Autoa ostamassa, kysymykset, kokemukset vinkit, mutuilu?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Poro-, 22.06.2006.

  1. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    1.6TDI:n kanssa tulee ihan yhtä kylmä kun 1.2TSI:nkin kanssa. Molemmat on pieniä ja kylmiä pannuja joten kumpaankin tarvitsisi sen lisälämppärin.

    Ero tulee lähinnä siinä että dieselpannuun sen lämppärin saa yleensä talvivarustekampanjasta "ilmaiseksi", ja bensakoneiseen sen joutuu itse ostamaan ja asennuttamaan. Ei siis lasketa tässä kohtaa hintaa sille lämmittimelle vaan keskitytään hankintahintaan joka on Golfin tapauksessa dieselkoneella lähtökohtaisesti pari tonnia isompi.

    400 euron dieselvero (eli bensa- ja dieselauton kokonaisverojen erotus) kuulostaa suurehkolta mutta voihan se sitä ollakin.

    Laskelmasta uupuu se fakta että bensakoneista tullaan ajamaan kylmällä koneella ja dieselkoneista ei. Kulutusero kapenee.

    Isoin asia toki on se, että kilometrirajaksi on valittu 20tkm. Tässä kohtaa on ihan sama valitaanko jotain lisälämppäreitä vai ei, kun tuolla kilometrimäärällä bensakone on joka suhteessa täysin yksiselitteinen valinta.
     
  2. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 575
    Voi noiden tilalle vaihtaa vaikka focuksen. Kuuleman mukaan litraset ecoboostit ovat lämpöisiä autoja. Tosin dieseleihin taitanee tulla vakiona tuo lisälämmitin, joten sen hankintahinnan joutunee laskelmastani poistamaan.

    Tuohon 20 000 hintaan katsoin käytettynä, uudenkarheata autoa, jolloin ei ole hyödynnettävissä uusien kampanjoita. Eipä taida irrota minkäänsortin golffia 20 000€:lla?

    Bensa-autolla on lohkolämmitin, joten oletettavasti sitä käytetään, koska dieselissä käytetään polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Eikö se olisi epäreilua vertailua sallia vain toisen esilämmitys? Tietysti jos kummassakaan ei käyttäisi lohkoa eikä eberiä niin sitten saataisiin aivan toisenlaiset kulutus yms lukemat. Toisaalta, silloin diesel taas olisi kylmempi, joten autot eivät olisi tasa-arvoisia vertailla.

    Valtaosa suomalaisista ajaa tuon 18-20 tkm vuodessa niin siksi otin tuon kilometrimäärän vertailuun. Itse ajan vain 16 tkm, niin ei tarvitse edes noin tarkkoja laskelmia tehdä tuollaisten autojen kohdalla. Mutta tavoitteena olisi ostaa suv, esim Kuga niin siinä joutuu jo vähän laskeskelemaan kulutuksien ja verojen kanssa kun co2 päästöt ovat vähän eri tasolla.

    Toisaalta, nytpä on tuo liikenneuudistus käsillä niin jos vain voi niin varmaan kannattaa odotella ensin, että mitä sieltä on tulossa ja vasta sitten laskeskella näitä juttuja.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Joo, en tiedä kun en ole Focuksella ajanut. Näistä on vähän vaikea löytää tietoa mutta jos se 1.0 vajaapyttyinen lämmittää hytin pakkasilla nopeasti niin voisi veikata että siellä on sähkövastus tuloilmakanavissa.

    Kyllä saa, 1.2TSI hinnat alkaen 20800 20300 euroa veroineen ja 1.6TDI 23000 euroa veroineen.

    Ei siinä ole mitään epäreilua. Omassa pihassa sulla varmasti on tolppa, mutta muualle sitä on ikävä roudata mukana. Polttoainelämmitin sen sijaan on aina mukana ja lämmittää auton joka kerta, jos sen vaan laittaa päälle.

    No Bowtien kilsoista ei ole nyt mitään selvyyttä mutta tuo ajoprofiili "jonkinverran pk-seudulla lyhyitä 30min matkoja ja sitten tulee toisinaan 300-800km päivämatkoja" kuvaa aika täydellisesti omaani ja itsellä tulee se 40 000 kilsaa. Vähän enempi kuin 20 000 kilsaa. 40 000 kilsaa edellyttää n. 750 km viikkosuoritetta, joten en usko että pahasti heittää vaikka ei nyt tarjottukaan sitä vuosittaista ajomäärää laskennan perusteeksi.
     
    Viimeksi muokattu: 11.12.2016
  5. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Lohkoa voi käyttää kotipihassa, tai pienessä prosentissä työpaikkoja.

    Polttoainetoimista lisälämppäriä, oli se sitten bensa- tai diesel autossa, voi ja käytetään, vaikka korvessa. Eli eroja tulee kun auto seisoo jossain muualla kuin sähkön päässä; koska viimeksi käytit lohkaria kaupan pihalla, pistit sen päälle puoli tuntia ennen kuin juna saapui asemalle jolla auto odotti tai vaikka talvella kaverin mökillä jossa ei sähköä, tms...
     
    Viimeksi muokattu: 12.12.2016
  6. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Jos, tai kun mä laittaisin uuden auton, niin kyllä siihen tulisi polttoainetoiminen lämmitin ihan riippumatta siitä mikä sen käyttövoima on, kyllähän se talviautoilussa niin suuri mukavuustekijä on että jos on pätäkkää laittaa uusi auto, niin se lämppäri ei siinä enää voi olla esteenä.

    Tai no, Teslan kai voi esilämmittää sisältä akkusähkölläkin?
     
  7. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Sama, mutta tässä oli nyt joku pervo ajatus että sitä jotenkin pakosti tarvii pikkudieselillä mutta pikkubensalla ei...

    Kummallakaan ei "tarvii" jos on sähkövastukset kanavissa.
     
    Viimeksi muokattu: 18.12.2016
  8. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 575
    Kuulostaa normaalilta säteilylämmittimeltä. Vasta asennettiin primeraan uusi letkulämmitin ja siinä teho 550W.

    Ovatko nuo sähkövastukset kanavissa kuinka yleisiä nykyautoissa? Itsellä niin vanhaa kalustoa, että vain "premiumeissa" taisi tuohon aikaan olla lämmitysvastukset kanavissa. Tosin diesel xsarassa oli lämmityslaitteen kennolle menevässä vesiletkussa lämmitysvastukset, jotka auttoivat moottorin ja sisätilan lämpenemään suunnilleen samassa tahdissa kuin bensa primera.
     
  9. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    C5:ssa ei ole, mutta siinä onkin ajonaikainen webasto vakiona.
     
  10. bypass

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2014
    Viestejä:
    199
    No tuossa on jo positiivista asennetta! :kippis: Mitään vikatilaa ei kuitenkaan tohdi kovin kauan ajatella.
     
  11. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 575
    Tee se itse- virittelyt ovat aina hieman kyseenalaisia ja vakuutus ei kovin mieluusti korvaile jos jotain sattuu. Ei kuitenkaan ole meidän asia puuttua toisten ratkaisuihin.

    Jospa sitten vaikka palataan jälleen miettimään millä käyttövoimalla auto kannattaa hankkia ja jätetään auton lämmitysasiat vaikkapa ketjuun:

    http://murobbs.muropaketti.com/threads/laemmitystolppa-ttu-s-tana.426841/
     
  12. rozor

    Rekisteröitynyt:
    26.03.2006
    Viestejä:
    504
    Noh, minkäs moinen auto toi Skodan SuperB on?
    Peheenlisäyksen takia pitäis eemelin sedanista luopua, ja tommonen 15 k€ farkku haussa, ja toi superb vaikuttaa varusteisiin nähden aika edulliselta.
    Uskaltaako näitä ostaa automaatilla? Puhutaan kuitenkin noin 2010 vm ja alle 300k ajetuista autoista.
    Vastaava eemelin fakku maksais 10k€ enemmän.
     
  13. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Itse en viitsisi noin paljon ajettuun DSG-laatikkoon koskea, mutta ehkä tietäjät tietää paremmin miten noi 2.0TDI:n kanssa sovitetut askit kestää.

    V70 2008->?

    Edit: vähän väärä ketju, mutta kaipa joku mode nämä viitsii siirtää.
     
    Viimeksi muokattu: 30.12.2016
  14. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 575
    Vasta kaverin Octaviaan 1.6 tdi dsg, joutuu vaihtamaan molemmat kytkimet ja kaksoismassavauhtipyöhän. vaihto-operaatioon, lasku 2700€ josta jää maksettavaa 1500€ maahantuojan goodwillin avustamana. Koko laatikon vaihto olisi kustantanut 5600€.

    Kyseessä 219 tkm ajettu malli. Samaa tekniikkaa noissa superbin kanssa taitaa olla, joten varovainen olisin tuon dsg:n hankinnan kanssa. Toki onhan tuossa kilsojakin jo jonkin verran, että saattaa olla jo kulunut loppuun. Toisaalta, enpä muista momentinmuunnin laatikoille tarvittaneen tehdä mitään vielä noissa kilometreissä.
     
  15. Periaatteessa vanhempi korinen Superb olisi parempi. Ei dsg, hiukan parempi 1.9tdi kone ja ei hiukkassuodatinta taida niissä olla, mutta ei saa farkkuna.

    Tuossa hintaluokassa vaihtoehtoja kyllä on
    Honda Accord
    Citroën C5
    Renault Laguna
    Volvo V70
    Ford mondeo
    BMW 5
    Saab 9-5

    Siitä valitsemaan mikä itseä miellytää. Itse ottaisin C5:n, koska halvalla saa paljon autoa. Alle 5000€ saa ihan soivan pelin. Ei se ikä katso kuntoa, jos pidetty kunnossa. Toki jos se 15000€ on pakko laittaa autoon, niin varmaan sitten Volvo.
     
  16. rozor

    Rekisteröitynyt:
    26.03.2006
    Viestejä:
    504
    Niinjoo, näissä oli tämä DSG -laatikko. Sillä noi muutaman vuoden automaatit oliki sitten niin "halpoja". Taitaa olla kuin väärää rahaa, kun 300k on mittarissa. Itelle ajoa tulee kuitenki 30k vuodessa, että mielellään auton ostais useammaksi vuodeksi.

    Automaatti on vähimmäis vaatimus, muttei huvittaisi remppailla sitä. Pitää varmaan kattella noita pikkusen vanhempia eemeleitä tai ceetä. Meset ainakin tuntuu arvonsa pitävän, ja 400k ajetuista autoistakin vielä pyydetään rahaa.
     
  17. T-Rex

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2001
    Viestejä:
    1 501
    Njoo, en tiedä millä motilla ja vetotavalla (=vaikuttaa DSG-vaihteiston tyyppiin) varustettua supermehiläistä AP on katselemassa mutta jos kyseessä on vähänkään vääntävämpi laite niin automaattivaihteistona löytynee 6 pykäläinen dsg joka ei ole samalla tavalla hajoamassa kuin pienempien moottorien yhteydessä oleva 7-pykäläinen.
     
  18. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Jep, tätä juuri tarkoitin että riippuu vähän autosta onko se vaihteisto pommi vai ei.
     
  19. Koden Faija

    Rekisteröitynyt:
    10.01.2015
    Viestejä:
    988
    DSG tai ei niin noista jokainen on taatusti parempilaatuinen kuin tuo Volkkari. Lisäksi löytyy vielä avensista, legacyä, huihai i40 jnejne. Joten itse en ainakaan valitsisi sitä kaikkein huonolaatuisinta merkkiä=volkkari kerran valinnanvaraa on.
     
  20. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 309
    Lainataan ketjua...
    Itseä on houkutellut jo pidemmän aikaa tuo tässäkin keskustelussa mainittu Volvo V70 (2008->)
    Minkälainen auto tuo nyt kaikkiaan on?
    Itsellä ajoa tulee vähän, mutta tilaa tarvitaan, ehdottomasti bensakoneella (2.5t, millainen moottori?) nelikosta ja/tai automaatista plussaa, pakollisia nuo ei ole...
    Vähän ajettu yksilö sopuhintaan jos sattuisi kohdalle niin sillä ajelisi vuosia.
     
  21. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Vähän laivamainen ajaa, kulkee suoraan mutta mutkittelu on vähän kankeahkoa. Talvella saattaa ohjaamo nitistä ja päristä. Ota mustalla sisustalla, se vaalea on ihan helvetin halvan näköinen. 2.5T on hyvä kone vaikka toki syö soppaa motarilla 9,5-10 litraa sataselle. 200 turboheppaa automaatin kanssa liikuttaa tuota ihan riittävän hyvin. :)
     
    Viimeksi muokattu: 03.01.2017
  22. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 309
    Kuulostaa melko odotetunlaiselta vehkeeltä.
    Bensankulutus ei ole ongelma. (Toki voisin valita myös 2litran koneella olevan mutta jotenkin paremmat fiilikset tulee tuosta turbokoneesta)
    Ennestään on kokemuksia ykköskorisesta s60 volvosta, eikä se tuokaan ole mikään bensapihi tai kovin ketterä laite :D

    Täytynee jatkaa vaihtoehtojen tutkailua, entinen autokin kyllä kuljettaa ongelmitta mutta lisätilaa kaipailisi...
     
  23. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Taitaa tossa 2 litran koneen perässä olla Fordin Powershift-aski jos automaattia etsii? Ainakin muissa vastaavissa Volvoissa on. 2.5T:n kanssa perinteinen momentinmuunnin.

    E:typot
     
    Viimeksi muokattu: 03.01.2017
  24. Faller

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    38
    Moi,

    Haussa käytetty auto, mutta ongelmana valinnanvaikeus. Arvostaisin autossa seuraavia ominaisuuksia:
    - Hinta 7000-9000eur
    - Bensiinimoottori
    - Luotettavuus
    - Taloudellisuus
    - Ulkonäöllisesti järkevä / myyvä
    - Malliltaan sedan / farmari
    - Jälleenmyyntiarvo (tulossa käyttöön noin 3 vuodeksi, jonka jälkeen vaihtuu takaisin rahaksi.)

    Osaisiko joku kertoa mitä merkkejä / malleja / millä koneella kannattaisi tarkastella ja toisaalta taas ehdottomasti vältellä? Ajoa tulee noin 15tkm/vuosi, joka pääsääntöisesti työmatka-ajoa. Katselin, että haarukkaan osuisi Skoda Octavia TSI-koneilla, mutta niissä näyttää olevan paljon luotettavuusongelmia. Tarvittaessa auton haku onnistuu myös ulkomailta.
     
    Viimeksi muokattu: 04.01.2017
  25. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 309
    http://www.autoverkkokauppa.fi/uusivuodeksi

    Miten olisi 3x tuollainen?
    Hyundai i20 tai Renault Clio irtoaisi aika tarkkaan tuolla 7000€ panostuksella.

    +saisit ajella koko 3 vuotta uudella autolla (vaihtaisit auton siis aina uuteen sopimuskauden päätteksi)
    +ei huolia eikä murheita huolloista, katsastuksista, auton rikkoontumisista...
    +jos nyt sattuisi kesken kaiken auto tuntumaan väärältä valinnalta niin valitset seuraavalle sopimuskaudelle jonkun muun.

    -rahat olisi kiinni auton kk maksuissa eikä kotiuttettavaa rahaa jäisi. Toisaalta jos 7000€ pirssin ostaa käytettynä saanee varautua siihen että puolet auton arvosta sulaa joka tapauksessa kolmessa vuodessa pois ja isomman hajoamisen kohdalle sattuessa menisi sekin toinen puolisko rahoista korjaamiseen. Lisäksi katsastuksiin ja huoltoihin joka tapauksesss budjetoitava rahaa.

    +/- ulkonäkö nyt on makuasia, ei nuo hyundai tai rellu nyt ainakaan omaan silmään niin kauheilta vaikuta etteikö noilla muutamaa vuotta ajelisi.
     
    Viimeksi muokattu: 04.01.2017
  26. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Jos tosiaan auto pitäisi vaihtaa rahaksi 3v päästä niin erittäin suositeltavaa ottaa tollainen autovuodeksi-diili. 9000 euron autosta saa ihan helposti sulamaan maltillisella 15 % arvonalenemalla 3500-4000 euroa kolmessa vuodessa. Jos ostat liikkeestä niin vielä enemmän, koska liikkeen myyntihinta on 10-20 % korkeampi kuin yksityisen myyjän, jollainen sinä tietysti olet 3 vuoden päästä. Korjaukset vielä päälle, niin on aika selvää että 2500-3000e/vuosi uudesta autosta ei ole ihan mahdottoman huono kauppa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti