MX5-jauhantaa sivuten, tää on aina hauska tämä hevosvoima-keskustelu. "Alle 200 hv autolla ei voi ohittaa" ja lässyn lässyn. Voi sillä, se vaatii vain vähän enempi keskittymistä liikenteeseen ja pelisilmää. Ihan samalla tapaa kuin omalla Type-R:llä, pääsen myös avokin 1,2-litraisella KIA:lla rekasta ohi kun haluan sekä Munkkiniemestä Turuntielle tai Mäkelänkadulta Tuusulantielle liittyessä tavoitenopeuteen ripeästi.
Pitää vain uskaltaa painaa sitä pedaalia, pikkukoneillakin kolmonen riittää yleensä satasen vauhtiin (nopeuden "kelaaminen" suurimmalla vaihteella on se yleisin virhe mitä arat kuljettajat tekevät). Ja toisaalta, ei mulla ole tarvetta millään autolla päästä heti tuplakeltaisten päätyttyä jonon keulalle, jos liikenne etenee rajoitusten mukaan. Siinä ei voita mitään, et sä ole siinä "ekana". Toisia autoja on aina edessä ja niitä tulee takaa. Aina.
Viimeksi muokattu: 19.02.2018
Noloa millä tapaa? Suurin osa liikenteessä olevista ihmisistä on menossa johonkin ja haluaa mennä sinne turvallisesti. Ylipäänsä suorituskyvyn todistelu arkiliikenteessä nelipyöräisellä on aina lähtökohtaisesti noloa. Jos haluatte jotain todistella niin todistakaa se tekemällä täyskiihdytys Hayabusalla.
Tai älkää tehkö, menkää nyt lippispäät oikeasti Alastarolle tai lähimmälle motocross-montulle nolaamaan muita. Mutta tiedän kyllä miksi teitä ei siellä näy. Jonkun muun pitäisi maksaa ne ratamaksut. Ja se tärkein, siellä muutkin ajavat täysillä, vaatii kuukausien - jälkimmäisen kohdalla jopa vuosien - harjoitusta että siellä voi mitenkään päteä.
Viimeksi muokattu: 20.02.2018
Käsittääkseni nopeurajoitukseen saa kiihdyttää niin nopeasti kuin suinkin vain autolla kykenee. Noloa se on siinä vaiheessa kun alla on auto, joka näyttää nopealta ja vieressä oleva perhewagoni turvaistuimineen tavoittaa tuon nopeuden aikaisemmin.
Kukaan mistään kaahaamisesta liikenteen seassa ole puhunut!
Btw: 900rf kiihtyi nopeammin kuin busa
Viimeksi muokattu: 20.02.2018
Mielestäni kannattaa käydä koeajamassa toyota aurista. Hybridiä varten täytyy hieman budjettia venyttää/ostaa enemmän ajetun, mutta bensaversioita irtoaa tuohon hintaan.
Korkeampi hinta on perusteltu luotettavuudella (äidilläni ollut 10v toyota, ensin bensa corolla 5v ja nyttemmin auris hybridi 5v). Yhtään vikaa ei ole ollut, vain perushuolloilla menty ja ne ovat edulliset. Toki molemmat autot olivat ostaessa vain n. 30tkm mentyjä, auris on tällä hetkellä 90tkm menty.
Toyotan korkeampi hinta johtuu myös hyvästä hinnanpitävyydestä - ne ei menetä hintaansa samalla tavalla kuin monet muut merkit.
Viimeksi muokattu: 23.02.2018
Onko mutuja luotettavuuden ja kulujen suhteen seuraavista autoista:
W203 C-farkku_2003_+550 tuhatta
Volvo V70 2000 2,4 bensa manuaali n. 400 tuhatta
Suunnilleen samoja hintoja saisin. Molempia olen ajanut ja molemmat miellyttää ajonsa suhteen, vaikka vetotapa onkin eri.
Lähinnä kulupuolta tässä mietin, että mitenköhän tekniikka kestää ja kunpihan ois fiksumpi sanotaanko vaikka noin 4:ksi vuodeksi.
Ajot lienee arviolta luokkaa 10 000km vuodessa..
Viimeksi muokattu: 23.02.2018
Sen verran vielä tästä aiheesta, että itsellä ei ole toki mitään intressiä myydä Toyotaa kaikille (kenellekään).
Huoltoihin menevän rahan tietää kyllä, korjauksiin menevää rahaa ei voi autoyksilön kohdalla ennustaa kukaan. Valinnassa voi ottaa huomioon todennäköisyydet siitä, kuinka paljon tulee korjattavaa sekä sen, kuinka hyvin automerkki/maahantuoja niitä hoitaa.
Jos exceleitä tykkää tehdä, niin pyrkisin etenkin tolla ajoprofiililla huomioimaan todellisen kulutuksien heitot normikulutuksista. Todellisista kulutuksista löytyy kyllä aika kattavaa jaettua dataa.
Edit: Jos tosiaan haluaa kärryä vetää, niin se on Toyotan hybrideissä iso miinus, eli maksimimassa 350kg. Paitsi ei kai uudessa RAV4:ssa. Meillä ei ainakaan n. 190 cm kuskeilla ole ollut ongelmaa ajoasennon kanssa. Penkeissä on korkeussäätö.
Viimeksi muokattu: 24.02.2018
Pidä vaan se focus ja opi elämään sen asian kanssa että vaihdetta pitää vaihtaa pienemmälle ohittaessa. Tuossa hinta- ja kilometriluokassa voi mennä pahastikkin metsään niin hullua vaihtaa huoleton auto pois.
Omassa autossa n60heppaa enemmän ja silti tulee hyvin usein vaihdettua pykälää pienemmälle ohittaessa.
Yhtälailla olen omistanut parikin autoa jossa oli 40heppaa, ja kyllä niilläkin tarvittaessa ohi pääsi.
Viimeksi muokattu: 24.02.2018