Ajokorttiuudistus 2013

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Gam3r, 06.11.2012.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Ammattipätevyyden tarvitsee vain, jos olet kuljettaja eli tehtäväsi on vain viedä tavarat.

    Esim. jos rakennusmies vie maalit laastit jne. tarvikkeet kuorma-autolla tai vaikka yhdistelmällä rakennustyömaalle ja itse maalaa jne. tekee hommia niillä materiaaleilla tai autossa olevilla työkoneilla / työkaluilla niin EI tarvitse ammattipätevyyttä.

    Eli niinsanottu kuljettaminen ei saa olla se pääsääntöinen tehtävä niin EI tarvita ammattipätevyyttä missään ajossa mutta muussa tapauksessa aina eli ei saa edes hakea esim. tukusta lisää tavaraa ja toimia vain tavarankuljettajana. :)

    Täällä vähän infoa tuosta: http://www.cap.fi/info/ukk/ammattipatevyys?i=19
     
  2. janolle

    Rekisteröitynyt:
    29.06.2003
    Viestejä:
    2 277
    Yllä linkattu sivusto on näköjään eri mieltä kuin viranomaiset ovat kysyttäessä olleet. Mikä sitten lie totuus.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
  5. Stabe

    Rekisteröitynyt:
    17.08.2006
    Viestejä:
    1 104
    No niinhän mä mielestäni sanoin tossa ylempänä. Eli omaa tavaraa saa kuskata vaikka kuinka paljon, mutta jos kuskaat jonkun muun tavaraa niin tarvii pätevyyden.
     
  6. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Saa viedä vaikka toisten tavaraa esim. jos on töissä firmassa niin firman tavaraa tai vaikka kaverin tavaroita, jos tehtävä ei ole ns. viedä ne vaan esim. asentaa / kastata ne what ever... :)
     
  7. Trespasser

    Rekisteröitynyt:
    26.04.2001
    Viestejä:
    553
    Pakollisia on ennakoiva ajo + 4 muuta pakollista, yhteensä 5 kurssipäivää pitää suorittaa. Ammattipätevyys pitää uusia viiden vuoden välein, ei neljän. Henkilöliikenteessä (D1,D) ammattipätevyys on ollut pakollinen 10.9.2013 alkaen, vuoden 2014 aikaraja koskee kuorma-autoja.

    Kurssien pätevyyttä ei sinällään tarvitse tarkastaa etukäteen, yleensä kurssipäivän alussa tai jo ilmoittautuessa annetaan trafin kurssia koskeva diaarinumero, ja jos moinen löytyy, se tarkoittaa että kurssi kelpaa. Itseasiassa kurssisuoritukseksi kelpaa vaikka se, että suoritat 5 kertaa tuon pakollisen EAK:n. Mikään asetus ei vaadi, että suoritettujen kurssien pitää käsitellä eri aiheita. Ensiapukurssien kanssa kannattaa kyllä olla tarkkana, monet niistä ei ole hyväksyttyjä ammattipätevyyskoulutuksia/koulutuspaikkoja, vaikka sisältö oliskin sama.

    Oman ammattipätevyyden otin erilliselle kuljettajan ammattipätevyyskortille enkä ajokortin merkintöinä, ettei tartte ajokorttia uusia aina samalla. Niin ja valitettavan moni autokoulu on ihan pihalla ammattipätevyyssäädöksistä vielä tänäkin päivänä. Etenkin sellaiset koulut, joilla ei ole merkittävää raskaan kaluston opetusta. Tänään viimeksi tuli vastaan tapaus, jossa oppilas oli 1,5 vuotta sitten saanut suoritettua C1E-kortin työtään varten, mutta kukaan ei ollut autokoulussa maininnut sanallakaan pakollisesta ammattipätevyyskoulutuksesta. Tulevana työnkuvana oli siis nimenomaan ajoneuvonkuljettaja. Oppilas on siis ajanut 1,5 laittomasti, ilman riittäviä lupia, ja vasta nyt tuli suorittamaan ensimmäistä kurssipäivää.

    Autokoulujen lisäksi myös osa poliiseista on lievästi sanottuna pihalla siitä, keneltä ammattipätevyys vaaditaan ja keneltä ei. Sama koskee piirturin käyttöä. Ehkä näihin saadaan selkeä linja parin vuoden sisällä, ehkä ei.
     
  8. Inhuman

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2002
    Viestejä:
    1 775
    Jos firmassa on 15 ihmistä ja "kuka kerkeää" niistä käy aina välillä viemässä tavaraa työmaalle, niin täytyykö näillä kaikilla olla suoritettuna ammattipätevyys?

    Vai onko tämän uuden paskan myötä järkevintä, että yhdelle suoritetaan kurssit ja muut eivät enää sen jälkeen kuskaa mitään?
     
  9. nacke

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    1 237
    Työnantajan on varmaan helpompaa hoitaa ne epätodennäköiset sakot, kuin ruveta tuohon koulutuspelleilyyn. Kaikenlaisia hyödyttömiä roskapätevyyksiä sitä keksitäänkin:mad:
     
  10. Myrkkynen

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2005
    Viestejä:
    2 884
    Johan menee mielenkiintoiseksi. Tuota trafin linkkiä en ehtinyt kun vilkaista vähän. Kaveria en tavoittanut tänään, joka toisessa yksikössä enemmän ajelee. Yritän huomenna, tai pe tavoittaa uudestaan ja kysyä...

    Firmassa, jos näin arvaan, on k-autoja, kenelläkään ei sitten ehkäpä ole "pätevyyttä", tai yhdellä voi olla, jos on. Siis autoja on mutta kuskeja ei. Aika ongelma, alkavatko koulutusta maksamaan, vai heittääkö pyyhkeen kehään, eli autot seisomaan. Vai lupaavatko maksaa sakot, jota olisi hyvin, hyvin vaikea selittää kirjanpidossa. Ja mitenköhän vakuutusasiat jos jotain käy tienpäällä?
    Eipä sillä, ronttaan romut pakuun ja ajan sillä. Cuorma-autolla vaan jos nyt ihan pakko on, tai nakitan jollein muulle. Niin... eipä siellä kyllä C-korttia ole kenelläkään muulla kun mulla. Siinä missä mä ja auto on.
     
  11. Myrkkynen

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2005
    Viestejä:
    2 884
    Nostetaas vähän. Mitähän tuollainen ammattipätevyys maksaa. Eilen yritin katsella mm. autokoulujen sivuja ja muita. Jossain sanottiin epämääräisesti 3500€, toisaalla kun laskeskeli kaikenlaista yhteensä, niin reilu 500€.
    Joskus aikaisemmin uutisoitiin 700-1000€. Ymmärtäähän sen että autokoulut ei hintojaan niin hirveästi mainosta. Joten jos kenelläkään kokemuksia, suoritettu jo - ja mitä maksoi?
     
  12. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Emäntä nuo kävi taannon istumassa (35 tuntia = 5 päivää) niin hinta taisi olla siellä 100-120 eur + ALV, per päivä. Lisäksi vielä 50 eur itse kortista.

    Pelkkää turhaa p*skaahan nuo tuntuvat olevan ja vain keino rahastaa. Tuonkin hoiti vasurilla joku konsultti jolla oli kerrallaan parikymmentä kuskia luokassa, ei autokoulu.

    Siinä on kyllä joku lobannut kunnolla kun pistetään esim. paikallisliikenteen posti- ja pullakuskit vaikka ulkomaanliikenteen kurssille opettelemaan miten jatkoperien kuormat sidotaan (vaikkei omista D- tai E-korttia...). :rolleyes:

    Koulutusfirmahan päättää mitä kuskit opettelee, käytännössä. Montakohan muuta ammattiryhmää maksaa 100-150 euroa vuodessa "lupamaksuja" että saa jatkaa hommien tekemistä?


    Jos sinulla siis on C-kortti ajalta ennen x.x.2009 niin et tarvitse kuin nuo 35 tuntia. Jos jälkeen niin sitten menee... "hupaisaksi" kun istutaan satoja tunteja koulun penkillä...
     
  13. Myrkkynen

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2005
    Viestejä:
    2 884
    Kiitos! Luulin tosiaan että on paljonkin kalliimpaa. Vanhoja uutisia näköjään muistelin. Joo, kortti on paljon ennen 2009 saatu. No pitää tutkia paikallinen tarjonta, ja se ylipäänsä tarvinko mokomaa kun ei tietoa duunien jatkoista.
     
  14. Trespasser

    Rekisteröitynyt:
    26.04.2001
    Viestejä:
    553
    Kyllä se 3500€ hinta on ihan oikeaa luokkaa, jos olet ammattipätevyyskoulutuksen hintoja katellut.

    Ne, joilla on C-kortin osalta tuo pätevyysvaatimus tulossa syksyllä voimaan, niin avainsana on ammattipätevyyden jatkokoulutus. Kuten tossa aiemmin sanottiin, niin siinä hinnat pyörii 100-160€ kohdilla / päivä, ja päiviä on 5. Perustason ammattipätevyyskoulutus puolestaan kestää sen 140h tai 280h tapauksesta riippuen ja hinta on myös keston mukainen.
     
  15. Inhuman

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2002
    Viestejä:
    1 775
    Mitä sakkoja tulee, kun vetelee kärryjä jotka vaatii "pikku-e":n

    Suorittamaanhan tuota ei kannata lähtä, jos ei tahdo lyhentää kortin voimassaoloaikaa viiteen vuoteen....
     
  16. Trespasser

    Rekisteröitynyt:
    26.04.2001
    Viestejä:
    553
    Periaatteessaa se vois olla Kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta, koska sulla ei ole ajo-oikeutta ko. yhdistelmän kuljettamiseen. Tosta voidaan tuomita sakko tai enintään 6kk vankeutta. Sinällään tuossa lainkohdassa ei puhuta peräkärryistä tai yhdistelmistä, ja tilanteesta riippuen voinee selvitä ihan rikesakollakin. Tosin, tää vastaus tulee ihan perstuntumalla nyt, sen verran vähän joutuu näiden peräkärryjuttujen kanssa tekemisiin.
     
  17. Myrkkynen

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2005
    Viestejä:
    2 884
    Jaa, kappas vaan. En huomannut noita /päivä hintoja. No onneksi ammattina ei ole kuokkikuski. Enkä noilla hinnoilla tule olemaankaan.

    Voi tulla melkoinen domino efekti syyskuussa. Ammattikuskeista tulee karjuva työvoimapula. Taas toisaalla raskasta kalustoa tulee myyntiin edullisesti hinnoiteltuina.
    Mahtaako koskea ulkomaalaista työvoimaa, tai kuskeja? Jyräähän suomen teillä jos jonkinmaalaista rekkaa ja muuta raskasta kalustoa.

    Kiitettävän vähän on aiheesta uutisoitu viimeaikoina, jos yhtään.
     
  18. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Eiköhän tuohon ole helppo ratkaisu ottaa Virolaisia kuskeja tai kuljetusliikkeitä.

    Tuskin kuskeista kuitenkaan mikään huutava pula tulee, ainakaan mitenkään tuon päivämäärän lyömänä. Sen viisi kurssia hoitaa kuitenkin helposti. Tuuraajien saaminen on tietysti hankalampaa lyhyellä varoitusajalla. Sen sijaan aikaa myöten homma käy hankalammaksi, kun ihmiset ei enää aja 18 vuotiaana "samalla" C korttia. Kaikki aikanaan C kortin ajaneet ovat olleet potentiaalisia sijaisia tai kesäduunareita, työkkäristä on voinut poimia jotain väliaikaisia kuljetushommia jos oman alan töitä ei ole. Nyt tämä porukka vähenee koko ajan.
     
  19. Trespasser

    Rekisteröitynyt:
    26.04.2001
    Viestejä:
    553
    Virolaisia koskee ihan sama ammattipätevyysvaatimus kuin kotimaisia kuskejakin. Eli heiltä pitää löytyä ammattipätevyyskortti tai ajokortista tarpeelliset merkinnät. Muutos koskee siis kaikkia EU:n alueen kuljettajia, ei vain suomalaisia. Tosin, koulutuksen suhteen ei välttämättä virossa olla ihan niin tarkkoja kuin täällä, että se kortti saattaa irrota suhteessa helpommin tai ainakin halvemmalla.
     
  20. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 655
    Oletko nyt varma siitä et yleensäkään tarvit sitä pikku-e. Se raja kun ei ole 750kg kuten yleisesti luullaan vaan kun yhdistelmällä painoa yhteensä yli 3500kg silloin kun perässä yli 750kg kärry. Eli noin 2000kg autolla vetelee vielä vajaata 1500 kg ilman pikku-e vaatimusta. Yleisempää tuttavapiiris et tarvis olla kevytkuorma-auton e kun isot pakut moisia eikä niiden perään pikku-e auta mitään.
     
  21. Jorna

    Rekisteröitynyt:
    25.02.2012
    Viestejä:
    88
    Tarkennusta tuohon vielä. Eli pikku-e:tä ei tarvita kun vetoauton ja perävaunun kokonaismassat eivät ylitä 3500kg. Yleensä noissa jarrulisissa kärryissä tahtoo olla kantavuus niin iso, etteivät millään jää alle 3500kg vetoauton massan kanssa.

    Aiheesta keskustelin liikkuvanpoliisin kanssa 2010 kesällä.
    Päiväsakoilla selvisin silloin, kortin olisivat ottaneet myös (ajokorttiluokan ylitys), mutta oli sen verran säälittävä tapaus, että sain pitää sen. Kärryn jouduin jättämään pysäytyspaikkaan.
     
  22. Chaos

    Rekisteröitynyt:
    27.06.2002
    Viestejä:
    50

    Tarkennetaan lisää, perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omaamassaa, muuten pikku-e
     
  23. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    ... mutta se virolainen kuski maksaa kortistaan ja pätevyydestään ehkä kolmasosan mitä suomalainen.

    Ja jostain *kumman* syystä suomen kansalainen ei voi käydä suorittamassa ajokorttiaan virossa - eli onko jonkun (päättäjän) mielestä koulutuksen tasossa sittenkin eroa (tuskin, suojellaan vain lobbareita ja monopoleja).

    Kyllähän sen näkee jo siitäkin että C-kortteja ei enää miehet suorita "siinä samalla kun autokoulussa ollaan". Omana lukioaikana kaverit ajoivat Hartwallille kuorma-autoja ja tuurasivat kesälomalaisia ja paikkasivat ruuhka-aikaan (esim. festarit).

    Tulevaisuudessa? Ei ole kortteja eikä "ammattipätevyyttä" joten kuskit tulevat maista jossa kortin ja pätevyyden voi edelleen suorittaa jollain järkevällä summalla. Maista joissa suomalaiset eivät voi käydä tekemässä samaa. Tasa-arvoa EU:ssa, juujuu...
     
  24. Trespasser

    Rekisteröitynyt:
    26.04.2001
    Viestejä:
    553
    Tää on kyllä ihan totta. Suurempien hintojen lisäks suomessa kytätään kellosta melkein minuutilleen, että kurssin tunnit tulee täyteen. Useimmat sanoi perusteeksi, että pelkäävät yllätystarkastusta kesken tunnin, ei voi lopettaa aiemmin vaikka asiaa ei olis. Tarkastuksia oli tehty aiemminkin. Siinä sit kateltiin porukalla youtubesta hassuja autovideoita pari tuntia. Tää siis viime vuoden syyskuussa. Isoilta osin tää koko ammattipätevyyskikkailu on puhdasta rahastusta, ja suurimmasta osasta kursseja ei ole käytännön hyötyä juuri kenellekään. Ensiapukurssi ja tietyissä tilanteissa ennakoiva/taloudellinen ajo voi olla hyödyllisiä, mut joku hiton "iloinen kuljettaja" ja muut vastaavat on ihan turhaa. Pääasia, että saadaan kerättyä hyvät rahat korttimaksuista.
     
  25. croci

    Rekisteröitynyt:
    18.01.2001
    Viestejä:
    690
    Paljon nykyään saa ladata euroja pöytää, jos päivittää B:n C-korttiin ja ammattipätevyys päälle?

    Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, menny vissiin aika pelleilyks ajokortti asiat. Meinasin kortin aikoinaan päivittää "varmuuden vuoksi", ennen lakimuutoksia joku reilu 5v sitten mutta jäi tekemättä.
     
  26. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    About 1200 euroa B:stä C:ksi. Ja koska sinulla ei ole C-korttia niin about 3500 euroa ja 280 tuntia koulutusta (ja sitten 35 tuntia joka 5. vuoden välein).

    Eli onnea vaan jollet meinaa tehdä ammattia hommasta (eli tosiaan ne huvikseen / kesätöikseen / tuuratakseen ajavat loppuu tästä maasta aika äkkiä)...
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti