Äärioikeiston ja uusnatsismin nousu

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja junkass, 18.08.2017.

1. junkass

Rekisteröitynyt:
    Keskusteluissa eri langoissa on tullut esille erittäin vahvoja ja voimakkaita viestejä äärioikeistolaisesta ajattelusta, joka nojaa vahvasti myös uusnatsismiin. Äärioikeiston populismi on tullut myös politiikkaan vahvasti viime vuosina. Suomessa Perussuomalaiset ja Sininen Tulevaisuus, Ranskassa Marine Le Pen ja Kansallinen rintama, Briteissä Nigel Farage ja Yhdistyneen kuningaskunnan itsenäisyyspuolue, Yhdysvalloissa Trump taustatiimeineen.

Pelottava tilanne, ja monella tapaa reality check, nähtiin Charlottesvillesä Virginiassa 12.8.2017. Äärioikeistolaiset ekstremistiryhmät (mm. Ku Klux Klan, White supremacists, uusnatsit, antisemitistit) marssivat kadulla aseistettuna. Osalla oli täysi taisteluvarustus rynnäkkökivääreineen ja luotiliiveineen, osalla erilaisia suojuksia, kypäriä, mellakkakilpiä ja astaloita. Ryhmät kantoivat avoimesti muun muassa natsisymboleita, kuten hakaristejä ja SS-riimuja, Etelävaltioiden lippuja, rasistisia sloganeita ja merkkejä. Kulkueessa myös huudettiin avoimesti rasistisia solvauksia, natsihenkisiä kunnianosoituksia, sekä ylistettiin presidentti Trumpia.

Tilanne eskaloitui nuoren 20-vuotiaan ekstremistin terrori-iskuun vastamielenosoittajia vastaan. Mies ajoi kookkaalla autolla erittäin kovaa vauhtia väkijoukkoon murhaten yhden ja vahingoittaen kymmeniä. Terroristi vieläpä pakitti karkuun osuen vielä uudestaan ihmisiin. Lopulta poliisi löysi ja vangitsi tekijän.

Huolestuttavaa oli myös presidentti Trumpin reaktio, joka hermostutti kansalaisia, sekä kongressin jäseniä molemmin puolin. Trump kieltäytyi mainitsemasta äärioikeistolaisia viharyhmiä, ja sälytti viestissään vastuuta "molemmille puolille". Vasta saatuaan massiivista kritiikkiä Trump suostui mainitsemaan ääriryhmät nimeltä, mutta edelleen sälytti vastuuta "molemmille puolille". Äärioikeiston ekstremistit ottivat lausunnon vastaan ilolla, he kokivat presidentin pitäneen heidän puoliaan. Tämä tietysti kannustaa jatkamaan ja jopa laajentamaan toimintaa.

Onko äärioikeistosta ja avoimen väkivaltaisesta rasismista tulossa yleisesti hyväksyttävää? Pelottava ajatus.

2. junkass

Rekisteröitynyt:
  3. hkultala

Rekisteröitynyt:
    Hienosti yritetään syyttää Trumppia näistä natseistakin.

Voisitko ottaa selvää, missä vaiheessa Trump esitti minkäkin kommenttinsa suhteessa muihin tapahtumiin, ennen kuin tulet meuhkaamaan Trumpin sanomisista.

Laittaa Trumpin kommentit vähän erilaiseen valoon, kun ymmärtää, milloin ne on esitetty.

Toki Anti-Trumpistit pyrkii vääristelemään sitä, mitä ja koska Trump on jotain sanonut saattaakseen Trumpin huonompaan valoon

Viimeksi muokattu: 18.08.2017
  4. junkass

Rekisteröitynyt:
    I Used To Be a Neo-Nazi. Charlottesville Terrifies Me.

By TIMOTHY ZAAL

August 18, 2017

Facebook

[​IMG]

Read more

When I was a skinhead, living in the Los Angeles area in the 1980s, I remember watching a favorite video with my fellow extremists. It was footage of the 1979 Greensboro massacre, when Ku Klux Klan members shot and killed five people at a workers’ demonstration in North Carolina. A group of cars pulled up. KKK members jumped out of the vehicles, killed a group of communists, then drove away.

We laughed at it.

This past weekend, the news from Charlottesville brought back that memory—of being surrounded by fellow white supremacists in my old house, watching our odd choice of Friday-night entertainment. Today, of course, you can find clips like these online. In those days, extremist groups had mail-order services where you could purchase VHS tapes. That was where we bought it.

I gave up being a skinhead years ago. But now, I’m getting uncomfortable feelings of déjà vu as I watch footage of the bloody events in Charlottesville. The white supremacist organizations of my day were different, but after researching these “alt-right” groups, and seeing the violence this weekend, I realize they’re all too similar. They hate the same minorities we did. They spew the same conspiracy theories. They consume the same kinds of propaganda.

But there’s one huge difference: These newer offshoots have been far more successful than we could ever have dreamed. When you see crowds of hundreds marching through the streets with their faces uncovered, when white supremacist leader Richard Spencer holds a news conference a few days after a woman was killed by one of his fellow travelers and hosts reporters in his home,it becomes clear just how much more terrifying this new generation of extremists is. They’re savvier than we were. Better connected.

I recognize so much of myself in those hate-filled faces from Charlottesville. Their innocuous-looking khaki pants, white polo shirts and blue blazers are sharper than the intimidating combat boots and red suspenders we wore, but I can see my old life in those images all the same. And if, in fact, their movement is growing, it’s not hard for me to understand how: I know how easy it is to slip into a racist group and become so passionate about the cause that it becomes unthinkable to leave.

years afterward when I was working at the Museum of Tolerance in Los Angeles, almost completely by chance.)

Initially, they resisted me, I suspect out of fear of infiltration by law enforcement, which was fairly common. I applied to join the military and was rejected for medical reasons. White supremacist organizations became my twisted way to fight for my country. So I drove almost 200 miles to the home of the national leader for the White Aryan Resistance. I looked him up in the phone book; he sent a guy to make sure I was who I said I was; and half an hour later, I was sitting in his parlor talking politics. He gave me the business card of a local group, and we met up a few weeks later. There was no initiation process; I had joined.

But what really radicalized me was jail. Several years after that near-fatal beating of Boger, a few fellow skinheads and I attacked an Iranian couple and a black man at a supermarket in La Verne, California. I was sentenced to a year at Los Angeles County Jail—today, thanks to more federal and state hate crime laws, my sentence would likely be significantly longer—and when I got out, I was even more obsessed with race. I felt more victimized by what I thought was the Jewish-controlled state and by the police—paranoid delusions I bought into because of the warped media I was consuming instead of the mainstream press.

My growing radicalization drove me further into the white nationalist movement. I toggled betweentwo groups—the White Aryan Resistance and Hammerskin Nation—and because of the high-profile nature of my crime, I gained some notoriety. New recruits were an easy target.

I sank deeper and deeper in. At my day job in industrial construction,there were as many as 12 fellow skinheads, so I had few interactions with people outside racist circles.I no longer trusted mainstream news—I read organization-approved news only, so I didn’t realize how removed from reality my perception of the world was.

[​IMG]
    Tim Zaal in 2003. | Getty

In white supremacist and other domestic terror organizations, there’s a clear-cut division between those underground and those above-ground. The underground members are those more likely to commit acts of domestic terrorism; as an above-ground guy, I was seen as a kind of mouthpiece: I distributed leaflets at high schools and on college campuses and operated a phone hotline for my main group, White Aryan Resistance, for four counties.My friends and I took our organization’s newsletters, rolled them up and delivered them—each stamped with our phone number, just in case the recipient was curious. Because of this propagandist role, I was told to distance myself from the guys I knew who may have been making bombs and stockpiling weapons, because if I was found to have any connection with them, it would discredit the organization and the movementas a whole.

We failed to soften our image, but the alt-right groups have largely succeeded—which may help explain why people were so shocked to see the violence at Saturday’s rally. When I was associated with the older white supremacist groups, we were told to go to college, to grow our hair out, to not get tattoos, to join the military, to get into influential business and political roles if possible—to become embedded in respected parts of society. Today’s alt-right has done that, from Spencer’s “think tank” that calls itself the National Policy Institute to protests like the one on Saturday, which was organized under the inoffensive name Unite the Right, as if it had more to do with conservative politics than it did white supremacy.

I left the movement—eventually—but it was a long, slow process. It started when I was in a supermarket with my young son, who called a black man the N-word. To see him repeat my mistakes made me ashamed in a way that went deeper than my shame over my own choices.

This was in the early ’90s, and in my part of California, everyone knew about my past crimes. But I started traveling for work more, going to new places, particularly in the South, meeting new people. Often, these people weren’t white, and more importantly, they didn’t know who I was. When I came back and re-entered my insulated social network, where my friends were surrounded by the same conspiracy theories I had once bought into, the shared delusions were a shock to me. What are you talking about, a race war? I thought. We’re not at war.

Today, I look at the factors that kept me in the white supremacist movement, and I think they must be stronger than ever. My closed-off media sources and mail-order propaganda videos, music and literature were one thing in the early ’90s; today, anyone with a smartphone can go down rabbit holes watching hours and hours of YouTube videos with far-right personalities, from actual Hitler supporters to more lightweight figures like alt-right YouTuber Paul Joseph Watson, who peddle the same racial paranoia without the overt Nazi ideology, feeding viewers their sick spin on the news. On social media, it’s easy to find like minds halfway across the country who can affirm your worldview with likes and retweets. We had only our pamphlets and shoe leather, which made it harder to build a national following.

You don’t have to look much further than last weekend to understand what this more diffuse, more tech-savvy network of extremists has done to magnify and better organize the same hate that I once espoused.

Today, racist skinheads like the ones I knew are pretty much extinct in the United States. They’ve grown up and had families, and I know a few who have, like me, disavowed their past associations and dedicated their lives to combating the kind of hate that once consumed us. Just a few years after severing all my ties to my former white supremacist friends, I went on a date with a Jewish woman from Texas. We’ve been married for 18 years.

I wish I could be more hopeful. Instead, I’m watching a new generation of white nationalist and supremacist organizations flourish right in front of our eyes. And I’ve never been more frightened for the future of our country.

5. hkultala

Rekisteröitynyt:

Tähänkin videpätkään tulee nyt vähän uutta näkökulmaa ..

6. junkass

Rekisteröitynyt:
    En minä yritä syyttää Trumpia näistä natseista. Syytän Trumpia siitä että antoi hiljaisen hyväksynnän näille terroristiryhmille, eikä onnistunut tuomitsemaan näitä ennen kuin pakotettiin. Nämä ekstremistit ovat julkisesti hehkuttaneet jälkeen päin Trumpin lausuntoja, että kokivat saaneensa rohkaisua ja tuen presidentiltä.

Anti-Trumpisteja on sitten iso osa amerikkalaisista, kongressin jäsenistä (puoleesta riippumatta), yritysjohtajista jotka katkaisivat viralliset välinsä Trumpiin ja Trumpin hallintoon. Itseasiassa anti-Trumpisteja on maailma täynnä, takuulla ainakin enemmän kuin pro-Trumpisteja. Johan herran kannatuslukematkin kertovat asian.

Kuohuntaa...

http://www.politico.com/story/2017/08/17/trump-aides-no-resignations-charlottesville-241759?lo=ap_e1
    http://www.politico.com/story/2017/...umps-charlottesville-response-241781?lo=ap_a1
    http://www.politico.com/story/2017/08/18/mitt-romney-denounce-trump-charlottesville-241780

7. splice

Rekisteröitynyt:
    Jotenkin näppituntumalla sanoisin että populismi vetoaa äärioikeistoon, vaikkakaan täyttä yhtäläisyysmerkkiä ei tietenkään täydy näiden välille vetää.

Fasismin tieltä väistyvät ensin faktat

8. ththth12

Rekisteröitynyt:
    Oikeistoilaisilla oli virallinen lupa mielenosoitukseen. Se myös sujui rauhallisesti, kunnes Antifa (eli antifasistit) hyökkäsi heidän kimppuunsa kepeillä, pippurisumuttimilla ja polttopulloilla. Siitä koko tappelu alkoi, paikalta on sen verran videokuvaa netissä ettei siitä pitäisi jäädä mitään epäselvyyttä. Median kuvaus aiheesta on enemmän kuin yksipuolista. Trumpin kommentti tapauksesta on täysin aiheellinen. Molemmat osapuolet ovat syyllisiä väkivaltaan.

Toinen ihmetystä herättävä asia on se, että alue olisi pitänyt olla eristetty mielenosoitusta varten, mutta silti Antifan kannattajat oli päästetty vapaasti paikalla. Koko tapahtuman ajan poliisi seisoi vieressä, ja katsoi. He olisivat voineet estää koko tapahtuman, mutta ilmeisesti heitä oli määrätty pysymään siitä erossa.

9. jtuominen79

Rekisteröitynyt:
    Nyt on sen verran asenteellista paskaa ja valehtelua taas vaihteeksi ettei voi olla varma onko aloittajan funktio vain ärsyttää vai yrittääkö rehellisesti vaikuttaa mielipiteisiin tuolla totuuden muuntelemisella.

Otetaan tuolta nyt vaikka nuo äärioikeiston rynnäkkökiväärein varustetut joukot parempaan syyniin;

https://www.theguardian.com/us-news/2017/aug/15/charlottesville-militia-free-speech-violence
    Ei paljoa jätä arvailujen varaan olivatko näitä pelottavia uusnatseja vai neutraaleja sivullisia kahden ääripään välissä.

10. Hesemonni

Rekisteröitynyt:
    Itsellä on mennyt ohi nuo antifan hyökkäysvideot. Pistätkö jonkun?

Ja tuohon lupaan liittyen:

Washington Post

11. junkass

Rekisteröitynyt:
    Voisitko tarkentaa? Tämä todellakin tapahtui, se ei ole asenteellisuudesta kiinni.

Jos totuus ärsyttää, niin se on tietysti aika surullista.

12. junkass

Rekisteröitynyt:

13. junkass

Rekisteröitynyt:
    Kalju pääjehu toteaa itsekin että on kykeneväinen väkivaltaan, onhan hänellä pistoolikin ja käy salilla, ja pyrkii jatkuvasti kehittämään kykyään aiheuttaa vahinkoa.

Toteaa myös että eivät ole rauhallisia mielenosoittajia, vaan päin vastoin väkivaltaisia. Tarvittaessa tappavat kaikki.

Että se siitä "rauhanomaisesta" marssista. Vieläkö olen asenteellinen ja levitän valheita vaikuttaakseni mielipiteisiin?

Todella surullinen ja lohduton tapaus. Ihmiset jotka kieltävät tapahtuneen tai vähättelevät sitä, ovat todella vastenmielisiä ja sydämettömiä.

14. splice

Rekisteröitynyt:
    Käsittääkseni ketju on yleisluontoisesti fasismin, uusnatsismin ja äärioikeiston nousu maailmalla ja Suomessa. Euroopastakin löytyy keskusteltavaa ( uusnatsismi ) joten ehkei kannata jäädä ihan vain sinne Charlotesvilleen, edit: vaikka äärimmäisen ikävä tapaus olikin.

15. junkass

Rekisteröitynyt:
    Ei ole tarkoituskaan jäädä Charlottesvilleen, mutta jostainhan se keskustelu on avattava. Ja avauskappaleessa mainitsin mm. Ranskan, Englannin, Suomen ja Yhdysvallat yleisellä tasolla.

Ja toisekseen tämä Charlottesville oli niin pysähdytyävä tapaus, että vastaavaa ei ole tapahtunut miesmuistiin. Kannattaa lukea tuo juttu minkä linkkasin aiemmin, entinen hardcore uusnatsi kertoo ajatuksiaan omasta menneisyydestään ja Charlottesvillestä. Toteaa että tulevaisuus ei ole koskaan ennen pelottanut niin paljon kuin nyt. Ja kyseessä siis tosiaan entinen kovan luokan uusnatsi.

16. hkultala

Rekisteröitynyt:

Luepas nyt se ensimmäinen viestini vielä uudestaan, että mitä siinä oikein sanoin.

Ja tutki/lue, mitä trump oikeasti sanoi missäkin välissä, sen sijasta että höpötät mutua siitä mitä luulet trumpin sanoneen

17. Hesemonni

Rekisteröitynyt:
    Videosta sai vahvasti sellaisen mielikuvan, että kaveri kyynelkaasutti itsensä pari kertaa. Vai löytyisiköhän jostain videota, mikä näyttäisi toisin?

Sama kaveri harrastanut aikaisemminkin ihan fiksua toimintaa:

18. Inkvisiittori

Rekisteröitynyt:
    Tuohon voisi vielä lisätä Venäjän rahoittaman äärioikeiston nousun. Lähes kaikki populistiset puoleet euroopassa ovat Putinin äänenkantajia ja koittavat horjuttaa yhtenäisyyttämme. Perussuomalaiset olisivat jopa irroittamassa Suomea EU:sta, jotta olisimme Putinille yhtä helppo liittoutumaton maali kuin Ukraina.

19. laivanrakentaja

Rekisteröitynyt:
    Murossa oli aikaisemmin 100 % vastaava aloitus islamistisesta terrorismista, jonka modet löysät housuissa poistivat nopeasti. Miten käy nyt?

20. Proc Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    En tiedä tapausta, mutta luultavasti muistutti liikaa jotain toista ketjua. Tämäkin ketju on tarkkailussa, että meneekö liikaa Trumpin USA-materiaaliksi. Aiheessa pysyminen pitää ketjun auki ja itsenäisenä.

21. Sata100

Rekisteröitynyt:
    Arnold Schwarzeneggerilla on asiaa natseille.

22. Atlantean

Rekisteröitynyt:
    Eniten mä ihmettelen muron keskustelupalstan linjavedon, missä rasismille annetaan hiljainen hyväksyntä. Voisiko muuten Otavamedia vastata, miksi tämä rasistinen propaganda saa levitä teidän mediassa tämän keskustelupalstan kautta näin voimakkaasti?

Täällä on monia topiceja joihin tulee päivittäin piilotettua ja suoraa rasistista kamaa non stop tahdilla. Tämä on varmaan tällä hetkellä Suomen suurin rasististenaatteiden esille tuonti kanava, tämän takia, eikä tässä tarvitse edes itseasiassa liioitella. Oikeasti kiinnostaisi kyllä kovasti tietää muron ja otavamedian kannan rasismiin? Toki asioista pitää saada vapaasti ilman sensuuria keskustella, en tarkoita sitä. Jokainen joka näitä "kulttuurin rikastaminen" jne ketjuja lukenut tajuaa muutamasta minuutissa mitä tarkoitan. Luulisi, että moderaattorit kitkisi rasimin, vaikka se olisikin piilotettua pois. Vaikea ymmärtää, että näin ei tehdä isomalla harjalla.

23. day1

Rekisteröitynyt:
    Laitatko muutaman esimerkin perusteluineen tästä "rasistisesta kamasta".

24. Atlantean

Rekisteröitynyt:
    Joo, no problem.

https://murobbs.muropaketti.com/threads/kulttuurin-rikastuminen.492893/

Tuossa sellaiset 7000 sivua esimerkkiä. (ei tietenkää jokainen tai edes jokatoinen postaus, en sitä väitä tai ole sanonut)

25. day1

Rekisteröitynyt:
    En pyytänyt linkkiä 7000-sivuiseen ketjuun vaan esimerkkejä. Jos niitä mielestäsi tuosta ketjusta löytyy niin ole hyvä ja lainaa kyseiset esimerkit tähän.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen