Autoa ostamassa, kysymykset, kokemukset vinkit, mutuilu?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Poro-, 22.06.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. mela

    Rekisteröitynyt:
    20.07.1999
    Viestejä:
    550
    ..Kian ostaminen ja sen jälkeen liittyminen KHCF:n foorumille :facepalm: voi ..*tu mitä porukkaa, äkkiä liityin, äkkiä poistuin :psmoke:
     
  2. Kikkee

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2014
    Viestejä:
    2 090
    Auto tuli muuten itselläkin tuossa vaihdettua, KIA oli kiikarissa, mutta Avensiksen ostin :D 1.6 koneellisen tosin, ja tuntuisi olevan itselle ihan riittävä kapistus.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    407
    Hehe, samaa huomasin kun pari vuotta sitten eukolle autoa mietin ja tuli luettua ko foorumia sattumalta kun guugletteli jotain automalleja/vikoja, tms..
     
  5. Korpinärhi

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2011
    Viestejä:
    25
    Huoh. Olen kämppikseni kanssa ostamassa meille autoa lintujen rengastusmielessä. Olemme kumpikin aivan totaalisen tietämättömiä autoista, eikä lähipiirissäkään ole ketään, joka autoista mitään tietäisi. Ideaalisia höynäytettäviä siis.

    Hän on opiskelija ja mie jatko-opiskelija, joten budjetti on ihan maksimissaan 1200 €, mieluiten 1000 €. Esteettisillä ominaisuuksilla ei ole väliä, auto saa olla ruma kuin maksasyöpä. Auton pitäisi kuitenkin olla sangen varma peli, joka ei todennäköisesti jätä metsätielle sadan kilometrin päähän sivistyksestä. Kohtalainen maavara (eli ei ainakaan madallettu), mielellään farkku jotta verkkokepit ja pöllöhaavit mahtuvat sisälle, katolle olisi saatava tikkaat (mutta jokaiseen autoon taitaa saada kattotelineet kylläkin?). Kulutus alle 8 l/100 km olisi jees. Autolla olisi hyvä päästä ajamaan pari maastokautta, eli noin 20 000 km. Ajo tapahtuu pääasiassa maanteillä ja pienehköillä hiekka/metsäteillä, kaupunkiajossa autoa ei ole tarkoitus juurikaan käyttää.

    Jos tulee mieleen joitain malleja, jotka olisivat tähän tarkoitukseen todennäköisesti soveltuvampia kuin toiset, niin saa kertoa. Samoin jos on joku "älä missään nimessä hanki" -auto. Saa myös sanoa, mistä asioista kannattaa myyjältä kysyä - jakohihnan kunto/milloin viimeksi vaihdettu on ainoa sellainen kalliimpi remppa, jonka tiedän.
     
  6. Temptationnn

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2009
    Viestejä:
    283
    Tuo hintaluokka taitaa olla sellainen, että kannattaa tarttua melkeinpä merkkiin kuin merkkiin joka vaan on huollettu vastikään, leimattu ja hyvillä renkailla. Siitä eteenpäin alkaa olla sattumankauppaa tapahtuuko mitään vai eikö tapahdu. Joku noista edellämainituista jos uupuu, niin seuraavan kimppuun. Tuossa hintaluokassa uusi rengassarja kun tekee jo 50% auton ostohinnasta.

    Jos on jotakin pahemmin vialla, niin koeajolla sen varmasti huomaa. Jos sen sijaan ajettavuus on hyvä, eikä mitään ylimääräisiä kolinoita kuulu niin mielestäni auto on juuri 1000e arvoinen. Pystyykö sillä sitten ajamaan 20tkm ilman vikoja? Tuskin, ellei käy hyvä tuuri.
     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2018
  7. Jo_Hani

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2010
    Viestejä:
    761
    Ensin tulee mieleen maavaran ja korkean katon takia, sekä noita näkee kotikulmilla lintubongareilla jne niva, pajero, patrol, forester, legasy miksei joku volvon 850? Tulevat näin ensin mieleen että olisi maavaraa ja voisi ajaa myös paremmin myös korvessa. Miksei joku pickuppi, isuzu campo tai vanha hilux/L200? -80/-90 luvun vastaavia ja toimivia voisi löytää
     
  8. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Miten olisi suoraan joku etuveto-pakettiauto? Niissä on maavaraa ja etenemiskyky metsäteillä varmasti riittävä kun kaikki paino on etupyörien päällä. Samalla voitte heittää muuttokeikkaa opiskelijatovereille pientä maksua vastaan ja kun tulee aika hankkiutua autosta eroon niin varmasti joku rakentaja-rane tuon budjetin auton ostaa pois?
     
  9. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Piste tuolle idealle - me mennään välillä etuveto-pakettiauto-Fiiatin kanssa pitkin turvesoita (luvallisesti :D ) ja uskomatonta miten pitkälle sellaisenkin kanssa pääsee pehmeää sarkaa pitkin johon rengas uppoaa 5+cm.

    Ja kuten sanottu niin kaikki autot tuossa hintaluokassa on 100% yksilöitä joiden kesto on mitä tahansa "myyjän pihalta autotielle" - "50tkm pelkillö öljynvaihdoilla"...
     
  10. Korpinärhi

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2011
    Viestejä:
    25
    Niin, pakko lisätä, että en mie usko, että tuohon hintaan saisi auton, minkä kanssa pärjää pelkillä öljynvaihdoilla. Pieneen remppaan on kyllä ajan kanssa varaa. Lähinnä se, että ei haluaisi käsiin pommia, josta katkeaa jakohihna ja vaihdelaatikko kosahtaa, tms. muuta remppaa, joka maksaa jo auton hankintahinnan verran...

    Paku on hyvä ehdotus! Mieluusti sitä vaan ottaa rengastusreissuille harjoittelijoita mukaan, että saa samalla uusia rengastajia koulutettua ja innostettua, kun rengastajakaartin keski-ikä huitelee siellä kuusissakymmenissä. Sikäli olisi hyvä, jos autoon mahtuisi se viisi henkeä.

    Ehkä joku kohtalainen peli löytyy tässä, kun ajalla katselee ja etsii. Muutamalle yksityiselle olen tässä soitellut, ja lopulta on selvinnyt, että kaikki ovat myyntitekstissään jättäneet yhtä jos toista oleellista asiaa kertomatta tai että ovat suorastaan valehdelleet. Ehkä käytettyjä autoja myyvä kauppa olisi siinä mielessä luotettavampi?

    Meidän olisi ehkä kuitenkin mahdollista satsata auton ostoon noin 1800 € kun asiaa kämppiksen kanssa eilen pohdiskeltiin, mutta onko mitään takuuta, että tuohon hintaan saa todennäköisesti toimivamman pelin kuin tonnilla? Muutaman vuoden uudemman ainakin joo, mutta yhtä ajettuja ne näyttävät olevan.
     
  11. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Joku 250tkm ajettu Mondeon farkku saattaisi olla paikallaan; 5 henkeä sekä iso takaluukku. Niitä alkaa tuolla rahalla saamaan vuosimalleissa 2001-2003, tms.

    Teknisesti ihan luotettava, ruostuu hieman sieltä täältä helmoista ja jotkut laakerit saattaa mennä noissa kilsoissa uusiksi, mutta ei pitäisi räjähtää täysin käsiin vaikka ehkä hieman öljy maistuukin 1.8:lle.
     
  12. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    Viimeksi muokattu: 09.01.2018
  13. Bishop

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2004
    Viestejä:
    1 036
  14. Täytelaku

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2014
    Viestejä:
    408
    Ostat sen farkkutojotan vaan noihin hommiin. Corolla, carina tai avensis, mikä nyt sattuu löytymään pitkällä leimalla. Meillä metsästyskäytössä ollut n.3 vuotta Carina E vuodelta -96 (sitä ennen käyttöautona vuodesta -06). 380tkm mittarissa ja leiman sai haettua viime viikolla taas ensimmäisellä näyttämällä. Ja pääsee mettäteitä menemään, kunhan ei odota ajavansa maasturilla.

    Edit. esim. tämänkaltainen
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2018
  15. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Onko tuo vanhempi oikeasti niin paljon parempi ettei esim 5+ vuotta uudempaa kannata hommata?
    https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/9315204
     
  16. Täytelaku

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2014
    Viestejä:
    408
    Ei toki. Lopetin vain selaamisen tuohon minkä linkkasin. Toisaalta tuo uudempi pitäisi heti katsastaa mutta jos sen saa myyjän kanssa sumplittua niin tottakai tuo kannattaa tuo uudempi ostaa.
     
  17. Kikkee

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2014
    Viestejä:
    2 090
    Avensikset on kyllä mukava ajaa. Kävin koeajamassa tuollaista 2003 vuosimallin versiota ja sitten uudempaa 2004 vuosimallin varsiota, joka on jo aivan erilainen tuohon vanhempaan verrattuna. Ei vanhemmassa mitään vikaa ollut ajotuntuman suhteen, mutta uudempi oli kyllä parempi. Jos haluaa huolettomia kilometrejä niin ostaa tuolla 1.6 koneella (vvt-i), 1.8 koneissa öljynkulutusongelmaa (tästä syystä 1.8 on paljon enemmän myynnissä ja melko halvalla vrt. 1.6 tai 2.0)
     
  18. Täytelaku

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2014
    Viestejä:
    408
    Nojaa onhan näitä ihan kohtalainen ajaa, ei mitään saksalaista premiumia mutta ihan peruskauraa. Aina vähän naurattaa kun moititaan tojotia tylsiksi ja ankeiksi mutta sitten ajellaan itse sillä golfilla, passatilla, octavialla tms. tusinavaggineilla perusvarusteilla ja peruskoneella (tämä siis yleisesti). Itse tietysti katson omistajana asiaa puolueellisilla laseilla mutta olen nyt -07 vuotisella avensiksella rullannut 16tkm eikä ole kyllä harmittanut yhtään.
     
  19. Kikkee

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2014
    Viestejä:
    2 090
    Niin no, itsellä ei ole kokemusta kunnollisen saksalaisen ajamisesta, joten voi olla ihan kohtalainen :D Melko samanlaista kuin vuosituhannen vaihteen passatilla/a4:llä. Taas sitten verrattuna edelliseen -98 mitsuun, on ajokokemus suorastaan yleellinen... :D
     
  20. Ja558

    Rekisteröitynyt:
    27.04.2008
    Viestejä:
    461
    Pitäisi uudehkoa >2013 vuosimallin automaatti-farkkua löytää n. 20-25k€ budjetilla. Harkinnassa on ollut J-koppainen Astra, Hybridi Auris ja Ford Focus. Bonarina toki VAGgenit, eli Golffi ja Octavia, nämä toki kuumottavat liikaa TSI/TDI ja DSG perseilyjen takia.

    Aurista tuli käytyä kokeilemassa ja valitettavasti täytyy sanoa, että ostohalut lakkasivat. (Hybridi)tekniikka toki hyvä, muuten tuo oli suht kauhea pulkka. Jopa vanha T25 Avensis tuntui huomattavasti laadukkaammalta autolta ajaa.

    Mielummin budjetti tosiaan lähemmäs tuota paria kymppiä.. Ideoita?
     
  21. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Volvoa ja Hondaa katsonut? Kokoluokka heti kerrasta riittävä ja hintataso noissa luokissa. Tekninen luotettavuus valovuosia vaggineita edellä...

    Pikku jokerina voia heittää Suzukit, joita saa tuohon budjettiin jo uutena kaikilla mahdollisilla varusteilla ja takuulla. Kokoluokka astetta pienempi ja kaikki moottorit mallia ruohonleikkuri, mutta ainakin itse yllätyin positiivisesti mm. Vitarasta.
     
  22. Släpäri

    Rekisteröitynyt:
    03.05.2006
    Viestejä:
    7
    Olisin ihan tässä kohtaa kysynyt kun sanotaan että tekninen luotettavuus valovuosia edellä että mitä sillä tarkalleen ottaen tarkoitetaan..
    Voisin tässä myös esittää että jokaisella valmistajalla on parempia ja ei niin hyviä malleja. Tuohon kun lisätään valmistajien eri mallien eri ikäryhmät niin jo soppa on valmis vielä mausteensa saa kun mennään yksilötasolle.

    Itsellä on nyt menossa 3 "folkkari" joista jokainen on ollut vähintään 5 v vanha jo ostaessa ja keskimäärin 150.000 rullattuja.
    Aikanaan ostin 1,3L monipiste ruiskukoneisen 2 korisen Golffin ajelin sillä useamman vuoden ja taisi olla liki 300.000 mittarissa kun hukkasin pois. Ihan kelpo kehonsiirtoväline ei mitään extraa aivan karvis malli mutta hoiti hommansa. Ainoa mikä meni oli takapyörien laakerit ja helmat tehtiin uusiksi teknisesti ei ollut ongelmia niin laatikon,moottorin tai vetokamojen kanssa.

    Myöhemmin hyppäsin 4 koriseen golffiin, ai ai ai ja se pahuksen VR moottori joka kuulemma oli ihan pommi!! Kokonaissaldo auton mittarissa kuin myin eteenpäin jälleen yli 300.000tkm.
    Kehitys ruostesuojauksessa hypännyt hurjasti sitten 2 ja 3 generaation. Ei pelkoa ruosteesta ja mitä mekaniikkaan tuli niin aikas pienellä pääsin vaihtoon meni MAF ja puolapaketti mutta nekään ei vienyt konkurssiin. Toki vaihdoin kuluvia osia kuten jarrulevyt/palat alapallonivelet ja raidetangon uloimmat päät. Mutta en joutunut kajoamaan moottoriin/kytkimeen/laatikkoon/vetokamoihin.

    Taanoin siirryin tsekki folkkariin ja vielä pumppusuutin TDI koneseen, sillä nyt rullattu 350.000tkm joista itse yli 200.000tkm. Ei vieläkään hajonnut, että kuin helvitisti niillä pitää ajaa että voidaan sanoa että ovat "samalla tasolla" muihin merkkeihin nähden. Tsekki folkkarissa ongelmia lähinnä olleet takalasin pyyhinmoottorin hajoamainen.

    On totta että VAG automaattien kanssa on DSG/s tronic ei ehkä ihan summamutikassa lähtisi ostamaan koska niissä on eroja riippuen minkä moottorin jatkeena ja vieläpä onko poikittais vai pitkittäis asenuksesta kyse.

    Vaikka VAG konsernin tuotteista sanottaisiin mitä vaan niin itse tykännyt siitä että olen voinut tarvittaessa ostaa osia niin Vehosta,Laakkoselta tai Autokeskukselta plus lukematton määrä tarvikeosa kauppiaita.
    Kun varaosanumeron tietää ei ole väliä onko se Audin/folkkarin/skodan tai seatin merkin alta ostettu. Tämän lisäksi kun osia on vielä tyrkätty eri malleihin niin on sitten mistä valita.


    Itse en ostaisi "uutta" autoa vaan sen edellisen mallin viimeisimmän mallin koska siihen on tehty "päivitykset" niiin softan kuin raudan suhteen. Hyvin yleisesti uusimman mallit on vielä raakileita tullessaan myyntiin. Useasti myös ne "viimeiset" mallit on tönätty täyteen lisävarusteita jotka on vieläpä hinnoiteltu maltillisesti.

    Mutta neuvoksi yleisesti ottaen kehoittaisin ensin tutustumaan automerkkien foorumeihin ja tutustumaan sieltä käsin mallisarjojen ominaisuuksiin tämän lisäksi TM/Tuulilasi tyyliset lehdet kannattaa lukea lävitse.

    Itse joskus vaihdan kokeeksi leiriä myös koska tarpeet muuttuvat ja välttämättä VAG konsernista ei löydy haluamaani yhditelmää.

    Vinkiksi JA558 lle voisi olla esim 500 sarjan BMW tai 300 sarjanen
     
  23. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Lisää pelottelua dieselin huonommuudesta:

    https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/...-kertaa-bensamalleja-todennakoisemmin/6741520

    Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista: Hajoavat jopa kolme kertaa bensamalleja todennäköisemmin
    LIFESTYLE > AUTOT JULKAISTU 23.01.2018 14:29
    [​IMG]
    Dieselautojen vikojen yleisyys saattaa johtua moottoriin kohdistavasta suuresta paineesta. Shutterstock


    Dieselautot hajoavat todennäköisemmin ja tulevat omistajilleen bensa-autoja huomattavasti kalliimmiksi, väittää tutkimus.

    MotorEasyn tekemässä tutkimuksessa on käynyt ilmi, että eniten moottorvikoja on Euro 5-normien mukaisissa, vuosien 2009–2015 dieselautoissa. Vikojen määrän lisäksi tutkimuksessa tuli ilmi, että dieselautojen korjaaminen tulee keskimäärin 20 prosenttia kalliimmaksi bensa-autoihin verrattuna.

    30 000 auton tutkimuksessa kartoitettiin 3–8 vuotta vanhojen ajoneuvojen moottorivikoja viimeisen 12 kuukauden ajanjaksolta.


    Eniten vikoja Alfa Romeossa, vähiten Skodassa
    Vähiten luotetuimmat dieselautot (vikaprosentti)
    1. Alfa Romeo, 47 %
    2. Land Rover, 41 %
    3. Mitsubishi, 36 %
    4. Saab, 33%
    5. Mazda, 33%
    6. Kia, 29%
    7. Mercedes, 27%
    8. auxhall, 26%
    9. Mini, 26%
    10. Audi, 26&
    Lähde: MotorEasy

    Syy vikojen yleisyyteen saattaa löytyä dieselmoottoreiden osiin kohdistuvasta painetasosta, joka on korkeampi kuin bensiinimoottoreissa.

    Vikojen yleisyyden lisäksi dieselmoottoreiden kallis rakenne ja haastava polttoainejärjestelmä saavat aikaan sen, että korjauskustannukset nousevat usein bensamalleja huomattavasti korkeammiksi.

    – Dieseleillä on paljon enemmän pienempiä ongelmia kuin bensiinikäyttöisillä autoilla. Ne ovat vähemmän luotettavia, ja kun joku iso asia menee pieleen, se maksaa paljon enemmän, Motor Easyn perustaja Duncan McClure toteaa.

    Alfa Romeoiden dieselmoottoreiden todettiin olevan pahimpia; ne tarvitsivat korjausta jopa neljä kertaa todennäköisemmin bensiinimalleihin verrattuna. Skoda todettiin puolestaan luotettavimmiksi dieselautoksi vikaprosentin ollessa yhdeksän prosentin luokkaa.

    Lähde: Express.co
     
  24. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Sinänsä hupaisa artikkeli kun ei sanallakaan mainita että dieseleillä ajetaan enemmän. Eli sinänsä ei ihme jos esim 8v vanha diesel on ”vikaantuvampi” kuin bensakoneen puolilla kilsoilla.

    Vielä koomisempaa että Skodan pikkubensat olisivat dieseleitä luotettavampia... :D
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2018
  25. Bishop

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2004
    Viestejä:
    1 036
    Itse olen ajellut tuollaisella mk3 Skoda Octavialla hieman yli vuode. Oma varustettu 1.4tsi koneella, joka siis hihnalla. Näissähän ei enää ole ainakaan nokkaketjun kiristimien kanssa ongelmaa, kuten aikaisemmissa. Todella vähän kuluttava bensiini ja halvat käyttökulut. Väittäisin, että luokassaan kyllä hintansa väärti auto. Ihan ok ajaa ja tilava. Varustelu on runsaahko (omani Elegance varustelulla). Jos moinen kiinnostaa, niin myös tämäkin yksilö on myynnissä.
     
  26. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Niinpä! Siksi mielestäni tuosta paistaa vain ja ainoastaan se, että nyt demonisoidaan diesel, koska se on trendi. Samalla saadaan lukea bensan/sähkön paremmuudesta...
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti