehdasvalmisteisia joku audi A3 tai skoda octavia on varmaan ihan päteviä peliä tai subaru, sekin taisi olla puoli tehdasvalmisteinen?
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 049
    Volvo on parmpi niillä Westportin kaasulaitteilla, kuin vanhemmat "omilla laitteilla". Tehoakin on paljon enempi westportin mallissa. Mitä tulee ns. tehdasmalliin esim. Opelilta niin ainakin Zafirassa ollut laitteisto oli aivan kuraa. Jälkiasennussarjoja on paljon parempia, kuin esim. mitä Opel laittoi autoihinsa. :)
    Jos joskus tulee jotain niin jälkiasennussarjojen hinnat ovat usein halvempia tosin voihan niihin tehdasmalleihinkin laittaa muiden valmistamia osia.
    Ainakin VW:n tapauksessa suosittelen parempia pulloja sekä rakentamaan fiksumman kotelon niille :) Kiitos Vagille, kun paskoo kaiken mihin koskee.

    Nyt Audi on kehittänyt uuden TFSI koneen mikä ilmeisesti tulee kaikkien nokalle. 1.8 nelari jossa 3 jakoketjua + hihna... Jee jee saadan siitä triplaTSI murhe :D
     
  5. PornReindeer

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2000
    Viestejä:
    5 095
    Ikävästi autokuumetta ollut jo jonkun aikaa ilmassa, mutta onneksi vielä vähän lyö järki jarrua. Nykyinen auto kyllä alkaa olla loppuunajettu (~330tkm / 16v), mutta kun viimevuosina ei ole tarvinnut ajella töihin niin kilometrejä kertyy alle kymppitonni vuodessa. Muutamalla tonnilla saa melkein yhtä kuppaisen (mahdollisen) pommin, mutta toisaalta tuntuu vähän pahalta laittaa 10-20t€ autoon joka on 99% viikonloppureissuja tms. varten. Vaikeaa tämä elämä :)
     
  6. CPT.Nine

    Rekisteröitynyt:
    25.02.2017
    Viestejä:
    33
    Mitsubishi Outlander 2006/7 malli. Onko kokemuksia sen nelivetojärjestelmästä? Toimiiko viskolukko vai onko 165tuhattta ajettu etuveto?
     
  7. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
  8. Kikkee

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2014
    Viestejä:
    2 090
    Työkaverilla 220tkm ajettu 2006 outlander ja hyvin vetää jokaisella pyörällä
     
  9. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 717
    Vakuuttelu on varmasti yhtä totta kuin että pakollista veneiden rekisteröintiä ei aiottu käyttää veneiden verotukseen.
     
    Viimeksi muokattu: 24.08.2017
  10. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
  11. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434
  12. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 049
    On niitä Peugeot 106:een sekä Toyota Yariksiin laitettu joten why not... Niin ja vanhempiin autoihin saanee alkaen 1500€ ja uudempiin sitten tonnin tai reilun enempi joten mistä tuo 5000€ nyt tulee? Alle 4000€ maksaa vielä isoon kuorma-autoon V8 koneella johon laitetaan kuitenkin useampi iso pullo jotka maksaa sitten reilusti.
    Varmaan fiksuinta olisi vaikka poistaa se vuotuinen vero niistä bensa-autoista siis niitähän ne silti on.

    Ihmettelen yhä tuota käyttövoimaveroa vaikka dieseliä alhaisempi onkin. Eihän siitä kerry mitään valtion kassaan, koska niitä autoja on niin vähän ja siitäkin kannasta on moni kuorma ja pakettiautoja :)

    Voisi tehdä vaikka niin, että käyttövoimavero pois sekä tonnin hyvitys muutoshintaan eli välittämättä ajoneuvosta. Jos tehokkaampi kone (lisää sylintereitä) ja haluaa enempi kapasiteettia kaasulle (isompia pulloja / useampia pulloja) niin toki maksaa enempi mutta saisi saman tonnin edun.
    Asennushinnat vain sitten putoaisivat tuon tonnin eli vanhempiin pikkuautoihin voisi asentaa halvimmillaan laitteet suunnilleen 500 euron hintaan.
     
    Viimeksi muokattu: 28.08.2017
  13. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
    Viimeksi muokattu: 28.08.2017
  14. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Ensin pää märkänä ostellaan niitä tänne 2-5 vuoden ajan ja sitten hommataan tännekin ajokiellot kaupunkeihin ja korkeammat verot dieselille... Valtio voittaa aina näissä auton verotusasioissa...
     
  15. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
    Eihän suomessa ole kuin ehkä yksi kaupunki..
     
  16. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    No jos helsinki pistäisi ajokiellon vaikka ihan kaikille autoille, ei se helsingin ulkopuolella asuvia liikuttaisi oikeastaan mitenkään. Kehäteitä ne eivät kehtaisi tukkia kuitenkaan.
     
    Viimeksi muokattu: 28.08.2017
  17. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828

    Väitteet polttomoottorin kuolemasta ennenaikaisia? Keksintö lupaa hurjaa pudotusta kulutuslukemiin


    - Kauppalehti
     
  18. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Hyvä vaan, että kaikin keinoin saadaan autokanta nuortumaan. Sitä en sitten tiedä, enteileekö tämä vanhempien euro-päästöluokkien käytön kallistumista, joten alle euro6:sta tuskin kannattaa enää hankkia.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/n3LbuVxn?ref=ampparit:fd13&ext=ampparit

     
  19. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Oikeusvaltiossa on hankala tehdä mitään räväkkää, mutta olisi ihan hyvä tarjota tapporahaa tai jotain muuta bonusta vanhan auton uuteen kunnollisen scr-dieseliin vaihtajalle. On vain aika hankala keksiä miten sen rajausu juuri scr-dieseleihin ja niistäkin pitäisi suodattaa huonoimmat jollain konstilla pois.

    Tuommoisen 2000-luvun "modernit" dieselit ovat kuitenkin vielä liikenteessä johonkin 400-500tkm lukemaan asti, eli vielä vuosikymmenen varmaan. Sinällään ne ei varmaan ole sen pahempia kuin vanhemmat, mutta ei niissä kyllä yhtään pienemmätkään päästöt ole. Kulutus toki on potentiaalisesti parhaiden scr-dieseleiden tasolla...
     
    Viimeksi muokattu: 01.09.2017
  20. turbo-palmu

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2014
    Viestejä:
    400
    Tuli tämmönen tilanne eteen jotta möin extempore oman nelivetosen v70:sen pois ja saisin työpaikaltani autoedun mahdollisesti ensi keväänä. Kysymys kuuluukin että minkä auton te ostaisitte hintaluokassa 2500-5000e. Itse katsellut tuohon hintaan myytäviä civiccejä ja corollia mutta jotenkin varsinkin 10v. toyotat vaikuttaa niin askeettisilta autoilta kuin olla ja voi. Onko kellään omakohtaista kokemusta tuollaisesta type-r:stä aika väliltä 02-05? Kattellu tommosia civiccejä ja kai se samantien vois sitten olla tommonen type-r jos siis hondaan päätyisi.
     
  21. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Type R iso + kierrättäminen kiihdytyksissä! Iso - kierrättäminen aina kiihdyttäessä. Ensimmäisen 2kuukautta tuo on ihan jees sitten ainakin allekirjoittanutta alkaa ärsyttää. Jos sulla on ollut aiemmin iso bensaturbollinen v70 tai d5 niin veikkaisin että alkaa ärsyttää hyvin nopeasti.

    Jos tuollaista haluat niin vilkaiseppa huutokaupat.comista siellä juuri huudossa tälläinen ja ainakin vielä varsin edullinen.
     
    Viimeksi muokattu: 04.09.2017
  22. Täytelaku

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2014
    Viestejä:
    408
    Itselläni oli todella likellä Type R:n osto. Olin jo rahat taskussa hakemassa autoa (koeajoin sitä viikkoa aikaisemmin) useamman sadan km päästä. Ei sitten vain enää iskenytkään samalla lailla kun kävi tarkastuslenkillä. Sinne jäi civicci eikä kyllä ole kaduttanut. On se sen verran kova normiajoon ja kone suorastaan huutaa kierrättämistä. Hieno auto kyllä luonteeltaan ja ihan ehdoton jos haluaa hauskaa pitää. Harrasteautoksi iso kyllä. Käyttikseksi iso ei.

    Tässä omat kaksi senttiäni.
     
    Viimeksi muokattu: 04.09.2017
  23. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Tätä olen miettinyt, että saavuttaako tuolla konversiolla muuta kuin halvemmat polttoainekulut? Tämän artikkelin tietojen perusteella ajoneuvovero pysyisi alkuperäisen polttoaineen mukaan laadittuna. Tuossa nimittäin olisi veroporkkanaa jos käyttövoimavero ja CO2-pohjalta määräytyvä ajoneuvovero laskisivat uuden polttoaineen päästöjen mukaiseksi, mutta eihän niin paljon porkkanaa voi kansalle tarjota...

    "Dieseleitä ei kovin paljon muuteta kaasuautoiksi. Syy on selkeä: dieselkonvertio pystyy käyttämään kaasua vain -prosenttisesti ja autoista pitää kuitenkin maksaa täysi dieselvero."

    http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201709042200370682_oa.shtml

    Muuttaisitko sinä bensa-autosi kaasu- tai etanoliautoksi?

    Tiistai 5.9.2017 klo 07.30

    (TERRA GAS)" style="color: rgb(0, 0, 0); font-weight: bold;">[​IMG]
    Tämä hörppö V8 haukkoo kaasua, mutta moottorin voisi asentaa myös etanolipäivityksen. (TERRA GAS)
    Valtioneuvoston budjettiesityksessä 2018 täyssähköautojen hankintaa sekä kaasu- ja flexfuel-autojen konvertointia varten on varattu yhteensä 6 miljoonaa euroa.

    Uusia autoja voi jo nyt ostaa ns. flexifuel-versioina, jolloin niissä voi käyttää etanolipolttoainetta, mutta auton voi myös muuttaa jälkikäteen käyttämään etanolia.

    - Kaikilla ei ole varaa sähköautoon tai kaasuautoon tai uuteen flexifuel-autoon, mutta bensiiniauton muuttaminen etanolia käyttäväksi flexifuel-autoksi maksaa vain 300 - 400 euroa asennuksineen, sanoo Tuomo Isokivijärvi StepOne Tech Oy:stä, joka valmistaa eFlexFuel E85-päivityspakettia, jota myydään ja asennetaan kymmenissä pisteissä eri puolella Suomessa.

    Isokivijärven mukaan Suomessa on noin 900 000 muutoskelpoista autoa.

    (PENTTI J. RÖNKKÖ)" style="color: rgb(0, 0, 0); font-weight: bold;">[​IMG]
    Noin 135 asemalta voi tankata etanolibensaa. (PENTTI J. RÖNKKÖ)
    Etanoliautojen kulutus- ja päästölukemat eivät kuitenkaan suuresti eroa bensiiniautoista, joten joku saattaa ihmetellä, miksi ne ovat mukana hallituksen tukemissa päästötalkoissa. Isokivijärvellä on siihen selitys.

    - Pitää tarkastella koko hiilijalanjälkeä. Kaikki Suomessa myytävä bioetanoli on aidosti jätteestä tehty, se on elintarvike- tai sahateollisuuden sivutuotetta. Se on uusiutuvaa energiaa ja osa luonnon hiilikiertoa päinvastoin kuin öljy, joka lisää ilmakehän CO2-päästöjä.

    (EFLEXFUEL)" style="color: rgb(0, 0, 0); font-weight: bold;">[​IMG]
    Etanolimuutosasennus kestää vain tunnin. (EFLEXFUEL)
    - Lisäksi valmistus on hajautettu eri puolille Suomea.

    Etanoli tuo lisätehoja





    Etanolin käyttö ei heikennä Isokivijärven mukaan auton käyttöominaisuuksia.

    - Itse asiassa auto saattaa tuntua hieman aiempaa pirteämmältä. Etanolihan on noin 105 - 106 -oktaanista ja se kestää paremmin puristusta. Se voi tuoda vapaasti ahdettuun moottoriin aiempaa muhkeamman keskialueen väännön.

    - Muutama hevosvoima voi myös tulla lisää vähän samalla tavalla kuin V Power-bensiinissä.

    Kuluttaja saa muitakin etuja.

    (EFLEXFUEL)" style="color: rgb(0, 0, 0); font-weight: bold;">[​IMG]
    Etanolimuunnospaketti on aika vaatimattoman näköinen. (EFLEXFUEL)
    - Etanoli säästää 15 - 20 prosenttia polttoainekustannuksia bensiiniin verrattuna. Etanoli palaa puhtaammin ja puhdistaa moottoria kertyneistä karstoista.

    Aiemmin laki vaati, että etanolipäivityksen saa tehdä vain valtuutettu asentaja. Nykyään paketin voi asentaa itsekin.

    - Jos on tehnyt yksinkertaisia autoremontteja, ei tämä ole vaikea tuote asentaa, hän arvelee.

    Etanolipäivityksen asennus vie osaavalta noin tunnin verran.

    - Koko paketti asennetaan konehuoneeseen, ohjainyksikkö ja johtosarja ja anturi, joka kertoo etanolipitoisuuden reaaliajassa. Anturi on sama, jotka autotehtaat käyttävät flexifuel-autoissaan.

    Etanolimuutoksia tehdään Isokivijärven mukaan tänä vuonna noin 1 000. Etanolia myyviä jakelupisteitä on Suomessa tällä hetkellä noin 135 kappaletta.

    Kaasuautolla ajetaan puhtaasti

    Bensiini- ja dieselautoja kaasuautoiksi konvertoivassa Terra Gas-yrityksessä budjettiesitykseen suhtaudutaan odottavan toiveikkaasti.

    - Sikäli tämä hallituksen esitys kuulostaa hyvältä, että se kohdistuu oikeasti työhön. Ja siitä hyötyvät nekin, jotka eivät osta uusia autoja,sanoo kaasuautoja konvertoivan tuusulalaisen Terra Gas Oy:n perustaja Mikko Ravi.

    Kaasuautossa on tavallisen bensiinitankin lisäksi myös kaasutankki, joten auton toimintamatka on pidempi kuin vastaavassa bensa-autossa.

    - Otetaan esimerkiksi 2006-mallinen Volvo V70-malli. Sen kaasusäiliöön mahtuu kaasua mahtuu noin 14,4 kiloa. Se vastaa noin 22 - 23 litraa bensiiniä. Auto kulkee noin 250 kilometriä pelkällä kaasulla ja sen jälkeen se vaihtaa automaattisesti bensalle, Ravi kertoo.

    (TERRA GAS)" style="color: rgb(0, 0, 0); font-weight: bold;">[​IMG]
    Mikko Ravi työssään. (TERRA GAS)
    Kaasu on toistaiseksi edullisempi polttoaine kuin bensiini. Maakaasun hinta on tällä hetkellä 0,737 euroa ja biokaasu 0,928 euroa litralta (kun kilohinta on suhteutettu bensiinin litrahintaan). Dieseliin verrattuna etuna on myös lähes puolet pienempi käyttövoimavero.

    (TERRA GAS)" style="color: rgb(0, 0, 0); font-weight: bold;">[​IMG]
    Mersun takakonttiin asennetaan lisäsäiliö. (TERRA GAS)
    (TERRA GAS)" style="color: rgb(0, 0, 0); font-weight: bold;">[​IMG]
    Joskus kaasupistoketta varten auton kylkeen pitää kairata reikä. (TERRA GAS)
    - Normaalikokoisessa kaasuautossa käyttövoimavero on noin 200 - 25 euroa vuodessa, laskeskelee Ravi.

    Biokaasulla ajettaessa CO2-päästöt ovat 97 prosenttia pienemmät kuin bensiinillä ajettaessa. Maakaasulla ajettaessa erotus jää 25 prosenttiin.

    Muutostyö kaasuautoksi on sen verran arvokas, että ihan halpaan autoon sitä ei kannata tehdä. Toisaalta paljon ajavalle se maksaa itsensä takaisin.

    - Hintahaitari liikkuu noin 2 500 - 3 000 välissä. Kallein, minkä olen tehnyt, on iso R-sarjan Mercedes. Se maksoi 4 150 euroa, kertoo Mikko Ravi.

    Vaikuttaako kaasukonvertio auton ominaisuuksiin.

    - Hieman leikkaa tehoja, ehkä noin 5 prosenttia, mutta aika samanlainen ajotuntuma on kuin bensiiniautollakin, Ravi ynnää.

    Moottorin kestoon kaasukäyttö ei vaikuta.

    - Itse asiassa öljyt pysyy puhtaampina, joten se saattaa pidentääkin moottorin käyttöikää. Tulppien ikää kaasu lyhentää. Normaalisti 100 000 kestävät iridium-tulpat kestävät kaasuautossa puolet tästä.

    Konvertoitu kaasuauto käynnistyy aina bensiinillä, joten se lähtee pakkasessa helposti käyntiin. Viimeistään kilometrin kohdalla se vaihtaa kaasuun.

    (TERRA GAS)" style="color: rgb(0, 0, 0); font-weight: bold;">[​IMG]
    Kaasutankki asennettuna Citroen Picassoon. (TERRA GAS)
    (TERRA GAS)" style="color: rgb(0, 0, 0); font-weight: bold;">[​IMG]
    Kojelautaan ilmestyy vain yksi lisäpainike. (TERRA GAS)
    Ulkoisesti kaasuauto ei erotu bensa-autosta. Ohjaamossa näkyy yksi ylimääräinen painike, josta auton voi pakottaa bensakäytölle.

    Suurin muutos ovat kaasutankit, jotka on usein piilotettu tavaratilaan.

    - Kaikki muu on kaasuautossa kivaa ja halpaa, mutta säiliöt ovat isoja ja niihin mahtuu aika vähän kaasua.

    Käytännössä minkä tahansa bensiiniauton voi muuttaa kaasuikäyttöiseksi. On ollut autoja isoista Amerikanraudoista tavallisin pieniin Toyotiin.

    - Tällä hetkellä työn alla on yksi iso Mersu ja nelivetoinen Volvo XC70.

    Dieseleitä ei kovin paljon muuteta kaasuautoiksi. Syy on selkeä: dieselkonvertio pystyy käyttämään kaasua vain -prosenttisesti ja autoista pitää kuitenkin maksaa täysi dieselvero.

    (TERRA GAS)" style="color: rgb(0, 0, 0); font-weight: bold;">[​IMG]
    Alfaankin saa kulkemaan kaasulla. (TERRA GAS)
    PENTTI J. RÖNKKÖ
    [email protected]
     
  24. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
    Onhan tuo RE85 ja Biokaasun tukeminen järkevää. Vanhat bensa-autot kannattaa muuttaa etanolilla toimiviksi ja uudet etanolilla tai kaasulla toimivaksi,
    jos kaasua on alueella saatavilla.
    Sähköautot ovat vielä kalliita ja latausverkostoa ei ole.
    Onka biokaasulla veroetua? Näyttää maksavan aika paljon enemmän verrattuna tavalliseen.
     
    Viimeksi muokattu: 05.09.2017
  25. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Ja sitten noissakin etanolikonversioissa oli, että 2007 ja vanhemmat menee niin, että purkki sisään ja ajoa. Uudemmat sitten vaatii jo trafin tutkimuksia ja sertifikointeja, joten ei taloudellisesti järkevää.

    En nyt tiedä mikä idea tuossakin on, että 10v ja vanhemmat menee helpolla kun autokannan keski-ikä on 12v niin kai olisi hyvä saada tuoreemmatkin autot käyttämään etanolia kun kerran ympäristöä ja Suomen taloutta pelastetaan.

    Kaasukonversio taas on sen verran hinnakas, ettei aivan halpaan autoon sellaistakaan kannata tehdä.

    En tiedä, mutta aika paljon on hintaeroa maa-ja biokaasun välillä
     
  26. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
    Laitteen valmistajalta voi löytyä tarvittavat sertifikaatit ja lisätutkimuksia ei tarvita?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti