Autoa ostamassa, kysymykset, kokemukset vinkit, mutuilu?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Poro-, 22.06.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 559
    Ei sillä olekaan väliä. Tai no sillä tavalla on väliä, että joutuuko autoilija jälleen kuinka pahasti maksumieheksi tässäkin uudistuksessa...

    Kappas, en hesaris lue maksumuurin vuoksi. Mielenkiintoinen juttu.

    Hyvin on hiljaisuudessa tosiaan uudistuksien valmistelu. Eikös alkuperäisen tiedon mukaan syksyllä piisi nyt tihkua jotain tietoa siitä, minkälaiseksi liikenteen verotus oikein menee nyt kun Bernerin hanke kaadettiin?
     
  2. analysti

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2004
    Viestejä:
    352
    Katsastustilastoista juttua. Juuri pääsin eroon katsastustilaston jumbopään autosta. Omistusaikana en tilastoista tiennyt. Luulin, että nyt on kerrankin laatuauto alla verrattuna edellisiin, kun aina menee katsastuksesta läpi ja kaikkki muutenkin toimii.

    Katsastustilasto yllätti jälkikäteen. 10-vuotiaista Chevrolet Nubiroista hylätään joka kolmas. Kolme yleisintä hylkysyytä ovat erilaiset jarruviat. Taisi katsastusmies kerran sanoa, että jarrulevyt ovat kuluneet, että ei enää ensi vuonna mene läpi. Kolme vuotta meni ja ei kulunut loppuun (eco-ajoa ilman jarrutuksia). Lopuksi vaihdoin autoa.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Ferriswheel

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2012
    Viestejä:
    478
    No heh, sehän onkin vakava rike jos on jokin nivel väljä tai jarruissa sanomista. Eiköhän niitä yhdellä jos toisella merkillä ole ongelmana. Mitenhän mahtaisi tilastojen käydä jos mukaan otettaisiinkin katsastuksen ulkopuolisia vikoa kuten kone ja vaihteisto viat. Mahtaisi muutama ''parempikin'' merkki nousta listalla :D Ja tuossa tilastossa ei yhtään huomioida koska auto on viimeksi käynyt korjaamolla laitettavana. Toiset merkit kun tykkäävät lepuuttaa enempi pajan puolella kuin ajossa niin tottakai ne laitetaan siihen kuntoon että leiman saa kertayrityksellä.
     
    Viimeksi muokattu: 24.03.2017
  5. Furio

    Rekisteröitynyt:
    01.10.2006
    Viestejä:
    106
    Nyt tässä hetken aikaa Nettiautoa kytättyäni, alkaa tuo valinta selkenemään. Hyundaita näyttää tulevan tasaiseen tahtiin aivan karvalakkiversiona (1.4 vapari) myyntiin n. 30 tkm ajettuna. Ovat vanhoja liisareita pääosin kaikki. Hieman paremmin varusteltuja ei pahemmin näy. Opel varmasti hyvä, mutta tosiaan tuossa 15 ke hintaluokassa ovat selkeästi vanhempia ja enemmän ajettuja. Fordia kävin 1.0 ecoboostina ajamassa, ei moitteita. Meganea en ole vielä päässyt ajamaan, valinta oikeastaan rajoittuu tällä hetkellä näiden kahden mallin välille. Rellu kiinnostaisi varusteiden puolesta ja kahlattuani yli 100 sivua Rellufoorumia läpi, ei sieltä mitään huolestuttavaa tullut esille. Fordeja joutuu jo vähän jopa metsästämään, koska erot ajokilometreissä on melko suuria. Ajatuksena olisi löytää auto kilometreillä, jossa vielä olisi alle 100 tkm 3-4 vuoden päästä (n. 12 tkm/vuosi). Pitää nyt tosin ensin myydä oma vaihturi pois ja sitten rauhassa tarkkailla nettiautoa ja valita se sopiva sieltä. Onneksi vaimo jää kotiin kesäksi , niiin pärjätään tuolla meidän toisella autolla melko pitkälti.
     
  6. itarumaa

    Rekisteröitynyt:
    28.02.2013
    Viestejä:
    918
    Onko kenelläkään kommentoitavaa näistä neljästä eri vaihtoehdosta:
    Chrysler Crossfire 3.2 aut.
    Chrysler 300c 3.5 aut.
    Cadillac CTS 3.2 aut.
    Jaquar S-type 3.0 facelift aut.

    Joku noista neljästä vois olla seuraava autoni, mutta mikä. Kolme sedania, yksi coupe. Kaikki v6 automaatti ja takaveto joka on hakusessa.

    Itseäni ehkä eniten miellyttäisi tuo Cadillac, paras saatavuus hinnan puolesta olis varmaan Jaguaarilla, muut on melkein noudettava Virosta tai Saksasta.
     
    Viimeksi muokattu: 25.03.2017
  7. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    Ihan puhtaasti mutulla heittäisin, että Cadillac tai Jaguar miellyttäisi täällä eniten. Crossfire on sisältä masentavan näköinen (toki varmaan ihan mukava ajettava noilla spekseillä) ja Chrysler 300C yrittää liikaa ja jää lopulta kaikilla osa-alueilla Jagesta ja Cadillacista. S-Typessä voisin kyllä ennemmin harkita sitä V8:a, liekö kulutuksessa mitään hirveää eroa?
     
    Viimeksi muokattu: 25.03.2017
  8. Eikös Crossfire ole mersun tekniikalla? SLK taisi olla ns. sisarmalli.
     
  9. mjarkko

    Rekisteröitynyt:
    20.11.2001
    Viestejä:
    238
    Skoda OCTAVIA Combi 1,0 TSI Ambition

    Onko mistään kotoisin? kävin koeajamassa. Ihan mukava ajaa kun entinen on vm-97 passat.

    Mutta tuo kone, mitä mieltä siitä?
     
  10. platinumi

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2013
    Viestejä:
    207
    Löytyyköhän tuolta saksasta mitään mitä kannattaisi tuoda hintaluokassa 5-10k€. Tuntuu että kaikki tuommoiset saa samaan hintaan suomesta. Ford mondeo mk4, Audi a4 b7/b8, Mercedes W204, BMW E90 kokoluokkaa... Kävisi kyllä vaikka halvempikin. Tuli vaan lento varattua kun halvalla sai mutta saahan noita kotimaastakin.:) Olisi taas autolle tarvetta.
     
  11. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 295
    Crossfire on vanha slk eri kuorissa. kamala auto kaikin puolin, näyttääkin joltain markan vehkeeltä.
    Upgreidaa budjetti ja osta cts-v, mikään noista ei herätä itsessä minkäänlaista kiihotusta.

    Ihan vaan mun mielipide.
     
    Viimeksi muokattu: 25.03.2017
  12. Täytelaku

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2014
    Viestejä:
    408
    Höpöhöpöjuttuja puhelet. Tottakai se kertoo jostain jos nivelet väljistyy tai jarruissa teho heikkenee (osien ja työn laadusta tälleen rautalangasta). Kone-ja vaihteistoviat erikseen, ne kun eivät edusta turvallisuutta. Toi viiminenen asia minkä mainitsit on myös aika paskaa. Sen mukaan kaikki ranut pitäisi olla huippukunnossa kun ne siellä pajalla taitaa eniten aikaa viettää! :D
     
  13. itarumaa

    Rekisteröitynyt:
    28.02.2013
    Viestejä:
    918
    Crossfiresta kyselen, kun se on ihan siistin näköinen auto, mutta netistä löytyneet kommentit ei oo kovin mairittelevia ko. autolle. Kasikonetta en haluaisi heti uutta, kun sellainen oli jo 5v ajan, mutta tällä hetkellä aattelin jatkaa miettimistä Cadillacin ja Jaguaarin välillä.
     
    Viimeksi muokattu: 26.03.2017
  14. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    Kuten tuossa sanottua, niin etenkin halvemman luokan autoihin (kuten ranskalaiset) noita perus kulutusosia vaihdellaan kenties myöhässä enemmän, välttämättä kyse ei ole siitä, että niiden käyttöikä olennaisesti eroaisi esim. VAGien osista (joita ei varsinaisesti tunneta alustanosien kestävyydestä!). Moni tekijä vaikuttaa. Samoin mitään kommenttia ei ilmeisesti irtoa siitä, että vaikka alustanosia saisikin vaihdella tiuhempaan, niin aika monta kierrosta täytyy vaihtaa, että päästään edes yhden suutin- tai laatikkoremontin kustannuksiin.

    Enemmän kun näitä kestävyysjuttuja (osat alkavat olla niin samoja kaikissa autoissa muutenkin) niin itse olen miettinyt ranskalaisten ja italialaisten heikkoutena korjattavuutta itsessään. Esim. itselläni sinänsä luotettavasti pelannut C5 aiheutti ongelmia kun raitisilmasuodatin oli aivan idioottipaikassa kuskin jalkotilassa yms. Tuollaisiin asioihin eivät näiden luovempien maiden inssit kiinnitä tarpeeksi huomiota. Toisaalta osaavat panostaa etenkin mukavuuteen ja korikestävyyteen reilusti paremmin kuin vaikkapa saksalaiset.
     
    Viimeksi muokattu: 26.03.2017
  15. Topparius

    Rekisteröitynyt:
    08.03.2015
    Viestejä:
    10
    Mulla on ajossa 05vm 300c 3.5 v6 padalla ja itse tosi tyytyväinen ollut autoon.

    Huoltohistoriassakaan ei ole mitään järkyttäviä remontteja ollut, yleisin hylkäyksen syy on näissä Ohjausnivelet ja -tangot. Omaan yksilöön on huoltokirjan mukaan noin 50tkm ajettuna vaihdettu kaikki nivelet eteen moogin rasvanipallisiin ja tällä hetkellä 175tkm mittarissa ja meni huomautuksitta läpi katsastuksesta. Renkaiden vaihtojen yhteydessä rasvailtu. Vaikka autossa on kesärenkaina 265/35 r22 ollut jo uudesta asti ja kw:n säädettävä alusta ja aika tontissa mennään. Alustan osista usein on vaihdettu kallistuksenvakaajan runkoheloja niinkuin nyttenkin vaihdoin, mutta halvat vajaa 8euroa kappale ja aikaa meni renkaidenvaihdon yhteydessä ehkä 5min / puoli.
    Pyöränlaakereita tai taakse mitään tukivarsia tai puslia ei ole vaihdettu. Eikä moottorille ole tehty mitään ylimääräistä EGR:n vaihdon lisäksi. Tai jos on niin tehty salaa, koska kuitteja ja merkintöjä huoltokirjassa on kattavasti.

    Jarrulevyt vaihdoin eteen nyt katsastukseen ja taakse palat, takana on vielä alkuperäiset levyt ja edestä vaihdoin nyt alkuperäiset pois.
    Oma on canadan tuonti ja edessä on 320mm levyt ja yksimäntäiset satulat, suomi autoissa on 345mm levyt ja kahdella männällä ja niissä on alemman männän jumimisen takia essonbaarin mukaan mennyt levyjä kieroksi. Käsijarruhan näissä on kans ongelma jos sitä ei käytä, mutta sama on kaikissa automaatilla olevissa. Itse oon käyttänyt sitä aina ja pitää eikä jumita.

    Erityistä on että akku on alkuperäinen DaimlerCrysler tarralla! :D

    Muuten perushuoltojen ulkopuolella tehtyjä remontteja on :
    - EGR:n vaihto. rockautolta posteineen alle 40e ja parkkipaikalla vaihtaessa aikaa meni alle tunti. Vähän ahdas paikka kyllä, moottorin takana.
    - Vaihdelaatikkoon vaihdettu 1 o-rengas. Ei vuotanut paljoa mut laatikon kylki oli öljyssä. vaihdettu laatikkoöljyjen vaihdon yhteydessä. Ei kai ollut montaa euroa, koska koko homma oli 190. Öljyineen ja suodattimneen.
    - Pakoputkesta oli katin jälkeen mennyt haitariosa paskaksi. Hitsailtu tarvikeputkesta, muutama kymppi kuluja.
    - pakoputken kannake perästä, mutta sekään ei ollut alkuperäistä nähnytkään ku ite tehdyt tuplat putket.
    - Dampperi jonka rikkoivat huollossa jakohihnanvaihdossa.


    Sisusta on juu muovinen, mutta pysynyt tähän asti siistinä. Nahkakaan ei oo viimisen päällä laadukkaan tuntuista, mutta pysynyt kuin uutena, ei ole kulumaa tai reikiä tullut.
    Maalipinta pysynyt tässä yksilössä ainakin siistinä. Riippuu toki miten autoa pidetään. Jotkut valittaneet et mustaan tulee helposti pyörrejälkiä.
    Aika uraherkkä kesärenkailla ja vaistomaisesti tulee ajettua joko reunassa tai kesällä urien ulkopuolella huonoilla teillä.
    bostonin äänentoista on yks parhaista alkuperäisistä mitä oon kuullut.

    Essolta kuultuna myös 5-lovisella automaatilla olevissa olisi laatikkovikoja joka on mersun laatikko nag1, mut tiedä näistä. Eniten vikoja on niiden Chryslereissä jotka niillä eivät ole koskaan edes ajaneet.

    Varaosat on halpoja jos välttää marmoritiskiä tai suomalaisia jenkkiosien myyjiä. Rockautolta, ebaysta ja näistä perus varaosa24 jne löytyy hyvin tarvikkeita edullisesti.

    Tarvikeosia löytyy paremmin kun aikaisemmin ajossa olleeseen d4d anjovikseen ja ylläpitokulutkin olleet pienemmät kuin siinä. Mikä ei tietenkään toyota miesten mukaan ole mahdollista.

    Verot on vuodessa reilu 400euroa, mutta vakuutusmaksu on taas ainakin Pieksämäellä asuvalle halpa. Lähitapiolasta osakaskolla 214e/vuosi 60% bonuksella.

    EDIT :

    Diisseli yksilöissä onkin sit enemmän vikoja, mersulta tulleessa tekniikassa. Imusarjanaskelmoottoria, peränstefoja, vaihteistovikoja, ruiskusuuttimien vuotoja ja sähkövikoja ym. Mut nämä kaikki onkin mersun laadukasta mersun tekniikkaa ja e-mersussa vain ominaisuuksia, kraislerissa ne tekee autosta p*skan! :D
     
    Viimeksi muokattu: 26.03.2017
  16. itarumaa

    Rekisteröitynyt:
    28.02.2013
    Viestejä:
    918
    Ok kiitos vastauksesta. Ei ole ongelmaa ostaa osia ebaysta tai vastaavasta ja mekaanikkokin olis joka tuntuu korjaavan autoa kuin autoa. Mutta perusasiat pitäs olla kunnossa, eli ei automaatin ongelmia tai koneongelmia. Käsittääkseni suurimmat murheet 300c mallissa on huolehtia että jakohihnan vaihto on tehty (3.5) ja että nivelet on kunnossa edessä.

    Miten tuo 3.5 kulkupuoli? Auto kun painaa kuitenkin esim enemmän kuin tuo Cadillac. Onko luistonesto ja ajonhallinta vakiona? Auto on hieno ja ns. oikean auton näköinen, isot sedanit on mieluisia ja erityisesti automaatti ja vääntö alakierroksilla on mukavaa.

    Lisäksi erittäin tärkeää olisi että ruosteongelmia ei ole.
     
    Viimeksi muokattu: 26.03.2017
  17. Topparius

    Rekisteröitynyt:
    08.03.2015
    Viestejä:
    10
    Jakohihnan vaihtoväli on tosiaan 160tkm / 8vuotta. Samalla kannattaa vaihtaa vesipumppu ja kiristin. Suomessa pelkkä kiristin olisi 170, mutta itse löysin ebayn kautta latviasta koko setin alle 200euroa rockautolla myös sitä luokkaa. Vaihto oli myös noin 200euroa. suurempia Automaatti ongelmia en ole lukenut / kuullut olevan JOS öljyt on vaihdettu ja käytetty myös oikeaa öljyä. Nopeustunnistimista olen kuullut et on mennyt ja maksavat rockautolla muutaman kympin. 4-vaihteinen Laatikko on öljyistä tarkka ja pitää käyttää moparin ATF+4 öljyä. Vaihtoväli on 40tkm tai 60tkm, en nyt muista ulkoa.

    Kulkupuolta toki voisi olla enemmän, mutta ohitukset sujuvat kyllä hienosti. ESP ja luistonesto löytyvät. Luistoneston saa suoraan napista pois päältä, mutta ESP:n kytkemiseksi tarvitsee avaimella kikkailla ohjeet löytyy esim. youtubesta.

    Ruosteongelmia ainakaan omassa ei ole näkyvillä. En tiedä mikä tilanne muovihelmojen alla sit on, mut en ole kuullut et jollain olisi läpiruostunut yksilö. Mutta tämäkin on yksilöllistä, alunperin ymmärtääkseni nämä eivät ole olleet ruostesuojattuja et ensimmäisen omistajan harteilla on aika paljon.

    Pääasiassa ongelmat mitä oon kuullut on olleet dieselissä tai 2.7 bensassa.
     
  18. Ferriswheel

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2012
    Viestejä:
    478
    Mutta pointti olikin, että katsastuksen hylkylistaa ei tule lukea laadunmerkkinä, sillä se ei kerro auton laadusta kuin vain osan. Eli jos jakoketju katkeaa, moottori alkaa kuluttamaan öljyä, turbo hajoaa, turvatyynyissä ilmenee vikaa, kori ruostuu ym ym niin nuo on laadullisia vikoja. Samoin laadullisia vikoja on heikosti kestävät nivelet tai jarruosien jumiutuminen. Se että katsastuksessa noista viosta ilmenee murto-osa ja saadaan kiva vikatilasto ei meinaa, että sen perusteella voitaisiin päättää onko jokin auto aivan paska tai helvetin hyvä.
     
    Viimeksi muokattu: 27.03.2017
  19. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Ihan perseestä, älä edes mieti! Auto painaa joku 200kg enemmän kun edeltäjä joka oli ehkä 8.5 sek. vehje eikä sekään kulje mihinkään! Samoin sisusta on paljon muovisempi kun ne on ottanu kaikki lisäkrumeluurit pois mitkä ennen oli vakiona. Ainoa oikea 300C on HEMI tai sitten on tuotava jenkeistä kokonaan uusittu 300 missä paremmat (ja isommat) koneet. Saako sitten EU:ssa edes kilpiin moista? Lanciana saattaa saadaa EU alueelta tota uudempaa kolmesatkua.
     
  20. aatu89

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2008
    Viestejä:
    786
    Hei, nyt olis auton ostaminen ajan kohtainen asia (käytännössä ensimmäinen oma auto), ja tarvis neuvoja, että rahoituksella vai pankkilainalla?
    Oon katellut Ford Fiestaa 2011 vm. eteepäi budjetti joku 9k€. 3k€ voin laittaa omaa rahaa, loput sitten lainalla. Syksyllä saan vakuutusyhtiöltä sellasen 5k-6k€, joten sillä voin sitten maksaa lopun lainan pois.
    Vakkari duuni löytyy, eli pitäis hyvin pärjätä rahallisesti.
     
  21. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 308
    Eipä noilla käytännön eroja niin hirmusti ole, vähän tarjouksista riippuen rahoituksen saa todennäköisesti pienemmällä korolla kun pankkilainan, mutta jos olet aikeissa maksaa koko summan jo syksyllä pois ei sekään niin suurta roolia näyttele.
    Pankkilainalla ostaessa saat auton heti omiin nimiin, rahoituksella ostaessa auto on rahoitusfirman omistama ja sinun hallinnassa, tällä on merkitystä lähinnä jos aiot matkustaa autolla suomen ulkopuolelle, tarvitset auton omistajalta, eli rahoitusfirmalta siihen luvan, lupa toki irtoaa mutta pientä korvausta vastaan.
    rahoituksen ehtona on yleensä kaskovakuutus, pankkilainalla ostettuun riittää pelkkä pakollinen liikennevakuutus.

    Itse olen pari viimeisintä autoa ostanut rahoituksella, molemmilla kerroilla ollut kiire saada auto alle ja autoliikkeessä sattunut olemaan hyvä rahoitustarjous niin mitäpä tuossa enää miettimään.
     
  22. itarumaa

    Rekisteröitynyt:
    28.02.2013
    Viestejä:
    918
    Juu tuon 300c:n vahva kilpailija on kyllä Cadillac CTS joka on suorituskykyisempi vaikka tehoa on vähemmän (3.2) Lisäksi jos tosiaan 300c:ssä on 4-nopeuksinen automaatti, niin sitä ei kyllä oikein voi hyväksyä enää. Vähintään se 5-vaihdetta pitää olla. Ja automaatti.

    Auttais toki jos pääsis kumpaakaan autoa livenä tarkastelemaan. Cadillacin ainoa oikea väri on musta, muissa väreissä se näyttää paljon huonommalta. Molempien tarjonta on aika heikkoa, Cadillacia tais olla peräti 9 myynnissä.
     
  23. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Eikö C:ssä oo kuitenkin vielä AutoStick mikä mahdollistaa myös manuaalisen vaihtamisen? No joo, turhaa paskaa sekin on, ei sitä jaksa mitään käsin veivata jos se automaatti löytyy. Mutta ei missään tapauksessa noin painavaa autoa alle 280hp/400Nm koneella.
     
  24. Jos on vaikka oma asunto laittaa vakuudeksi niin eihän tolle pankkilainalle edullisuudessa mikään rahoitus pärjää lähellekään. Viimeksi kun katselin noita rahoitusten hintoja niin onhan ne ihan järkyttäviä, todelliset korot huitelee kympin tienoilla. Vakuudellisessa pankkilainassa sitten ollaan jossain 2-3% välissä.
     
  25. Mailbag2

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    349
    Viimeksi kun autoa ollut ostamassa on nettisivuilla ollut aina noita "huijaus" rahoituksia mutta liikkeestä sitten 1-3% todellisella vuosikorolla.
     
  26. Rysty

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2001
    Viestejä:
    1 148
    Omissa autoissa todellinen vuosikorko on 2,5% ja 2,8% ja ihan autoliikkeen rahoituksella menty. Toki olen törmännyt noihin "korko vain 6%!" tarjouksiin, joissa todellinen on 10+%, mutta kuka nyt sellaseen lappuun nimeä laittaisi?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti