Autoa ostamassa, kysymykset, kokemukset vinkit, mutuilu?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Poro-, 22.06.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Hyvin onnistuvat lokaamaan vag maineen kun hiljotellen paljastuu lisää näitä skandaaleja useiden vuosien ajan...Koskahan paljastuu, että näiden paljastuksien takana on vag:n suurin kilpailija? Noh, Volvohan tämän dieselgaten pisti alulle kun totesi, ettei millään keinolla yllä samoihin lukemiin kuin vag.

    Toisaalta, tämä voi olla myös tietoista toimintaa, jossa dieselin maine pyritään vag:n ohella lokaamaan ja näin manipuloida kansa siirtymään jouhevammin sähköiseen liikenteeseen?
     
  2. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Tuo taitaa koskea rikkipäästöjä, nuo laivat ajelee paskaisella raskaalla öljyllä, jossa on rikki sellaisenaan mukana, autojen polttoaineissa ei ole rikkiä. Tuon rikkipäästön merkitystä en tiedä, miten se rikki käyttäytyy kun pääsee piipusta ulos. Itämerellähän rikki on kielletty, eli siellä liikkuvilla laivoilla on joko rikkipesurit tai sitten ajetaan kevyellä polltoöljyllä josta rikki on poistettu.

    Volvota tuo olisi kyllä omiin muroihin kusemista. Polttoaineen kulutuksessa ei kyllä ole merkittävää eroa Volvon tai VAGin nakussa. Vain silloin kun volvo korvasi volkkarin diesel koneen omallaan ne kulutti aluksi enemmän, mutta aika pian oppivat säätämään koneen pienelle kulutukselle. Todennäköisesti typpioksidit ovat niissäkin taivaissa kun ajetaan jotenkin muuten kuin pintakaasulla kuten mittauksessa.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Ruotsissa kaavaillaan ympäristövyöhykkeiden käyttöönottoa jo 2020 alkaen.

    "Käytännössä keskustoista kiellettäisiin kaikki dieselautot, joissa ei ole viimeisintä päästötekniikkaa. Lisäksi kaikki ennen vuotta 2009 valmistetut bensakäyttöiset autot jäisivät vääjäämättä keskustojen ulkopuolelle.

    Näin ollen kustannukset tulevat olemaan suuret myös yksityisautoilijoille. Uudet autot ovat kallis investointi kotitalouksille ja vanhojen saastuttavampien kotteroiden myymisestä on tulossa lähes mahdotonta.

    Jo nyt autoliikkeiden myyntilistoilla on suuri määrä esimerkiksi diesel-Volvoja, joita kukaan ei huoli."

    Suomea tuo nyt varsinaisesti ei koske, mutta näkisin tuossa uhkakuvan, joka voi rantautua tännekin ajan kanssa. Mielenkiintoista tuossa on se, että jos dieselt eivät käy kaupaksi Ruotsissa, tarkoittaisi se varmaan 5-10 vuoden ajan meille edullisia autoja kun käy sieltä noutamassa...

    Tulee vähän mieleen 80-ja 90-luku kun Ladoja vietiin Venäjälle Suomesta...


    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...aasta---vaatii-miljardi-investoinnit/wD9kDPAg

    Ruotsissa autot pois keskustoista jo kahden vuoden päästä - vaatii miljardi-investoinnit
    AutoKansantalousRuotsiYmpäristö

    [​IMG]
    KUVA: GETTY IMAGES
    Uudistuksen myötä noin 80 prosenttia henkilöautoista ja lähes yhtä suuri osa rekoista pitäisi sulkea keskustojen ulkopuolelle.


    Ruotsin hallitus on luvannut edistää uusien niin sanottujen ympäristövyöhykkeiden rakentamista. Vanhemmat bensa- ja dieselkäyttöiset autot saatetaan kieltää kokonaan ruotsalaiskaupunkien keskustoissa jo kahden vuoden päästä.

    Vaikka konkreettista ehdotusta ei ole vielä pöydällä, niin Aftonbladet-lehden mukaan hallituksen tavoitteena on, että uudet vyöhykkeet tulevat käyttöön vuonna 2020.

    Tukholman kaupunki on sisällyttänyt vyöhykkeiden valmistelun jo ensi vuoden budjettiinsa.

    Ruotsia on kertaalleen rankaistu EU:n ilmanlaatuvaatimusten rikkomuksista. EU-tuomioistuin antoi Ruotsille sakot vuonna 2011, kun ilmanlaatu Tukholmassa, Södertäljessä, Norrtäljessä, Uppsalassa ja Göteborgissa katsottiin liian heikoksi.

    Ympäristövyöhykkeiden rakentaminen ole mikään halpa keikaus. Ruotsin kuljetushallituksen Transportstyrelsenin tutkimuksen mukaan uudistus vaatisi pelkästään Tukholmassa miljardi-investoinnit uusiin kaupungin laidoille rakennettaviin autoparkkeihin.

    Uudistuksen myötä noin 80 prosenttia henkilöautoista ja lähes yhtä suuri osa rekoista pitäisi sulkea keskustojen ulkopuolelle.


    Dagens industrin (DI) mukaan kustannuksia voi verrata siihen, kun Ruotsin omakotitalojen öljylämmitys korvattiin ympäristöystävällisemmillä lämmitystavoilla.

    Käytännössä keskustoista kiellettäisiin kaikki dieselautot, joissa ei ole viimeisintä päästötekniikkaa. Lisäksi kaikki ennen vuotta 2009 valmistetut bensakäyttöiset autot jäisivät vääjäämättä keskustojen ulkopuolelle.

    Näin ollen kustannukset tulevat olemaan suuret myös yksityisautoilijoille. Uudet autot ovat kallis investointi kotitalouksille ja vanhojen saastuttavampien kotteroiden myymisestä on tulossa lähes mahdotonta.

    Jo nyt autoliikkeiden myyntilistoilla on suuri määrä esimerkiksi diesel-Volvoja, joita kukaan ei huoli.

    Uudistuksesta ovat olleet huolissaan myös pienemmät, merkeistä riippumattomat autokorjaamot, jotka pelkäävät koko bisneksensä puolesta, jos vanhemmat autot kielletään.

    Välttämätön suunta
    Kustannukset ovat kovat, mutta ympäristövyöhykkeitä pidetään kuitenkin välttämättöminä investointeina, jotta Ruotsi yltää EU:n vaatimuksiin.

    Euroopan kaupungeista muun muassa München ja Stuttgart ovat jo asettaneet erittäin tiukat liikenteen päästörajoitteet, eikä Tukholma halua olla niitä huonompi.

    DI:n mukaan uudistuksen myötä ilmanlaatu suurkaupungeissa paranee. Ilmansaasteista aiheutuvien sairauksien ja kuolemien riski pienenee, mikä säästää yhteiskunnan rahoja.

    Myös liikenteen sähköistyminen tulee todennäköisesti ottamaan isoja askeleita eteenpäin, koska niin on periaatteessa pakko tapahtua, jotta kaupungit toimisivat.

    Kaupunkielämä tulee muuttamaan muotoaan, DI arvioi pääkirjoituksessaan:

    "Kaupungit eivät välttämättä ole enää työssäkäyntikeskittymiä ja kasvunmoottoreita, vaan luomiskeskuksia, joissa lapsiperheet voivat viettää aikaansa ilman pelkoa terveysriskeistä. Kestävät kaupungit houkuttelevat koulutettuja ihmisiä, luovia yrityksiä ja fiksua rahaa. Ympäristövyöhykkeet tulevat myös nostamaan asuntojen arvoa."
     
  5. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Eihän tuo ympäristövyöhyke mikään aivan ennenkuulumaton asia ole, saksassahan esim tuo on kai voimaantullessaan koskenut jotain reilut 10 vuotta vanhoja autoja.
     
  6. Temptationnn

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2009
    Viestejä:
    283
    Mikäs on toyotan hybridien kestävyys kilometreihin/vuosimalliin nähden. Olen katsellut sekä auriksia että is lexusta hybridinä. Auriksen saisi hintahaarukassa 23-27k vm. 2015-2017 ja ajettuna 0-30tkm. Lexus luonnollisesti kalliimpi, ja hinta asettuu 30-34k vm.13-15 ja ajettuna 50-100tkm.

    On tietysti selvää, että lähes uusi auris kestää tod. näk kauemmin huoltovapaana kuin muutaman vuoden vanha lexus, jolla kilsoja jo enemmän. En tunne hybriditeknologiaa kovin paljon, mutta onko tuollainen lähes satkun ajettu lexus millainen tekniikaltaan, onko enää kannattava ostos jos nimenomaan hakee huoltovapaata? Ajomäärä vuodessa on 10-15tkm ja lähes yksinomaan kaupunkia.

    Entäpä jos vertaa ajomäärää auton ikään: 60tkm lexus -13 vrt. 90tkm lexus -14? Vaikuttaako hybridissä enemmän ikä vai kilometrit?

    Hieman olen tässä kahden vaiheilla siis, lexus miellyttää ulkoisesti enemmän kuin facelift auris, mutta tekninen puoli on ihan yhtä tärkeässä osassa...
     
  7. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Eipä noista mitään pahaa ole kuulunut, vaikka toyotan hybridejä markkinoilla 20v jo ollut. Akuillahan on pitkä takuu muutenkin. Auris voi olla aika lussu IS:ään verrattuna.
     
  8. Kikkee

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2014
    Viestejä:
    2 090
    Hakusessa kohtuullisesti ajettu bensafarkku hintaluokassa 3000-5000€. Avensis on tällä hetkellä ykkösvaihtoehto (1.6 tai 2.0 koneella), mutta mitä muita vaihtoehtoja olisi? Honda Accord houkuttelisi, mutta vakuutukset+verot on paljon isommat kuin muissa, Passat ei houkuttele kun yhden pommin omistin jo, ja Audi A4 1.8T koneella on melko huonosti myynnissä.

    Plussaa jos auto on autoliikkeessä, sillä vaihtoauto löytyy.
     
  9. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Tuossa hintaluokassa mun mielestä parasta vastinetta rahalle saat hyundai I40/ Kia Ceed akselilla.
     
  10. Täytelaku

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2014
    Viestejä:
    408
    Jos avensista meinaat niin ota vaan suoraan 2.0 koneella. Kuitenkin hieman painavempi auto niin ei tartte kierrättää niin paljoa. T: 2.0 -07 omistaja.
     
  11. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Niin, ei Audeja niin huonosti myynnissä ole - ne vain sattuvat olemaan kalliimpia.

    Eli jos haluaa <200tkm ajettuna 1.8T A4:nen niin budjettiin joutuu laittamaan pari tonnia lisää - varsinkin jos haluaa uusikorisemman B7 2005-> mallisen.

    Eli jos alle 5000 euroon A4:n haluaa, niin sitten pitää tinkiä esim. kilsoista. ~250tkm ajettuna alkaa noita vanhempia B6:ia saamaan. Onko sitten sen arvoista, pitää jokaisen miettiä itse.


    Millä tavalla se Passatti muuten oli pommi? Meinaan vain koska se on käytännössä esim. 1996-2005 mallisena 3B/3BG:nä lähes sama auto kuin A6/A4:nen ja moottoritkin on samaa tavaraa. Alustajumpat ja vikapaikat on ihan samoja noissa kaikissa pre-2005 jolloin Passatista, A6:sta ja A4:sta tuli uudet mallit ja Passatin moottori kääntyi 90 astetta...
     
    Viimeksi muokattu: 27.12.2017
  12. Heydiii

    Rekisteröitynyt:
    20.03.2012
    Viestejä:
    53
    Osaakos kukaan sanoa koskeeko nuo VAG:in TSI koneiden jakohihnaongelmat 2011- 1.4 TSI DSG koneita? Harkitsen 2011 Skoda Octavia 1.4 TSI DSG ostoa. Kuumottaa vain nuo VAG-areenan kokemukset. VAG:n maksuttomat korjauksetkin ovat koskeneet ilmeisesti vain 1.2 koneita. Entä onko noita ongelmia vielä 1.8 TSI DSG kanssa?
     
    Viimeksi muokattu: 27.12.2017
  13. Kikkee

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2014
    Viestejä:
    2 090
    No sehän oli pommi kaikin tavoin :D Sama autohan A4 käytännössä on, ja oma Passat oli lähinnä vain surullinen yksilö, jonka vikoja ei voi yleistää kaikkiin muihin yksilöihin. Kuitenkin olen saanut sellaisen kuvan, että A4 laatu on parempi kuin Passatissa, ja osat jotka eivät ole Passatin kanssa yhteisiä ovat yleisen mututuntuman perusteella kestävämpiä. Toki tämä A4 taitaa olla jo haudattu vaihtoehto, sillä samalla rahalla saa enemmän vastinetta muilta merkeiltä.
     
    Viimeksi muokattu: 27.12.2017
  14. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    1.8TSI:ssä taisi olla samoja öljynsyöntiongelmia kuin 2.0 TSI:ssä
     
  15. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Ongelmia on jokaisessa n. 2007-2013 tsi-vaginassa, kunnes ketju korvattiin hihnalla. Öljynsyönti on 1.8tsi:n isoin riski, mutta on niistäkin ketjuja mennyt.

    Ketjukoneen perään sitten vielä kuiva dsg-7, niin eipähän ainakaan jännitystä puutu.
     
  16. Heydiii

    Rekisteröitynyt:
    20.03.2012
    Viestejä:
    53
    Eli harkitsisit ilmeisesti kaksi kertaa ennen ostoa? Onhan noita tsi ja dsg vehkeitä kuitenkin runsaasti liikkeellä. Kuinkahan yleisiä nuo ongelmat ovat?
     
  17. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
  18. Spurgu113

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2015
    Viestejä:
    125
    Mitäs mieltä porukat? uskaltaako noin vanhaa maahan tuotua hommata? ei kokemuksia BMW, et onko paljonkin vaikeita vikoja?
    https://www.nettiauto.com/bmw/320/9044662

    hankinnassa siis webastollinen 2-auto (min 4 ovea, ilmastointi +isofix). toi on aika kipurajoilla hinnan suhteen kyllä. vanhasta -99 polosta pitäisi päästä eroon niin liikkeistä lähinnä katellut.
     
    Viimeksi muokattu: 28.12.2017
  19. qettyz

    Rekisteröitynyt:
    03.10.2001
    Viestejä:
    483
    Hybriditekniikkahan on molemmissa aika sama, eroa tietenkin sähkömoottoreiden koossa muta idea täysin sama.
    Tuollaset kilsat tuskin painaa tekniikkaa kun ei startteja, latureita tai mitään kytkintäkään ole. Toyotalla anakin pitkä hybrid takuu.
    Lexus nyt tottakai rakennettu laadukkaammin.
     
  20. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 309
    Ottamatta kantaa tuohon bemariin, niin halvemmalla luultavasti saat kun et vie liikkeeseen mitään vaihdokkia, ja tuollaisen poloisen varmasti saa myytyä yksityiselle suoraan.
     
  21. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 295
    Miksi ei uskaltaisi? Ei se maahantuonti sitä sen pahemmaksi tee. Tollanen nyt on niin jeesuksenaikaista perustekniikkaa että mitään ihmeellisiä sudenkuoppia mistä ei touhutonnilla tai maximissaan parilla selviäisi, ei kyllä ainakaan ole.

    Yhdyn edelliseen. Liike saa jobbarilta jokusen satasen polosta. Myy itse vaikka tonnilla ja tinkaa sen jälkeen suoralla kaupalla donetskin alennus kaupasta. Miksi sitä myyntiä pelätä?
     
    Viimeksi muokattu: 28.12.2017
  22. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Ekan generaation (<2005) mallin Focuksesta jotain sanottavaa kakkosautona, 1.6i koneella? Joku about 2001-2003 mallinen kiikarissa.

    Ruoste noita tietenkin syö, mutta jos löytää hyvässä kunnossa olevan (helmat ja oven aluset puhtaina, pohja toki myös), niin millainen tuo on muuten kestoltaan?
    Jotain tyyppivikoja joita katsella?

    Vai mennäkö samantein Mondeoita katsomaan, ne tuntuvat olevan melkein samoissa hinnoissa ja lisätila (muksut+koira vaimon kyydissä) ei toki haittaa ja kulutus on melkolailla hällä väliä jos 5tkm vuodessa tulee mittariin?

    Budjetti siis 1000-2500, about.
     
    Viimeksi muokattu: 29.12.2017
  23. renttu

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2001
    Viestejä:
    283
    Mulla oli 1.6l -99 Focus farkkuna ja ei pahaa sanottavaa. Ajoin sillä välin 170 tkm - 240 tkm ja muistaakseni ainoa varsinainen vika oli rikkoutunut lambda-anturi, minkä vuoksi katsastus pomppasi kerran. Muuten mentiin öljynvaihtohuolloilla ja enempi/vähempi kuluvien osien vaihdolla (takajarrukengät ja koiranluut eteen, ei muistaakseni muuta).

    Ruostetta oli ovien sisäpuolen saumoissa, mutta niistä en olisi kovin huolissani, aika pitkään saa muhia, että läpi ruostuu. Itse hioin suurimmat pois ja löin päälle jotain ruosteenestomaalia. Ulkoapäin auto oli siistihkö, esim. kaaret tai helmat eivät kukkineet. Pohjakin oli kunnossa, eli ruosteongelma oli lähinnä kosmeettinen.

    Ajoltaan tommonen Focus on hyvä, tosin ainakin farkkua tuuli vähän heittelee ja sisämelu on kova. Tilaa oli mukavasti ja talvella lämpöä riitti. En muistaakseni pitänyt piuhan päässä ja käyntiinkin lähti aina.

    1.6l kone on ihan kelpo mylly, luotettavassa maineessa, kunhan vain käyttää oikeaa öljyä (Fordin omaa 5w30 muistaakseni, on vielä halpaa). Jakohihnan vaihtoväli 160tkm/8vuotta, kannattaa vaihtaa, jos ei ole tietoa vaihdosta, sillä katkeaminen rikkoo moottorin. Riittävän pirteä kevyellä kuormalla, mutta pieni kone ja paljon lastia, niin sitten ei mene mihinkään, mutta se nyt varmaan onkin tiedossa.
     
    Viimeksi muokattu: 29.12.2017
  24. Spurgu113

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2015
    Viestejä:
    125
    Polo alunperin maksanut n.100e. kytkin paskana, pakoputki pitää uusia, sisusta romuna, osa "varusteista" ei toimi (peilin/takalasin lämmitin+pyyhkijät, keskuslukko). Alunperin luultiin ettei ole ohjaustehostinta mutta kun korjasin virtalukonpohjan niin siitäkin oli vain piuha irti. kori ruosteessa/maalit irtoo. hirvittää ajatus lykätä jollekkin onnettomalle. järkyttävä meteli ja ajotuntuma motarivauhissa, ei tunnu kovin turvalliselta. oikea osoite olisi romuttamo.


    Bemarissa kuulema ruostetta vähän niin nihkeä ajatus, vielä kun turhan tyyris. Onneksi polo kumminkin katsastettu + liikkuu niin ei älytöntä kiirettä.
    Veikkaatte et saattais saada parempaa tarjousta jos jättäis polon suosiolla pois vaihdosta? parista paikasta tullut juurikin se 200-500 ja muutamasta paikasta muka täys tonni (varmaan leivottu vaihtoauton hintaan hyvin).
     
  25. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 309
    Ilmoitat rehellisesti viat ja laitat vaikka 300eurolla myyntiin, kyllä sen joku hakee vaikka sitten satasella.

    Liikkeeseen jos tuon työntää vaihdossa niin ne hyvittää tuurillaan sen 500€, eikä muita alennuksia uuden auton hinnasta tipu.
    Liikkeestä se pommi kulkeutuu jollekkin jobbarille puoli ilmaiseksi joka taas puolestaan fiksailee sen päältäpäin nätiksi ja myy jollekkin onnettomalle (joka uskoo tekevänsä elämänsä kaupat) tonnin hintalapulla.

    Ilman vaihdokkia tuon hintaluokan auton hinnan luulisi tippuvan sen 500-1000€. Ja tähän tietenkin päälle se mitä onnistut saamaan poloisesta suoralla kaupalla.

    Vajaa vuosi sitten hävitin samalla tyylillä kytkinvikaisen volvon, liikkeiden hyvitystarjoukset ehjästä autosta oli välillä 1500-2000€. Sitten hajosi kytkin ja oli pakko saada nopealla aikataululla uusi menopeli alle, uuden auton hinta tippui sen 1000€ kun en vienyt mitään vaihdossa ja kytkinvikainen volvo ehti olla myynnissä 3 päivää kunnes lähti pihasta 1500eurolla. Eli käytännössä tuo kytkin rikko säästi minulta 500€, auton vaihto olisi ollut muutenkin edessä.
     
    Viimeksi muokattu: 29.12.2017
  26. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    407
    Aika kalliin makuinen tuo 320i, vaikka hinta tippuisi käteisellä tonninkin. Tuohon hintaan alkaa saamaan jo uudempikorista bensakoneista e90/e91:stä, joka on jo nykyaikaisempi ja turvallisempi kuin e46. En missään nimessä maksaisi perus e46:sta yli viittä tonnia, poikkeuksena nuo 330i ja hyvä 325i, jotka kyllä maksaa vielä reippaasti.

    200tkm kantturoissa olevia 318i e90 näkyy olevan pyynnillä 7500€-8000€ useampia ja varmasti suoralla kaupalla 7000€ lähtee, jos ei röyhkeempää tarjousta ilkeä esittää.


    Ja joo, tiiän kyllä että bemarin neloskoneet kannattaa kiertää kaukaa. Mutta jos liikkestä ostaa niin kyllä se virhevastuu kattaa ne suuremmat murheet ja yksityiseltäkin ostaessa voi ottaa/ostaa jonkun näistä kuntoturvista. Jos se rikki mennäkseen niin se hajoaa yleensä aika pian oston jälkeen, kun edellinen omistaja huomannut oireita ja laittaa kiertoon. :D Mieluummin kattelisi jonkun josta tyyppivikoja korjailtu.
    Ostaahan jotkut hullut vagin TSI/DSG, yms. öljysyöppö audeja, yms. ja v2002--> kompuramersuja joista se polkupyörän ketju pitää melkein vaihtaa yhtä usein kun ennen vanhaan hihna. (50-100tkm)
     
    Viimeksi muokattu: 29.12.2017

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti