Autoa ostamassa, kysymykset, kokemukset vinkit, mutuilu?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Poro-, 22.06.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. svalkein

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2000
    Viestejä:
    89
    Itse tuli laitettua parin sähköauton/hybridin jälkeen Audi A3 g-tron kaasu/bensa-auto Stronic-askilla. Työpaikan vaihtumisen myötä työmatkaa kertyy 210 km/pv ja laskin että kaasulla ajo kustantaa aika tarkalleen 5€/100 km (Gasum ei valitettavasti operoi näillä main vaan paikallinen toimija). Bensaa ei kulu käytännössä lainkaan koska tankillinen kaasua riittää 400 km maantieajoon, käyn siis joka toinen päivä tankilla kotimatkalla. Tänään tipahti Trafin lasku postiluukusta, vuosittainen käyttövoima + ajoneuvovero yhteensä 367 euroa (CO2-päästöt 88 g/km)
     
    Viimeksi muokattu: 18.05.2017
  2. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Millainen tavaratila tuossa on? Näköjään kaasusäiliöitä ei saa sedaniin ja toi sportback on vissiin siitäkin pienempi.

    Noin muuten ei tarvii ihan kauhean kauaa ajaa että maksaa itsensä, 1.6 TDI on vain reilun tonnin halvempi.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. svalkein

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2000
    Viestejä:
    89
    Ajelin pari vuotta sitten A3 sedanilla ja kyllä Sportbackissa pienempi kontti on. G-tronin tavaratila on vielä vähän naftimpi kuin Sportbackin, saman muotoinen mutta pohja on korkeammalla koska kaasusäiliöt ovat taka-akselin päällä. Ei se silti mitenkään häiritsevän pieni ole, ainakaan omiin tarpeisiini. Hain tämän Tukholmasta, kaksivuotias, 25 tkm ajettu.
     
    Viimeksi muokattu: 18.05.2017
  5. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
    Minkä verran tuli autoveroa noin tuoreelle kaasuautolle?
     
  6. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Siis yhdeksän tollasesta vanhasta C-coupesta?! Sillähän saa jo uudemman ja vähemmän ajetun Eemelin! Okei, ei ole pikkusportti, mutta kyllä ny vähän pitää miettiä mitä sillä samalla rahalla saa.
     
  7. svalkein

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2000
    Viestejä:
    89
    Veroa mätkähti 3550 euroa. Veroprosentti oli 13.3, vero lasketaan (onneksi :) CNG-päästöjen (88g) mukaan eikä bensiinin (115g, jolloin veroprosentti olisi ollut 18.2% ja autovero noin 4.800 euroa).
     
  8. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
    Onhan siinä jonkinmoinen ero bensaversioon.
     
  9. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Volvostahan voi vaihtaa paineensäätimen ja vaikka cng puolen ohjauksen eri valmistajan tuotteisiin, että saa kestävämmän ja halvemman ratkaisun.
    Toki rungossa olevat pullot polttoainelinjat jne. jätetään ettei turhaa työtä tee ja on edelleen ns. tehdaskaasu.
    Volvolla on uudemmissa malleissa paremman kanadalaisen valmistajan (Westport) kaasulaitteet.
    Tässä vähän tietoa niistä Volvoista. http://www.westport.com/products/automotive/westport-sweden/volvo-v60+v90-bi-fuel-en/
     
  10. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 295
    Tosi sporttinen toi sportcoupe muutenkin :D
     
  11. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
  12. illboy

    Rekisteröitynyt:
    04.04.2016
    Viestejä:
    800
    Näissä mersun koneissa kampiakselin ratas jätetään vaihtamatta, koska vaatii moottorin irrottamisen ja paljon työtä :cool:
     
  13. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Tuo nimenomainen tutkimus tuntuu ajavan takaa enemmänkin autotehtaita koska väite on että >30% kuolemista johtuu autotehtaiden huijauspäästöistä.

    Tosin joku voisi katsella Arcadianmäen suuntaan ja kysyä "miksi autokantamme on yli 12 vuotta vanhaa - eikö hallitusta kiinnosta ennenaikaiset Nox, ym. päästökuolemat". Turha ainakaan täällä periferiassa alkaa autotehtaita syyttämään kun autokantaa tahallaan pidetään vanhana koska sitä halutaan pitää rahastusautomaattina. Suomessa "verot vastaan terveys" ei ole koskaan ollut vaikea kysymys: vastaus on aina "verot"...
     
  14. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    NOx päästöraja ajoivat dieselit tuottamaan huikkasia. Tuossa tutkimuksessa ei ole mitään uutta. Bussit ja kuorma-autot ovat suurin lähde molemmille. Huikkaset ovat pahasta koska kuljettavat mukanaan kaikenlaisia molekyylejä, kuten noita PAHheja. Modernit päästövempeleet purevat noihinkin, joten sen puoleen keskustelu pitäisi keskittyä siihen miten vanhat autot saadaan vaihdettua uudempiin. Isoissa kaupungeissa käytännössä on käyttörajoitteita vanhojen päästöluokkien autoille.

    Lopputulos: niin bensa- kuin dieselautoillekin on asestettava päästörajat joiden on toteuduttava normaalissa käytössä. Nyt sellaisia ei ole. Teoriassa raskas kalusto testataan laajalla kuormitusalueella, mutta silti mikään ei sano mitä niiden pitäisi tiellä päästellä.
     
    Viimeksi muokattu: 26.05.2017
  15. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 827
    Eikö tähän ollut tulossa muutos, eli testataan aidoissa olosuhteissa..?
     
  16. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Eikös ne raskaankaluston testit tehdä pelkälle moottorille, ja ole myös käytännössäkin aika pätevät? Luin jostain että käytännössä uudempien päästönormien rekat ovat paljon vähemmän saastuttavia kuin saman ikäiset henkilöautot, koska tuossa päästötestissä ei ole vastaavanlaisia porsaanreikiä.

    Porsaanreikiä siis enää. Kuulemma aiemmin ne testattiin joillain tietyillä kierrosluvuilla jonka takia polttoaineen kulutus saattoi laskea ajamalla kovempaa kun moottori kiersi hieman enemmän kuin sillä päästötestikierrosnopeudella.

    Tietysti vastaava km pohjainen päästölaskenta ei toimi kuorma-autoissa koska niiden kuormitus vaihtelee niin paljon.
     
    Viimeksi muokattu: 27.05.2017
  17. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Raskaan kaluston testi on kyllä pätevä, mutta mikään ei takaa että moottori toimisi samalla tavalla myös ajon aikana. Toisaalta nykyään ei ole mitään syytä huijata koska scr-järjestelmä mahdollistaa kuitenkin täyden taloudellisuuden huijaamattakin, ainoa haitta on urean kulutus. Joitakin vuosia sitten kuorma-autot varmasti vielä optimoi kun scr-järjestelmää ei ollut vielä aivan pakko laittaa, joten koneet oli trimmattu päästöihin muuten joten ne kävi aivan paskasti ja kulutti hirveästi. Melko varmasti sitten kun kone haistoi ettei olla ainakaan testissä, vaihtui sinne ihan muut kartat.
     
    Viimeksi muokattu: 28.05.2017
  18. Merkkis

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2008
    Viestejä:
    73
    Minkäs farkun ottaisitte 9000 - 12000e budjetilla? Nykyne on Passat B6 Sedan (2010) bensa luotettavalla 1.4 TSI-koneella, josta tarttee nyt perheenlisäyksen vuoksi luopua ja ottaa vähän tilavampaa alle.

    Ainoat "pakolliset" herkut on vakkari & automaatti-ilmastointi, mutta mieluusti tietty paljon mukavuuksia, kun tulee parisen tuntia pelkästään työmatkoihin menemään päivittäin.

    Oon tällä hetkellä Mazda 6sia kattellut.. Niiden ruosteongelmat vaan vähän pelottaa takaraivossa:D
    Eli hakusessa siistin ulkonäön omaava bensa käyttis.
     
    Viimeksi muokattu: 02.06.2017
  19. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
  20. Namke

    Rekisteröitynyt:
    26.02.2015
    Viestejä:
    223
    Saisiko vähän apua täältäpäin autoihin liittyen.

    Eli autoa olisi hommaamassa ja hakusessa olisi suht pieni, pienellä kulutuksella sekä edullisilla varaosilla. Budjetti max 2000€. Kilsoja tulisi varmasti alle 10tkm/vuosi.

    Käyttö olisi pk-seudulla ajoa ja kadunvarteen pysäköitymistä. Eli kuljetusta paikasta A paikkaan B. Todennäköisesti yksin tai kaksin, tavaratilaa ei välttämättä tarvitse niin paljon. Katsellut esim. Opel astraa, Citroen C2, Peugeot 307, ja Smart fortwo. Mitään sen kummempia varusteita ei varmasti ole pakko olla, kaikki toki plussaa. Saisiko vähän vinkkejä, tai mahdollisesti muita vaihtoehtoja.

    Edit: tulikohan väärään ketjuun?

    Edit II: Ei tullut! t:tth78
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 03.06.2017
  21. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    http://www.is.fi/autot/art-2000005243896.html

    Toivottavasti pitävät kiinteät taksat ja tarjoavat yksityisautoilijoille myös.
    Erihintaisena vaikka toistaiseksi voimassa olevaa jonka voi irtisanoa x euroa / kk ja sitten 1v 3v jne.. sopimuksia.
    Paljon fiksummpaa, että voi valita auton (fyysinen koko, moottorin koko ja teho) ja silti valita sopimuksen tiettyyn kk taksaan polttoaineet.

    Kuorma-autoksi rekatuille autoille kiva eritoten, kun ei päästöjen mukaan veroja. :P
     
    Viimeksi muokattu: 08.06.2017
  22. Gasumilta hyviä vetoja nämä. Yksityisatutoilijoille on ollut tuo 18kk maakaasua 69€/kk tai biokaasua 89€/kk tarjous voimassa jo jonkin aikaa, jos ostaa liikkeestä
    tai maahantuon kaasuauton itselleen. Jos laajentavat tuon vielä kuukausimaksulliseen versioon sen jälkeen, kun itseltä se sopimus päättyy, niin ei kyllä ole vaikea miettiä ajaako kaasulla vai ei.
     
  23. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 827
    Verottajan iskua odotellessa...
     
  24. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
    Taitanee tosiaan olla päätetty jossain, että sähkö- ja kaasuautot ovat tulevaisuutta. Biopolttoaineet lienevät pelkkä välivaihe siirryttäessä liikenteessä pois polttomoottoriajoneuvoista. Sitä en osaa sano, hankaako Suomi tässäkin asiassa yhtä kovasti ja pitkään yleistä suuntausta vastaan, kuten esimerkiksi autoveron tapauksessa on tehnyt?

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/dieselista-muodostui-painajainen/Ua5eCqen

    Volkswagenin lisäksi Daimlerilla ja Fiat Chryslerilla on ongelmia. Ehkä on jo parempi sanoa, että ainakin niillä. Mitä ilmeisimmin lähes kaikki ovat manipuloineet dieselautojensa typpioksidipäästöjä. Ainakin niitä.

    Kyseenalaisen peukaloinnin lisäksi erityisesti Saksassa keskustellaan dieselautojen ajokielloista, joita moniin kaupunkeihin on liian korkeiden pienhiukkaspäästöjen vuoksi luvassa jo ensi vuonna (KL 4.5.). Maan autoteollisuuden ”valttikortista” on tullut painajainen, joka piinaa sekä valmistajia että autoilijoita.

    Vuoden alussa Saksan teillä huristi yli 15 miljoonaa dieselhenkilöautoa. Mahdolliset ajokiellot koskevat suurinta osaa niistä. Siksi huolestunutta keskustelua dieselin tulevaisuudesta kuulee kaikkialla.

    Suomessa on tästä asiasta parempaa tietoa. Tietysti. Uusimmalla tekniikalla varustetun dieselauton voi kuulemma ostaa ihan huoletta (KL 6.5.). Tällaista ylivertaisen edistyksellistä tietämystähän meillä on vähän kaikesta: putkiremonteista, alkoholipolitiikasta, Saksan sosiaaliturvamallista, hallintarekistereistä ja sen sellaisista. Kyse on vain siitä, koska muut ymmärtävät, että me ymmärrämme enemmän.

    Sivistyksen takamailla huoli dieselin tulevaisuudesta on joka tapauksessa suuri. Väitteet siitä, että uudet Euro 6 -moottorit olisivat lähes yhtä puhtaita kuin sähköautot, tuomitaan kohtuullisen yksiselitteisesti. Normaaliajossa niiden typpioksidipäästöt ovat viisi kertaa sallittua korkeampia. Tieto on Saksan liittovaltion ympäristöviranomaisen vahvistama.

    Autoteollisuuden vastaus ajokieltokeskusteluun on, että Euro 5 -moottoreihin tehdään ohjelmistopäivitys, joka tekee niistä ”melkein” Euro 6:n tasoisia. Siis sellaisia, jotka eivät oikeasti täytä päästövaatimuksia.


    Huoli näkyy markkinoilla. Vuoden 2016 alussa dieseleiden osuus yksityisasiakasmyynnistä oli 36 prosenttia. Nyt se on pudonnut 23 prosenttiin, ja jälleenmyyntiarvot ovat notkahtaneet. Yritysmyynti on pysynyt vielä ennallaan, koska riski jälleenmyyntiarvosta on leasing-sopimuksen tehneillä autokonsernien pankeilla. Luottoluokituslaitokset varoittavat tästä aikapommista.

    Jotkut logistiikkajätit ovat tunnistaneet ja tunnustaneet dieselautojen riskit.Deutsche Post DHL:llä on oma yhtiö, joka valmistaa sähköisiä jakeluautoja (KL 6.4.).

    Saksan autoteollisuudelle tärkeää myyttiä vähemmän kuluttavasta ja sitä kautta ylivoimaisen ympäristöystävällisestä dieselteknologiasta varjeltiin kauan. Nyt tarunhohto himmenee. Laskua maksavat vääjäämättä myös tavalliset autoilijat.
     
  25. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 827
    Tuossa jutussa ei nyt ollut yhtään mitään muuta kuin jossittelua.

    Paitsi se, että dieseleiden myynti on hieman kohun seurauksena laskenut.
     
  26. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Täytyy muistaa että esim. vuonna 2015 Golf oli Euroopan myydyin automerkki josta suuri osa oli dieseleitä.

    Jos olettaa ettei diesel-pääsöhuijaus josta VAG ja muutama muukin jäi kiinni, vaikuttanut myyntiin ei välttämättä ajattele asiaa ihan kokonaisuuden kannalta.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti