Autoa ostamassa, kysymykset, kokemukset vinkit, mutuilu?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Poro-, 22.06.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. tonsqq

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2018
    Viestejä:
    13
    Moro!!

    Oon tässä ostamassa alfa romeo 156 semmonen kaks litranen tässä linkki

    https://m.nettiauto.com/alfa-romeo/156/10816596

    Niin tosiaan miltäpä tuo kuulostaa kuulin isältä että alfat on täynnä vikoja ja kyllä isäukkoon luottaa mutta kysytäänpä täältä vielä jos se vanhaa tietoa on
     
  2. valkoinenpupu

    Rekisteröitynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    228
    http://tonninalfa.blogspot.com/?m=1

    Tämä tuli itellä heti mieleen..
     
  3. tonsqq

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2018
    Viestejä:
    13
    Moro!

    Tietääkö kukaan minkälainen multimedia soitin menee renault laguna 2003?

    Ja jos joku jaksaa ettiä nii alle 100€ ois hyvä ja mahdollisimman halpa nii linkkaa sen sitte tähän
     
  4. redneck276

    Rekisteröitynyt:
    04.10.2019
    Viestejä:
    16
    Jooh, olisin ensimmäistä autoa ostamassa ja kuuntelisin suosituksia. Jenkki käynyt vahvasti mielessä ja epäilen ettei muille linjoille ole asiaa. Budjetista en ole nyt ihan varma vielä.
    Olen ajatellut kesäautoa ja talviauto erikseen, jos rahat riittävät.

    Voi esittää lisäkysymyksiä, jos kaikki ei tullut selväksi. Budjettihan uupuu kokonaan.
     
    Viimeksi muokattu: 04.10.2019
  5. Muromain

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2016
    Viestejä:
    72
    Olis etsinnässä ensiauto, ens viikkolla alkaa työt ja pitäs saaha auto jolla kulkis moottoritien kautta töihin, matkaa tulis joka päivä noin 20km joten olisi hyvä jos ei olisi syöppö kone.

    Asun Turussa, en haluaisi lähteä kovin kaukaa hakemaan autoa jos mahdollista.
     
  6. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 820
    Corolla.
     
  7. Muromain

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2016
    Viestejä:
    72
  8. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 820

    Perheessä oli joskus tuollanen 1.6 moottorilla. Toimintavarmuudeltaan pommin varma
    (jos huollot on edes sinne päin tehty), voimaa riitti, mutta ajettavuus ei ollut niin hyvä vakiona..

    Kattelin muitakin Nettiauton vastaavia Corollia ja missään ei ole ilmastointia?
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2019
  9. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 820
  10. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 186
    https://www.nettiauto.com/nissan/almera/10810475

    Tuosta Nissan jos pitää Turun lähistöltä olla^
    Mr Hat puhui tyyppivioista, tuohon näköjään noiden 1.5 / 1.8 QG-koneiden heikkotekoinen jakoketju vaihdettu eli yksi huoli vähemmän.

    Tässä toinen:
    https://www.nettiauto.com/nissan/primera/10805649

    Tämä vanhan liiton GA-moottorilla, aikalailla pomminvarma tekniikaltaan. Ruosteen kanssa on ongelmia noiden vanhempien Nismojen kanssa, mutta tuo on pari kk sitten leimattu.

    https://www.nettiauto.com/honda/jazz/10918842

    Villikorttina pienempää Hondaa, noista en kyllä rehellisesti sanottuna tiedä juuri mitään. Vähiten varmaankin kuluttaa minun esittämistä vaihtoehdoista.

    Tuossa hintaluokassa en välttämättä lähtisi VAG-autoa ottamaan jos kustannukset ovat avainasia, tarjolla on lähinnä 1.4 / 1.6 anturivikakasoja ja turhan runsaasti ajettuja isompikoneisia joissa alkaa olemaan monissa konetilan muoviosissa (esim. jäähdytysneste- ja huohotusliitännät) ikä täynnä.

    Muilta merkeiltä esim. Opel Astra voisi olla ihan fiksu.

    Itselle tuossa hintaluokassa painavimmat kriteerit on kahdet (järkevän kuntoiset) renkaat, suht tuore leima, ilmastointi ja sen toimivuus. Bonareina sitten hyvä huoltohistoria ja ehjä tuulilasi.
     
  11. Muromain

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2016
    Viestejä:
    72
    Mr. Hat tykkää tästä.
  12. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 820
    Jättäisin Primerat väliin, niissä on ollut öljynsyöntiä erityisesti 1.8 moottoreissa, jakopää ja sähkövikoja.
    1.6 sähkö, vaihteisto ja jakopääongelmia. Isompana kuluttavat myös enemmän.

    N16 1.5 Almerasta tarkistaisin jakopään. Kysy, onko remppaa tehty ja kuitteja.
    Jos ei ole mitään tehty, niin kuulostele jakopäätä erityisesti moottori kuumana.
    Ei saisi kuulua ketjun laahausta/rallatusta. Tyhjäkäynnillä kierroslukumittari ei saa vaeltaa.
    Katso, että moottorin vikavalo syttyy kun laittaa virrat päälle ja sammuu kun laittaa käyntiin.
    Joskus näitä on teippailtu tai polttimo poistettu. Facelift malli 2002?--> kuulemma ruostuu vähemmän.

    Vaihdelaatikon kuuluu toimia moitteetta ja ylimääräisiä ääniä ei saa kuulua.
    Jos laatikon öljynvaihdosta ei ole tietoa, vaihda se, täytä 3 litraa 75W-90 täyssynteettistä API GL-4 öljyä. Homma onnistuu tumpelommaltakin jos pääsee auton alle irrottamaan tyhjennys/täyttö propun.
    Myös mittarianturin reiästä kuullut täytettävän.

    Sellasta olisin kuullut myös, että G-Astra? voisi olla harkinnan arvoinen.. Kannattaa selata Opel -forumia.

    Honda voisi olla hyvä, mutta mitenkä ylläpitokulut? Ruoste?
    Dynamiitti.commin kaaduttua ei ole suomenkielistä merkki forumia?
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2019
    Muromain tykkää tästä.
  13. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 186
    Edelleenkin ongelmat koskevat uudempia QG-sarjan moottoreita (ja niihin naitettuja laatikkoja). Toki hyviä pointteja nuo mainitsemasi asiat jos Primeraa ylipäätään miettii. Tuossa linkkamassani autossa kone on vanhempaa moottoriperhettä.

    Hämäävä seikka tietysti se, että facelift-mallin P11 Primeraan (99-01) 1.6 moottoria on saanut sekä GA- että QG-koneena. Eron huomaa helpoiten konepellin aukaistessa esim. sytytysjärjestelmästä. QG-moteissa on joka sylinterille oma puola, GA-koneessa virranjakaja.

    P12 Primerat (02 ->) jättäisin poikkeuksetta väliin, varsinkin tuossa hintaluokassa.

    Hyvä pointti myöskin tuo 1.5 N16 Almeran laatikkohomma, olin unohtanut kokonaan. Tehtaalta johonkin valmistuspäivämäärään asti, aika pitkällekin tuotannon elinkaarta, noiden laatikoissa täyttöproppu on liian alhaalla ja näin ollen tehtaalta asti hieman liian vähän öljyä. Eli sellaista jos käy ajelemassa, laatikko ei saa rohista, kahista, muuten ääntää tai vaihtaa takkuavasti.

    Ainakin tuossa aloittajan linkkamassa Hondassa on kaarissa ym. sävyeroja joka viittaisi ruostekorjauksiin tai peittelyihin. Hondan tekniikka tuolta aikakaudelta lienee aikas pomminvarmaa.
     
    Muromain tykkää tästä.
  14. Muromain

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2016
    Viestejä:
    72
    Kiitos molemmille.

    Juttuhan on nyt niin etten tajua autoista oikeastaan yhtään, joten pakko ottaa mukaan koeajolle sitten joku joka näistä tajuaakin vähän enemmän.
    Sen tiedän, että ylimääräsiä ääniä ei saa kuulua ja sen varmasti havannostan itsekin.

    Tuosta Hondasta, kuinka paljon ruoste sitten vaikuttaa auton kuntoon, ajamiseen? Jos kaarissa on tehty ruostekorjauksia/peittelyjä, vaikuttavatko ne millään tavalla?
    Autovero Hondassa olisi 231€/vuosi ja polttoainekustannukset olisi 1732€/18k kmh, mikä tuskin tulee täyteen vuodessa, eihän sitä tiedä.

    Opel Astraakin oon katellu, mutta ei oikein löydy tällä budjetilla, tai sitten kuluttaa kaupungissa sen 10L/100km.

    Tässä olis vielä jonkinlainen Corolla, https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/10636737

    Arvostan apuanne todella. En ole tainnut mainita mutta tämä on ensiautoni ja pikkuhiljaa kiinnostukseni autoja kohtaa nousee, jännittävää! :D
     
  15. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 186
    Tällaisia pointteja tulee mieleen:
    - Kolariturvallisuus heikkenee, ruostunut pelti ei tietenkään kestä samanlaisia törmäysvoimia kuin ehjä tai voi aiheuttaa vääränlaisen "kasaanpainumisen" kolaritilanteessa.
    - Jos jonkin alustan osan kiinnityspisteen kohdalla on pahasti korroosio puraissut (tai jokin alustan osa ruosteessa pahasti), voi kiinnitys pettää esim. isoon töyssyyn tai monttuun ajaessa ja näin ollen tehdä vaaratilanteen.
    - Esim. ruostuneet jarruputket voivat hajota äkkijarrutuksessa, jolloin tietysti jarrupolkimen toiminta lakkaa yllättäen.

    ^Lähinnä noista syistä niihin puututaan katsastuksessa (ja hyvä niin, siksi mielestäni fiksua varsinkin tuossa hintaluokassa ostaa auto jossa suht tuore leima). Korjauskustannuksiahan tietty myöskin tulee kun noita korjaillaan uusintanäyttöihin.

    Ajamiseen itsessään joku hieman rupinen pyöränkaari tai helmakotelo ei vaikuta käytännössä mitenkään. Auton arvoon ne kyllä vaikuttavat alentavasti ulkonäkösyistä. Muuten haitta on oikeastaan vain psyykkinen. :)

    Toki tietyissä tapauksissa pienikin ruostereikä sopivassa paikassa voi päästää vettä auton sisätiloihin, joka sitten taas aiheuttaa haju- ja huuruuntumishaittoja ja toisinaan sähköongelmia jos johdot ja liittimet lilluu vedessä.
     
  16. Muromain

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2016
    Viestejä:
    72
    Pitääpä käyä kattomassa Hondaa liikkeessä ja kysyä ruosteesta ja kattoa huoltokirjasta tehdyt huollot.

    Auto on huollettu 08/2019. Oliskohan ne katsastuksessa sanonu ruosteesta jos olis ollu vakavampaa?
     
  17. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 186
    Juu, kyllä katsurit tykkää syynätä nuo ruostepaikat aikas tarkkaan. Toki voi aina olla jotain piilossa, mutta vakavat ruosteet ne kyllä löytää.
     
  18. perusmursu

    Rekisteröitynyt:
    13.09.2008
    Viestejä:
    512
    Kaverin puolesta kyselen. On hankkimassa parin tonnin kärryä pääasiassa kaupunkiliikenteeseen ja kilsoja ei tule vuodessa paljoa. Elikkäs, mahdollisimman luotettava auto hakusessa, missä pienet käyttö ja huoltokulut. Polttoaineenkulutus ei ole niin kriittistä, kun kilsoja tulee vuodessa varmaan max 10k. Kyytiin pitää mahtua pari aikuista ja koira.

    Mitäs merkkiä / mallia itse lähtisitte katsomaan näillä spekseillä?
     
  19. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 293
    No melkein mikä tahansa pikkujapanilainen. Honda Jazz, Civic, Mazda3 tms.
     
    perusmursu tykkää tästä.
  20. perusmursu

    Rekisteröitynyt:
    13.09.2008
    Viestejä:
    512
    Kuinka ruosteen raiskaamia parin tonnin japsit yleensä ovat? Tekniikka niissä taitaa tosiaan olla aika perinteistä ja luotettavaa.
     
  21. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 553
    Riippuu varmaan siitä, onko niitä suojattu uutena. Omassa 2004/210tkm primerassa ei ole ruostetta kun se on finikor- käsitelty uudenkarheana.
     
    perusmursu tykkää tästä.
  22. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 293
    Niin, mulla on ollut paljonkin vanhempia japseja ja oon sitten varmaan joku poikkeus tai autot olleet yksisarvisia jumalan lahjoja, mutta ei mulla ole ruosteen kanssa ollut yhdessäkään ongelmaa.

    1KPL '98 Accord, 2kpl EP3 Civikkejä, 1kpl FN2 Civikki, 1kpl BB8 Prelude, 2 Aristoa, Lexus IS nyt äkkiä tulee mieleen eikä yhdessäkään ollut ruostetta.

    Prelude oli ostohetkellä jo 12-13v vanha ja varauduin mätään niin että ostin kaikki paikkaustarpeetkin valmiiksi -> Talliin ja puskurit ja sisälokarit irti -> Ei pienintäkään ruosteen alkua. Vitutti oikein kun olin varautunut niitä paikkailemaan.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti