Autoa ostamassa, kysymykset, kokemukset vinkit, mutuilu?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja KrazyFruit, 06.12.2016.

  1. KrazyFruit

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2015
    Viestejä:
    27
    Hei

    Elikkä eli, uusi kaara ois kiikarissa, mutta siihen myös loppuu tietämys ku ns. "pommin hintataso" on selätetty. Tähän hintahaarukkaan tippuu jo vähän liikaakin erilaisia vehkeitä niin kysynpähän vähän neuvoa päättämiseen. Osto itse ei välttämättä tapahdu tän vuoden puolella, mutta viimeistään tammi-helmikuussa.
    Taikanesteellä jolla konetta pyöritetään ei niinkään ole väliä, kilometrit vois olla varmaan 150-200tkm välillä, jotta isommat välirempat ois takana mutta ei liikaa ajettuna. Ajoa tulee olemaan Helsingin tienoilla ja kehät, n. 9-12k/vuosi josta 60-70% ois pelkkää suoraa ( Vuosaari-Keskusta) ja loput sitten liirum-laarum kaupunki ja taajama. Kulutus tietty mitä pienempi sen parempi, mutta kaupungissa ehkä vois jäädä alle 10-11. Preferenssissä on automaatti kun vaikuttaa mukavammalta, mutta ei mitään suoranaisesti manuaaliakaan vastaan.
    Ikää on aika vähän ( 24 ) mutta en tunne tarvetta, että pitäis joka pätkässä painaa lasta pohjaan ja lentää ku luoti, mutta plussaa olisi, jos auto ei olis täysin autistinen luumukaan.
    Ovia mieluiten 4 tai enemmän, vähintään 2 riviä istumapaikkoja. Suosinnassa Hatchback tai Sedan, ei käyttöä Farmarin tilalle.

    Tällä hetkellä jäänyt kiikariin syystä tai toisesta seuraavat:
    Mercedes C-Class; 2004-2006
    +"Premium" auto, mukavuus
    -Melko moni myynnissä, katsastustilastossa 30% hylätty, kalliit korjaukset+valtavasti tyyppivikoja?

    BMW 320i ta 1-sarja; 2004-2006
    +"Premium" auto, mukavuus
    -Kuka nyt bemarista miinusta ei keksisi, pitäisi varmaan varaa muutama tonni remppoihin ja asentaa verkko taakse noukkimaan palasia, jotka tippuu autosta

    Volvo S40; 2003-2008
    +Turvallisuus, penkkien mukavuus, laaja dieselvalikoima järkihintaan
    -Keskivertoa kalliimmat rempat, miten kestävyys uusimmilla autoilla?

    Honda Civic; 2006 ->
    +Hondan kestävyys, sievä ulkonäkö, ihmepaketti tilavuudellaan ja kulutuksellaan
    -Kova alusta

    VW Golf; 2006->
    +Viehättävä ulkonäkö, klassikkoauto, tilava ja säästeliäs
    -Kestävyys kuulemma surkea, isot kustannukset pienistäkin asioista?

    Ehdotuksia saa tietenkin heittää kehiin, hiven katsonut myös ranskalaisia sekä ooppeleitä, mutta niitten maine on mitä on eikä kamalan sievännäköisiä niistä ole tehty ainakaan omalle silmälle. Koeajamassa en ole vielä käynyt yhtäkään niistä, joten toivoisinkin enemmän suuntaa antavia kommentteja mistä vois aloittaa. Myyjien välillä ei varmaan mitään sen kummempia eroja, mielummin ottaisin kylläkin autoliikkeestä jotta ois jonkinnäköinen "takuu" vehkeelle.

    Bonuskysymys: Helpoin tapa myydä nelivetoinen katumaasturi, 05' Kia Sportage järkevällä hinnalla? Ajettu 169tkm, tehty huollot ja jakohihna viimeisen 3tkm sisällä, olis tarkoitus myös katsastaa tulevilla viikoilla. Nahkasisusta, A/C, vetokoukku yms vaalealla nahkasisustalla sekä isopaneelisella Pioneer soittimella. Eli sievää katsottavaa mustalla värillä ja kevyemmin tummennetuilla takalaseilla. Sijainti Helsinki niin ajattelin 8k haarukkaa ku autokaupan vaihdossa varmaan tarjottais 4k.

    Kiitos kaikille vastanneille, otetaan vastaan kaikki ruusut ja risut.
    Ja tietenkin - Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!
     
  2. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    2 894
    Jos noista pitäisi valita niin ehdottomasti Civic, kestävä auto joka ei kuluta paljon kehän ruuhkissa istuskellessa.
     
  3. Dotzki

    Rekisteröitynyt:
    24.06.2011
    Viestejä:
    434
    Bemarin voi unohtaa pelkästään ~puolet kalliimpien vakuusmaksujen takia. Tuohon volvon ikähaarukkaan mahtuu 2 eri koria. Uudempi 2004 vuodesta eteenpäin on ainakin parempi alustaltaan. Joskin niistäkin kannattaa melkein facelift kattoa.
     
  4. Jims

    Rekisteröitynyt:
    14.10.2006
    Viestejä:
    335
    Itse päätyisin varmaankin tuolla budjetilla ostamaan todella hyvän E46:sen tai E39:sin, koska on melkoista tuuria saada hyvä E90 tai E60 tuohon rahaan.

    Tai sitten menisin halvemmalla ja ostaisin perusvarman ja mukavan Mondeon http://www.nettiauto.com/ford/mondeo/8440586
    Mondeon kanssa jäisi vielä rahaa muuhunkin.
     
  5. kana

    Rekisteröitynyt:
    28.04.2008
    Viestejä:
    621
    Astraa (H) kannattaisi katsella, mainettaan paremp nämä uudemmat. Ja sitä J-mallia alkaa saada jo siinä kymppitonnin tuntumassa.
     
    Viimeksi muokattu: 06.12.2016
  6. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    2 314
    Kymppitonnin auton voi olla pommi ihan siinä missä viidensadankin auto.
     
  7. platinumi

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2013
    Viestejä:
    201
    Tuohon Volvoon kommenttina, s60 löytyy varmaan enempi kestävyyttä ja laatua. Toki tuo pikkuvolvo on näppärämpi ajaa ja jotenkin kevyempi kulkemaan mutta laadun kanssa voi olla vähän niin ja näin... Kehäteiden sisällä ja kaupungissa isompi kääntösädekin toki.

    Tollasella e46 faceliftillä kaveri ajeli monta vuotta pelkällä jarrusatulan vaihdolla ja apparin penkin johto sytytytti airbagin valon. (+huollot)

    Mersuissa tuppaa olemaan vähän ruostevikaa ainakin ensimmäisissä tuon korimallin. Aika näyttää ruostuuko nuo uudemmat samaa tahtia.

    Civicistä ja Golfista ei sen kummempaa kokemusta. Mites Jetta?
     
  8. pilsneri

    Rekisteröitynyt:
    19.10.2003
    Viestejä:
    637
    Huono trolli, mutta 3v ajettu E46 Bemmillä, eikä ole kuluvia osia kummempaa ollut rikki. Ehkä 500€ max mennyt osiin.
    Tietysti jos ei osaa ajaa niin voi noita palasia jäädä taakse..
    Vakuutukset toki kalliimmat kuin noissa kiinalaisissa.
     
  9. KrazyFruit

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2015
    Viestejä:
    27
    Ei välttämättä autot listalta, vaan ne on nyt mitä "ensikarsinnassa" on jäänyt jäljelle. Toki saa siihen lisätä ja poistaa jos löytyy jotain kestävää ja miellyttävää.

    Alkujaan näytti todella hienolta kokonaisuudelta kunnes huomasin kaupunkikulutuksen. Olisi tarkoitus saada sitä hiven kuriin. Muuten sievä ulkoopäin ja yllättävää sisältäkin.

    Katsellen hatch Astroja, niin näköjään osuu 09' -> 11' siihen hintahaarukkaan eikä todellakaan rumia ole. Jos laatu on kohentunut alkuvaiheistaan, niin tietty pitää semmonenkin käydä katsomassa! Mistähän ylemmäs pitäisi Ooppeleitä katsoa ylipäätään?

    True, mutta jos ei tähtää liian korkealle ( justiinsa yltää kalleiden autojen alatasoon ) niin pommimahollisuus on huomattavasti pienempi.

    Jos S60 rataa lähtee, ja enemmän silmäruokaa se onkin ku S40, niin varmaan diisselin rataa, sillä kaupunkikulutus näköjään nousee melko huimasti. Miten Volvon dieselkoneet? Paperilla pitäisi kestää, mutta mites käytännössä?
    Ruosteongelma mersulla on ollut tietääkseni alusta lähtien, mutta se "ajolaatu" on mikä houkuttelee enempi. Yleensä kolmepiikkisillä näytetään kellottavan se 300-400tkm ennen myyntiä.
    Oma taustatutkimus johtanut Civicin plussapuolille, ainoat miinukset olisi sen turbottomuus, mahollinen diesel-moottori sekä kova alusta. Muuten saa kaikkialla plussaa sekä varusteiltaan, että kestävyydeltään.
    Volkswagen nyt hiven epäilyttää yleisen "VAG"-vihan takia, tuuppaa monet hajoamaan, mutta kun en pääse Golffista yli eikä ympäri, tilaa löytyy, samoiten ulkonäköä sekä käytännöllisyyttä muutenkin.

    BMW on ehkä enemmän arpaa kuin monet muut merkit, riippuu edellisistä omistajista niin moni seikka. Sitä kun yleensä ostaa holtittomat kuskit, niin auto ajetaan sirpaleiksi ja viedään vaihtoon kun merkistä saa hyvät korvaukset. Mutta kun se laadukkaampi yksilö löytyykin, niin siitä on sitten iloa vuosiksi eteenpäin, kunhan osaa sitä pitääkin.

    Kiitos myös kaikille muillekin, lisää saa kommentoida, saa vastaväitteitäkin heittää kehiin. Mukavaa porukkaa täälläkin, järkevämpi paikka kysyä neuvoa kuin Suomi24 tai vastaava palsta :)
     
  10. evilracer

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2014
    Viestejä:
    314
    Muutoin olisin Mercedeksen kannalla, mutta noilla kilsoilla bensakone on ehdottomasti fiksumpi ja tähän yhtälöön kun lisäämme toiveen pienestä kulutuksesta, olemme karsineet tehokkaasti pois kaikki muut mallit paitsi 180 Kompressorin. Se mutta tässä hommassa nimittäin on arpa nimeltään M271 ja tarkemmin ottaen sen jakopää. Noita jakoketjuja kun on mennyt jopa alle 100 tkm ajetuista autoista ja jakoketjun katkeamisen jälkeen kone on usein korjauskelvoton. Muuten tuossa koneessahan ei ole mitään ongelmaa, sopivasti puhtia C-koriin ja maltillinen kulutus tosiaan.

    V6-koneet taasen ovat luotettavia ja nätisti käyviä, mutta ylläpitokustannukset kulutuksesta lähtien ovat kertaluokkaa suuremmat kuin nelisylinterisessä.

    Koriltaanhan nuo ns. "facelift"- Ceet (2004 eteenpäin) ovat kyllä hyviä, ruoste ei vaivaa läheskään niin paljon kuin aiempia vuosimalleja ja ajetaanhan noilla taksissa dieseleinä tosi isoja kilsoja.
     
  11. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 930
    S60 2.4l dieselpannun kulutus on kyllä ihan omaa luokkaansa, ei paljoa alle 7 litran tarvitse maantiellä/motarilla haaveilla ellei mummoile 80 km/h jatkuvasti. Bensakoneisen kulutus on käytännössä 2-2,5l kovempi. Itsellä meni S60 2.4T A matka-ajossa (110 km/h säästömoodissa) 9 litraa.

    Toisaalta tolla kilsamäärällä kulutus on ihan se ja sama. Alle 20tkm ajoille mäkin tuon silloin suunnittelin ja tykkäsin autosta ihan hemmetisti.
     
  12. Jims

    Rekisteröitynyt:
    14.10.2006
    Viestejä:
    335
    Tuossa ehdottamassani Mondeossa ei tosiaankaan kaupunkikulutus ole paras mahdollinen, koska tuo 2,5 litran V6 on melko janoinen kone eikä perinteinen momenttimuunnin automaatti paranna tilannetta.
    Pienempään kulutukseen pääsee, jos tyytyy 2 litraiseen neloskoneeseen ja manuaaliin.
    Sillä kombolla pitäisi päästä 7-8 litran keskikulutukseen.

    S60 Volvo kuluttaa sekin kohtuu paljon, eikä alle 8 litran kulutuksiin pääsystä tarvitse haaveilla.
    Muuten auto on kyllä todella kiva, parilla bensaturbolla ( 2,5T AWD Geartronic ja 2,4T manuaali ) olen ajanut pidempään + nykyinen oma V70 D5 AWD.
    Lisäksi olen tyypännyt aina välillä kaverin V50 T5 AWD Geartronic:ia, eikä sekään ole hullumpi auto.
    Kaikka nuo viisimukiset ovat kyllä janoisia, oma menee ehkä nuukimpana 8 litran pintaan seka-ajossa pääkaupunkiseudulla ja muut ovat kuluttaneet 8,5-14 litraa samanlaisessa ajossa kelistä ja nilkan asennosta riippuen.

    Volvon 5-pyttyisillä dieseleillä ajaa helposti sen puolimiljoonaa ja yli, kunhan varautuu turbon ja suuttimien vaihtoon tietyllä intervallilla ja muuten muistaa vaihtaa öljyjä sekä pitää koneesta huolta.
    Yksi kaveri ajoi kolmeen vuoteen reilut 300 tkm työajoja myyntihommissa pohjoisen teillä 2003 mallisella V70 D5 manuaalilla, jonka toi Saksasta päälle 200 tkm ajettuna.
    Meni vielä parissa tunnissa kaupaksi Tori.fi:n kautta 2400 €:lla 520 tkm ajettuna.
    Kaveri kyllä huolsi autoa hyvin omalla pajallaan, vaihtoi öljyjä 10-15 tkm välein ja lähti aina pakkasilla lämpimästä tallista tai lämmitti auton asentamallaan Eberillä.

    Entisellä E46 325Xi Touringilla ajoin noin 120 tkm ( 116 tkm -> 235 tkm ) ilman suurempia murheita, alatukivarret piti vaihtaa pariin kertaan, koska alapallot rupesivat kolisemaan ja vesipumpun sai vaihtaa 150 tkm kohdalla ( M54 koneessa tyypillistä ), mutta muuten ei tarvinnut tehdä mitään normaalia huoltamista kummempaa.

    Astrakaan ei ole huono vaihtoehto, H sukupolvessa ei taida olla vielä ongelmallista M32 laatikkoa, josta porsivat poskilaakerit ja 1.4T moottoria, jossa on esiintynyt kaikkea kummaa vikaa.
     
  13. Halopeno

    Rekisteröitynyt:
    22.03.2015
    Viestejä:
    127
    Eikö tuo S40 ole Renaultin tekniikalla ja moottorilla, ainakin V40 on.

    Ooppelin laatu on parantunut roimasti ja uusin Astrahan on kerännyt paljon kehuja.

    Kato saatko jonku Tojotan hybridin tuolla rahalla, ne ei ainakaan paljoa vie.
     
  14. sofronieva

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2009
    Viestejä:
    21
    No ei tuon mallin pikku Volvoissa ole MITÄÄN Rellusta. Sitkeästi vain huhut ja mutut elävät. Vuoden 1996-2003 mallisissa S/V40 Volvoissa oli osassa vapareita ja dieseleitä Rellun laatikoita. Lisäksi dieselin koneet taisi tulla PSA konsernilta myös. Sitkeästi vaan netissä kerrotaan totuutena että Relluja ovat kaikki pikku Volvot.
     
  15. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 930
    Nuo 2003-> S40/V50/C30 on Ford/PSA-yhteistyön tulos. Fordin palikoita alustassa, Fordin bensamoottoreita, Ford/PSA dieselmoottoreita ja isoimmat koneet sitten Volvon omia. Lisäksi automaattilaatikot noissa pikkupadoissa on ilmeisesti vastaavia kuin Powershift.
     
  16. Uusee

    Rekisteröitynyt:
    18.03.2002
    Viestejä:
    120
    Mikäli tila ei ole ensisijainen tarve ja jos suurin osa on kehillä äimäilyy, niin joku pikkunäppärä fiesta (tilantarpeessa focus) vois tippua tohon haarukkaan melko näppärästi. Edukkkaat vakuutukset, pieni kulutus ja jos pieni auto ei aiheuta akuuttia miehisyyden pienentymistä ni jopa aika näppärä kinneri pyöritellä pitkiinsä. Hintahaarukassa rupee olemaan tuoretta/toimivaa peliä. Itsellä oli moinen c-mersun (04 facelift eteenpäin) kans pitkään shortlistalla.
     
  17. Tunkkix

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2013
    Viestejä:
    1 467
    Toyota Prius
     
  18. Mr.MunQ

    Rekisteröitynyt:
    29.11.2007
    Viestejä:
    264
    Honda civic tai accord tuolla 2.2diesel myllyllä.

    Lastun kera oikein ketteriä vehkeitä ja silti kulutus maltillista.
     
  19. kana

    Rekisteröitynyt:
    28.04.2008
    Viestejä:
    621
    Jos ajoa noin 10k km vuodessa niin en sanoisi kovin järkeväksi.
     
  20. pek3

    Rekisteröitynyt:
    30.05.2007
    Viestejä:
    622
  21. Kikkee

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2014
    Viestejä:
    2 088
  22. ManeZi

    Rekisteröitynyt:
    19.11.2003
    Viestejä:
    100
    Itsekin melkein ehdottaisin jos sattuu löytymään niin ford focus, 1.6 ecoboost. 150hp ja takuu lastutettuna se 200hp (mountune mp200).... Kohtuu haluttu malli mutta saattaa löytyä tuollainen eco -11-> mallisena... itseasiassa sellainen on tässä itsellä etsinnässä perheen kakkos liikuttimeksi :)
     
  23. laine

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2003
    Viestejä:
    470
    Muuten mainio auto, mutta ei juuri alle 15k€ irtoa 1.6 ecoboosteja. Vaivaiset 50% yli budjetin :)
     
  24. ManeZi

    Rekisteröitynyt:
    19.11.2003
    Viestejä:
    100
    Hyvä huomio, perustelin tuon syksyisille muistikuville :) Tarjonta juuri tuolla koneella on aika olematonta. Kesällä/Syksyllä liikkui kyllä 12k korvilla kyseistä kokoonpanoa joten oletin sitä jo löytyvän ~11k luokassa.
    Tosin nyt nettiautossa olevat muutamat 1.6 ecot ovat aika maltillisilla kilometreillä, vaikeampi tapaus siis hankkia kun tarjontaa on noinkin vähän, myönnetään :]

    Hivenen alle 10k hintaluokka on kyllä sinänsä haastava koska tarjontaa on aivan hirvittävä määrä, sieltä sen oikean merkin ja mallin kaivaminen tuntuu kyllä olevan aikamoista lottoa :(
     
  25. pek3

    Rekisteröitynyt:
    30.05.2007
    Viestejä:
    622

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti