Auto "nykii" (Ford Focus -00, 2.0L 16V Zetec)

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja realtukejr, 05.03.2011.

  1. realtukejr

    Rekisteröitynyt:
    07.02.2009
    Viestejä:
    2
    Auto alkoi nykimään viime vuoden aikana pikkaisen ja sitä käytiin edellisen omistajan mukaan näyttämässä liikkeessä, mutta mitään vikaa ei kuulemma löytynyt. Nyt sama vika on palannut, eli ajettaessa aika tarkasti kierroksilla 1700rpm-2000rpm (esim. 3. vaihde ~35km/h) auto alkaa tökkimään/nykimään ja jatkettaessa samoilla kierroksilla ajamista nykyminen pahenee ja lopulta alkaa muistuttamaan kengurubensaa. Välillä tehot tuntuvat laskevan/katoavan ja hetken päästä ampaisee taas liikkeelle. Pahinta nykiminen on silloin, kun lasketaan nopeutta esim. 50km/h -> ~35-40km/h ja pidetään kierrokset ~1800rpm paikkeilla. Mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään?
     
  2. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 287
    lue vaikka vikakoodit aluksi. sieltä jos ilmenee jotain, niin on jo puolet vianhausta tehty.
     
  3. Iceborg

    Rekisteröitynyt:
    13.09.2000
    Viestejä:
    223
    Itselläni oli edellinen auto 1.6 focus ja sen nykiminen korjaantui puolan vaihdolla. Itsellä motonetin puola toimi mainiosti vaikka marmoritiskillä kovasti halusivat kalliimpaa myydä :) Myös tulpanjohdot ja tulpat kannattanee uusia jos ovat kovin vanhat.

    Kuulostaisi saman tyyppiseltä vialta kuin omassa aiemmassa kulkineessa.
     
  4. StiNgeRWeb

    Rekisteröitynyt:
    07.09.2001
    Viestejä:
    3 034
    Faijan autossa on välillä samantyyppisiä oireita, tosin syy on se että faija ajelee eläkeläisille tyypillisellä pappatyylillä körötellen muutaman kilometrin reissuja ja kaiken maailman karstaa kertyy koneeseen. Nykyään faija tyrkyttäänkin autoaan muutaman kuukauden välein mulle käyttöön pariksi päiväksi. Hyvin kyllä huomaa että ensimmäiset parikymmentä kilometriä tuntuu tukkoiselta varsinkin pienillä kierroksilla ja sitten jossain vaiheessa yhtäkkiä huomaakin kun tulee tehot takaisin kun on vähän rääkännyt konetta.

    Tietty tulpat, puola ja suodattimetkin saattavat aiheuttaa tuollaisia oireita, tosin suodattimien tukkoisuus yleensä ilmenee reippaammassa ajossa. Tulpanjohdot tuskin vielä tuon ikäisessä ovat ongelmana, itselläni on monta vuotta vanhempi kulkine ja orkkispiuhoilla edelleen mennään.
     
  5. Ihmes

    Rekisteröitynyt:
    09.03.2002
    Viestejä:
    833
    Bensavehje eikös?
    Käviskö vajailla pytyillä. Eli jostai virranjakajasta, puolan/tulpanjohdoista ja tulpista kantsis varmaan perstuntumalla lähteä ettimään ellei oo jotain spesiaalimpaa ongelmaa.
     
  6. MadBaboo

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2000
    Viestejä:
    1 304
    Tarkista vielä ennen näiden vaihtamista tulppien kärkivälit. Kone on tarkka noista, alkaa liian isoilla väleillä väännättäessä nykimään. Muistaakseni oikea arvo on 0.7-0.8mm, uusissa tulpissa voi olla 1mm ja kuluneissa enemmän.
    Tietysti taustalla voi olla alkava tulpanjohtovika, mutta kärkivälejä säätämällä saattaa saada nykimisen pois...
     
  7. Don Kerosene

    Rekisteröitynyt:
    08.11.1999
    Viestejä:
    1 453
    Puola näissä on kait ollu vähän ongelmallinen. Paikallinen varaosamyyjä heitti hatusta auton mallin ja koneen pelkän varaosan koodin pohjalta, kun hain omaani uutta puolaa :). Mulla auto tosin ei nykinyt etukäteen, kesken kiihdytyksen vaan tehot katosi ja kävi selvästi kolmella. Toki ne johdot ja tulpat on syytä vaihtaa samalla, ei ne paljoa maksa.
     
    Viimeksi muokattu: 06.03.2011
  8. sanpsa

    Rekisteröitynyt:
    20.09.2002
    Viestejä:
    594
    Tulpat ja uudet johdot kannattaa alkuun laittaa, tyypillinen vika tuo nykiminen. Tulpiksi ehdottomasti alkuperäiset motocraftit.
     
  9. TatjanaRakoPaljaana

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2011
    Viestejä:
    27
    samoja kokemuksia mondeosta parin vuoden takaa, merkkihuollossa väittivät auton olevan kunnossa joten piti puola vaihtaa ite. ei ole sen jälkeen nykinyt
     
  10. Avautuja

    Rekisteröitynyt:
    12.07.2006
    Viestejä:
    1 056
    Bensasuodatin ja virranjakajan kansi vaihtoon. Se kansihan on helppo tarkistaa ettei sisällä ole halkemia ja voihan ne valkoiset karstat ottaa pois. Eiköhän ne tulpat ole ok jos ne näyttävät kahvinruskeilta ja kuivilta.
     
  11. Reiska-Setä

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2006
    Viestejä:
    2 648
    Ei tuommosesssa foortissa oo virranjakajaa vaan hukkakipinä puola.
     
  12. John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 168
    Joo virranjakajan kansi ja tulpat selkeästi.
     
  13. Quantum

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2003
    Viestejä:
    7 156
    Semmosia romuja ne fjoortit on. Työkaveri koki Mondeollaan saman vian ja kun ei merkkiliike saanut osien vaihdollaan korjattua lähti kottero vaihtoon. Liekkö vielä sama moottorikin ollut kuin aloittajan focuksessa kun 2-litrainen siinäkin oli.
     
  14. TatjanaRakoPaljaana

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2011
    Viestejä:
    27
    itseasiassa ford on aika pätevä vehje ja kaikissa merkeissä on tyyppivikansa. mondeolla ajellu 4 vuotta ja ainoa mitä on pitänyt korjata on tuo puola + öljynvaihdot:D

    huollossa kuin huollossa annetaan mielellään valohoitoa mikäs sen helpompaa rahaa, luetaan vain vikamuistit ja sillä hyvä
     
  15. kjv

    Rekisteröitynyt:
    21.02.2002
    Viestejä:
    763
    Vaihteleeko myös autoradion äänenvoimakkuus nykimisen aikana? Meikäläisellä syyksi paljastui lopulta nopeusanturi.
     
  16. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 479

    Niinhän sitä luulisi.. mutta ei pidä paikkaansa. Tulppien kuuluu nykyään olla lähes värittömät ja jos suositeltu vaihtoväli on tullut jo ajat sitten täyteen niin vaihtoon vaan.
     
  17. realtukejr

    Rekisteröitynyt:
    07.02.2009
    Viestejä:
    2
    Tänään ei ole taas nykinyt yhtään ja muutenkin toiminut moitteettomasti. Tehoista sen verran, että mitään "mullistavaa" tehojen tippumista ei ole esiintynyt, mutta 1800rpm:n paikkeilla pientä tahmaamista; muuten kiihtyvyys ja vääntö ihan entisellään. Tänään yritettiin lukea vikakoodeja yms., mutta eipä saanut kyseinen lainavehje yhteyttä autoon, joten siitäkään ei ole apua..

    Kiitos tähän mennessä tulleista vinkeistä ja neuvoista! Auto lähtee luultavasti lähiaikoina nyrkkipajalle, jossa sitten koitetaan katsoa mahdollisia vikoja, joita täällä on listattu.
     
  18. A_I_

    Rekisteröitynyt:
    21.02.2004
    Viestejä:
    353
    Viallinen nokka-akselin asentotunnistin voisi myös aiheuttaa kuvattuja oireita. Vikakoodit vaan lukuun. Viimeistään merkkiliikkessä saavat vikakoodit ulos. Säästää huomattavasti työtunteja kun ei tarvitse arpoa osia missä voisi olla vikaa.
     
  19. Don Kerosene

    Rekisteröitynyt:
    08.11.1999
    Viestejä:
    1 453
    Noi perus (tulpat, johdot, puola) vaihataa hyvin parkkipaikalla ja ne on nyt syytä muutenkin vaihdella aika-ajoin. Nyrkkipajalla maksat turhasta jos vika oli niissä, jos ei ollut niin selviät taas vähän matkaa vaihtamatta :)
     
  20. _o/ ALTTERI \o_

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2004
    Viestejä:
    2 880
    Kanattaa tarkistaa kaikki ilmanotto putket, ettei o reikiä ja klemmarit varmasti kii, taannoin ihmettelin puolivuotta tuollasta ärsyttävää vikaa, joka johtu huonosti kiristetysta ilmaletkusta, auto kävi tyhjäkäyntiä ok ja ku lähti liikkeelle, tai pienellä vauhdilla auto nyki :smoke:

    Noissa ruiskuissa on sitä elektroniikkaa, jos se ilma tulee jonki haistelian jälkeen, ne voi mennä sekasi...
     
    Viimeksi muokattu: 08.03.2011
  21. teppemies

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2005
    Viestejä:
    3 809
    Tämä ja puolaongelma (kahdesti) koettu täällä Focuksen kanssa.
     
  22. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 363
    Näissähän on jonkin verran ollut myös tulpanjohtovikaa eli vaihtakaa ne tulpanjohdot samalla kuin vaihdatte tulpat.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti