Aurinkopaneeli järjestelmän kasaus?

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja Duunari, 24.07.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. vesas

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2013
    Viestejä:
    231
    Lyijyakuille on tasan kaksi säilytyspaikkaa: ulkona jos ei käytössä talvella ja lämpimässä sisällä jos käytetään. Syy on itsepurkautumisessa ja kapasiteetissa. Pakkasessa kapasiteetti ja itsepurkautuminen romahtaa. Näin käyttämätön akku pärjää alunperin täyteenladattuna talven yli kun on vain pakkasessa. Jos sähköjä on tarkoitus käyttää talvella niin akut lämpimään ja panelien ohelle jokin muu latausmenetelmä pimeille talvikuukausille. Lämmin akustotila kannattaa laittaa poistoilman reitille tai sitten akuiksi sellaiset joissa on kaasunpoistoletkuliitynnät.
     
  2. mrkukov

    Rekisteröitynyt:
    26.03.2006
    Viestejä:
    2 378
    Luin kommenttiasi ja kuvittelin alkuun että tiedät mistä puhut, mutta sitten alat neuvoa kaasunpoistosta. AGM akuissa ei moisia ole ja muutenkin käyttäytyvät hieman eri tavalla kuin perinteinen nesteakku.

    Tarkoitus kyllä käyttää akkuja talvella (silloin kun ei ole -30°C) ja reilumpi lataus suorittaa aggrella ennen mäkiltä lähtöä. Aurinko saa pitää huolen varauksen pysyvyydestä ja viimeisen prosentin latauksesta.
    Yksi idea olisi rakentaa eristelevyt akkujen ympärille niin että pahin pakkanen pysyisi poissa. Täytyy katsoa. Riittää varmaan aika hyvin pikkupakkasellakin kun akkujen varausta ei päästä alle 90%. Kovilla pakkasilla pitää 100%.
     
  3. vesas

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2013
    Viestejä:
    231
    No kerro miten se AGM akku käyttäytyy jos vaikka pääsee jäätymään? Voit esitellä myös tuulettamattoman akkutilan palotarkastajalle ja ihmetellä miksi mökki meni asumiskieltoon.

    Se että AGM ei vuoda vetyä normaalitilassa ei tarkoita sitä että se ei _koskaan_ vuoda vetyä ulos.
    Kannattaa lukea ne manuaalit. AGM ei vuoda vetyä _normitilassaan_. AGM kestää jäätymistä _paremmin_ kuin vakio nestekennoinen, mutta ei ole immuuni sille kokonaan. Fyysisesti rikkoontuessaan AGM ei vuoda _nestettä_, kaasuista ei puhuta halaistua sanaa. Akkuvalmistajien ohjeissa sanotaan pääsääntöisesti että suljettua akkutilaa ei tarvitse tuulettaa _koneellisesti_ AGM:än kanssa, pelkkä tuultusputkitus riittää. Mutta kukin tyylillään, ei ole oma mökki tuon päällä.


    Ai niin tuo, kaasupoistoliitin mistä ruikutit. Löytyy valmistajia jotka myy AGM akkuja joissa on jousikuormitteinen kaasuventtiili ihan tietystä vikaantumistilanteesta johtue. Joskus kun lyijyakku joudutaan laittamaan oikeasti tuulettumattomaan paikkaan, niin vähiten vuotava on AGM. Mutta kun sekin tietyissä tilanteissa vuotaa kaasuja niin siksi sille on järjestetty hallittu poistumistie.
     
    Viimeksi muokattu: 20.06.2016
  4. Kun täällä näyttää olevan akkuasiantuntijoita niin kysympä että miten tuollaisien suljettujen akkujen käyttö asuintiloissa? olisi tarkoitus laittaa 4kpl akkuja asuintiloihin ja akuston kapasitettii olisi jotain väliltä 25-50Ah(ei vielä hankittu/päätetty) Tulisivat siis varmistuskäyttöön eli olisivat kestovarauksessa enimmänosan ajasta.
     
  5. Duunari

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2002
    Viestejä:
    1 652
    Mikä on ongelma?
    Suljettuja akkuja on kiinteistöissä pilvin pimein.
    Paloilmoitineskukset, turvavalaistus, ups, rikkarit, yms...
     
  6. Onkohan näissä jotain paloturvallisuuteen liittyviä huomioita? Kun monessa tavan laitteessa on melko pieni akku kun nyt olisi tulossa se 4kpl 25-50Ah akkua
     
  7. StiNgeRWeb

    Rekisteröitynyt:
    07.09.2001
    Viestejä:
    3 034
    Ilmeisesti tuohon jonkun verran vaikuttaa se, että rikkarien, palokeskusten, UPSien, turvavalojen, äänievakuointilaitteiden sun muiden akut ovat yleensä jossain metallisessa kotelossa/kaapissa/vastaavassa. Varsinkin äänievakuointijärjestelmissä akkuja on helposti vaikkapa 4kpl 12V 100Ah sarjaankytkettynä eli 48V akusto. Tosin, en kyllä pistäisi minkään järjestelmän akkuja ihan vaan "heitänpä tuohon roskan ja paskan keskelle" -tyylisellä asennuksella vaan aina joku akkukotelo tai vähintäänkin akkuteline monestakin syystä. Ja tottakai heti akkujen välittömään läheisyyteen sulake ja akkukaapelit asianmukaisesti suojattuna. Taidetaanpa noissa nykyään vaatia tai ainakin suositella akkujen erotuskytkintä heti akuston välittömään läheisyyteen.
     
  8. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Kovasti tuntuvat pelkäävän lyijiksiä. Tottakai ne tuottavat happi/vety -yhdistelmää, jos yliladataan rankasti. AGM ei kovin herkästi räjähdä, toisin kuin "float" -akut.
     
  9. Zener78

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2014
    Viestejä:
    236
    Mulla on mökillä aurinkopaneeli ja ihan tavallinen 100 Ah vapaa-ajanakku Bilteman akkukotelossa keittiönkaapin syvennyksessä. Ei siis ovea, joten kaasut pääsevät vapaasti mökkiin. Jos vetyä tulee, niin sehän nousee välittömästi mökin kattoon 3,5 metrin korkeuteen, jossa on myös poistoilmaräppänä.

    Hyvä tuossa sisäasenuksessa on, että akku on talvella lämpimässä tilassa, kun mökin lämmittää. Talvella olen tuonut sähkön toisessa akussa kaupungista. Poislähtiessä inverterin ja laturin avulla lataan mökin akun täyteen.
     
  10. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Kannattaa ravistella sitä paska-akkua jos ja kun se on float. Tulee muuten happo yli laidan... Tämä tietenkin siinä tapauksessa, jos se koskaan pääsee täydeksi.

    Ja edelleenkin ne tuottavat vety/happi-koktailia juuri oikeassa suhteessa. Pelkkä vety ei olisi niin vaarallista, kuin edellä manittu yhdistelmä.
     
  11. Juise

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2000
    Viestejä:
    1 221
    Olisi mahdollisesti tiedossa 40kVA UPS "sopivasti". Kysymys kuuluu voisiko kapistusta käyttää aurinkopaneelien sähkönsyöttöön asumukseen. Tai että olisiko asiassa mitään järkeä.

    Täysin toimiva ja kaikkine akkuineen.
     
  12. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 063
    Toki, jos UPS ei ole liian "älykäs" niin aurinkopaneelilla vaan akkuja lataamaan ja UPS toimii inverterinä. Ehkä joutuu modaamaan piipperin pois koska muuten se ehkä huutaa koko ajan "sähkökatkoa"

    Ongelmaksi varmaankin tulee, että tuossa tuskin on pelkästään rinnan akkuja vaan sarjassa, jolloin lataaminen aurinkopaneeleilta menee hankalammaksi jos lataussäädin ei tue samaa määrää sarjaankytkettyjä akkuja.

    Ja sitten kun joudut akkuja joskus uusimaan, niin ei oo kovin halpa paukku.
     
  13. Juise

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2000
    Viestejä:
    1 221
    Powerware 9355 on malli
     
  14. jounika

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Viestejä:
    4 744
    Lienee sen verran älykäs UPS, ei varmaan onnistus suoraan akkuja latailemalla. Lisäksi huomattava, että akkujännite nimellinen on 432 volttia (36x9V). Kunnollinen UPS, kun jännite on kohdillaan, jotta siitä voi suoraan nitkuttaa lähtöjännitteen. Tosin, vain 9Ah:n akut.
     
  15. Mr.MunQ

    Rekisteröitynyt:
    29.11.2007
    Viestejä:
    267

    Akusto on 36 x 12V.
     
  16. jounika

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Viestejä:
    4 744
    Joo, ei saisi kirjoittaa heti herättyään, kun menee luvut sekaisin. No kokonaisjännite meni oikein :)
     
  17. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    No huhhuh, 36 kpl 12V sarjassa. Yksi 216 kennosta kun päättää kypsyä, niin sehän voi lähteä aika nätisti...
     
  18. vesas

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2013
    Viestejä:
    231
    Eipä tuollaisen ison upsin käyttöön ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Säätäjän valinta on korkata laite auki ja uusiokäyttää se tehoaste sekä tehdä 12v -> 432v hituvirtalaturi. Pitää sitten muistaa että se jännite ei ole hitujännitettä.. Vähemmän säätäjä tilaa Kiinasta jonkun 1kw invertterin ja laittaa sen tuon upsin eteen. Näin alle kilowatin kuormat menee invertterillä ja isommat sitten upsilla. Se miten tuo invertteri sitten menee taas päälle ylikuormatilan jälkeen jää säätäjän kokeellisesti testattavaksi.

    Viranomaiset pelkää ihan syystä lyijyhappoakustoja. Kaasuseos on valmiiksi optimi palon kannalta ja palonopeus riittävä tekemään isompaakin tuohoa. Upseissa on aina jotain suojaa akuston suhteen, tosin pahimmillaan suoja on pelkkä aikalaskuri, eli akut pakotetaan vaihtamaan esim 1,5 vuoden välein. Eli jos sattuu vähän kiinalaisempi akku laitteeseen niin saattaa poksahtaa kaapissa.

    Tulipa uusittua mökkisysteemin akusto, akuiksi tuli ihan halvimmat märkäkennoiset 200Ah starttiakut. Tuolla saa siis 0,4x2x200Ah eli 160Ah oikeaa kapasiteettiä. AGM:änä samalla rahalla olisi saanut nimellisestä kapasiteetista puolet, eli todellista 0,6x200Ah eli 120Ah. Purun kertoimet enemmän mutu-menetelmällä ja keskimääräisistä jännitekäppyröistä arvottuna, eli tuolla arvolla saa jänniterajalaukaisun toimimaan luotettavasti kuormanpudotuksella akustosuojakytkimessä. Tavoiten on kuitenkin että käyttäjä ei pääsee koskaan purkamaan akkua vaarallisen tyhjäksi, en noita kuitenkaan halua uusia kuin kerran vuosikymmenessä. Kulutus/lataus laskimella saisi enemmän amppeeritunteja käyttöön, mutta tässä nyt vain tuo akuston kasvatus on halvempaa(ja helpompaa, ei jaksa mökkeillessä aina säätää).
     
  19. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Ne "märkäakut" kannattaa sitten käydä aina välillä potkimassa, jos niitä koskaan balansointiladataan (kuten pitäisi). Lisäksi ongelmana on vissiinkin hapon ja veden kerrostuminen, jos akkuja ei välillä balansoida (yliladata), tai ravistella reippaasti...

    Mutta ei kai siinä, toivotan mökkisysteemille pitkää ikää.
     
  20. perusmursu

    Rekisteröitynyt:
    13.09.2008
    Viestejä:
    512
    Mulla on 24V 180W paneeli ja Victronin 75/15 MPPT- säädin lataamassa Boshin 90Ah L5013 -akkua. Akku ruokkii sähköperämoottoria ja sitä käytetään kesämökillä harvakseltaan. Pyrin välttämään kuluttamasta akkua alle puoleen kapasiteetista, jotta se pysyisi mahdollisimman hyvänä pitkään.

    Selailin tuon Victronin manuaalia ja siitä käy ilmi, että automaattinen balansointi ei ole defaulttina päällä:

    https://www.victronenergy.com/uploa...oller-MPPT-75-10--75-15-EN-NL-FR-DE-ES-SE.pdf

    "3.7.1. Automatic equalization Automatic equalization is default set to ‘OFF’. By using the configuration tool mpptprefs this setting can be configured with a number between 1 (every day) and 250 (once every 250 days). When automatic equalization is active, the absorption charge will be followed by a voltage limited constant current period. The current is limited to 8% of the bulk current for the factory default battery type, and to 25% of the bulk current for a user defined battery type. The bulk current is the rated charger current unless a lower maximum current setting has been chosen. When using the factory default battery type, automatic equalization ends when the voltage limit 16.2V / 32.4V has been reached, or after t = (absorption time)/8, whichever comes first. For the user defined battery type automatic equalization ends after t = (absorption time)/2. When automatic equalisation is not completely finished within one day, it will not resume the next day, the next equalisation session will take place as determined by the day interval."


    Tuon ominaisuuden käyttöönotto vaatisi Victronin USB-mokkulan, mutta ei huvittaisi hankkia sitä turhaan kaapin perukoille pyörimään. Kysymys kuuluukin: onko tuo balansointi minun käytössäni kovinkaan oleellinen ominaisuus, kun syklejä tulee kuitenkin aika harvoin? Tyypillisessä käytössä moottori kuluttaa 5-20A ja uistellessa kuormitusta saattaa tulla monia tunteja. Minulla on veneessä Ah -mittari, josta näen todellisen kulutuksen välttääkseni syväpurun.
     
  21. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    En jaksa akun speksejä alkamaan etsiä, mutta lyijiksille kokemuksesta; rankka ylilataus jotain kerta per puolivuosi jatkaa matkaa taas jokusenverran. Jos aina vaan pyöritään 50-100% -akselilla, niin kennovika tappaa akun.
     
  22. hermannipelle

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2013
    Viestejä:
    2 439
    Huoltovapaat akut on perseestä, kun niihin on vaikea lisätä akkuvettä. Sitten, kun osa lyijylevystä on kosketuksissa vain ilman kanssa niin ei voi olla kovin hyvässä kunnossa.
     
  23. vesas

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2013
    Viestejä:
    231
    Ollos huoleti, ko. syteemissä on peräti yksi älykäs komponentti, eli Napsin lataussäädin. Hankinta-aikaan panelit maksoi hinajaa joten sijoitettiin sitten säätimeen. On mpp, kovan hyötysuhteen hakkuri ja osaa märkäkennoisen akun ylilatauksen optimoidusti käytön mukaan. Eli tuossa lienee jokin ajastin sisällä joka laukaisee ylilatauksen muutaman kerran vuodessa. Ei tule jalka kipeäksi akuston potkimisesta.
     
  24. perusmursu

    Rekisteröitynyt:
    13.09.2008
    Viestejä:
    512
    Tuo boschin L5013 on huoltovapaa akku, jonka pitäisi kestää syväpurkua hieman tavallisia akkuja paremmin. Sitä ei viitsine kovin rankalla kädellä ylilatailla, kun akkuveden lisääminen ei tosiaan ole mahdollista.

    edit: huomasin, että defaulttina tuo Victronin säädin lataa akun 'absorption' -tilassa vain 14.4V jännitteeseen asti. Ilmeisesti tuollaiselle huoltovapaalle lyijikselle pitäisi olla 14.8V? Varmaankin default asetukset on tehty VRLA -akkuja silmälläpitäen. Kuinkahan paljon jää uupumaan täydestä latingista tuon 0.4V pienemmän jännitteen vuoksi?
     
    Viimeksi muokattu: 24.07.2016
  25. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Riippuu aikalailla lämpötilasta. Kesäkuumilla 14,4V on aikalailla ok, kunhan se napsahdus sitä toistaa usein, talvella (-30C) pitäisi käyttää jossain 16 voltissa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti