Aeropress kahvittelu

Viestiketju alueella 'Ruoka ja juomat' , aloittaja Jusbe93, 05.01.2017.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Jusbe93

Rekisteröitynyt:
    08.06.2014
    Tuli jouluna lahjaksi emännältä Aeropress kahvinvalmistusväline, jonka olin jo aiemmin suunnitellut hankkivani.

Olenkin kiinnostunut, että mitä papuja, jauhatuksen karkeutta sekä reseptiä käytät. Ja millaisia kokemuksia kyseisen laitteen valmistamasta kahveesta sinulla on. Suosituksia pavuista ja valmistustavoista ja yleistä keskustelua aiheesta kaivataan!:kahvi:

2. djj

Rekisteröitynyt:
    17.10.2003
    Pari ohjetta, jotka mulla eniten käytössä:

Shuichi Sasaki, Alif Badri.

Sen verran erilaiset parametreiltaan, että ihan mielenkiintoista hakea eroja esim. eri lämpötiloilla tai jauhatuskarkeuksilla. :) Näinkin toisinaan tehnyt hyvällä menestyksellä, mutta tuossa kun kahvia kuluu reilusti tavallista enemmän, niin ei oikein raaski säännöllisesti. :D

Viimeksi muokattu: 07.01.2017
  3. jarhu

Rekisteröitynyt:
    21.03.2002
    Täytyy myöntää että laiskana en ole hommannu myllyä itselleni, niin siitä ei ole kokemusta pahemmin mikä tietenkin on sinänsä harmi maun kannalta. Muuten olen käyttänyt sekä presso- että suodatinjauhatuksia ja kahvilaatuina testannut isoa osaa markettien valinnanvaroista. Yleisimmin Löfsbergin ja Nordqvistin eri kahveja tulee käytettyä vaihdellen käytännössä joka kerta eri kahviin.

En ole itse hurahtanut noihin gramma-ohjeisiin missä mennään vaaka ja lämpömittari edellä vaikka niitäkin on huvin vuoksi testattu pari vuotta sitten. Itse annostelen ennemminkin makunystyrät edellä eli kahvikohtaisesti aina eri annosmäärä ja vesisuhde. Kuitenkaan samalla ohjeellaa ei voi tehdä kaikkea, joten musta tuntuu sekä yritys ja erehdys metodeilla mennään. :D

Mielettömän nopeahan tuolla on tehdä kahvikupillinen itselle ja saa myös helposti ja nopeasti myös pestyä. (Olettaen ettei noudata nihilisten tarkasti vaakaa ja lämpömittaria käyttäen valmistusprosessia).

Viimeksi muokattu: 07.01.2017
  4. jkai

Rekisteröitynyt:
    10.08.2013
    Onnittelut hyvästä lahjasta:kahvi:

Kannattaa kuitenkin hommata nuo digivaaka, lämpömittari ja kahvimylly: noilla saa enemmän irti tuosta aerosta ja alkuun on helpompi opetella

Itsekään en mittaa aina "normisettiä" , tuo tulee selkäytimestä. Uusien keitosten hakemiseen on kuitenkin toimiva apu ja kun ottaa uutta Papua käyttöön: eri pavut on eri painoisia.. siksi puhutaan paino eikä tilavuusmitoista

Tuo punnitseminen tosin ei vie aikaa sen enempää kuin mitalla katsominen: myllyn säiliö vaa'alle ja siitä pavut myllyyn.. Veden kanssa jos ei täyttä aeroa tee niin sama homma: koko himmeli vaa'an kyytiin.

Eniten aikaa kuitenkin vie veden kuumentaminen, ainakin normikeittiössä.. siinä samalla tekee nuo mittauksetkin

Vaaka jossa on nollattava nollapiste auttaa paljon asiaa, maksaa kaikki muutaman euron vaikka alista

Lämpömittariin kannattaa panostaa: muutama kiinamittari mitä on ollut on reagoinut turhan hitaasti veden lämpenemiseen...

Veden lämpötila on hyvä tuossa +80°c kohdalla. Tuon oppii nopeasti katsomaan kun kattilan/keittimen pohja pisaroi periaatteella. Tosin mittari on ainut tapa saada tuo alkuun selville. Liian kuumalla vedellä teet samaa kitkerää kahvia kuin normikeittimellä...

Oma perus setti menee suurinpiirtein:
    - Aero inverttinä
    - 8g papuja Wilfan sähkömyllyn hienoimmalla aero-asennolla
    - noin +82°c vesi päälle kahdessa osassa
    - parin minuutin uutto ja hidas painallus

Papuina on ollut suomalaisten pienpaahtimoitten tuotoksia. Esim. Slurp on hyvä tapa tutustua eri vaihtoehtoihin

Ylipäänsä papuja ostaessa kannattaa valkata mahdollisimman tuoretta

Kysymys: onko kokemuksia metallifilsuista? Tänään pisti silmään kaupoilla mutta jäi vielä ostamatta.. vaikuttaako kahvin makuun?

Viimeksi muokattu: 08.01.2017
  5. Jusbe93

Rekisteröitynyt:
    08.06.2014
    Pitääkin kokeilla noita reseptejä.

Vaaka, lämpötilamittari ja grupsin gvx2 -mylly löytyy. Pitää varmaankin alkaa hakemaan sopivaa karkeutta myllystä, vai onko jonkulla suoraan antaa vinkkiä missä asetuksessa tulee sopivaa aeropressille?

Onkos kukaan löytänyt isommista marketeista hyviä papuja vai tulisiko suoraan hakea paikallisten pienpaahtimoiden papuja?

6. jarhu

Rekisteröitynyt:
    21.03.2002
    Tuoreimmat paahdot saa paahtimoista kun markettien hyllyillä niillä on yleensä jo enemmän hyllyaikaa ollut. Tosin hintakin on eri.

7. Ramones

Rekisteröitynyt:
    11.02.2004
    Kannattaa Aeropress käyttäjien katsastaa myös Oomph. Aeropressiä vuosia käyttäneenä, siirryin nyt tuota testailemaan ja vaikuttaisi aika hyvältä tekeleeltä kaikinpuolin.

8. jkai

Rekisteröitynyt:
    10.08.2013
  9. ?

Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Ja muovin pehmikeaineet antaa kivan lisäaromin. Hifistely muovisen rimpulan kanssa on suht absurdia.

Viimeksi muokattu: 12.01.2017
  10. jkai

Rekisteröitynyt:
    10.08.2013
    Muovia jos lähdet pelkäämään, jää kahvit helpolla juomatta muutenkin. Tai sitten on vastassa alumiini ja dementia...

Tosin on toki vaihtoehtoja mistä edellä mainitut puuttuu, tämä ketju kuitenkin keskittyneet tuohon aeroon

Tosin jos Aero olisi saatavilla rosterisena, tulisi tuo kyllä ostettua: nyt taitaakin olla ainut muovikapineista keittiössäni

Teknisestihän tuo olisi melko helppo valmistaa

11. Ramones

Rekisteröitynyt:
    11.02.2004
    Mulle se on suurin ero että voi käytää sen kanssa millaista kuppia haluan. Aeropress vaatii aika ison kupin, kerran saanut kahvit mahalle kun mennyt värkki alta, eikä ollut kivaa.
    Tuo on ikäänkuin portable versio Aeropressistä. Kahvi menee suoraan värkkiin, josta sen voi kaataa suuhunsa tai kuppiinsa.

12. ichijiro

Rekisteröitynyt:
    22.12.2005
    Eihän aeropress isoa kuppia tartte, kunhan aukko on tarpeeksi iso. Kahvin ja veden määränhän määrää käyttäjä.

Mun Aeropress on alkanut falskaamaan. Se kumi on jotenkin kutistunut. Onko kenelläkään kokemusta takuuasioista?

13. aresti

Rekisteröitynyt:
    04.08.2015
    Aeropress on parin vuoden päivittäisen käytön jälkeen alkanut vähän falskaamaan, mietin että olisiko tässä pätevä seuraaja. Suomesta noita ei ilmeisesti saa? Kauanko toimitus tuolta Oomphin sivustolta kesti ja paljonko hintaa tuli kaikkineen? Tämä ei ilmeisesti tarvitse mitään erillisiä suodattimia.

14. Ramones

Rekisteröitynyt:
    11.02.2004
    Mulla voisi olla Oompheja kaks värillistä, punainen ja vihreä ylimääräisenä, joten saa suomesta jos joku niistä hinnan tarjoaa^^ Uusia avaamattomia ovat, paitsi et toisen pahvilaatikko on auki kun meinasin eka ottaa sen käyttöön, mutta päädyin mustan väriseen. Itse metallirasia joissa ne on, on sinetöity yhä, joten en tiedä niiden kunnosta. Jokku on valitelleet että ovat saaneet hieman naarmuisen näköisen, mutta tuo musta ainakin oli ihan ehyt.

Siinä tulee oma metallisuodatin mukana, hieman samanlainen kuin Aeropressissä se metallinen kestosuodatin.
    Itse olen käyttänyt nyt pelkästään Oomphia, koska saan tehtyä sillä yhden sijaan kaks kupillista. Sen verran enempi siihen menee nestettä Aeropressiin verrattuna. Hieman enempi puhdistettavia osia Aeroon verrattuna, mutta äkkiä sen viruttaa. Toisin kuin niiden videoesittelyssä, niin se suodatinkin pitää irrottaa puhdistaessa, muutoin siihen jää puruja.

Tuohon alempaan lainaukseen laitoin neuvon sitä Aeropressia varten, toimii ehkä sunkin omaasi.

Sitä aukkoa tarkoitin kun puhuin isosta kupista.
    Se kumi osa kun on kumia, niin kandee käyttää marttojen neuvoa ja pistää se likoamaan veteen jossa on tiskiainetta ja hinkata sitä hieman. Tiskiaine pehmentää kumia, joten sillä on hyvä käydä esim. pesukoneen ja jääkaapin tiivisteet läpi, niin ei falskaa. Konepesu ainakin varmuudella saa sen kumin falskaamaan. Tuollai sain omani palautettua kuin uudeksi.

15. aresti

Rekisteröitynyt:
    04.08.2015
    Kiitos, marttojen kikka ehdottomasti testiin. Laitoin sulle yksityisviestiä koskien noita Oompheja :)

16. Ramones

Rekisteröitynyt:
    11.02.2004
    Mulla toimi ainakin tosi hyvin. Siitä tuli jopa niin tiivis että kumi lähti aluksi irti irti kun mäntää kiskoi ulos.
    Mulla on se alkuperäinen sinisempi Aeropress, en tiedä onko laatu muuttunut siihen turvallisempaan versioon.

17. Ruudinkeksija

Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Aeropressin jauhatuskäytössä ollut Hario Skerton, tuntuu olevan ydinlatauksen kestävä kampe. Pressin käytössä, väärinpäin menetelmä on parempi kuin manuaalin mukainen: Eli täyttää kamppeen ylösalaisin. Suodattimen laittaa kiinni ja viruttaa hanan alla, että paperi pysyy. Tämän jälkeen kokoaa ja kippaa kupin päälle.

Edit: Inverted method, nakkaa youtubeen niin selittää paremmin

Viimeksi muokattu: 11.03.2017
  18. skoskine

Rekisteröitynyt:
    23.08.2016
    oon käyttänyt aeropressiä reilut pari vuotta, kerran ostanut uuden kumisen männän tiivisteen, kun se kuluu itsellä.
    En pidä ajatuksesta että kahviin sekoittuu kumin hitusia tiivisteestä. Tavallisilla keittimillä ei mielestäni oikein saa hyvää kahvia jos keittää vain 1-2 kuppia. Kapselikeittimet tulevat kai ajanmittaan kalliiksi. Oiskohan mutteripannu hyvä vaihtoehto? Tai siis, jos joku on siirtynyt tästä aeropressistä johonkin, ei hirveän kalliiseen systeemiin, niin mihin?

19. Jusbe93

Rekisteröitynyt:
    08.06.2014
    Mutteripannulla saa ihan hyvät kahvit kyllä. Itsellä ajatus lähti aeropressistä ja seuraava hankinta oli delonghin magnifika 4500s: https://www.gigantti.fi/product/kod...500S/delonghi-magnifica-kahvikone-esam-4500-s
    Jotain joulutarjouksia tms kun on, niin taisi hintaa olla 399e jos oikein muistan. Mielestäni erittäin pätevä laite hintaisekseen ja helpottaa kyllä elämää, kun pääasiassa yksin juon taloudesa kahvia. Hyvät cappucinot ja hyvä vaahto. Suosittelen.

Viimeksi muokattu: 27.06.2018
  20. Jyrchi

Rekisteröitynyt:
    14.09.2006
    Ymmärtääkseni kumi ei varsinaisesti haperru tai murru kahvin sekaan, vaan kahvirasva aiheuttaa kumin "kutistumisen". Eli kun kumiin imeytyy kahvirasvaa, niin se vetää kumia kasaan. Tuota saa jossain tapauksissa hieman elvytettyä liottamalla kumia saippualiuoksessa, mutta piti omaankin se kumi lopulta uusia. Jos vaihtoehtoja hakee, niin kaipa se mutteripannu olisi fiksuin vaihtoehto tai sitten pressopannu. Mutteripannussa on se pieni miinus, että kun käytännössä järkevästi pystyy uuttamaan vain sitä maksimikuppimäärää, niin pitää löytää sopiva koko pannusta.

21. skoskine

Rekisteröitynyt:
    23.08.2016
    Mulla ainakin kuluu se kumi, reunoista kun hiertää muovisäiliön seinää. Sormella kun kokeilee niin reunoihin jää kumia. Muovisäiliön reunat ei luista kuin ennen. Harkitsen mutteria ja otan selvää mikä pressopannu on.

22. skoskine

Rekisteröitynyt:
    23.08.2016
    Pressopannu multa löytyi jo, olin unohtanut sen nimen. En siitä pitänyt. Ostin mutteripannun ja olen ollut tyytyväinen. Aika vahvaa kahvia tulee, mutta mielestäni saan tällä parempaa kuin aeropressilla.

23. hulk-konen

Rekisteröitynyt:
    03.08.2018
    AeroPressissä on vuosien varrella käytetty erilaisia kumeja. Olisiko välillä ollut liian pehmeää, välillä liian kovaa jne..

24. skoskine

Rekisteröitynyt:
    23.08.2016
    Joo ihan sama, en oo ikinä menos takas siihen, tulee sen verran parempaa tällä mutterilla:rolleyes:

25. hulk-konen

Rekisteröitynyt:
    03.08.2018
    Itse tulee eniten keitettyä V60 nykyään. Omasta mielestä saa hyvien kahvien sisältämät maut parhaiten esille sillä ☕️

Tagit:

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi