Apuja erittäin hankalan myyjän/yrityksen kanssa (Benecars Ky - välttäkää)

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Catrik, 19.08.2017.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Catrik

Rekisteröitynyt:
    15.03.2008
    Tästä kyselinkin jo pariin otteeseen pienten kysymysten topicissa mutta ei nää nyt niin pieniä ja selkeitä olekkaan. Lyhyesti kerrattuna myyjä, Ky -yritys, lähetti minulle väärät tavarat inhimmillisen erehdyksensä takia. Ei myönnä tehneensä mitään virhettä eikä suostunut minkäänlaiseen lainmukaiseen palautukseen tai vaihtoon (=minulle ei tule lisäkuluja). Vasta kun kuluttajaneuvoja soitti hänelle, hän "suostui" (=tajusi että vien kuluttajariitalautakuntaan jonka hän häviää 10-0) maksuttomaan palautukseen.

Homma on nyt siinä pisteessä että tavarat on hänellä ja nyt kyselee multa kuitteja. Kirjoittaa sen verran huonoa suomea että en ihan ymmärrä mitä se tarkoittaa (en saanut kaupasta mitään kuittia häneltä), oletan että tarkoittaa kuitteja kaikista tekemistäni maksuista.
    1. maksu tavarasta, lähetin verkkopankista tulostettavasta kuitista screenshotin
    2. maksu postikuluista kun lähetin paketin hänelle, kuva Matkahuollon kuitista
    3. maksu postikuluista kun noudin paketin, en muista otinko kuittia vai onko hukassa. Tämä siis puuttuu vielä.

Kysymys kuuluukin että mihin se noita kuitteja tarvii? Puhui ALV:stä ja pienten kysymysten topicissa joku vastasikin jo, että sen kuitin tarvii alvin maksamista varten. Pitääkö yrityksen maksaa asiakaspalautuksista ALV?
    Googlettelin jo, että uutta kuittia ei ole mahdollista saada jo tehdystä maksusta, mutta onko edes teknisesti mahdollista Matkahuollolta saada joku dokumentti mikä tälle herra Myyjälle kelpaa?

Mulla on täysi syy odottaa että myyjä haluaa vaan pelleillä ja tehdä asiasta mahdollisimman hankalan mulle joten kaikki neuvot ja vinkit on tervetulleita. Mistään isoista summista ei oo kyse mutta ottaa vaan päähän tollaset epärehelliset ihmiset.

Toinen kysymys, jos kuvitellaan että tää etenis kuluttajariitalautakuntaan ja selviää että tämä puuttuva kuitti postikuluista on tosiaan tarpeen rahojen palautusta varten. Minun mielestäni ei ole yksityisen asiakkaan mitenkään mahdollista etukäteen tietää että kuitti olis tällaista tilannetta varten pitäny säilyttää, mutta mitä mieltä te ootte tästä? :think:

Viimeksi muokattu: 19.08.2017
  2. ajvaara

Rekisteröitynyt:
    11.04.2017
    Jos kotimaasta olet tilannut, tee suoraan rikosilmoitus. Sitten alkaa tapahtua. Nimimerkillä kokemusta on

3. shaminy

Rekisteröitynyt:
    10.12.2000
    Joo, kuulostaa sellaselta pelleltä että lähetät sille mailin, että jos ei homma ole valmis keskiviikkoon mennessä, niin menet poliisille tekemään rikosilmoituksen.

4. Catrik

Rekisteröitynyt:
    15.03.2008
    Mistä teen rikosilmoituksen enää kun palautus on jo meneillään? Ja vaikka olisin tehnytkin niin oltais taas samassa pisteessä, myyjä "suostuu" palautukseen ja alkaa kyselemään kuitteja, toivoen että mulla ei niitä oo tallessa. Eli onko sillä nyt joku lakiperusteinen syy vaatia niitä ja ilman ei tarvi maksaa täyttä palautusta.

5. IhmeellinenJuttu

Rekisteröitynyt:
    28.11.2008
    Myyjä on toiminut lainvastaisesti jo siinä jos ei ole antanut kuittia ostosta. Palautus ei ole meneillään koska sitä ei ole tapahtunut, jos nyt yhtään ymmärsin mitä kirjoitit. Mitään kuitteja sun ei tarvii enää toimitella, myyjä yrittää vaan vedättää ja pelata aikaa. Ilmoita, että menet tekemään rikosilmoituksen jos homma ei etene nyt. Ja ensi viikon loppupuolella menet sitten tekemään sen ilmoituksen ja poliisisetä hoitaa asian. Myös verottaja voi tuossa vaiheessa olla kiinnostunut firman bisneksistä.

6. Omena

Rekisteröitynyt:
    23.09.2001
    Pitäähän tuolle myyjä yritykselle itselleen jäädä kuitti tapahtumasta minkä ovat sinulle myynneet. Joten heillä pitäisi olla kaikki tarvittava siellä, että sinä voit tehdä palautuksen ilman mitään sen suurempia kikkailuja. Ei ne mihinkään ALV juttuihin tarvitse sulta yhtään mitään, kun heillä pitää olla noin laput ja liput tallessa ihan lainkin mukaan. Ne peruuttaa ton tapahtuman järjestelmästään ja ALV:t menevät automatic oikein.

Matkahuollosta en osaa sanoa, mutta voihan sinne soittaa asiakaspalveluun ja kysyä, että olisiko mahdollista saada siitä ja siitä kuittikopiota..

7. Catrik

Rekisteröitynyt:
    15.03.2008
    Etämyynnistä ei tarvi antaa kuittia... https://www.vero.fi/tietoa-verohall..._usein_kysytty/#Milloinkuittiaeitarvitseantaa

E: Selvennys vielä tähän, että myyjälle olen maksanut vain tuotteen ja postikulut erikseen Matkahuollossa, noudettaessa ja palautettaessa.

Sitä minä tässä lähinnä nyt mietinkin, että onhan sillä myyjällä joku kuitti siitä kun se alunperin vei sen paketin postiin (näkyy seurantanumero yms). Minä maksoin postikulut noudettaessa Matkahuoltoon ja siitä on tarjottu jotain kuittia jota se nyt on vailla. En oo perehtynyt näihin yritysen verojuttuihin, mutta jos tän jotenkin yrittää sen myyjän kannalta ajatella niin sehän periaatteessa maksaa nyt mun puolesta ne postikulut niin pitääkö ne sitten jotenkin verotuksessa näkyä? Jos se vaan maksaa ne mulle niin siltä puuttuu kassasta 20e mutta ei ole kuittia mihin se on käytetty? En tiiä eikä mun pitäs tarvia tietääkkään eikä mielestäni voi olettaa että tietäisin ja säilyttelisin kuitteja.

Vitutti jo sillon heti alkuun kun nimenomaan kysyin hintaa POSTIKULUJEN KANSSA ja sitten pitikin maksaa postit vielä päälle. Mutta tuosta nyt ei juridisesti voi valittaa kun myyjä vastasi "tuotteet X löytyy ja hinta Y€", ei siis varsinaisesti sanonut että sisältyy postit. Mutta jäipähän heti ensimetreillä epärehellinen vaikutelma

8. Omena

Rekisteröitynyt:
    23.09.2001
    Aa, sori ymmärsin tuon aluksi vähän eri tavalla. Jos sinä olet palauttanut tuotteet tuon myyjän piikkiin maksamalla itse aluksi postimaksut, niin silloin myyjä tarvitsee kyllä sen kuitin missä on ALV:t eritelty. Yrityksen kirjanpidossa pitää olla tosite (se sinun postimaksukuitti) jossa ALV:t on eritelty, että yritys voi vähentää postimaksujen ALV:t maksuistaan Verottajalle.

Sun olis pitänyt säilyttää se kuitti (valitettavasti) tai sitten saat kuittikopion Matkahuollosta pyytämällä. Ihan se normaali kuitti, niin siinä on ALV:t eritelty.

9. shaminy

Rekisteröitynyt:
    10.12.2000
    Jos tosiaan et pitänyt palautuksesta kuittia, niin se menee omaksi tappioksi. Kannataisi aina säilöä kuitit kun tekee kauppaa.

10. Catrik

Rekisteröitynyt:
    15.03.2008
    Palautuksesta on kyllä kuitti, noudosta ei. Mutta sillä nyt ei varmaan ole mitään väliä kun samanlaiset maksuthan ne on. Pitää toivoa että Matkahuollosta saisi jonkun kopion, sille parille kympillehän se on ihan sama mitä nuo postit oli, lähinnä periaatteesta jäisi ärsyttämään kun myyjä on tuollainen kuin on.

Aivan totta, tämän takia mielummin teenkin kaikki kaupat spostilla ja verkossa niin kaikesta jää kopiot. Tässä nyt vaan pääsi yllättämään a) nämä erikseen maksettavat postikulut b) ihmisen käsittämätön epärehellisyys ja ego.

11. Omena

Rekisteröitynyt:
    23.09.2001
    No hemmetti, mutta juuri näin ihan samanlaiset tapahtumat tässä mielessä. Toivottavasti saat sen kuittikopion.

Tuolta varmaan kannattanee kysyä: Matkahuollon pakettipalvelujen ilmainen neuvontapalvelu: 0800 132 582 ma-pe klo 7.00-21.00.

12. Zalasha

Rekisteröitynyt:
    10.12.2003
    Siis täh. Suostuit maksamaan ITSE palautuksesta vaikka siihen ei ole tarvetta? Olisit sanonut vaan että kunhan saat rahat palautukseen tilille niin lähetät tavarat takaisin. Taisit vapaaehtoisesti maksaa ne itse.

13. Catrik

Rekisteröitynyt:
    15.03.2008
    Miten ei ole tarvetta? Ei tollasilla pikkufirmoilla oo mitään asiakaspalautussopimusta Postin/Matkahuollon kans. Jälkivaatimuksella firmojen ei tarvi ottaa vastaan mitään (kuluttajaneuvojakin sanoi mulle näin) enkä varsinkaan usko että mikään laki määrää yrityksen maksamaan ensin ja asiakas palauttaa tavaran sitten kun palauttaa :D

Ihan kiva että tulee kommentteja ja varmasti voikin soveltaa ja sopia semmosen yrityksen kanssa jonka kans homma sujuu, mutta sitten kun on tällasia vaikeita tapauksia jotka keksii kaikkea paskaa koko ajan niin pitäs pystyä lakipykälillä perustelemaan nämä asiat. Nolaa vaan ittensä jos keksii sääntöjä omasta päästä :o

14. Zalasha

Rekisteröitynyt:
    10.12.2003
    Okei. Siis asiakas maksaa yrityksen virheet. Ei kuulosta kovin reilulta. Pitääkö ne palautuskulut periä sitten jälkikäteen yritykseltä?

15. Grez

Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Mä kysyisin kyllä kuluttajaneuvojalta, että miten tuo menee. Minusta riittää että kerrot yritykselle paljonko jouduit maksamaan lähetyksen vastaanottamisesta Matkahuollolle. Mielestäni on ilman kuittiakin kiistatonta, että olet kuljetuksesta jotain maksanut Matkahuollolle. Jos myyjä on eri mieltä siitä, mikä summa on, niin voit varmaan matkahuollon seurannasta tarkistaa painon ja katsoa matkahuollon hinnastosta paljoko sellaisen lunastaminen maksaa. Myyjä on toimittanut tavaran sinulle "vastaanottaja maksaa rahdin" valinnalla eikä ole sinulle etukäteen ohjeistanut, että kuitti siitä rahdista täytyy säilyttää, joten olisi kohtuutonta vaatia että sinulla olisi kuitti siitä.

Tuo että myyjä vetoaa ettei saa ALVia vähennettyä ilman kuittia on hieman koomista, koska jos kuitissa lukee että sinä olet maksaja, niin ei myyjä saisi ALVia vähentää kuitenkaan. Ja vaikka saisikin niin oma moka tuossa vaiheessa. Kirjanpitoonhan myyjä saa kulun menemään (ALV 0:na) joka tapauksessa kun maksaa sen sinulle.

16. iNdo

Rekisteröitynyt:
    09.07.2005
    Ei yrityksillä ole nykyään enää mitään velvoitetta maksaa palautusta (siis ollenkaan).

Viimeksi muokattu: 20.08.2017
  17. Catrik

Rekisteröitynyt:
    15.03.2008
    Nyt ei puhuta tavallisesta tavaran palautuksesta, vaan virhevastuusta. Ei tietenkään yrityksen tarvi maksaa jos ostaja itse päättääkin muuten vaan ettei halua pitää tuotetta.

Mutta jos myyjä itse lähettää asiakkaalle väärän tai virheellisen tuotteen niin totta kai sillon. Ei ostajan pidä maksaa myyjän virheistä (paitsi tämän minun myyjän mielestä :D)

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-jul...evastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/#7.2

18. jarmot

Rekisteröitynyt:
    29.08.2007
    Miksi et kertoisi yrityksen nimeä niin me muut osattaisiin välttää kyseistä puljua? Ja laita yritykselle sähköpostilla linkki tähän viestiketjuun.

19. alliröltteri

Rekisteröitynyt:
    24.12.2015
    Joo ja tuo alvin osuus siitä matkahuollon palautuskulusta on tyyliin max. 5 euroa jos ei asiakas ihan jotain tyyyliin kassakaappia ole tilannut ja palauttanut. Kuulostaa vaan tahalliselta vittuilulta ja yritykseltä, jotta asiakas jättäisi asian sikseen ja nielisi sen, että nyt ei tullut ihan sitä mitä piti. Eihän tuommoinen muuten edes maksa vaivaa yrittäjälle veivata sähköposteja ja puheluita edes takas.

Sekin kannattaa toki tarkistaa onko tuollainen edes alv. rekisteröitynyt.

edit: Väärä quote.

Viimeksi muokattu: 21.08.2017
  20. Catrik

Rekisteröitynyt:
    15.03.2008
    Kerron puljun nimen kun saan rahani pois sieltä.

Just tuotahan tää vaan on. Tää virhe oli myyjällä tapahtunut siinä kun joku toinen henkilö oli puhelimessa kysellyt myyjältä saman automallin eri vuosimallista osia, eli sekoitti minut tuohon toiseen. Asia selvisi heti ensimmäisellä minuutilla kun soitin hänelle virheen huomattuani.

Mutta ei, myyjä ei ole mielestään tehnyt mitään virhettä. Sanoin sille että kato sun puhelutiedoista, et oo ikinä ennen soittanu tähän numeroon "en minä ehdi tollasia kattomaan ku pitää oikeitaki töitä tehä". Lisäksi kuultuja selityksiä ja kommentteja

-mun myynti ei ole etämyyntiä koska myyn auton osia (????)
    -ei mun tarvi ottaa mitään palautuksia vastaan koska myyn käytettyjä osia (???? ei vaikuta virhevastuuseen)
    -kuule sää oot joku mikä 20-25v, ei tollaset nuoret mitään ymmärrä
    -oot varmaan joku yliopiston insinööri, minä oon kuule semmonen että teen oikeita töitä
    -onko sulla päässä jotain vikaa ku näin pienestä asiasta jaksat vängätä
    -mulla on ilmanen asianajaja että ihan hyvin voidaan oikeuteen mennä
    -mää monta kertaa kysyin sulta puhelimessa ja nämä osat sinä halusit!! (tän se sano about 5min välein, edelleen ei suostu tarkistaan omia puhelutietojaan koska tekee töitä)
    -ai se nettivaraosasta tullu viesti (jossa lukee purkuauton tarkka malli mistä kysyin osia)? no se on vaan joku kysymyspohja, en mä voinu tietää mistä autosta halusit osia

Sitte ku ei mitkään selitykset mee läpi niin alkaa huutamaan :D Varmaan hauskinta täs on se ku myyjä on sanonu jonkun 50 kertaa "olisit soittanut nii ei tulis tämmösiä epäselvyyksiä" ja mistä tää epäselvyys johtuu? Siitä että joku soitti sen sijaan että ois laittanu mailia -> näkyy tasan tarkkaan kuka on kyselly ja mitä. Paitsi että tuo myyjä on varmaan lukihäiriöinen tai maahanmuuttaja tms koska kirjoittaa niin huonoa suomea, että se siitä selvyydestä.

Laitoin tän perusteella sille viestiä että ei mun tarvi mitään kuitteja toimitella kun tällainen ehto on annettu vasta kun oon lähettäny paketin takas. Oon lueskellu noita kuluttajariitalautakunnan päätöksiä ja aika helpolla pääsee kuluttaja voitolle jos ehdot ei ole täysin selkeät. Mun tapauksessa ei ole annettu mitään ehtoja.

Viimeksi muokattu: 21.08.2017
  21. jarmot

Rekisteröitynyt:
    29.08.2007
    Ihan turha sinun on jobbarin kanssa vängätä. Se on kantansa päättänyt eikä mikään sinun esittämäsi perustelu pure millään tavalla. Joko unohdat koko homman tai yrität hoitaa sen kuluttajaviranomaisen kautta jolloin joudut odottelemaan asian kanssa kuukausia eikä senkään jälkeen hyvitystä välttämättä tule. Paska homma.

22. Catrik

Rekisteröitynyt:
    15.03.2008
    163.18e kokonaissummasta palautti 163.15e :D:D Pitäkööt senttinsä. Tämä firmahan oli Benecars Ky, välttäkää.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen