Akkulaturi kiinteästi asennettuna

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja jarmot, 22.10.2012.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. jarmot

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2007
    Viestejä:
    299
    Nykyään noita ns. älylatureita saa sopuhintaan ja olen vähän miettinyt josko tuollaiset kannattaisi perheen autoihin asentaa siten, että ne saisivat virtaa aina kun auto tolpassa on, eli pari tuntia ennen aamun ensimmäistä käynnistystä.

    Älylatureissahan on kaikenlaisia purku/virkistys/ylläpito/ym toimintoja. Miten ne natsaavat siihen, että laturiin napsahtaa vain virrat päälle? Voisiko laturista siis olla jopa haittaa akun varauksen/kestävyyden kannalta?

    Yllä mainittu tilanne kärjistyy vielä sillä, että työpaikan sähkötolpat antavat virtaa muutaman minuutin sykäyksinä pitkin päivää.
     
  2. fabo

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2002
    Viestejä:
    428
    Omasta autosta ei ole kokemuksia, mutta isäni asensi Defan valmistaman ylläpitolaturin, eli sellaisen, joka tulee lohkolämppärin johtosarjaan kiinni, omaan autoonsa pari vuotta sitten. Tuo ainakin poisti hänen tapauksessaan kellolla ohjattavan Webaston aiheuttaman akun hyytymisongelman lähes täysin.

    Monissa noissa "älylatureissa" on sellainen älyttömyys, että niissä pitää painaa jotain nappia, että lataus alkaa, joten noiden kanssa saa olla tarkkana, että minkä mallin valitsee.

    Itse tosiaan suosittelisin tuotta Defa/Calix/mikä sarja sattuu olemaan, valmistamaa ylläpitolaturia. Hintatasosta ei ole mitään hajua tosin. :/
     
  3. Mariini

    Rekisteröitynyt:
    19.10.2007
    Viestejä:
    1 435
    Ihan pilkuntarkkaan kun mennään et saa asentaa sitä kiinteästi autoon, eskaloituu siinä vaiheessa jos autosi palaa ja vakuutusyhtiön tarkastaja päättää tutkia sen.

    Kiinteitä asennuksia vaeten löytyy esim Defalta osia, se lataa samalla kun autos on lämmitystolpassa. Siihen saa myös kaukosäätimen, jolla saa säädettyä, koska lämmittää tai lataa jos on jatkuvan virran tolpassa.
     
  4. Ravenblackz

    Rekisteröitynyt:
    20.10.2007
    Viestejä:
    670
  5. jinx1980

    Rekisteröitynyt:
    14.02.2003
    Viestejä:
    1 629
    Itsekin miettinyt moista, mutta kun on pelkkä weba, niin tarttis sitten vissiin tälläisen kaveriksi:
    Defa kytkentäsarja Mini DA460785 - Autovaraosakauppa.com

    Eli melkein 200eur tuohonkin lystiin sitten menee, miten ihmeessä pari kaapelin pätkää ja muutama muoviosa voi maksaa 50eur, saisko noita jostakin halvalla? Onko tuo vihreä letku vielä samaa paskaa kuin joskus eli kunnon pakkasella on kovaa kuin rautakanki eikä taivu?
     
  6. jarmot

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2007
    Viestejä:
    299
    Lidli ainakin myy Ctekin kopiota aina silloin tällöin vajaaseen 20 e:n hintaan. Jotain sen tyyppistä viritystä itse vähän ajattelin.

    Ei minulla akkujen kanssa ongelmia koskaan ole ollut mutta kun duunimatka on vajaa 10 km suuntaansa niin ei siinä taida ehtiä akku kunnolla latautumaan käynnistyksen jälkeen.
     
  7. papuwokki

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2005
    Viestejä:
    2 678
    En kyllä lähtis tollasta viritystä omaan autooni tekemään ellei tarkoitus olisi sitä polttaa. Tiedä yhtään kuinka ilmankosteus, tiellä lentelevä vesi ja kura vaikuttaa toimintaan.
     
  8. t11ker1

    Rekisteröitynyt:
    05.12.2001
    Viestejä:
    189
    En tiedä mitään lidin latureista tai niiden suojaluokista, mutta esim. ctekin mxs 5.0 polarissa on IP 65-luokitus, joten sen puolesta sellaisen voi asentaa "kiinteästi" autoon.

    edit: nopeesti katottuna noissa kaikissa ctekin "pikkulatureis" on tuo IP65-luokka
     
  9. jinx1980

    Rekisteröitynyt:
    14.02.2003
    Viestejä:
    1 629
    Miten hoidat sähkön syötön eli 230V tuolle laturille "hyväksytysti" eikös tuossa ole pistotulppa päässä, asentamalla IP44-pistorasin konehuoneeseen :)?

    Miten sitten sähköistät tuon IP44 pistorasin? Eiköhän noissa kaikissa "erillislaturi"-virityksissä ole ongelmana tuo sähkön tuon laturille...
     
  10. papuwokki

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2005
    Viestejä:
    2 678
    Tälle +1.
    Jos auto on palanut parkkipaikalle niin vakuutusyhtiö kyllä kattoo auton varmasti läpi ja penniäkään ei ole tiedossa jos löytyy vähänkään epäilyttävä virity.
     
  11. Callahan

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2005
    Viestejä:
    3 172
    Mitäs tuollainen laturi tykkää siitä, kun auton käynnistää sen vielä ollessa kiinni tolpassa?

    Ainakin Bilteman älylaturi vaatii nappulan painamista.
     
  12. Mariini

    Rekisteröitynyt:
    19.10.2007
    Viestejä:
    1 435
  13. jarmot

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2007
    Viestejä:
    299
    Tuskin laturi mitenkään itseensä ottaa vaikka auton ladatessa käynnistäisikin. Toisaalta miksi auto pitäisi käynnistää sen ollessa vielä tolpassa kiinni? Itse ainakin nykäisen piuhan irti, hyppään lämpimään autoon ja hurautan matkalle.

    Mitä laitteen mahdolliseen sijoituspaikkaan tulee niin fiksuinta varmaan olisi ottaa sähkö sisäpistokkeesta ja sijoittaa laite auton sisälle suojaan kuralta ja kosteudelta.

    Tuskin tuota tulee viriteltyä kun ei sille varsinaista tarvetta ole. Ei ole aamulla autot jäänyt käynnistymättä ainakaan pariinkymmeneen vuoteen.
     
  14. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 570
    No ei muuten ole. C-tekin voi asentaa ihan hyvin kun asentaa sen vain matkustamoon. Sähköt sitten sisähaarasta laturille. Laturin kytkee sitten vaikka sulakerasiaan. Tällöin kytkentä on täysin laillinen. Kuten edellä mainittiin C-tek on IP65-suojausluokan laite, joten varmasti riittävästi suojattu matkustamoon. C-tek on kuitenkin hieman monikäyttöisempi kuin defan laturi sekä vielä huomattavasti halvempi. Laturin kytkemien/irroittaminen käy yhtänäppärästi kuin sisälämppärin asennus kuin käyttää vaikka rengasliittimin varustettua pikaliitin johtoa.
     
  15. S62B50

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2009
    Viestejä:
    7 270
    Defan pistoke keulille ja siitä johdotus vaikka sisätilan pistokkeelle sitten laturi vain siihen. Ei se sen kummempaa ole.
     
  16. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 460
    mulla on toi defan laite, ja se on kyllä asiallisen näköinenkin konepellin alla. Ei näytä miltään hong kongin 10e viritykseltä joka on täynnä ledejä ja mainostekstejä.
     
  17. kilroy1

    Rekisteröitynyt:
    02.01.2001
    Viestejä:
    1 307
    itseltä kans suositus tolle defan laturille.. halvemmalla voi rakentaa virityksen mutta on sit kans kyllä viritys.. ja vastaan tulee noi vakuutusasiat. Ja toi defa on sen verran simppeli et se on helppo siirtää seuraavaan autoon auton vaihdon yhteydessä.
     
  18. Callahan

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2005
    Viestejä:
    3 172
    Mulla käy usein niin, ettei auto ole ehtinyt lämmitä tarpeeksi, joten laitan käyntiin ja annan sisätilanlämppärin ja muiden härveleiden vielä puskea lämpöä samalla kun skrapaan lumet ja jäät ja mahdollisesti lapioin parkkiksenkin.
     
  19. Ajn

    Rekisteröitynyt:
    02.10.1999
    Viestejä:
    337
    C-tek, tupakansytytinadapteri ja IP44 16A jakaja sisätilaan pahimpien pakkasten aikaan.
     
  20. _turisti_

    Rekisteröitynyt:
    24.07.2006
    Viestejä:
    159
    Omassa kalustossa latauksesta huolehtii defan kinteät laturit. Kirpaisee kerran sen 100e, mutta voi sitten autonvaihdon yhteydessä ottaa talteen seuraavaan autoon. Autot lämpeää pelkästään webaston voimalla ja varsinkin emännän lyhyt 16km työmatka suuntaansa ja webastolämmitys ottaa akun kunnolle. Omassa kulkineessa akku kerkeää jo latautumaankin 50km siivun aikana jonkin verran.
     
  21. _turisti_

    Rekisteröitynyt:
    24.07.2006
    Viestejä:
    159
    "Panssarikaapeli" maksaa. Romuttamolta löytyy vähän käytettyjä yleensä pikkurahalla, varsinkin jos itse purkaa. Vihreä ekoletku on tarkoitettu +5 asteen lämpötilaan, jollain se asetetaan siihen muotoon missä se on lopputalven ajan, sen jälkeen sitä ei tarvitse taitella :D
     
  22. Hifilux

    Rekisteröitynyt:
    19.08.2012
    Viestejä:
    39
    Pari talvea ollut tuollainen Defan kiinteä laturi. Hemmetin hyvä keksintö kyllä, ei ole ollut akun kanssa ongelmia, vaikka autossa Webasto akkua kovasti rasittaakin.

    Noihin C-tek virityksiin minäkin suhtautuisin hieman varauksella. Kyllähän ne toimimaan saa varmasti siinä missä Defankin, mutta entäs jos käy huono tuuri ja auto palaa syystä tai toisesta, vaikkapa sitten sisätilanlämmittimen päälle jääneen hikisukan vuoksi. Vakuutusyhtiö kyllä tuurillaan keksii, että teit itse ja säästit, vaikkei vika olisikaan omissa kytkennöissäsi. Kyllä se sitten jälkeen päin ottaa pattiin kun säästi 50 euroa ostaessa laturin, mutta menetti kymppitonnin kun auto paloi.
     
  23. jinx1980

    Rekisteröitynyt:
    14.02.2003
    Viestejä:
    1 629
    Nyt olis defan 1210 akkulaturi hankittu. Saakohan noita kojepistorasian "asennusjalkoja" jostain hommattua erillisenä, jos ostaisi huutonetista halvalla kojepistorasia johdon ja verkkokaapelin, tuossa sais ~20e säästettyä jos vain nuo asennushimmelit löytyisi jostain edukkaasti...
     
  24. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 693
    Pistorasiaahan ei tarvita, jos laturista menee johto suoraan tuonne rasiaan ja kytkeytyy siellä sitten verkkovirtaan. Näin liitokset pysyy visusti turvassa eikä edes rasian sisällä tapahtuva kipinöinti (muron tekemä huono kontakti liittimissä) aiheuta räjähdystä vaikka sopiva kaasuseos pyörisi konetilassa.

    Voihan sen laturin sähkökytkennät tehdä rasian sisällä, joka on suojattu vedeltä ja on ulkokäyttöön tehty ja vaikka sellainen vielä, joka kestäälämpöä ja kaikenlisäksi sopii vielä EX tilaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Die-cast aluminum explosion proof junction boxes painted grey, for applications in areas with potentially explosive atmoshperes.

    Ampuu vähän yli mutta eikai se pahitteeksi ole :smoke:
     
    Viimeksi muokattu: 23.10.2012
  25. jinx1980

    Rekisteröitynyt:
    14.02.2003
    Viestejä:
    1 629
    Defa ainakin markkinoi omia kalikoitaan "työkaluvapaana"-asennuksena 230V osien osalta, jolloin DEFAn mukaan ei tarvitse käyttää valtuutettua asentajaa (olettavasti sellaista jolla on lupa tehdä 230V asennuksia autoihin). Tästä voidaan päätellä, että mikäli sun tarttee katkoa laturin johtoja, saadaksesi sen kytkettyä "jakorasiaan" niin homma on luvanvaraista.

    Ainoa itselle mieleen tuleva tapa kytkeä tuo ctek tai muu vastaava omakätisesti ja laillisesti on DEFAn tms. "työkaluvapaa"-asennus osilla kyhästellä pistorasia auton sisälle johon ctek sitten kytketään, näin 230V puoli on hoidettu "määräykset" edellyttävällä tavalla ja 12V puolelle voi sitten tehdä minkälaisia virityksiä haluaa...
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti