ALB venttiilin ohitus?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja mick, 29.11.2013.

  1. mick

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2000
    Viestejä:
    893
    Pätkä-Pajerossa on ALB venttiili taka-akselilla, eli venttiili joka säätelee taka-akselille menevää jarrupainetta kuorman mukaan. Venttiili on jumissa, ja uusi maksaa 660eur.
    Rekisteriotteessa EI LUE että autossa olisi ALB venttiiliä. Soitin katsastusasemalle ja kysyin voiko sen siis poistaa, niin sanoivat että kyllä sen voi jos kerta ei ole otteessa.

    Ongelma: Edestä tulee kaksi putkea ALB venttiilille, ALB venttiililtä lähtee yksi putki kuskinpuolen takajarrulle, josta lähtee putki vänkärin puolen takajarrulle. Kuinka siis poistan tuon venttiilin? Tunkin toisen jarruputken ja vedän vain yhdellä?
     
  2. JaRoDD

    Rekisteröitynyt:
    23.02.2008
    Viestejä:
    1 222
    Juuh elikkäs ei edes etäisesti näin. Nykyautoissa kun nuo jarrut ovat tupanneet toimia ristiin, eli molemmille navoille sun pitäis saada omat putkensa.
     
  3. Toxic

    Rekisteröitynyt:
    26.12.2003
    Viestejä:
    1 190
    En kyllä suosittelis poistamaan, se on siellä ihan syystä.
     
  4. mick

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2000
    Viestejä:
    893
    Jos auton hinta ei ole edes puolta tuosta osan hinnasta, niin kyllähän se pois sieltä lähtee mieluummin kuin suostuisin kynittäväksi. Yhdellä putkella menee siis jarrut nyt tuolta ALB:ltä jarruille... Miksei toimis niin että menee edestä taakse saakka yhdellä putkella? Tuo auto on niin kevytperäinen, että ei mahdottomia jarrupaineita kyllä tarvi...
     
  5. PartII

    Rekisteröitynyt:
    19.08.2013
    Viestejä:
    2 357
    Jos niihin molempiin putkiin tulee paine, niin laita vaikka Y-haara siihen tilalle.
     
  6. en oo ilmottamassa Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2006
    Viestejä:
    3 385
    poraa sen venttiilin läpi ja anna olla paikoillaan.
     
  7. HegeHege

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2001
    Viestejä:
    996
    Eikös sen venttiilin voisi purkaa ja kunnostaa. Ei ole minulle vielä tullut vastaan sellaista, mitä ei olisi voinut purkaa. Ruosteet tai alumiinihapettumat (onko alumiinia vai valurautaa?) pois ja kasaan tuoreilla tiivisteillä. Jonkun auton takajarrusylinterin tai kytkinsylinterin tiivistesarjan kun vaan etsit, missä sopivat tiivisteet, mikäli ei ALB-venttiiliin ole saatavana korjaussarjaa.
    Tuleekohan niihin molempiin putkiin paine, vai onko se toinen siksi, että päästää siitä ylipainetta pois? Viimeksi olen yhtä lava Mazdaa ropaillut noilta osin. Yksi putki tuli venttiilille, siitä toiseen takapyörään putki, josta putki toiseen takapyörään. Eli ei ristikkäinen järjestelmä, vaan etupää omansa ja takapää omansa.
     
  8. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 475
    Ja tuon jälkeen sulla on 1-piiri jarrut 2-piirin sijasta päästen toisesta piiristä toiseen karkaaman y-haaran kautta.

    Aina tuossa venttiilissä ei oikeasti ole vikaa vaan esim. toinen paineellisista putkista litissä/tukossa/tms. vika vaikka pääsylinterin toises männäs että paine erisuuri jolloin paineensäädin ei toimi välttämättä lainkaan vaikka olisi kunnos.

    Tietenkin loppupeleis homma riippuu siitä mitä siellä autossa loppujen lopuksi on. Vain ABS-autoissa voi olla varma miten homma menee kun aina joka pyörälle oma putki. Muuten voi olla mitä tahansa risti- ja akseli-jaon väliltä voiden olla kahtakin letkua per satula (eri piirissä satulan männät useampi mäntäses).
     
    Viimeksi muokattu: 30.11.2013
  9. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 457
    Eiköhän se ole vaan sellainen yhdistelmäventtiili, jonka vaoisi periaatteessa koravata kahdella erilliselläkin. Eli edestä tulevat kaksi putkea jatkavat kumpikin omalle jarrulleen.

    Ongelma tuossa on se että jos se systeemi on sen alb:n mukaan suunniteltu, niin poistamalla sen venttiilin tulee jarruista takapainoiset, niin että kun jarruttaa yhtään tiukemmin on takapyörät lukossa ja auto poikittain... ei hyvä. VOihan sinne tietysti tilalle laittaa vaikka vanhemmisa volvoissa käytetyn jarrupaineen alentajan, joka on suhteellisen varmatoiminen vekotin, niin että jostain romuautostakin raavittuna saa yleensä ihan toimivan.
     
  10. SandWiz

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 250
    Saahan sen poistaan, mutta vaatimuksina on tosiaan ainakin se, että liitoksien määrä ei kasva alkuperäiseen nähden, jarrupiirit pysyvät ennallaan, sekä jarrubalanssin pitää pysyä kunnossa. Takajarrut siis ei saa mennä koskaan ennen etujarruja lukkoon, tässä se isoin ongelma tuleekin kun koko venttiilin idea on se, että takana voidaan käyttää "ylitehokkaita" jarruja kun kuormaamattomana rajoitetaan jarruille menevää painetta.
     
  11. Corex

    Rekisteröitynyt:
    14.07.2001
    Viestejä:
    3 890
    Onnea sitten talvikeleille jos tuon ohituksen jälkeen, voi lähteä liukkailla perä alta kun vähän sipaisee jarrua, terveisin ex-pajeromies :) Nykyisessä avolavassakin tuo ALB ja sehän on ihan elinehto kun käppärilläkin saa kepoisasti sellaisen 3000N jarruvoiman per rengas taakse, aika mielenkiintoisissa tunnelmissa oltaisiin talvella ilman rajoittimia.

    Kannattaiskohan jostain romikselta etsiä toimivaa venttiiliä tai nettiautosta jotain romupajeroa mitä myydään osiksi?
     
  12. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 332
    kai siihen nyt diy henkisesti saa jonkun toisenkin venttiilin laitettua. vaikka sit niin että vetäsee suoraan sen toisen putken sinne toiseen takanurkkaan.

    Kattoo vaan että minkä auton venttiili on uutena kohtuuhintane. VW Golfin venttiili maksaa jotain hieman päälle satasen.
     
  13. Evreka

    Rekisteröitynyt:
    20.05.2003
    Viestejä:
    642
    Mitsubishi-foorumilla joku oli purkanut ja koonnut tuollaisen kötöstyksen, mutta oli niin vanha thread, että kuvat ei enää toimineet, mutta purettavissa on. Jos purkaa ja uittaa esim. sitruunahapossa niin voisi saada kunnostettuakin.

    [offtopic]
    Toyotassa lukee otteessa alb, mutta ainoa paineensäädin on tulipellissä, joka haaroittaa putket eteen ja taakse. Taakse menee 2 putkea suoraan sylintereille. Ei kai venttiili voi edestä säätää takapään paineita kuorman mukaan. Eikä ole mitään poistettukaan. Onkoha virhe rekisteriotteessa :confused:
    [/offtopic]
     
  14. Toxic

    Rekisteröitynyt:
    26.12.2003
    Viestejä:
    1 190


    Jos ensiksi tutustuisit siihen mitä se ALB venttiili yleensäkään tekee? Se ei lisää jarrupainetta, vaan rajoittaa sitä.
    Mikäli poistat sen, takajarruille menee sama paine kuin etujarruille. (Jarruvoimissa on toki hieman eroa etu ja taka-akselin välillä, johtuen etujarrujen suuremmasta koosta, mutta...)

    Se sama paine takajarruilla johtaa siihen että ilman kuormaa jarruttaessasi se vetää takapään tönkkiin ennen etupäätä. Kenties nopeastikin.
    Mietihän vetäisitkö esimerkiksi 60km/h vauhdista peilijäisellä valtatiellä käsijarrun lukkoon kesken jarrutuksen?
    Lyhyt akseliväli, kevytperäinen auto, ei jarruvoimasäädintä... siinä on semmonen resepti että hellurei ja hellät tunteet.

    Kysele sitä alb-venttiiliä purkaamoilta jne, noita pajeron romuja on purettuna ympäri suomea sen verran paljon että takuulla löytyy ehjä osa.
    Kannattaa myös soittaa useampi varaosaliike läpi, osalla hinnasta on puolet katetta, osalla 15%.

    Jos sen kuitenkin päätät poistaa, niin suosittelen että pysyt kuitenkin pois yleisestä liikenteestä sen virityksen kanssa.
     
  15. JaRoDD

    Rekisteröitynyt:
    23.02.2008
    Viestejä:
    1 222
    Mistä se venttiili tietäisi, missäpäin autoa se on :confused:

    Ainakin henkilövehkeissä nuo tunnistimet on silti taka-akselilla tms.
     
  16. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 475
    Aika ikävä se on tangolla tuoda tietoa kuormasta takajousitukselta eteen. Siksi ne on takana akselin lähellä kun lyhyellä tangolla saa ohjauksen. Pelkkä paineenrajoitin voi olla edessäkin, mut se ei ole ALB.
     
  17. PartII

    Rekisteröitynyt:
    19.08.2013
    Viestejä:
    2 357
    Huomaa taas ettet ymmärrä aiheesta yhtään mitään, mutta silti kommentoit.
     
  18. JaRoDD

    Rekisteröitynyt:
    23.02.2008
    Viestejä:
    1 222
    Meinaat että uusissa autoissa tuo tehdään edelleen mekaanisesti..?
     
  19. dio natale

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2009
    Viestejä:
    1 297
  20. Evreka

    Rekisteröitynyt:
    20.05.2003
    Viestejä:
    642
    Ei.
    Tämäntapainen, sijainti taka-akselilla ruostumassa.
    Bremskraftregler für MITSUBISHI L200 2,5TD K_60T K74 Bremskraft Regler | eBay

    Tuossa näkyykin jousi mikä on yhteydessä tankoon, joka painaa sylinteriä, joka muuttaa jarrupainetta.
    Suomen purkaamoilla maksaa ~100e ko. osa. Aloittaja ei kertonut tarkempaa mallia autosta niin ei voi hakea tarkasti.

    Ja oma kippo on 90-luvun alusta, joten tuskin on mitään elektroniikkaa säätämässä jarruja.
     
  21. Hartzu63 Banned

    Rekisteröitynyt:
    23.09.2013
    Viestejä:
    1 512
    itselläkin aikoinaan oli Hiacessa ongelmaa justiinsa tuossa säätäjässä joka säätää painon mukaan jarruja takana. Ei muuta vähän herkistelyä ja tangon taivuttamista siis säätämistä niin saatiin oikea balanssi takapäähän.

    Noita Hiacen säätäjiä suht edullisesti.
     
  22. mick

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2000
    Viestejä:
    893
    -83 tuo auto.
     
  23. Hartzu63 Banned

    Rekisteröitynyt:
    23.09.2013
    Viestejä:
    1 512
    Ei sillä ole mitään merkitystä, koska se ollut ainakin 80 luvulta saakka se säätäjä esim: Hilux 82 oli myös ja se oli mun ensimmäinen lava-auto :think:
     
  24. Evreka

    Rekisteröitynyt:
    20.05.2003
    Viestejä:
    642
  25. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 475
    Noh mikäs meni pieleen. Jos molemmista piiristä tulee putket taakse venttiilille jossa piirien erotus tehty liikkuvilla männillä venttiilissä. Jos tämä piirien eristys poistetaan välistä vaihtamalla pelkkä Y-haara niin sulla ei todellakaan ole enää kaksipiiristä järjestelmää. Minkä tahansa putken/letkun hajominen riittää että paineet vuotaa toiselta puolelta y-haaran kautta vaurioituneelle puolelle.

    Akselijakoises Y-haara toimii vain vieden takajarrut kokonaan jos takapiirissä on toinen putkista paluuputki. Sinällään en kyllä muista nähneeni paluuputkellisia akselijakoisis.

    Eli joka tavalla pelkkä y-haara on paska ratkaisu. Se pitää olla liikkuvalla männällä paineettoman puolen sulkeva haara jos meinaa että pysyy 2-piisen toiminta ristikytketyssä. Tämän lisäksi pitää olla rajoitinmäntä jos vaurio on haaroittimen jälkeen.

    Pajeron tapauksessa olen nähnyt kyllä että on etu- ja taka-akseli jakoisesti, mutta olen myös nähnyt niinkin kumman systeemin että etu- ja taka-piirin on yhdistetty pelkällä y-haaralla, jonka takia takalehkun murtuminen maastossa vienyt jarrut.

    Niin ja mikä taas? Missä tilanteessa edellisen kerran kommentoinut asiasta josta en ymmärrä?

    Hiacen säätäjää juuri viime kesänä myös herkistelin vian ollenkin juuri pieni vuoto toisessa putkessa. Tuli sit samalla kaikki putket uusiks taivuteltua kieppitavarasta kuten myös letkut vaihdettua.

    Eikös sitä kutsuta silloin EBD (Electronic Brakeforce Distribution) nimellä.
     
    Viimeksi muokattu: 02.12.2013

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti