Alanvaihtoa harkitsemassa

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Laatulate, 18.11.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Laatulate

Rekisteröitynyt:
    27.07.2016
    Nykyisin en oikein saa ylitöitä kuukausipalkkalaisena juuri noiden lisä prosenttien takia. Aikaisemmin kun olin osa-aikaisena oli myös tunteja enemmän ja suurempi palkka. Silloin oli vastaava systeemi kuin nähtävästi lähihoitajana, että tehtiin tuplavuoroja peruspalkalla.

Sisarukseni muutti pois kotoa suurin piirtein samanikäisenä kuin minäkin, kun olivat käyneet korkeakoulut loppuun. Itse valitsin eri tien ja jatkoin näissä hommissa, jotka aloitin heti kun täytin 18v. Sijoittelin rahojani töiden ohella luottaen siihen, että mikään ei muutu ja jaksaisin näissä hommissa kauas tulevaisuuteen. Tavoitteenani oli se, että kykenisin kasvattamaan omaisuuttani sijoituksillani ja elämään palkallani, josta mahdollisesti jäisi myös säästöön.

Vaikkei tarkoitus ollutkaan puhua säästöistäni niin minulla ei vapaa ajalla ole ollut kavereita ja olen lähinnä tykännyt pelata ja katsella elokuvia. En ole omistanut autoa, en käyttänyt alkoholia enkä tupakoinut. Vanhempani myös maksoivat paljon menoistani kuten syömisistäni eli siinä mielessä olen ”kultalusikka” suussa syntynyt. Jospa vihdoin tämä mietintä säästöjeni osalta on käyty, kuulisin mielelläni noista eri vaihtoehdoista.

Jos lähihoitajaksi ei kannata lähteä kouluttautumaan, minne kannattaisi? Avoimin mielin olen liikkeellä. Mielestäni olen tullut hyvin ihmisten kanssa toimeen minkä takia hoitoalaa mietin ja luultavasti vanhusten hoidon puolelle olisin suuntautumassa ja kuten tuossa aluksi mainitsin, en hirveästi pidä ajamisesta, minkä takia yhdessä pisteessä työskentely kuulostaisi hyvältä.

2. James5

Rekisteröitynyt:
    07.04.2011
    Jos vanhustenhoito kiinnostaa niin ilman muuta sille alalle.

3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Haaskis

Rekisteröitynyt:
    01.06.2009
    No tuossa sun listassa on ihan vitusti väärin. Miksi pitää käyttää 8 euroa duunissa syömiseen? Sipsit, karkit ja energiajuomat nyt on ylipäätään paskaa. Pussikaljatkaan nyt ei kovin paljoa maksa. Kyllä vajaa 500€ riittää elelyyn ellei raha polta taskussa ihan älyttömästi.

5. jackcox

Rekisteröitynyt:
    07.05.2016
    En käytä juuri mihinkään noista rahaa vaikka se ei ole rahasta kiinni.

En käy kahveilla huoltoasemilla, en ryyppää ja jos ryyppään, saan juomat ilmaiseksi, en syö sipsejä, en karkkeja, en etenkään käytä rahaa pussikaljaan tai energiajuomiin (miksi ihmeessä - kallista sokerilitkua). En syö roskaruokaa. Työpaikkaruokailun aikana käyn kävelyllä.

Harrastuksiin ja hankintoihin menee vähän rahaa, mutta varsin pieniä summia.

Outo lista...

6. edup

Rekisteröitynyt:
    04.07.2015
    Joo aika erikoinen tuo Jarpin lista. Voi miettiä että opintotuki ilman lainaa on aika lailla tuota luokkaa, ja niin vaan opiskelijat sillä kuukausisummalla selviää, vaikka maksavat siitä (pienehköä) vuokraakin.

7. jarppi83

Rekisteröitynyt:
    06.12.2009
    Pointti: nuori jantteri täysi-ikäisyyden juuri saavuttanut ei elä(kituuttaa, elämä odottaa jotain, vaikka parhaimmat ajat käsillä). Yllättäen harrastukset maksaa lähes poikkeuksetta. Huomatkaa, että korjausta tuli tuohon, että osa rahoista on myös sijoituksista. Eipä ole kauaa, kun vastaava ketju oli nelikymppisestä miehestä, jolla oli 80k tilillä vailla päämäärää... Kyseltiin sitä Sun tätä... Yllättäen tätäkin ketjua varten piti uusi altteri laittaa tulille.... Onko Tämä Otavan uusi altteri-media?

Viimeksi muokattu: 20.11.2016
  8. electron06

Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Olen haistanut alusta asti palaneen käryä AP:sta.

9. Jakuza

Rekisteröitynyt:
    05.01.2005
    Itteä kyllä ihmetyttäs jos vanhempien luona asumalla ja töitä tekemällä EI jäis vastaavia rahoja säästöön. Helposti mahdollista vaikka joutuisi maksamaan omaakin asuntoa tai vuokraa.

Alotuspostaajalle: hae nyt edes AMK:hon opiskelemaan sita hoitoalaa, lahihoitajan amiskoulutuksella ei kylla tee yhtaan mitaan. AMK-koulutus sentaan luetaan maailmalla Bachelor degreeksi, joka toimii kayntikorttina moneen maahan / viisumiin. Ja toitakin taitaa hoitajille olla tarjolla. Mutta tuo suunnitelma paskaduunista paskaduuniin ei kylla kuullosta fiksulta.

Viimeksi muokattu: 21.11.2016
  10. Laatulate

Rekisteröitynyt:
    27.07.2016
    En tiedä millä pystyisin todistamaan, etten ole trolli tai altteri. Säästöni ja lainani mainitsin sen takia, että niillä on tukiin vaikutusta. Minua kiinnostaisivat neuvot erilaisista ammateista minne olisi järkevä suuntautua, sekä vaihtoehdot sen toteuttamiseen. Harmillisesti ihmiset on nyt takertunut noihin säästöihini joilla ei ole merkitystä itse kysymyksiini. Toimeentulotuki taitaa olla ainoa mihin säästöt vaikuttavat?

Noista sijoituksista on pakko kuitenkin mainita, että onni on ollut myötä. Pari vuotta töissä oltuani aloin sijoittelemaan ja nousu alkoi samoihin aikoihin. Tuli myös tuurilla elektrobitin noususta hyödyttyä. Täytyy myös se mainita, että jos tuon koko summan ottaisin tililleni, tulisi ensi vuonna muutama tuhat euroa mätkyjä. Ketään tuskin kiinnostaa rahojeni tarina sen enempää.

Jarpin mainitsemaa kituuttamista en ymmärrä. Tykkään pelata tietokoneella ja aina on ollut kohtuullisen hyvä kone alla. Vaikka kuinka yrittäisin, en tähän harrastukseen kaikkia rahojani saisi tuhlattua.

11. SmeO

Rekisteröitynyt:
    28.10.2005
    Älä välitä turhan huutelijoista, ihmisistä valtaosa kuuluu siihen kädestä-suuhun-porukkaan joiden tavoite on saada kaikki tienaamansa rahat tuhlattua ja sitten myöhemmin ihmettelevät kun eläkeikä se vain nousee. Vähänkään rahasta tajuavat tietävät, että jos ei vastavalmistuneena ole varallisuuden kerrytys menossa vähintään 500 e/kk -tahtiin, on jokin pielessä ja elintaso ammuttu yläkanttiin. Nuorena aloitettu sijoittaminen tekee korkoa korolle -vaikutuksen takia melkoisen paljon töitä puolestasi myöhemmin. Siinä mielessä lähtökohtasi ovat erittäin hyvät.

12. demas

Rekisteröitynyt:
    01.02.2013
    Eihän tuo ihmeellistä ole että rahaa jää about 1000€/kk säästöön jos asuu kotona eikä omista autoa. Itsellä oli valmistumisen jälkeen sellainen tilanne että olin lapseton sinkku, asuin halvassa asunnossa enkä omistanut autoa..rahaa jäi hyvin säästöön. Tuosta hetki niin oli hommattu auto (menee monta sataa/kk), isompi asunto ja puoliso -> kaikki rahat tuntuu menevän.

13. tth78 Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Autoilu ei ole halpaa, siihen voinee laskea menevän n. 0,29€/km. Asumiseenkin uppoaa ihan mukavasti rahaa, joten kotona asumalla voi kasvattaa hyvän pohjarahaston esim asunnon ostoa varten.

Itselläni myös käynnissä alan vaihto parhaillaan. Opiskelen siis isännöitsijäksi. Taustalla muutama koulu ja pätkäinen työhistoria. Isännöitsijöistä tulee pulaa lähivuosina, sillä ammattikunnan keski-ikä lienee 55 ikävuoden kieppeillä joka sitten tarkoittaa kymmenen vuoden päästä aikamoista eläköityvien joukkoa.

No sen näkee sitten mikä tilanne tulevaisuudessa oikein on. Tuppaavat taloudentilanteey heilahtelemaan aika vaihdikkaasti.

14. MadPike

Rekisteröitynyt:
    08.03.2016
    Minä en saanut 45k+/v palkasta säästettyä viidessä vuodessa kuin reilu kymppitonnin, joten aika hyvin säästänyt olet :D.

15. eli_porter

Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Noni, onkos pojilla kokemusta tuosta ammatillisesta kuntoutuksesta?
    Mihin tuossa voi hakeutua, ymmärsin että noita järjestää Ilmarinen, Kela, Katja Noponen? Miten tuo homma menee. Miten tuonne "yksityiselle" pääsee? Tuntuu jotenkin oudon sekavalta systeemiltä nopsaan guugleteltuna.

16. Laatulate

Rekisteröitynyt:
    27.07.2016
    Olen nyt muutaman viikon pohtinut ja päättänyt hakeutua lähihoitaja koulutukseen. Suurimmat syyt minkä takia haen tuonne enkä ylemmäksi on lyhyt koulutuksen kesto sekä se, että koulutus tapahtuu kotikaupungissani. Muutenkin jos en sitten koekaan alaa omaksi on helppo palata nykyisiin töihin, joita jatkan joka tapauksessa koulun ohella.

Varasuunnitelmista koitinkin jo kysellä ennen kuin keskustelu siirtyi säästöihini. Edelleen minua kiinnostaisi myös tietää muut mahdolliset vaihtoehdot sekä seuraukset esim. seuraaviin skenaarioihin:

1. Jatkan nykyisissä töissäni ja suoritan tai en suorita nykyistä koulutusta. (Mikään ei muutu)
    2. Jatkan nykyisissä töissäni kunnes olen suorittanut opintoni ja siiryn uusiin tehtäviin sekä mahdollisesti teen kahta työtä samaan aikaan (Nykyinen suunnitelma)
    3. Työtuntini vähenevät merkittävästi enkä tule niillä rahoilla toimeen. Ammattiliitto maksaa soviteltua päivärahaa kuinka paljon?
    4. Työni loppuu kokonaan. Ammattiliitto maksaa päivärahaa 2v ajan kuinka paljon? Opiskelu työttömänä vaatii työvoimapoliittisen koulutuksen ja joudun jättämään lähihoitajakoulutuksen kesken? 2v päästä tipun työttömyyspäivärahalle joka on maksimissaan kaikkine mahdollisine tukineen 700€ bruttona?
    5. Eroan töistä itse tmv. kela maksaa maksimissaan 700€ bruttona korvauksia millä en tällä hetkellä tule toimeen. (Ei suunnitelmissa, mutta hyvä tietää)

17. Vitsa

Rekisteröitynyt:
    23.01.2013
    3. Soviteltua päivärahaa maksetaan kaavalla: Päiväraha - ((palkka -300)*0.5)
    4. Päiväraha on nettona noin puolet nettopalkasta. Jos aloitat opinnot töissä ollessasi, ne voidaan katsoa sivutoimisiksi. Silloin saat normaalisti päivärahaa.
    5. Hukkaat ensin säästösi, niin sossu maksaa 480€ + asumiskulut

18. ···· Banned

Rekisteröitynyt:
    26.11.2016
    Itse vaihdoin mikrotukihommat burn-outin kautta autokorjaajaksi, näkee paremmin mitä käsillään saa aikaiseksi.

19. Kuksa1

Rekisteröitynyt:
    23.06.2013
    Hae farmaseutiksi yliopistoon. 3v koulutus, josta 6kk palkallista työharjoittelua apteekissa + opintotuet päälle. Valmistuttua töitä lääkefirmassa tai todennäisemmin apteekissa, jossa työt jäävät aina töihin eivätkä seuraa kotia.

20. muronsyöjä142

Rekisteröitynyt:
    01.04.2015
    Jatka entiseen malliin ja laita oy pystyyn siihen sivulle. Teet jotain mitä olet aina halunnut. Yksi koulutus lisää, josta voisit saada satasen tai kaksi enemmän kuussa bruttona hukkaa vain vuosia aikaasi. Ihan turhaa ja vitun tyhmää. Yhtiöstä voisi tulla jotain tai sitten ei tule, mutta mahdollisuus on ainakin johonkin - toisin kuin lähihoitajan pestissä.

21. Pow_82

Rekisteröitynyt:
    14.03.2011
    Varovaisesti kyselen, että kuinka mikrotukihommista voi saada burnoutin. Eivät tukihommat ole nimenomaan niitä töitä, joissa kello pelastaa: kun työaika tulee täysi, niin lähdetään kotiin. Mitään henkilökohtaista vastuuta ei tarvitse ottaa mistään.

22. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    No mulle tulee lähinnä mieleen, että miksi ihmeessä joku haluaisi tuohon hommaan. Mutta jos oikeasti haluat vain sitä, eikä muuta tule mieleen, niin mene edes AMK tasolle. Toisaalta, samaa paskaa sielläkin sit työelämässä. Oma avokki on terkkari ja homma on raskasta, sekä muija koko ajan väsynyt. Mä taas kun tuun täynnä energiaa himaan ja vois tehdä vaikka mitä, niin toinen nukkuu kaiket illat kun on vain poikki.

Mutta asiaan - pitäisikö sun käydä jossain sellaisessa testeissä jossa sun personanallisuutta ja kykyjä mitataan ja listataan sopivat ammatit? Jos mä olisin nyt 20v ja ymmärtäisin, että IT-alalle en saisi jalkaa oven väliin, ja jotain muuta tarttis tehdä, niin yrittäisin lähteä puuhaamaan autojen kanssa, eli mekaanikoksi vaan. Sitä seuraavana olisi sähkö-mies, ja sitten olisi LVI.

23. Teepee1

Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Mä taas ihmettelen miksi ihmeessä kukaan lähäriksi haluava kävisi amk:n? Helvetin monta vuotta hukkaan elämästä ja työ ja palkkaus ei juurikaan muutu. Ihmettelen kyllä sitäkin miksi lähärit työskentelevät mielummin julkisella puolella paskalla palkalla kun yksityisellä olisi huomattavasti parempaa pestiä tarjolla. Mun vaimokin työskentelee kyseisellä alalla ja tienaa varsin mukavasti koulutukseen nähden.

Viimeksi muokattu: 15.12.2016
  24. EAQ

Rekisteröitynyt:
    16.01.2013
    Mulla on koulutuspohjana peruskoulu. Sain tarjouksen joku aika sitten eräältä firmalta mennä niille töihin ja käydä samalla koulussa josta saan kyseiselle alalle tutkinnon. Olen harjoittelija palkalla, saan lounasetua n. 200€/kk + puhelinetu. Lisäksi vuosittain tulee bonus riippuen miten tuloksellisesti on saanut hommat hoidettua. "huonolla" bonuksella + palkalla keskiarvo tuntipalkaksi tulee 19,8€/h ja paremmilla bonuksilla 23,50€/h. Koulua on tosiaan 2 päivää kuukaudessa ja sen pystyy periaatteessa suorittamaan loppuun 6-12kk riippuen miten on mielenkiintoa. Koulutus maksaa noin pari tonnia jonka yritys maksaa... verot joudun maksamaan kun se katsotaan tuloksi. Ei mun mielestä paskempi siirto kun edellisessä duunissa palkka pyöri siinä 16€/h tietämillä.

25. Välihessu

Rekisteröitynyt:
    28.05.2016
    Kelpaisi/olisi kelvannut tännekin tuollainen kuvio. Ammattikoulun jälkeen yritin saada tuon tyylistä kuviota turhaan ja siitä sitten jatkoi opiskelua..

26. Marshal

Rekisteröitynyt:
    21.06.2006
    Mitä mieltä olet ollut tästä vaihdosta? ITselläni on hieman samanlaisia BO-oireita mutta heittäytyminen oikeisiin töihin, autokorjaajaksi, trukkikuskiksi yms. kiehtoo mutta arveluttaa.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen