Assetto Corsa Competizione - kokemuksia ja kierrosaikoja

Viestiketju alueella 'Pelit ja konsolit' , aloittaja Frankie, 08.10.2018.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Frankie

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    464
    Tuli pitkästä aikaa hankittua ratti ajosimua varten. Viimeksi sellainen oli 15v sitten :)

    Muutama ajopeli tuli hankittua (Dirt ja ACC sekä joku muu jonka nimeä en edes muista). Pelihommat siis alkoi viikko sitten ja ihan hauskaa puuhaahan tuo on, näin vanhoilla päivilläkin.

    Realismi näissä peleissä on ehkä huono sana, uskottava ajotuntuma ehkä oikeampi. Viimeksi on tullut ajettua GP:tä ja F1:stä (siis 15v sitten). Edelleen vaivaa sama jäällä luistelu kun auto puskee eli pito ei palaudu oikein millään. Lisäksi tietokoneen määrittämät veivaukset sladeissa on niin ohjelmoituja, että niiden saaminen hanskaan on tuuripeliä. Nyt jo oppinut tunnistamaan ns. non recoverable sliden, jota ei sitten millään ota kiinni. Silloin vaan päästää ratista kiinni ja painaa jarrua. No, oli miten oli, ihan hauskaa hupia. Säädöt toimivat vähän kummallisesti, liekkö sitten GT3 autoissa omat fysiikat.

    Jonkun verran on ehtinyt ajamaan, ei mitään massiivisa määriä. Paras aika 1.57.9 ja huomaa heti että ajasta on jo ensimmäisen mutkan kohdalla saatavissa helposti puoli sekuntia pois ja pitkälle takasuoralle lähdettäessä toinen puoli sekuntia kun saisin sen exitin osumaan kohdalle. Eli 1.56 aika ei edellytä mitään hirmuista suoritusta. Pohjana oleva 1.52 aika on jo aikamoinen.
     
  2. Henrizio

    Rekisteröitynyt:
    23.05.2007
    Viestejä:
    483
    Onkohan sulla rattiasetukset ihan kohdallaan? Tässä betaversiossa on aika rajatusti asetuksia, mutta jos vaikka lähdetään siitä, että liikkuuko se virtuaalinen ratti samassa suhteessa omaan rattiisi? En tiedä mitä tarkoitat noilla tietokoneen määrittämillä veivauksilla. Sinähän sitä rattia veivaat (olettaen, että ajoavut on pois päältä)?

    Huomennahan tähän on tulossa iso päivitys kun early access siirtyy release 2 vaiheeseen.
     
  3. Frankie

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    464
    Veivauksilla tarkoitan sitä, että kun auto päättää lähteä sladiin ilman varoitusta, niin tietyissä tilanteissa auto alkaa tehdä tismalleen samanlaista heiluriliikettä puolelta toiselle riippumatta millä tavalla sitä yrittää oikaista (vastaliikkeet, kytkin pohjaan, kaasun nosto ym.). Tuntuu kuin ne olisi ohjelmoitu riippumatta siitä mitä yrittää tehdä. Sitä ei tapahdu aina, mutta kohtuullisen usein.

    Varmastikin ajofiilis paranee pelin kehittyessä ja mielenkiinnolla odotan päivityksiä. Pitää lisäksi tarkistaa tuo mainitsemasi rattia koskeva säätöasia.
     
  4. Henrizio

    Rekisteröitynyt:
    23.05.2007
    Viestejä:
    483
    Siitä virtuaaliratista näkee myös jos sulla on häiritsevän paljon inputlagia. Sen olemassaolo tekee luisujen koppaamisista haastavaa. Itsellä ei ole ollut mitään suurempia hallintavaikeuksia. Jos olen spinnannut, niin sitä on edeltänyt joku karkeampi ajovirhe/osuma radan reikään(niitäkin tuolta löytyy ja on luvattu korjata). Kun noista kierrosajoista kyseltiin otsikossa niin olen hotlapilla noin kymmenyksen niistä 1:52-puoleisista.

    Lambossa ei kytkimen painelu vaikuta mitään kun se on tuossa autossa aina automaattinen.

    Yleinen ongelma sellaisella joka autopeleissä valittaa aliohjautuvuutta on ylikääntäminen. Jos ratti on kalibroitu pelissä liian pienille asteille kääntää helposti niin paljon yli, että sieltä pidolle palaaminen on ison matkan takana. Vielä kun siihen lisätään täysin ylikova vauhti, jota monen voi olla ilman VR-laseja hankala hahmottaa. Hahmottamiseen vaikuttaa myös FOV, joka liian suurena saattaa myös vaikeuttaa ihan kaikenlaista, auton liikettä, rataa jne. mutta se on enemmän tottumiskysymys.
     
  5. Frankie

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    464
    Mistä tuota input lagia voi korjata? Huomasin että rattien liikkeet ei aivan täsmää keskenään.

    Tuo mutkan ja vauhdin yhteen sovittaminen on kieltämättä haastavaa, koska tv:stä ei näe riittävän pitkälle eteen eli joutuu arvaamaan tai muistqmaan milloin voi avata kaasun. Fov on siis liian kapea omaan makuun mutta kaikkeej tottuu paitsi puskemiseen

    Nyt päivityksen jälkeen fyysikat näyttäisi toimivan hieman paremmin. Saisi vielä ratin ja ffbn toimimaan hyvin, niin hauskaa tästä tulee. Lambon Trofeossa on kytkin vaikka sequ-laatikko löytyy autosta. Tästä vaan ajattelin että gt3 vehkeessä 8n myös, en ole tarkemmin perehtynyt

    Eli matala 1.53 aika? Se on myös kovaa settiä!
     
    Viimeksi muokattu: 10.10.2018
  6. Cletus.

    Rekisteröitynyt:
    26.02.2013
    Viestejä:
    404
    Input lagi... ei ole korjattavissa peliohjaimet force feedbackeineen (laitehallinta USB/HID) määritellään DirectX, ja DirectXplay käyttis systeemeissä.
    Jos toi input lagi on huomattavaakin vika on käyttiksen laiteajureissa, tai jopa raudassa tarvitset uudet ajurit, bios päivitykset jne...
    Sama lagi ilmiö esiintyy vaikka noissa Logitechin paskimmissa hiirissä tasaisen liikkeen sijasta pahaankin nykimistä.

    Vaikka peliohjainten käyttötavat forceineen ovat mikkisoftan määrittelemiä standardeja useimmat pelintekijät, ja laitevalmistajat pskat nakkaavat.
    Lopputuloksena aika poikkeavalla tavalla toimivia pelejä, ratteja.
    Esim osa jengista karttaa Thrustmasterin Racer sarjan ratteja force moottoritehot (24V/65W).
    Tehojen kasvatuksen jälkeen joidenkin käyttäjien mukaan merkittävä osa force feedback palautteen yksityikohtaisuudesta on hävinnyt.
    Useimpien kommenttien mukaan Racer sarjan rateissa kokemus vastaa lähinnä noita vanhoja hammasratas ratteja joista oli forcet säädettynä täpöille.
    Osa suosii edelleenkin heikkotehoisempia T300 sarjan ratteja pehmeämmän ajotuntumansa vuoksi.
    (Ebayssä myyjän markkinat, hinnat pilvissä, ja tavara viedään silmänräpäyksessä käsistä)

    Sulla on kuitenkin käynyt tsäkä kun olit muistaakseni päätynyt hankkimaan Thrustmasterin TMX Pron.
    Budjetti sarjan ratteja josta on päivitetty vanhempien mallien vikoja, ja revikoissa on saanut yleensä myönteisiä arvioita.
    Ratti vastaa koneistonsa vuoksi viiveiltään, ja käytettävyydeltään T300 sarjan ratteja, plussana kuitenkin tarkka force feedback palaute. (käyttää vanhaa hihnakoneistoa, ja kuumenevia moottoreita tehohäviöineen viiveineen, korjattiin vasta Racer sarjan rateissa)
    Eikä spekseissäkään ole moittimista:
    (270 to 900 degrees rotation angle. The TMX Controller operates in 12bit and allows for a 4096 read-out resolution by means of an optical sensor)

    Realismia tavoittelevissa ajosimuissa joudut käytännössä opettelemaan radat, jos haluat menestyä.
    Osa pelaajista käyttää ratojen tietyissä kohdissa ratin force feedback palautetta muistiapuna kiihdytys-, jarrutuspaikkoja valitessa.
    Jos noi edellä jaaritellut jutut ajureineen rattivalintoineen eivät ole kunnossa, on vaativimmissa peleissä on lopputuloksena todella turhauttavia kokemuksia.
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2018
  7. karik134

    Rekisteröitynyt:
    06.09.2008
    Viestejä:
    4 783
    Input lagiahan tulee ihan näytön viiveestäkin, jos puhutaan siitä että fyysisen ratin ja pelin rattianimaation liikkuminen ei tapahdu täysin samanaikaisesti. V-syncin käyttö lisää myös lagia hieman ja kait samoin G-syncin/freesyncin käyttö.
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2018
  8. Henrizio

    Rekisteröitynyt:
    23.05.2007
    Viestejä:
    483
    Juuri noin kun karik134 sanoi. Kyse oli siis grafiikan/näytön input lagista. Lagit forceissa/laitteessa on todella harvinaisia.

    Grafiikan input lagia voi nvidialla pienentää ajureista "pre rendered frames 1". Kaikki pelit ei osaa tätä käyttää ilman opastusta. Jos on telkku pelinäyttönä niin niissä tuppaa yleensä olemaan lagia, eikä sille ole mitään tehtävissä.

    Sitä ratin liikettä kun ensin kysyin meinasin asteita, että sen pitäisi asteiden osalta liikkua 1:1 peli ja oma. On lagia tai ei.
     
  9. Henrizio

    Rekisteröitynyt:
    23.05.2007
    Viestejä:
    483
    Uusi päivitys tuli 1,5 viikkoa sitten. Ainakin FFB:ssä on isoja muutoksia. Dynamic dampingia pudottamalla saa aika pitkälti samankaltaista tuntumaa kuin mitä edeltävä AC tarjosi. Näin vanhan hitaan ratin kanssa parempi kuin se yli vaimennus. Onhan se FFB silti vähän erilainen.

    Misano ei profiililtaan noussut omien suosikkiratojen joukkoon. Visuaalisesti tietysti kiva nähdä uusi rata, eikä vanhan kierrätystä.

    Bentley on ihan sitä miltä näyttää. Tankki, jonka kulmia on hankala hahmottaa ja ajaminen on paljon kulmikkaampaa kuin Lambolla. En saa millään säädettyä omaan ajotyyliin sopivaksi.

    Nämä uuden päivityksen Special eventit on ihan hauskoja. Bentleyllä 20min stintti, jossa kuivuvat olosuhteet ja Lambolla super pole -sessio kostuvalla radalla.
     
  10. Frankie

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    464
    Jokunen kierron on tullut ajettua Misanoa, joka on ihan uusi tuttavuus. En edes tiennyt, että kyseinen rata on olemassa. Rata on aika tekninen ja ACC:n tapa mallintaa vauhdintuntu ja puskeminen tekee asiasta haastavan.

    Misanossa Bentleyllä paras ajettu aika on 1.35.8, jossa on varaa parantaa
     
    Viimeksi muokattu: 27.10.2018
  11. Henrizio

    Rekisteröitynyt:
    23.05.2007
    Viestejä:
    483
    Tuo video on tosiaan sen ekan buildin julkaisupäivältä. Tässä nykyisessä 0.2 versiossa Lambo on selvästi erilainen ajaa. Huomasi jo heti ekassa mutkassa. Puskemista tapahtuu jos ajaa liian kovaa mutkaan tai kääntää liian paljon.

    Vauhdintuntu ei mun mielestä eroa mitenkään muista autopeleistä. Sitä ei juurikaan ole yhdellä ruudulla pelatessa. Se on juttuja joihin vaan pitää tottua. Jos ei pysty niin sitten 3-monitoria, yksi megasuperwide tai VR helpottamaan.

    Ja ne kierrosajat. Bentleyllä olen hotlapissa 1:33 puolella.
     
  12. Frankie

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    464
    Puskemista tapahtuu ilman muuta jos ajaa liian lujaa tai kääntää rattia liikaa, kyse on mielestäni siitä, että miten se on mallinnettu. Mielestäni se "pusku" jää päälle liian pitkäksi aikaa vaikka nostaa kaasua. Siitä lähinnä on kyse. Se ei vaan ole mielestäni realistista.

    Millä setupilla muuten ajat Bentleyllä? Olisi ihan mielenkiintoista saada se testiin ellei sitten ole valtionsalaisuus :)
     
  13. Henrizio

    Rekisteröitynyt:
    23.05.2007
    Viestejä:
    483
    Siitä aggressiivisesta presetistä olen vähän nostanut korkeutta R75mm F60mm, että menee vähemmillä kolinoilla yli kivetyksistä. Takasiipi 10. Taakse pari pykälää enemmän ARB:a. Muokkaamaton presettikin on riittävän hyvä 1:33s puolelle. Siinä vaan splitteri lyö kivetyksistä herkästi keulan taivaalle.
     
  14. Frankie

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    464
    Se aggressiiviinen on ihan hyvä, mutta tosiaan Misano edellyttää aikamoista kanttareitten käyttöä ja siinä viimeistä edeltävässä mutkassa tuntuu auto lähtevän maata kiertävälle radalla aina välillä. Pikkaisen ihmeellinen/keskeneräinen vielä tuo kanttareiden mallinnus paikka paikoin tai siltä ainakin tuntuu.

    Itse pidän vähän löysemmästä autosta jo senkin takia, että ainakin oikeassa elämässä sen liikkeet tuntee paremmin. Samanlaista settiä olen nyt hakenut pelissä ja olen aika lähellä sitä jo. Nyt vaan pitäisi saada tarpeeksi kierroksia, että tulisi toistoa tarpeeksi. Sellainen 1.34 aika on omalta osaltani saavutettavissa jo nyt kun vaan muutaman mutkan saisi vielä toistettua riittävällä varmuudella. Hirmuisia määriä kierroksia ei ole takana kun tuli vasta aloitettu koko simulla ajaminen.

    Mitä mieltä olet muuten Raceroomista tai Automobilistasta? Nekin tuli hankittua...
     
  15. Henrizio

    Rekisteröitynyt:
    23.05.2007
    Viestejä:
    483
    En usko noihin kanttareihin tulevan mitään merkittävää muutosta. Normaalisti renkaalla kanttareiden yli ajaminen on paremman tuntuista kuin edellisessä AC:ssa. Nuo pohjan kolaroinnit on sitten oma lukunsa. Siihen on ilmeisen vaikea peleissä löytää sellaista sopivaa pehmeyttä, kuitenkin niin ettei se menetä merkitystä. Monessa pelissä asia on oikaistu niin, että ainoastaan renkaat ottaa kunnolla kiinni kivetyksiin. Toisaalta ei GT3-autoilla oikeasti ajeta noiden esteiksi tarkoitettujen makkaroiden yli. Rikkihän ne menee.

    Raceroom on omasta mielestä vähän arcadempi kuin nämä ns. simulaatiopelit. En ole sitä tosin kokeillut hetkeen. Silloinkin vain freeweekendeinä kun välillä sellaisia pitävät. Automobilistaa en ole myöskään hirveästi jaksanut ajaa. Lähinnä kun siinä onlinepuoli on niin kuollut. Sen lisäksi siinä on sellaisia rfactorista perittyjä käytettävyysjuttuja jotka ei itselle maistu. Sehän on käytännössä modattu rFactor1. Molemmat kuitenkin kelpo autopelejä. Ei näissä nyt missään mitään valtavia eroja ole. Enemmän se itsellä on kiinni miten löytää kisoja ja ajoseuraa. AI:n kanssa en ole jaksanut vääntää sen jälkeen kun on netissä päässyt ajamaan.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti