Autoa ostamassa, kysymykset, kokemukset vinkit, mutuilu?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Poro-, 22.06.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Jo_Hani

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2010
    Viestejä:
    761
    Itse koeajaisin hyundain, focuksen ja astran ja sitten perstuntumalla/miltä tuntuu käsissä ja liikenteessä.
    Se mitä i30 on tullut kokeiltua niin jotenkaan se penkki ei istunut omalle perseelle ainakaan pitkässä ajossa. Ecoboosteista en ole vielä kuullut huonoa, kaverilla on -13 1.0 jolla hän on rullannut ~90tkm ja itsellä (tosin mondeo, koska takapenkin jalkatila+paksi) -12 1.6 jolla tulee kohta 170tkm täyteen (200tkm:n kohdalla jakopään vaihto).

    Ooppeleista ei ole kokemusta kuin mantasta ja kadetista.
     
  2. EVH

    Rekisteröitynyt:
    19.08.2011
    Viestejä:
    865
    Kumpi olisi fiksumpi uusi kauppakassi? Uuden mallinen 2017 Citroën C3 vai uuden mallinen 2017 Suzuki Swift? Kumpi menettää enemmän arvoaan? Onko citroenit vielä nykyäänkin pelkkää vikaa?
     
    Viimeksi muokattu: 07.03.2017
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Nyt ollaan vaarallisilla vesillä. Yleinen muron konsensushan on se, että kyseiset autot ovat surmanloukkuja ja ainoa vaihtoehto on 90-luvun käytetty 5-sarjan bemari.

    Anopille hankittiin juuri uutta korimallia oleva Clio, joka vaikutti ainakin koeajon perusteella mitä mainiommalta pikkuautolta. 0,9 litran 3 sylinterinen moottori jaksoi vääntää kaupunkiajossa hienosti ja isollakin tiellä pärjäsi ihan ok.

    Helposti voisi tuollaisen hankkia kakkosautoksi, jos olisi tarvetta.
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 07.03.2017
  5. EVH

    Rekisteröitynyt:
    19.08.2011
    Viestejä:
    865
    Jepjep. Mutta kato nyt kuinka siistin näköinen.

    [​IMG]

    :eek2:
     
  6. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Latauksen merkkivalot ovissa, kätevää.
     
  7. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
  8. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Ei se mihinkään kuole niin kauan kuin verotus suosii sitä tarpeeksi. Fiksut valmistajat tekee moottorinsa niin että käy bensalla tai dieselillä puhtaasti, senkus vaan vaihtaa parit komponentit. Ei tule dieselin kehitystyö niin kalliiksi, kun on käytännössä sama moottori kuin bensa.
     
  9. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Diesel ei kuole vaan syntyy uudestaan. On väistämätöntä että bensiinimoottoritkin siirtyvät osittain homogeniseen puristussytytykseen jossain vaiheessa. Toisin sanoen dieselpolttoaine katoaa koska siitä ei ole mitään hyötyä, se on kalliimpaa ja jos sillä ei saavuta mitään etua ei sitä kannata käyttää. Erikoinen heitto tuo kehitystyön kalleus, koska nyt jos koskaan dieseliin laitetaan rahaa. Eri asia on sitten polttaako se tuntemaamme dieselpolttoainetta, mutta tutkimuksen ja kehitystyön kannalta sillä ei ole juuri merkitystä koska hyvin pitkälti se on sovellettavissa myös dieseliin. Eräs ehdotettu ratkaisu on tietenkin moottori joka polttaa sekä bensaa että dieseliä ja niiden sekoitussuhdetta vaihdellaan käynnin säätämiseksi, mutta omasta mielestäni tuo ei ole kovin realistinen tuotantomoottoreissa. Joskin joku pellepeloton voisi semmoisen rakentaakin vaikka itselleen.

    Ei mene montaa vuotta kun sähköautot luovat semmoisia haasteita polttomoottoritekniikalle että jotain on pakko keksiä. Tai oikeastaan kaikki oleellinen on jo keksitty, mutta autoteollisuudessa matka tutkimusmoottorista myyntiin on hyvin pitkä.
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2017
  10. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Ei diesel polttoaine ole kalliimpaa mistään teknisestä syystä, mutta sille on enemmän kysyntää kuin bensalle, siksi sen veroton markkinahinta on korkeampi.

    Tosin taitaapa diesel olla halvepaa ihan verottomanakin, jos sen hintaa verrataan energiasisältöön eikä litrahintaan, jonka energiasisältö lisäksi vielä seilaa edestakaisin ympäristön mukaan. Jos bensa olisi oikeasti halvempaa, niin eiköhän kaikki kevyttä dieselpolttoöljyä käyttävät laitteet olisi monipolttoainemoottoreita.
     
  11. Mii-ka

    Rekisteröitynyt:
    13.07.2006
    Viestejä:
    576
    burn it, burn it with fire!! Kai tuosta moni tykkää, mutta ei oikein omaan silmään kyllä osu.
     
  12. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
  13. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Iltapaskan toimittaja on kyllä vetänyt mutkat aika mahtipontisen suoriksi.

    Kannattaa todellakin lukea tuo lähdeartikkeli. :D

    Edit: ja tässä niistä päästörajoista: http://www.tuulilasi.fi/uutiset/eu-sopuun-uusien-autojen-paastorajoista

    "Säännöissä vahvistetaan EU:ssa myytyjen uusien henkilöautojen keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen tavoitetasoksi 95 g /km vuodesta 2020 alkaen. Vuonna 2020 tavoite koskee poikkeuksellisesti vain 95 prosenttia uusista henkilöautoista."

    "Säännöt sallivat ns. superbonusten käytön vuosina 2020–2022, mutta kuitenkin siten, että bonusten enimmäisvaikutus on 7,5 g CO2/km. Superbonuksilla tarkoitetaan järjestelyä, jossa päästöjen keskiarvoa laskettaessa erittäin vähäpäästöisten autojen painoarvo on suurempi verrattuna muihin automalleihin. Superbonukset lasketaan siten, että auto, jonka hiilidioksidipäästöt ovat alle 50 g/km, vastaa kahta henkilöautoa vuonna 2020, 1,67 henkilöautoa vuonna 2021 ja 1,33 henkilöautoa vuonna 2022."

    Eli kyse ei tosiaankaan ole mistään autokohtaisesta päästörajasta vaan keskiarvosta. En tiedä tarkoitetaanko tällä jotain kollektiivista kokonaistavoitetta vai miten se aiotaan laskea. Riittääkö että valmistajan malliston keskiarvo alittaa 95 g/km vai täytyykö valmistajan myyntimäärät ottaa huomioon tuota keskiarvoa laskiessa. Joka tapauksessa kaikkien autojen ei tarvitse alittaa 95 g/km lukemaa, kunhan osa alittaa sen reilummin.
     
    Viimeksi muokattu: 16.03.2017
  14. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 049
    Sama se on miten noita dieseleitä tekohengittävät... En kyllä mitään modernia dieseliä saastelaitteineen haluaisi.
    Joku 2000 lukunen vielä menisi ja samahan tuo Co2 määrä on, kun ei siitä joudu maksamaan jos autossa on kantavuutta senverran, että kok.paino ylittää 3500kg.
    Joku cummins koneellinen henkilö/paketti/maastoauto kävisi toki, jos välttämättä dieselillä ajelisi vaikkapa sellainen Dodge Charger sitten (sellainenkin on) :D
    Hyvin on tämäkin jeppe päästellyt kilsoja. Siinä olisi moni TDI mylly jo tehty moneen kertaan ja varmaan vielä useampaan kertaan jos otettaisiin sitä reserviä ulos ns. jatkuvasti eikä vain satunnaisissa kiihdytyksissä ja ohituksissa.
    http://www.farmshow.com/view_articles.php?a_id=646

    Huvittava tuo ettei alitettaisi 95 g/km Co2 tasoa...
    Vanaha 90 lukuinen 1.6 bensa menee 118 g/km keskikulutuksen mukaan (kaasulla) niin kyllä pienemmällä ja modernimmalla moottorilla pääsisi paljon vähemmällä.
    Eli jälkiasennettu eikä moottorissa muutoksia... Muutoksilla saisi hyötysuhdetta nostettua jolloin tuotakin saisi paljon alas vanhaankin moottoriin.
     
    Viimeksi muokattu: 16.03.2017
  15. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Mitä tuo oikein tarkoittaa? Ajetaanko autoja nedc syksissä co2 lukemien vuoksi hamaan tulevaisuuteen vai sovelletaanko tuota wltp syklille vai mitä helvettiä?

    Joka tapauksessa testipäästöjä saa alas sähköistämällä autoja. Se että dieselit ottavat siinä osumaa ei ole ainakaan kuluttajan kannalta etu. Nähtävissä on tulevaisuus jossa dieselit katoavat ja niiden tilalle tulee kevyt bensahybrideitä joissa on joku mitätön konkka ottamassa vastaan jarrutusenergiaa. Ei semmoisella kulutusta saa yhtään alas taajaman ulkopuolella. Houkutus dieseleiden hävittämiseen mallistosta on varmasti suuri, koska ne eivät enää numeroina tarjoa etua ja niitä ei välttämättä tarvita myyntihampaaksi liisareihin ja muihin missä ehtona on usein co2 rajat.

    Mitä noihin saastelaitteisiin tulee niin ne toimivat. Dieseleiden puhdistusjärjestelmiä on oikeasti ollut vasta pari vuotta ja ne ovat siinä ajassa jo kehittyneet aivan valtavasti. Nyt jo koko saastelaitepaketti on hyvin kompakti, halpa ja erittäin toimiva. Fakta on että tähän asti dieselit ovat aina olleet enemmän tai vähemmän kahlittuja suorituskyvyltään ja vasta nyt ne voivat oikeasti päästä loistamaan. Toivoisin kyllä näkeväni mihin dieselit oikeati pystyvät, olisi harmi jos juuri kun tekniikka ja pykälät oikeasti kohtaavat kehitys loppuisi lähinnä poliittisista syistä. Eikä tämä koske vain dieseleitä, jos haluat oikeasti hyvän bensan siihen tarvitaan ihan samat saastelaitteet.
     
    Viimeksi muokattu: 16.03.2017
  16. T-Rex

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2001
    Viestejä:
    1 501
    Veikkaan että eurooppalainen virkamies ei ole niin tyhmä (jollei sitten ole "lobattu" eli voideltu) että tuolla tarkoitettaisiin malliston keskiarvoa. Eli valmistajan ja isoilla konserneilla varmaan kaikkien merkkien kaikkien myytyjen autojen yhteenlaskettu päästökeskiarvo pitää jäädä alle tuon rajan.
    Malliston keskiarvoa jos käytettäisiin niin se mahdollistaa monenlaisen kikkailun jolla valmistajan todelliset päästölukemat voivat olla huikeasti suuremmat. Esim. kehitetään joku säästöpossumalli josta jokainen varustetaso ja värivaihtoehto on oma erillinen mallinsa. Ja hoplaa, meillä onkin yhtäkkiä automallistossa 200 kpl säästöpossumallia jolloin koko muu mallisto saa tuprutella melko vapaasti.
     
  17. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Niin, sitten taas on urheiluautot vielä erikseen. Niitäkin myydään paljon ja päästöt on vähän eri tasoa. Vaikea sanoa miten tuo aiotaan laskea, mutta seikka lienee saletti että yli 95 g/km autoja myydään vielä pitkään.
     
  18. Jaakkohme

    Rekisteröitynyt:
    09.09.2014
    Viestejä:
    2
    Meillä on VW Passat, jolla ajeltu n. 60t km viimeisen kolmen vuoden aikana. Pääasiallisesti käytetty etanolia.
    Halvempi polttoaineen ostohinta on mennyt hieman korkeampaan kulutukseen ja tiheämpään öljyn ja suodattimien vaihtoväliin. Kustannuksissa ei siis etua vaan käyttökustannukset samaa tasoa kuin bensakäytössäkin.
    Kylmäkäynnistyksissä emme ole havainneet ongelmaa muuten kuin nollakeleillä kylmäkäynnistys sekoilee hetken jos on ollut lohkolämmityksessä. Sekoilusssa tyhjäkäynti nykii noin minuutin tai pari ja sitten rauhoittuu. Merkkihuolto ei ole osannut tätä ratkaista. Ilman lohkoa homma pelittää heti. Meillä ei kokemusta kovista yli 25 asteen pakkasista ilman lohkolämmitystä.
    Lähinnä tuo on "vain" ympäristöteko. Ei säästöä, mutta ei haittaa käytössä - ainakaan vielä.
     
  19. DroiAn

    Rekisteröitynyt:
    04.12.2010
    Viestejä:
    1 434
    Viimeksi muokattu: 17.03.2017
  20. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Siis johan euroopassa on ollut co2 rajat ties kuinka kauan valmistajan keskiarvolle. Sitä vain ruuvataan tiukemmalle jatkuvasti. Ferrarit sun muut voi muistaakseni tehdä alliansseja muiden kanssa tai maksaa rahaa per auto, jossain oli taulukkokin montako euroa per gramma. Ja nähtiinhän niitä jossai vaiheesa urheiluautojen merkillä uudelleenbrändättujä pikkuatojakin jotta keskiarvoa saadaan alas. Jos tekee marginaalisen määrän autoja vuodessa, ei tarvita hirveää määrää massatuotantoautoa tuomaan keskiarvoa alas. https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_iQ#Aston_Martin_Cygnet

    Äärimmilläänhän tässä on edessä se, että jotain pieniä sähköautoja annetaan ilmaiseksi, siihenhän jenkeissä on jo menty, tosin siellä annetaan 200k tesloja 100k hintaan, mutta jossain vaiheessa kaikkein valmistajien on tuotava omat sähkömallinsa sen sijaan että maksavat siitä muille.
     
    Viimeksi muokattu: 17.03.2017
  21. Tuppu

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    1 574
    Diesel = paljon ajaville himosäästäjille, Bensa = perus tallaajille(95:nen corolla tuulipukukansalle, 98 saksalaisfanaatikoille, E85 = voimaa hakeville urpoille.
     
  22. Sähköautoileva motoristi

    Rekisteröitynyt:
    15.04.2016
    Viestejä:
    114
    Miten Tesla liittyy polttomoottoriautoja valmistavien autovalmistajien CO2-kokonaispäästötavoiteisiin?
    Mikä Tesla on USA:ssa 200 000 USD arvoinen ja myydään 100 000 USD -hinnalla?
    (tämä kysymys ihan aidosti tietämättömyyttäni)
     
    Viimeksi muokattu: 17.03.2017
  23. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Yhdysvalloissa on vaihtelevasti käyttössä päästökreditit autoille. Ajatus on samaa co2 keskiarvo ja tesla myydessään jokseenkin merkittävän määrän vain sähköautoja, saa varsin suuren määrän päästökredittejä käytettäväksi joilla se ei tee mitään, koska se ei myy polttomoottoriautoja. Ne tesla voi sitten myydä muille valmistajille. Ei se tietenkään 100k tuki ole, mutta merkittävä osa teslan riskistrategiaa ja ansaintamallia koska se on kuitenkin varmaa rahaa niin kauan kunnes muut eivät pysty myymään merkittävää osaa autoistaan sähköisinä.
     
  24. tilppis

    Rekisteröitynyt:
    15.07.2011
    Viestejä:
    42
    Ensimmäistä kertaa autoa hankkimassa ja suosituksia ottaisin mielelläni vastaan :)

    Avovaimoni kanssa olemme mahdollisimman huoli-vapaata autoa hankkimassa ja päällimmäisenä ominaisuutena olisi automaattivaihteisto, vähäinen kulutus sekä mahdollisimman huolto-vapaa auto/merkki. Alunperin katselimme Laakkosen fiksudiilin automaatti Miniä 270e kuukausihintaan, mutta nyt olemme myös pohtineet käytetyn auton ostamista. Omistaminen ei kuitenkaan tällä hetkellä ole tärkeää vaan edellä mainitut ominaisuudet.

    Käytettynä autosta olisimme valmiita maksamaan 6-10k€. Ehdotuksia saa heittää vapaasti :)
     
  25. platinumi

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2013
    Viestejä:
    207
    Toyota Corolla, vaikka tästä https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/8686310
     
  26. Kikkee

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2014
    Viestejä:
    2 090
    Mahdollisimman huoltovapaata merkkiä ei ole olemassakaan. Kaikissa autoissa on vikoja, ja jokainen auto on yksilö. Ennemmin kannattaa katsoa paljon osat/remontit autoon maksaa. Toki uudessa autossa on takuu, mutta tuleeko sitten miten paljon kalliimmaksi?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti