Alkuperäinen kirjoittaja AuroraBorealis
Nordea tarjosi 150k, 0,9% marginaalilla, mikä myös täyttää saman typeryyden kriteerin, eli oman rahoituksen osuus olisi isompi kuin pelkkä myyntihinta, marginaali oli sentään sama kuin yhtiölainassa. Nordea ei myöskään ollut tutustunut yhtään myyntikohteen esitteeseen tai muihinkaan antamiini tietoihin ja kyseli puhelimessa kaikki ennalta annetut tiedot uusiksi ja lisäksi niin typeriä kysymyksiä, että naurussa meinasi olla pitelemistä. Ne typerät kysymykset olivat jo riittävä syy olla ottamatta lainaa Nordeasta.
Ainoastaan OPn ja Dansken virkailijat olivat katsoneet myyntiesitteen etukäteen ja sain molemmista pankeista ei-loukkaavat (=yhtiölainan määrän ylittävät) tarjoukset. OPlta 200k 1% marginaalilla, joka on hyvä tarjous OP-Bonusten takia. OPn asiakaspalvelu oli hyvää ja he myös katsoivat vähän kokonaisuutta ja tarjosivat reilusti enemmän lainaa kuin mitä pelkkiin tuloihin katsomalla voisi myöntää, joten arvostan heidän toimintaansa. OP olisi saattanut myöntää myös enemmän lainaa, jos olisin hankkinut vakuuksia, mutta en halua rasittaa vanhempiani vakuuksilla ja minulla on myös sisaruksia, jotka saattaavat tulevaisuudessa tarvita noita vakuuksia minua enempi.
Ero Dansken ja Säästöpankin välillä oli huikea. Säästöpankin kanssa asioidessa tuntui, että toisessa päässä oli mummo, jonka mielestä kaikki säästöpossusta ja patjan välistä poikkeavat säästämismuodot ovat saatanasta. Vastaavasti Dansken päässä oli nuori neiti, joka selvästi ymmärsi talouden päälle ja muutenkin se oli melkein ainut tapaus, jossa virkailija ei kohdellut minua kuin simpanssia ja ymmärsi kerrasta miksi en halua myydä osakkeitani asunnon maksamista varten. Dansken asiakaspalvelu oli kokonaisuudessaan ensiluokkaista, mm sijoitusasiantuntija sorvasi minulle kustomoidun, normaalia halvemman, hinnaston sijoituksia varten, jossa kulut olisi samaa luokkaa kuin Nordnetissä. Luvatun lainan määrä oli suurin (91% velattomasta hinnasta) ja marginaali sama kuin yhtiölainassa ja perustamiskulut pienimmät. Dansken ehtona tosin oli, että minun pitäisi siirtää salkkuni heille, jossa se myös toimisi lainan vakuutena. Palvelu oli niin miellyttävää, että minun teki mieli pelkästään sen perusteella ottaa laina sieltä, vaikka OPn tarjous oli ehkä kokonaisuudessa paras 500€/v OP-bonusten takia..
Click to expand...