Autoa ostamassa, kysymykset, kokemukset vinkit, mutuilu?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Poro-, 22.06.2006.

  1. Poro-

    Rekisteröitynyt:
    10.02.2003
    Viestejä:
    373
    Aloitetaanpa keskustelu siitä, kuinka paljon täytyy ajaa vuodessa että diesel tulee halvemmaksi? Tässä ei nyt oteta kantaa henkilökohtaisiin mieltymyksiin tai muuhunkaan ajo-ominaisuuksiin vaan ainoastaan rahaan.

    Kuinka paljon huoltokustannusten ero on?
    Auton hankintahintahan on dieselillä suurempi.

    Muut kustannukset? jne...

    Keskustelu alkakoon.
     
  2. valvoline

    Rekisteröitynyt:
    03.04.2003
    Viestejä:
    1 515
    Esim jaguarilla dieseli on halvempi kuin bensakone.

    2,7d vs 3,0 hintaeroa n.2000e
     
  3. JmJ

    Rekisteröitynyt:
    13.02.2000
    Viestejä:
    199
    * Huoltokustannukset Dieselillä eivät olennaisesti varmaankaan kalliimpia, varmasti mallikohtaisia eroja kuitenkin löytyy.
    * Hankinta hinnan (kalliimpi kuin bensa) ja kilometrien suhde riippuu täysin siitä minkä hintaluokan autosta puhutaan. Esim . 6k? Diesel vs. 5k? bensa autossa kilometrit varmaankin lähempänä 20tkm ja tähänkin vaikuttaa vertailtavien autojen kulutus sekä dieselissä dieselvero.
    * Plussana Dieselissä:
    * koneen kestävyys parempi kuin bensalla. (Tämä on ainakin vankka uskomus yleisesti..)
    * jälleenmyynti arvo parempi kuin bensalla (tämä tulee myös huomioida laskettaessa kannattavuus määrää kilometreillä)

    Siinäpä jotain jutun avausta.

    *
     
  4. John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 161
    Dieseleissä on yleensä suurempi öljytilavuus, lisäksi polttoaine ja öljynsuodattimet ovat kalliimpia kuin bensoihin.

    Dieselissä on yleensä suurempi iskutilavuus kuin vastaavan tehoisessa bensiiniversioissa ja tästä seuraa isommat vakuutusmaksut.

    Katsastaminenkin näyttää olevan kalliimpaa.
     
  5. Tulkku.

    Rekisteröitynyt:
    17.11.2003
    Viestejä:
    203
    Hei

    Eräs kaveri osti diesel auton useita vuosia sitten ja olin sen mukana huviajelulla. Mäntsälässä mentiin huoltoasemalle tankkaamaan. Se tankkasi silloin ensi kertaa dieseliä. Ennen sillä oli ollut bensa-auto. Kun se otti letkun minä istuin autossa. Yhtäkkiä se huusi minulle kovaa että ulos sieltä nyt, tule äkkiä katsomaan! Minä tulin katsomaan ja se vain tankkasi. Kysyin että mitä minun pitää katsoa? Se sanoi että tankkaamista. Katsoin sitten siinä sitä tankkaamista vähän ymmälläni. Kun oli tankattu niin mentiin autoon ja ajeltiin ihan tavallisesti. En oikein tajunnut mitä siinä oli sellaista että minun piti katsoa? Ei se sen jälkeen muuten pyytänyt yleensä katsomaan.

    T:Tulkku
     
  6. finbatt

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2000
    Viestejä:
    1 291
    Itsellä oli ennen bensa-esko ja vaihdoin samanlaiseen diesel-koneella. Käyttökustannukset on absoluuttisesti vertailtaessa laskeneet parisataa euroa / vuosi. Kilometrejä tulee noin 20k vuodessa.
     
  7. finbatt

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2000
    Viestejä:
    1 291
    Arzie: Polttoaineissa diesel on halvempaa. Jos tarkoitit käyttövoimaveroa, niin se ei ole ainetta eikä sitä voi polttaa.
     
  8. Out of Office

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2002
    Viestejä:
    1 865
    Dieselauton käyttövoimavero näyttäisi pyörivän siellä 300?-400?/v tienoilla (perusvero lisäksi ~127?/v mutta se tulee myös bensiinikäyttöisille). Kun dieselin ja bensan hintaero tälllähetkellä on jo 30cnt /l niin tuollainen 350? käyttövoimavero olisi kuitattu 1166 litran jälkeen. Se tekee kilometreissä 6litran keskikulutuksella n.19400km.
     
  9. Out of Office

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2002
    Viestejä:
    1 865
    Tuossa vielä verolaskuri aken sivuilla: http://www.ake.fi/uudistuva_ajoneuvovero/Calculator.asp
     
  10. John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 161
    Mitähän tässä nyt haetaan? Tuolta jäi yksi viiva pois eli tarkoitin polttoainesuodatinta, en polttoainetta.
     
  11. John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 161
    Diesel kuluttaa vähemmän kuin bensiini että sillä tavalla tuo laskutoimitus hieman ontuu.
     
  12. Kohelo

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2006
    Viestejä:
    240
    Hei tulkku!
    Ehkäpä poikakaverisi halusi opettaa sinulle sen miten autoa tankataan ja pienenä vihjeenä mainosti tipattoman tammikuun menneen ohi? Kaverisi saattoi liikuttaa "pistoolia" edestakaisin samalla ku tankkasi? Arvuutteluahan tämä, mutta alkaako nyt kuulostamaan tutulta?
     
  13. tupeless

    Rekisteröitynyt:
    08.08.2001
    Viestejä:
    515
    Minä kerran laskin että jos diisseli vie 6 ja bensa 8 niin 10 000 ajolla pitäis olla jo diisselillä meno halvempaa. Vero jotain 400 e ja hintaero 0,3 e. Tällöin tosin oletin että bensa ja riiseliautot ovat samanhintaisia, kuten halvoissa käytetyissä tuppaa olemaan. Kyllä se on aika autokohtasta että milloin diisseli tulee halvemmaksi. Jossain tapauksissa diisseliauto on halvempi kuin bensa-auto, toisilla autoilla vaati 5000 km ajon ja toisilla 25 000 km vuodessa. Kai se yleensä siinä 15-25 tkm:n nurkilla on
     
  14. Out of Office

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2002
    Viestejä:
    1 865
    Niinpä. Toisaalta aloituksessa ei kerrottu millaisia autoja haetaan, joten vertailu on mahdotonta muutenkin. Molemmista vaihtoehdoista löytyy tuon esimerkin 6l kuluttavia malleja. Aloittaja ei halunnut ajo-ominaisuuksiin otettavan kantaa joten bensakäyttöisenä joutuu tyytymään siihen litraseen starttimoottorin korvikkeeseen micrassa ja vastaavasti dieselpuolella saa jo vähän tehokkaamman myllyn isompaan autoon kiinnitettynä.
     
  15. larsmo

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2003
    Viestejä:
    124
    Ostakaa skoda felicia diisseli ja rekisteröikää pakettiautoksi.
    Halpaa ajoa!
     
  16. Tulkku.

    Rekisteröitynyt:
    17.11.2003
    Viestejä:
    203
    Hei

    Ei se tuollaista ollut. Ei se heilutellut edestakaisin. Ihan tavallisesti tankkasi. Ja olenhan minä nähnyt sata kertaa muutenkin kun autoa tankataan. Joku mielenvinksaus sillä vaan silloin oli.

    T:Tulkku
     
  17. HaLLeY

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    430
    Diesel +
    - polttoaine halvempaa
    - puhtaampi palaminen ->viherpiiperö peruste eli luonto säästyy, ja kone säästyy
    - hyvä vääntö -> mukava ajaa, hiljainen
    - parempi jälleenmyyntiarvo (yli 200tkm rulatusta bensaautosta ei saa kuin kädenpuristuksen)

    Diesel -
    - käyttövero
    - kalliimmat vakuutukset
    - kalliimpi hankintahinta
    - Kalliimmat varaosat, huollot, katsastukset (päästömittaus)

     
  18. Tulkku.

    Rekisteröitynyt:
    17.11.2003
    Viestejä:
    203
    Hei

    aika nopeasti tulee autollakin kilometrit ajetuksi loppuun asti. Jos kaksisataatuhatta on paljon kilometrejä jo, se ei ole kuin kävisi lapissa sata kertaa. Ja jos auto maksaa vaikka 25 000e, on jo aika kallista käydä sata kertaa lapissa. Ja bensat vielä päälle.

    T:Tulkku
     
  19. naula

    Rekisteröitynyt:
    28.05.2000
    Viestejä:
    138
    Pakettiautoksi rekisteröinnistä ei saa enää minkäänlaista rahallista hyötyä

     
  20. HaLLeY

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    430
    ainoa hyöty tulee jos tuot ulkomailta ;)
     
  21. jarkkoo

    Rekisteröitynyt:
    20.02.2001
    Viestejä:
    202
    Eikös saa kuitenkin, jos samalla nakkaa takapenkit mäkeen, eli tekee 2-paikkaiseksi?

    Oma pikkukottero (Fiesta) on 2-paikkainen paku, käyttövoimavero on ~53e/v.
     
  22. finbatt

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2000
    Viestejä:
    1 291
    Jos käyt lapissa ruska-aikaan ja sitten toisen kerran laskettelemassa, niin sehän tekee viisikymmentä vuotta. Sanotaan, että ostat auton 20 vuotiaana. 70-vuotiaana voikin jo lopettaa autoilun.

     
  23. Sorkkarauta

    Rekisteröitynyt:
    22.06.2002
    Viestejä:
    38
    Oma kokemukseni diesel-auton omistajana on, että on paljon kivempi maksaa kerralla se vero kuin harmitella joka ikinen kerta bensan hintaa tankatessa, siitäkin huolimatta, että omilla ajoilla (n.10000km vuodessa) ei dieseli edullisemmaksi tulekaan. Plussaa on myös se, että diesel-moottori on paljon yksinkertaisempi ja siten varmatoimisempi kuin bensakone. Sytyksen tahdistukset ja katkojan kärkivälien mittailut ovat menneen talven lumia.
     
  24. Frodo

    Rekisteröitynyt:
    26.07.2000
    Viestejä:
    173
    Alla laskenta, jota tein oman autoni kohdalla:

    Laskentakaava, jos bensa ja dieselautot ovat samanhintaisia (eli hankintakustannusta en ota alskuihin mukaan):
    Oletus: Käyttövoimavero dieselautolle vuodessa 500 euroa (omalle MB 200D, vm. 89 tämä pätee).
    Oletus: Dieselin hinta 0,95E
    Oletus: Bensan hinta 1,30E
    Oletus: Autoni kuluttaa 6,5 l/100km

    Kaava:
    vero + "vuodessa ajettava kilometrimäärä X" * "Dieselin hinta" * "auton kulutus/100km" = "vuodessa ajettava kilometrimäärä X" * "Bensan hinta" * "auton kulutus/100km"
    =>
    500 + X * 0,95 * 6,5/100 = X * 1,30 * 6,5/100
    =>
    500 + 0,06175 * X = 0,0845 * X
    =>
    500 = 0,0845 * X - 0,06175 * X = 0,02275 * X
    =>
    X = 500/0,02275 = 21 978 km.

    => Jos ajan vuodessa vähintään 21 978 km, Diesel tulee halvemmaksi. Jos ajan vähemmän, bensa tulee halvemmaksi.
     
  25. mauge99

    Rekisteröitynyt:
    25.04.2006
    Viestejä:
    16
    Yks juttu mitä olen miettinyt tässä jonku aikaa:
    Moottorin vääntöhän on se mikä autoa liikuttaa, teho (hevosvoimat, kW) on vain väännöstä laskettava suure joka lasketaan jotenkin väännön ja kierrosluvun avulla. Dieseleissähän on selvästi enemmän vääntöä kuin bensakoneissa, mutta miksi kuitenkin bensamoottorinen auto kiihtyy nopeammin kuin dieselauto? Siksikö että vääntö on dieselissä lähinnä vain ala- ja keskikierroksilla? Vai palaako bensa nopeammin ja jotenkin sitäkautta voima saadaan nopeammin käyttöön?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti