Akkulaturi kiinteästi asennettuna

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja jarmot, 22.10.2012.

  1. te0me

    Rekisteröitynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    124
    Mun oma viritelmä on seuraava: akun navoissa on kiinni johdot, johon ctekin saa tarvittaessa kiinni. Eli siinä on pistokkeet valmiina ja jos tarvitsee ctekiä, niin avaa pellin ja laittaa aparaatin kiinni pistokkeeseen.

    Mun mielestä ei kauhea vaiva avata peltiä ja nakata ctek konehuoneeseen, silloin harvoin kun sitä tarvitsee.
     
  2. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 417
    Mihin tuossa sitten edes tarvitsee C-tekkiä? Se on hitaasti lataava ylläpitolaturi, jota on tarkoitus pitää 24/7 akussa kiinni.
     
  3. markku69

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2005
    Viestejä:
    1 170
    CTEK on latureiden valmistaja, jonka mallistossa on useita kymmeniä erilaisia latureita.
     
  4. kilroy1

    Rekisteröitynyt:
    02.01.2001
    Viestejä:
    1 307
    Tuokin on totta.. mutta.. sen hitaasti lataavan ylläpitolaturin joka on jatkuvasti kiinni lohkolämmitinjärjestelmässä ideana on akun pitäminen täytenä mikä pidentää selvästi akun käyttöikää. Normi lyijyakku kärsii aina kun virta pääsee laskemaan ja vaikka pitkänkin ajon aikana akku latautuisi lähes täyteen (täyteenhän se ei lataudu koska ajon aikana akkua käytetään) akun käyttöiässä näkyy noi virran laskut. Huomaamattomasti mutta näkyy jokatapauksessa.

    Lisäksi pakkasessa akun käynnistysvirta laskee aina, yli kahdekympin pakkasessa jopa puoleen normi kelistä. Ylläpitolaturia käytettäessä auto on käyttövarmempi, eli pienempi todennäköisyys siihen että eräänä kovana pakkasaamuna auto ei käynnistykkään. Jokainen voi laskea mikä on oma hinta tälläisessä tapauksessa jos autoa lähdetään hinaamaan korjaamoon ja aletaan tekemään uusia suunnitelmia työpäivän suhteen.

    Ainoa haittapuoli tollaisessa laturissa on korkeahko hinta. 120,- vaikka laturi onkin helposti kotikonstein siirrettävissä ja irrotettavissa auton vaihdon yhteydessä. Pieni hinta toi on jos mietitään kuinka pitkälle ajalle investoinnin voi jakaa.

    Saman saa tehtyä budjettiversionakin.. ostaa kolmenkympin Bentonin älylaturin jonka asentaa sisäpistokkeen viereen. Johto pistokkeeseen, irroittaa laturin hauenleuat ja tekee niihin tupakansytytin päänn jonka laitaa auton tupakansytytin pistokkeeseen. Toimii tosin vain jos pistokkeeseen tulee jatkuva virta vaikka avaimet ei virtalukossa olisikaan. Saman saa tehtyä myös vaihtamalla Bentonin hauenleuat rengasliittimiin ja vetämällä sisätiloista johto auton akkuun ja kiinnitäämällä laturin johdot rengasliittimillä akun johtoihin. Toi on hyvä keino, tosin työläs. Tässä tapauksessa miinuksena on sisätilapistokkeen menettämisen jollei sitä haaroita sisätiloissa toista kertaa.
     
  5. Jargi

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2012
    Viestejä:
    621
    Löytyi tämä Googlettamalla.

    SFS-5724. Erityisvaatimukset ajoneuvojen moottorinlämmittimille, linja-autonlämmittimille ja matkailuperävaunulämmittimille (kertoo kuinka SFS-60335-1:tä sovelletaan ajoneuvoihin)
    23.2:
    Käytetty kaapeli ei saa olla kevytrakenteisempaa kuin kevyt taipuisa kumikaapeli (tyyppi H05 RN-F) tai kevyt taipuisa muovikaapeli (tyyppi H05 VV-F tai H05 VVH2-F) vedettynä taipuisaan panssariletkuun tai vastaavaan, joka antaa mekaanisen suoja kaapelille. Panssariletkun on oltava molemmista päistä luotettavasti kiinnitetty. Kaapelin on oltava kiinnitetty vedonpoistimiin. Sama vaatimus koskee myös muita sisäisiä yhdysjohtoja, kuten esim. lämmittimien ja mahdollisen muuntajan, akunvaraajan, kytkinkellon tai ajoneuvoon asetetun sisätilanlämmittimen välillä olevaa kaapelia.
    "

    Varmaan muutkin jo tuon löysi.
     
    Viimeksi muokattu: 28.01.2017
  6. Cirrus

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2000
    Viestejä:
    2 859
    Niin siis en tiedä onko asialla väliä minkään kannalta, mutta vastaillaan kuitenkin. Sisäpistorasia oli tosiaan konehuoneen puolella mainitussa tapauksessa.

    Asiantilan laillisuus kiinnostaa keskustelun ja ihmisten informaation kannalta, että kaikki voi tehdä omat päätökset faktapohjalta, mutta muuten laillisuudella tai laittomuudella ei ole minulle mitään väliä. Uskallan täysin huoleta laittaa pistorasian konehuoneen puolelle.
     
  7. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 276
    Oliko se defan oma avoin ip20-luokituksella oleva pistorasia?
     
  8. Cirrus

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2000
    Viestejä:
    2 859
    Oli. Autossa oli myös säteilylämmitin ja sille johdotusta. Valmiiseen haaraan laitoin vain defan oman rasian.

    Väittäisin (en toki mitannut), että olosuhteet sopivassa paikassa moottoritilaa ei poikkea millään tavalla auton sisätilasta lämpötilojen, kosteuden tms suhteen. Tätä kautta ei synny mitään ongelmia.
     
  9. MaZo

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2002
    Viestejä:
    1 399
    Tietysti rasia asennettuna vaakatasoon ja siinä yläpuolella paljas konepelti joka hikoilee?

    Ihme sinänsä että porukka jaksaa viritellä noita älylatureita autoon, kun ei se defan tekelekkään kallis ole.
    Eihän se defa tietystikkaan ihan kaikkea samaa osaa mitä C-tek mutta yleisesti riittävän hyvin normaalissa autokäyttöönä.
    Latausjännitekkin säätyy lämpötilan mukaan.
     
    Viimeksi muokattu: 31.01.2017
  10. Finadeon

    Rekisteröitynyt:
    22.12.2004
    Viestejä:
    490
    Mullakin ollut pari talvea 5A CTEK täällä parjatulla asennustavalla autossa sisällä sisäpistokkeessa, jossa haaroitin sisälämppärille, CTEK sitten tupakansytyttimen liitännässä, jossa jatkuva virta jo vakiona. CTEK lähinnä sen takia kun ne halvemmat ei taida ainakaan kaikki muistaa alkaa ladata uudestaan ilman nappien painamista kun sähkövirta katkennut. Kesäksi nappaan koko laturin pois sisälämppärin kera.

    Tuli silloin pohdittua myös sitä Defan kiinteää, ja todennäköisesti sen olisinkin laittanut jos olisi uudempi auto kyseessä. Defa olisi kuitenkin tullut jonkin verran kalliimmaksi, ja tässä nyt päästiin käytännössä samaan lopputulokseen helposti ja nopeasti. Eikä tällaisessa vanhassa romussa nyt niin väliä jos talvella siinä tupakansytyttimessä joku johto on aina kiinni. Ja laturin saa nyt helposti myös muuhun käyttöön.
     
    Viimeksi muokattu: 04.02.2017
  11. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 417
    suositelkaapa kiinteästi asennettavaa ylläpitolaturia hopea-kalsium/agm akulle
     
    Viimeksi muokattu: 29.01.2019
  12. tookke

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2012
    Viestejä:
    383
    https://www.defa.com/fi/Tuote/multicharger-1210/ tollasella menty eikä ole virta loppunu kesken
     
  13. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 417
    Ylläpitolataus 13,7V

    Eli huono jos pitää autoa kauan latauksessa tollasen kanssa. hopea-kalsiumille piti muistaakseni olla 14,4V.
     
  14. Dotzki

    Rekisteröitynyt:
    24.06.2011
    Viestejä:
    444
    Eikös tuo 14,4 ole tyypillinen latausjännite auton omalla laturilla? Joten ylläpito jännitteeksi aivan liian suuri.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti