Autoa ostamassa, kysymykset, kokemukset vinkit, mutuilu?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Poro-, 22.06.2006.

  1. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 575
    Eikö liikkeen korkeampi hinta johdu periaatteessa siitä, että joutuu alv:n maksamaan? Toki liikkeen täytyy myös saada kaupoista voittoa.

    Arvonalenema usein on aika paljon enemmän kuin tuo mainittu 2500-3000€, niin siinä mielessä tuossa on järkeä. Kymmenenvuotisen taipaleen aikana 2005 primeran arvonalenema on arviolta ollut 1500€/vuosi. Autolla ikää kohta 13v, joten vaikeata verrata. Uudempana arvo tippui nopeammin.

    Laskin kaikki tuosta autosta johtuneet kulut arvonalenemisineen ja sain tulokseksi 0,29€/km. Itseäni kiinnosti myös tuolllainen liisari, mutta 16 tkm ajosuoritteella, autoilu nykyisellä kärryllä maksaa 386€/kk ja tuosta on polttoaineiden osuus n. 186€, joten liisari saisi maksaa vain 200€/kk, jotta pääsee samoihin lukemiin. Silloinkin auto olisi i20 kun pitäisi koon puolesta verrata i40.

    Sitä en sitten tiedä, kuinka moni pitää autoaan kymmenen vuotta, niin omalla kohdalla laskelmat eivät täysin ole vertailukelpoisia...
     
  2. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    En väitä tietäväni asioista mitään, mutta en kyllä usko että käytetystä autosta tarvitsee myyjän (liikkeenkään) tilittää alvia jos sen on yksityinen kauppaan tuonut. Yrityksen tuomassa autossa yleensä näin on, koska sitä alvia ei ole ostaessa maksettu kun se on saatu vähentää. Eli seuraava yrityskin voi ostaa sen alvitta, mutta yksityinen ostaja joutuisi maksamaan alvin.

    Ja joo, arvonalenema on kyllä "oikeasti" tuo 15-20% mutta kun se liikkeen hinta on yleensä vähän korkeampi niin todellinen arvonalenema ekalle vuodelle on reilusti isompi.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Uusee

    Rekisteröitynyt:
    18.03.2002
    Viestejä:
    120
    Jos itse olisin hakemassa autoa muutamaksi vuodeksi, päätyisin ilman muuta tuollaisen "auto vuodeksi" diiliin. Ei oman pääoman sitomista, takuu voimassa, uuden auton helppous/taloudellisuus ja ennenkaikkea: ajan- ja stressinsäästö. Uusi kaupasta alle vrt itseopiskelu, auton hakeminen, tinkaaminen jne kiemurat. Toki jotkut mieltää tämän osaksi ostoprosessia (itsekin ostin viime autoni yksityiseltä haun jälkeen) mutta auton kriteeritkin olivat hyvin erilaiset.
    Tuossa uusi auto vuodeksi järkihintaan diilissä on vaan liian paljon plussia määräaikaisautoa hakevalle, joka ei tarvitse älyttömiä määriä tilaa.

    ugh.
     
  5. SandWiz

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 250
    Marginaaliverotuksellahan tuo käytettyjen kauppa menee niin kyllä sitä alvia tilitellään, mutta ei tietenkään läheskään koko summasta. Autokaupan korkeampi hinta tulee ihan siitä, että joutuvat olemaan autosta myynnin jälkeen myös vastuussa virhevastuun piikkiin. Asiakas sen virhevastuun kuitenkin suuremmassa kuvassa maksaa ja pitää se voittokin siihen hintaan lisätä.
     
  6. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Eli maksaako autoliikkeet auton tuomasta myyntivoitosta 24% alvia?
     
  7. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    Jep, tämä.

    Välillä on myös mahdollista ostaa liikkeen autoja niin että automyyjä myy sen niin, että kaupantekohetkellä auto on myyjän omissa nimissä, hinta 1000e alempi, ja se on yksityiskauppa joten ei ole mitäään muuta kuin perävalotakuu.
     
  8. toukkaa-

    Rekisteröitynyt:
    04.08.2010
    Viestejä:
    164
    Heipä hei,

    nyt on siis jo pitempään ollut hakusessa ykkösauto Saksasta. Pääasiassa katsellut 5-sarjan BMW:tä (E61) ja Audin A6:sta (C6). Näistä sitten 3.0l dieseleitä eli 525 ja 530 tai A6 3.0tdiQ. Tämä siksi, että näissä ilmeisesti se tekniikka luotettavin ja ajaminen mukavinta. Molempia autoja olen ajanut, mutta tosin pienemmällä moottorilla ja vaikea itse sanoa kumpi parempi. Kilometrejä ei tule edes sen vertaa, että diesel olisi järkevä, mutta ero nyt ei ole niin suuri, että sillä jotain suurempaa merkitystä olisi ja luotettavuus on aika suuri kriteeri hankinnassa. Käsittääkseni molemmat ovat tekniikaltaan suht varmoja ja uudemmissa 3.0TDI:ssä ei pitäisi olla suutin remontteja edessä(kö)?

    Eli auto on:
    10/2008--> Audi faceliftattu ja BMW:ssä uudempi iDrive
    Alle 170tkm
    Perustasoa paremmin varusteltu

    Kysymys kuuluukin arvon murolaisille, että kumman valitsisit? Budjetti max 22k€ ja varusteista tietysti kaikki pakolliset ja enemmän on aina enemmän.. Toivottava tilannehan olisi se, että auton pystyisi tarvittaessa myymään pienellä voitolla eteenpäin jos ei valinta miellytäkään.
     
  9. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 296
    BMW on tuoreemman tuntuinen, ajoltaan sekä muotoilultaan. Tuntuu pitävän paremmin hintansa (Virittelijäjonnejen takia (ko?)).

    iDrive käytettävyydeltään parempi, BMW:n laatikko parempi.
    BMW Tosin täytyisi olla takaveto, xDrivestä en jostain syystä oikein välitä. Audin täytyisi taas ehdottomasti olla nelikko, etuvetona tuollaisessa ei ole mitään järkeä.

    Jos BMW:hen päädyt, katso että aktiiviohjaus löytyy varustelistalta, tajuttoman hyvä ominaisuus jota ei moni tajua jos ei ole kokeillut.

    Oma ideaalivarustelistaus olisi:

    LCI, Msport, Aktiiviohjaus, Dynamic drive, Professional navi, Logic7 ja shadowline listat.
    Aktiivivakkari olisi kiva mutta ovat aika harvassa.
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2017
  10. toukkaa-

    Rekisteröitynyt:
    04.08.2010
    Viestejä:
    164
    Olen kyllä samaa mieltä iDriven käytettävyydestä. Itsekin ottaisin mieluiten 530D:n M-Sporttina, mutta ovat aika harvassa budjettiin ja kilometreihin menevät. Tuntuu, että Audit on Saksassa halvempia kuin BMW:t. Ja painetta tuntuu tulevan muualtakin BMW:n suuntaan kun vanhemmilta niitä löytyy ja kaveripiiristä.. :)
     
  11. Neurocode

    Rekisteröitynyt:
    12.03.2010
    Viestejä:
    685
    Olisiko täällä joku joka osais kertoa hyviä/huonoja puolia tuosta Skodan uudesta fabiasta. Muutamia hintoja olen saanut kaivettua jotka aina kannattaa selvittää ennen ostoa. =) Perus määräaikaishuolto vehon sivuilla noin 200e, verot noin 130e ja vakuutukset noin 800e.

    Alla on nettiauton linkki vastaavasta autosta jota oon ostamassa. Eroavaisuudet vain omaan vastaavaan on se että tuossa nettiautossa olevassa on navi, 17" vanteet, etututka (näitä jälkimmäisiä jostain syystä ei ole edes mainittu nettiautossa).

    http://www.nettiauto.com/skoda/fabia/8540806

    Jos tulee hyviä vaihtoehtoja vastaan mitä voisi ostaa niin saa linkata. Pakko olla automaatti cruisella ja hinta alle 20k
     
  12. kirnukka

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2002
    Viestejä:
    469
    Onko 535d pois suljettu vaihtoehto? Sellainen etenee chipattuna niin maukkaasti, vääntöä löytyy vaikka puun vetämiseen juuriltaan
     
  13. toukkaa-

    Rekisteröitynyt:
    04.08.2010
    Viestejä:
    164
    Kyllähän se olisi jos vaan menisi budjettiin ja kriteereihin. :/ Ja onse sitten audi tai bmw niin menee kyllä softattavaks. Löysät pois :)
     
  14. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 296
    Ei 6000-7000e auton arvonalenema ole 15% vuodessa ellei kyseessä ole joku loppuunajettu ja ihan järjetön vehje.
    10% on lähempänä totuutta.
     
    Viimeksi muokattu: 11.01.2017
  15. JL79

    Rekisteröitynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    2 351
    Jos pakko olla vag konsernin kottero niin ei kannata edes harkita muuta kuin Seat.
    Saa ainakin toistaiseksi 5 vuoden takuulla. Esimerkiksi Leon dsg:llä saa varmaan noin 20000€:lla
     
  16. Neurocode

    Rekisteröitynyt:
    12.03.2010
    Viestejä:
    685
    http://www.nettiauto.com/seat/leon?id_vehicle_type=1&id_gear_type=3&yfrom=2016

    Ainakin noi kaikki 2t kalliimpia mitä mulle tarjottu tuosta skodasta. Onks jotain perusteluita miks seat parempi kuin skoda, muita kuin tuo takuu.
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2017
  17. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Se riippuu aivan täysin kilometreistä, ei siitä että onko se loppuun ajettu vai ei. Oikeastaan mitä vähemmän se on ostohetkellä ajettu, sitä suurempi arvonalenema on.

    15% on hyvin lähellä totuutta, vaikka joku saattaa päästä 5-10 tai 20 prosenttiin.
     
  18. Neurocode

    Rekisteröitynyt:
    12.03.2010
    Viestejä:
    685
    Eikä tarvi olla vaggi vaan kaikki käy kunhan fiilis on kohdillaan.
     
  19. Koden Faija

    Rekisteröitynyt:
    10.01.2015
    Viestejä:
    988
    No volkkarin laatu on sitä luokkaa että se fiilis tuskin on kovin kauaa kohdallaan...
     
  20. toukkaa-

    Rekisteröitynyt:
    04.08.2010
    Viestejä:
    164
    Osaako joku sanoa onko 2009 eteenpäin olevissa 3.0TDI koneissa vielä polttoainepumppu tai suutin ongelmia? Nyt olisi muutama pirssi kiikarissa, molemmat uudemmalla 176KW koneella.
     
  21. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    ...tai onko hyvää syytä skipata uudemmat F11-sarjan autot? Mallinumerosta tosin joutuu ehkä vähän tinkimään, mutta alkupään 525d oli vielä 6-koneella, esim. http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=235790937

    Kyllähän tuo tietenkin budjettia pingottaa mutta E60-sarja alkaa olla jo 15 vuotta vanhaa suunnittelua. Näyttääkö se 2-3 vuoden kuluttua jo todella vanhalta?
     
  22. ddude

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2007
    Viestejä:
    1 544
    Jos päädyt "vanhempiin" kannattaa valita ennen 1.4.2009 rekattu niin tulee pienemmillä veroilla.
    Ite katellu kanssa noita ja audi ulkoa mun mielestä tuoreempi kuin e61.
    Bensana löytyis tietty 3.0tfsi josta saa aika rajusti ulos remmiahtimen päivityssarjalla ja lastulla.
    Uudemmista toi edellä mainittu 525d f11 on hieno mut automaattilaatikko heikompi kuin 530/535.
     
  23. Neurocode

    Rekisteröitynyt:
    12.03.2010
    Viestejä:
    685
    Mikä siinä huonoa? Näissä 2014-> malleissa meinaan ei mitään 2002 esimerkkejä :P
     
  24. Koden Faija

    Rekisteröitynyt:
    10.01.2015
    Viestejä:
    988
    No lähinnä se että konserni ei edes yritä tehdä hyvää vaan mahdollisimman halvalla. Viime vuosikymmenellä valmistuneissa yksilöissä oli paljon moottori ja vaihteistovikojen lisäksi myös sähkö ja ruostevikoja. 2014 malli ei ole vielä ehtinyt ruostumaan ainakaan puhki niin kuin joku 2006 vuosimallin golf V. Jos haluat kokeilla onko laatu tällä vuosikymmenellä vähemmän paskaa niin siitä vaan, mutta miksi kyselet mielipiteitä kerran olet jo ostopäätöksen tehnyt?
     
  25. Neurocode

    Rekisteröitynyt:
    12.03.2010
    Viestejä:
    685

    En ole tehnyt ostopäätöstä mutta perättömiä huuteluita ilman mitään faktaa. 11v nyt on tehty jo 2 kertaa uudestaan kori yms ni eiköhän siinä on ole jo jotain korjattu. :D Mutta nämä uudet ongelmat kiinnostaa.
     
  26. toukkaa-

    Rekisteröitynyt:
    04.08.2010
    Viestejä:
    164
    Joo itellä vähän samanlainen fiilis. Nuo kaksi vaihtoehtoo tulee aika samanhintaisiksi, koska toisessa on talvirenkaat ja on 09/2009 ja toisessa ei ole, 02/2009. Kaippa tuosta hyvän auton saa, tuppaa menemään vaan jo tuonne 21.5k hintoihin molemmat. Ja siihen sitten vielä webasto päälle..

    EDIT: "Nuo kaksi" eli 3.0TDI A6:ia
     
    Viimeksi muokattu: 13.01.2017

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti