4G, taajuudet ja muuta asiaan liittyvää

Viestiketju alueella 'Internet, tietoturva ja muu tietoliikenne' , aloittaja Xanaki, 07.11.2019.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Xanaki

Rekisteröitynyt:
    20.09.2001
    Jes, vanha höppänä (Nasse-setä Jyväskylästä, ilman punaista nenää kuitenkin) siirtyi näihin mobiilinetteihin asunnon vaihdon takia, aiemmin oli 50M valokuitu joka toimi kyllä sillä nopeudella mitä luvattiin ja sitä ennen ADSL 24Mbit.

Nyt olen hiukan sekaisin näiden eri 4G ja 5G juttujen kanssa, kohta viiskymppinen insinörtti kun olen niin olen mobiiliteknologiasta hiukan jo ulkona.

En suoraan löytänyt asiasta ketjua joten vanhana kersanttina tein uuden. Toivottavasti tästä on hyötyä kaikille, olen huomannut (melko uutena jäsenenä) että täällä on immeisiä jotka tietävät näistä asioista. Niin ja vaikka laitoinkin otsikkoon "Nasse-setä" niin mulla ei ole punaista nenää kuitenkaan! :)

Ostin n. viikko sitten tuon Huawein B715 modeemin koska tarvitsen myös Ethernet-liittymät monelle laitteelle kotonani. Nyt se on asetettu "4G Only" ja Band mode on "Auto". Se valitsee 1800Mhz.

Asun tässä Jyväskylän Seppälän alueella jossa on 5G ok ja 4G kuuluvuus täysillä tässä osoitteessa ja pitäisi operaattorini Elisan mukaan 300Mbit/s olla täysillä tähdillä kuuluvuudessa. Toki tiedän että kaista jaetaan tukiasemasta kaikkien kanssa mutta mitä sanotte että tulee alas se 60Mbit/s ja ylös 50Mbit/s. Ei noi mitään hävettäviä lukemia ole, ne on aivan jotain muuta kuin aikoinaan 90-luvun alussa pyöritettiin HTS 9600bps motulla purkkia :p. Mutta. Mulla on myös kännykässä 4G-verkko ja sekin on Elisan, 150Mbit/s, se antaa kymmeniä megoja nopeamman latausnopeuden kuin tämä Huawei. Jossain siis on vikaa.

Mulla on motu sijoitettu sille ikkunalle missä tukiaseman (näkyvä) antenni on. Molemmat ulkoiset viikset käytössä. Tulee seuraavat lukemat:

Device name B715s-23c
    RSRQ -20dB
    RSRP -84dBm
    SINR -16dB
    PLMN 24405
    Band LTE 1800MHz

Luonnollisesti sensuroin tuolta monta juttua pois.

Olen viimeksi käynyt matkapuhelintekniikkaan liittyvät inssikoulutukset 90-luvun lopulla joten paikattavaa on :) Eli noi numerot ei mulle paljoa kerro ainakaan heti.

Tämä modeemi tarjoaa vaihtoehtoja taajuuslukituksille. Mitä suurempi taajuus sitä lyhyempi kantomatka ja pienempi keila ja tukiaseman täytyy myös tukea sitä taajuutta. Mutta mitä noi muut vaihtoehdot tarkoittaa? (Lyhensin listaa). Laitteelle EI LÖYDY ohjekirjaa missä asiat selitettäisiin. Siksi täällä utelen.

B1-B3
    ...
    B1-B7-B20
    ...
    B3-B7-B20
    ...
    B1-B3-B7-B20

Käsittääkseni tämän modeemin pitäisi pystyä käyttämään useampaa 4G LTE taajuutta yhtäaikaa että saavuttaa sen 450MBit/s nopeuden. Ja nuo valinnat liittunee siihen?

Voisiko joku avata ihan selkesästi, insinörttikielellä mitä kannattaa yrittää?

Voiko tässä Huawein vermeessä olla NÄIN paskat antennit että vanha OnePlus 5T päihittää LTE nopeuksissa?

Kiitti, ja sori pitkästä viestistä <3

2. Xanaki

Rekisteröitynyt:
    20.09.2001
    Ainiin, täytyy sanoa että kyllä tällä aplikaatiot/pelit/netflixit ja muut pyörii loistavasti, voi katsoa netflixiä ja latailla vaikka peliä samaan aikaan. Etätyöt toimii loistavasti. Olisi vaan hyvä nopeus paremmaksi, ihminen on ahne jo syntyessään (nänniä suuhun aina kuin mahdollista:). Mutta taidan kuitenkin olla sen verran kaukana mastosta että pitää ostaa isommat korvat!

3. ampula

Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    5G modeemikauppaan, jos siellä on hyvä 5G kuuluvuus, ja kokemuksia tänne :-)

Mutta mutu amatöörin kommentit ennen kuin oikeasti tietävät auttaa.

Kuullostaa ihan hyvältä, ja liittymäsi paluusunnan maximi todennäköisesti tuo.

Siis puhelimella tuossa täsmälleen samassa paikkaa ja juuri siinä 50% parempaa vauhti tasaisesti ?
    Onko testi menetelmä sama ? Puhelin Hotspot ja läppärillä testi ?

Voi kokeilla laitteen sisäisillä antenneilla.

Jos ikkuna ei ole vanhat, niin nykyään ikkunat eivät enään ole kovin hyvä paikka, vahvasti riippuen niistä laseista.

Jos puhelimella löytyy parempipaikka, niin kokeile siinä myös tuota reititintä.

4G antenni ketju taisi olla se missä avattu noita mittauksia, eli pienellä viilamisella voi saada vauhteihinkin vaikuttavaa. Eli niiden ohjeiden avulla saat etsittyä hyvän paikan ja asennon.

SINR negatiivinen vai positiivinen ? yleinen ohje kai että pitäisi pyrkiä enemmän tai vähemmän yli 20 lukemiin.

Olisko tuossa 5Tssä pykälää parempi modeemi (ylemmän/monipuolisemman katekorian laite), eli tarjonnasta riippuen voisi saada enemmän irti. (tämmöinen ajatus tuli ensimmäisistä teksteisä mitä hakukone antoi)

Taajuus sutomatiikalla menet ja jos ei sillä hyviin vakaisiin tuloksiin pääse, niin sitten kovemmat konstit.

Kannattaa sitä 4G antenni ketjua lukea, siellä vinkkejä miten esim häiriöitä voi poistaa jne. taisi olla ihan simppeleitä folia sun muita vinkkejä.

Mutta jos nyt jo laadukkaat 60/50 vauhdit, niin toivoa on 4Glläkin, mutta yleisön toivosta 5G.

Viimeksi muokattu: 07.11.2019

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi