Akun lataaminen aurinkokennolla, suoja ettei pilaa akkua??

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja hejkki, 20.12.2018.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. hejkki

Rekisteröitynyt:
    31.08.2017
    Moikka.
    Elikkäs siis olen tekemässä kesää varten kasvien kastelujärjestelmää (vesiviljely).

Tarkoitus olisi laittaa akku josta virta pumpuille (12v) ja aurinkokenno joka lataa akkua aina kun aurinko lystää näyttäytyä (päivällä)

Kysymys tässä vaiheessa olisi että miten rakennetaan systeemi ettei akkua ladata piloille, jos minulla on esim 5W aurinkokenno.
    Biltemassa sanoivat että menee pilalle akku jos kytken kennon akkuun kiinni ja pidän käytössä koko kesän.

Ideoita?

Tässä vielä mitä olen rakentamassa:
    Tällaisen linkin sain http://calm.iki.fi/chilikuvat/ajastin_sch.png
    eli tuosta alkaisin väsäämään omaa versiota, muunnosta.

Pumput pyörisivät ehkä 2 minuuttia joka toinen tunti.
    Mikrokontrolleri toimisi ajastimena.

2. jounika

Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Et sitten kertonut mikä akkutyyppi, mutta käytännössä akkutyypin haluamalla tavalla hoidat latauksen ja akkutyypin mukaisesti hoidat alijännitetilanteet.

Esim lyijyakun tilanteessa ja kennon jännitteen ollessa pari volttia korkeampi reguloida jännite akulle sopivaksi, 13,8 tjsp. Reguksi low-drop regulaattori tyyppiä reverse voltage tai battery protected, eli lähdössä saa olla jännite, vaikkei tulossa ole, eikä virtaa kulje. Ja komparaattorilla jännitteen tarkkailu ja toiminnanlopetus, vaikka 3,3/5 voltin regun shutdowniin kytkien jännitteen laskiessa liian alas.

Esim: http://www.ti.com/product/tps7a45

Jos litium tai muu akkutyyppi, niin sen mukaisesti.

3. Zener78

Rekisteröitynyt:
    08.10.2014
    Lyijyakulle edullisimman aurinkopaneelin lataussäätimen saa alle 20 eurolla. Ei paljoa kannata itse rakennella. Saa varmaan Motonetistä tai Biltemasta.

4. Grez

Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Jos akku on mitoitettu niin että ilman lataustakin riittää vaikka kuukauden ja tyypillisenä päivänä ladataan vaikka 2 kertaa enemmän kuin mitä kulutetaan, niin ei tarvitse välittää siitä mahdollisuudesta että akku menee liian tyhjäksi.

Paljonko pumppujen tehonkulutus on? Nopeasti ajatellen 5W aurinkopaneeli voisi tuottaa keskimäärin 20Wh energiaa päivässä. Häviöiden jälkeen voisi ajatella 15Wh. Pumppuja ajetaan 24min päivässä, eli niiden tulisi joka tapauksessa olla max 37W ja jos haluaa että akku latautuu järjellisellä nopeudella sadepäivien jälkeen niin max 20W.

5. kkh

Rekisteröitynyt:
    16.04.2015
    Jos kyseessä on lyijyakku niin pieni aurinkopaneelinsäädin on oikea ratkaisu. Kuorma eli tässä tapauksessa pumppu kytketään säätimen kautta ja se estää akun syväpurkamisen kuten myös ylilataamisen.

Motonetissä näyttää olevan EP solarin PWM säätimiä noin 25€ hintaan. Itse tilasin viime kesänä samanlaisen suoraan EP solarin aliexpress myymälästä kympillä. Tässä 10A tai 5A malli.

6. J.P

Rekisteröitynyt:
    08.10.2011
  7. Grez

Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Jonkun pitäis kyllä käydä antamassa avokämmenestä noiden Bilteman tuotenimien suomentajalle. Ei ole edes eka tuote jonka nimeä ei taatusti kukaan arvaa.

Viimeksi muokattu: 21.12.2018
    Jani R-K tykkää tästä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri