200 mailia polkupyörällä 15 tuntiin

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja ridleylover, 10.09.2017.

  1. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
    Ajoin polkupyörällä 205 mailia / 331.17km. Ajoaikana 14h 37min. Keskinopeus 22.6 km/h.

    Aloitin ajamisen Tampereella 6.9.2017 klo 11:30. Ja lopetin 7.9.2017 4:30. 160km jälkeen pidin n. 1h tauon. Muita taukoja en pitänykään. Mitä nyt venyttelin jalkoja silloin tällöin. Jossa putsasin/öljysin pyörän voimansiirron(Tampere on tätä nykyä yksi iso crossirata), vaihdoin kuivat vaatteet, söin mahan täyteen itsetehtyä kunnon ruokaa(pikaruoka ei houkutellut) sekä otin vettä mukaan riittävästi. Sekä jätin kevyen lukon pois, koska päätin olla käymättä kaupoissa. Ilman tätä välipysähdystä ei olisi ollut 200 mailiin mitään mahkuja. Yöllä kun taistelin 200km -> 300km oli keli +8. Ei kylmää mutta vilpoista. Tosin ei tuulista. Ekan lenkin varustuksella olisin jäätynyt pystyyn yöllä 22:00 -> 4:00 ajaessani. 230km kohdalla oikea polvi kipeytyi, jolloin ei voinut muuta kuin rukoilla korkeampia voimia parantamaan polven. Ajoin 230km -> 250km käytännössä vasemmalla jalalla. Säästelin oikeaa polvea ettei mitään pysyvää vahinkoa syntyisi. 250km kohdalla rukouksiini vastattiin ja oikea jalka alkoi pelaamaan ilman kipua. Vasta 280km uskoin 300km. Siitä jatkoin 200mailiin ja ajoin vielä 11km päälle varmistaakseni että mahdollinen mittarivirhe eliminoidaan. Ekan 160km ajoin Tampereelta Siivikkalan kautta Hämeenkyröön, jossa mittari näytti 70km. Palasin takaisin 140km ja ajelin vielä pikkulenkin 20km ennen huoltotaukoa.

    Laitoin kuvaksi muutamia lenkkejä.

    Eka 200km+ oli 215km, jonka ajoin cyclocrossarilla 46/36 - 12-28 välityksellä. Olin hyvässä kunnossa sen jälkeen ja olisi pitänyt jatkaa matkaa 300km kohti.

    Toisen 200km 206km ajoin samalla crossarilla, mutta 50/36 - 12-28 välityksellä samoja reittejä. Ja ehdottamasti ei jäänyt mitään tankkiin. 206km oli maksimi. Tosin maantiellä tuntui että oli kokoajan vastaista. Sekä 50T on ehdottamasti itselle liian iso välitys.

    205 mailia ajoin eri crossarilla 36/46 - 11-32 välityksillä. Joka tuntui erittäin toimivan itselle erittäin hyvin. Päätin ajaa niin pitkälle kuin jaksan. Eli aamu 5:00 asti ajoin ja alkoi tihkuttamaan vettä ja olin suht loppu. Olin matkassa 11.30 -> 4:30 eli 17 tuntia. Pidin yhden huoltotauon, muuten venyttelin jalkoja tai täytin vesipulloja. Ajoin ekan vedon 160km maantietä ja päätin toisella vedollani palata maantielle, mutta maantie oli erittäin pimeä. Erittäin pimeä. Joten päätin pysyä valaistuilla kaduilla. Aamulla söin omenoita, jogurttia ja puuroa mahani täyteen. Sekä nesteytin soluni juomalla vettä ennen lähtöä. Ikinä ei saa lähteä matkalle kuivin suin. 160km jälkeen maha kumisi tyhjyyttään. En uskaltanut syödä hesburgereiden pikaruokia. Ne ovat suolaisia ja rasvaisia. Joten tein itse suolatonta makaronia, kalaa, perunaa, kanamunaa jne. Sekä nesteytin kehoni juomalla valtavasti teetä. Söin matkalla yhden banaanin. Sekä palkitsin itseni 200km kohdalla mineraalivedellä. Urheilujuomaa en tarvinnut koko aikana. Nesteytys onnistui niin hyvin että vettä jäi vielä 0.5l pulloon kun lopetin. Enkä ollut janoinen koko aikana.

    [​IMG]
     
  2. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 156
    Huikee suoritus. Minkälaisilla pohjilla suoriuduit tästä?
    Itselläni oli 10v sitten tavoite 250km vuorokauden sisään, joka sitten päättyi juurikin tuohon rasvaiseen ruokaan ja kokemattomuuteen nopeudenjaossa 160km kohdilla.
     
    Viimeksi muokattu: 10.09.2017
  3. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
    Kiitos. Enpä usko että pohjani on sen ihmeellisemmät kuin muillakaan pyöräilijöillä pyöräilyssä. Lähinnä pohjana toimii "the will of a lion". Mutta maastojuoksu nuorempana. Sittemmin pitkät(4h+) kävelylenkit reippaalla kävelyvauhdilla, jolla rakensin tietoisesti kestävyyttä. Joten noissa lapuissa on 200km ylitykset. Jos maanantaina/joskus-tulevaisuudessa lähtee kulkemaan hyvin niin siitä tulee seuraava 200km. Jos ei niin ei sitten. Fiiliksen mukaan ajellaan. Väkisin runttaamalla rikkoo vain paikkansa.

    Itse asiassa kävely on edelleen ohjelmassani, jolla rakennan kestävyyttä. Juoksu on liian kuluttavaa nivelille. 5.9.2017 kävelin n. 3h(olisiko jotain 20km) ja pyöräilin vain 13km(n. 0.5h). Ennen tätä 17h pyöräilyä. On parempi tehdä jotain kuin lojua sohvalla.

    Ruokapuoleen. Suolaisen syöminen on pahin moka minkä olen tehnyt. Janolle ei tule loppua. En käytännössä käytä suolaa ruuassa ennen ajoa ollenkaan. Krampit ehkäisen venyttelyllä, eihän tässä kisaa ajeta.
     
  4. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 156
    Jep, itse pysähdyin abc.lle 120km kohdilla erittäin hyvässä voimantunnossa. Siellä sitten vetäisin jonkun hemmetin burger mätön. n10km tästä alkoi kärsimysnäytelmä, nestettä kului ja jalat kramppaili ihan sikana. Abc jälkeinen 40km mentiin 10km/h keskarilla vähän väliä venytellen ja selällään makoillen..
    Ton ekan 120 keskinopeus oli 25km/h joka jälkikäteen ajatellen oli ihan liian kova ajatellen mun kuntopohjaa.

    Hieman kummittelee edelleen tuo suoritus. Harmittaa että tuli luovutettua jos olisi ottanut vaikka 2-3h torkut jossain puskassa uskoisin että tuon 90km olisi saanut runtattua. Aikaa 24h oli kuitenkin reilusti jäljellä.


    Mitäs rideyloverilla seuraavaksi mielessä? 500km
     
    Viimeksi muokattu: 11.09.2017
  5. Sport_FIN

    Rekisteröitynyt:
    11.12.2015
    Viestejä:
    2 211
    En epäile mutta pari lukua paperilapulla? Minkälainen mittari oli ja miksi ei GPS reittiä ole näyttää? Mittari tarkistettu mittaradalla tai pidemmällä GPS lenkillä?
     
  6. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
    Teepee1: 120km mittarissa olisi ollut erittäin hyvä pohja rakentaa vaikka mitä matkaa. Pitkille matkoille suosittelen huoltotaukoa kotona, jossa vaihtaa kuivat vaatteet päälle ja syö itse tehtyä hyvää ruokaa. Makaroni on helposti sulavaa. Kala, peruna yms fiiliksen mukaan. Matkaan senverran että 500km 24h on utopistista. 24h on se aikaraja itselle. Ajatus oli että treenaan talven kovaa ja kokeilen 200 mailia ensi kesänä. Mutta sattuikin hieno tuuleton päivä ja lentokeli. 6.9.2017 oli kyllä viimeinen mahdollisuus 200 mailille. Tuuleton, sadeton ja aurinkoinen. Kaikin puolin täysin optimi päivä. Tiesin sen kyllä ajaessani. Tulevaisuudessa en lupaa mitään, mutta jos on hyvä päivä ja lähtee kulkemaan hyvin niin kaikki on mahdollista. Maanantaina 11.9.2017 piti ajaa 200km, mutta jäätiin 108km. Tämän takia en lupaa mitään matkaa. Muutama 200km+ olisi kiva tälle vuodelle.

    Sport_FIN: Mittarina Sigma BC500 -> http://www.sigmasportstore.com/product-p/01930.htm Mittaa matkan, ajan, kokonaismatkan ja nopeuden + kello. Mitä muuta sitä tarvitsee? Simppeli 1:n napin käyttöliittymä. En kaipaa yhtään monimutkaisempaa mittaria. Mutta epäillä saa ja pitääkin! Crossarin renkailla diameterinä pidän 2188mm, jonka mittasin rullamitalla monta kertaa. Ennemminkin mittari missaa muutaman revolutionin jos magneetti on huonosti kiinni/tms kuin laskee liikaa. Lentokentän 1000m mittaradalla monta kertaa tuli testattua mittarin paikkansa pitävyys ja ihan 0.01km tarkkuudella se näytti oikean. Tietysti voisi laittaa vielä yhden BC500:n takarenkaaseen ja ottaa keskiarvo. Mutta eiköhän yksi riitä. GPS en tarvitse. Kirjaan 200km+ matkat lapuille. Ne on kuitenkin omasta mielestä kovia suorituksia. Esim maanantaista 108km en kirjannut mihinkään. Pelkkää treeniä.
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2017
  7. Tunkkix

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2013
    Viestejä:
    1 494
    Itse käytän Garmin Forerunner 35:sta. Saa lisäksi sykkeen ranteesta, segmentit muita vastaan sekä kartalla näkyvän todistusaineiston .

    Auttaa kehittymään kun pystyy ajaa optimisykealueella sekä motivoi.

    Lisäksi strava ja stravistix, niin näet oletko riskissä ylikuntoon.
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2017
  8. hruo

    Rekisteröitynyt:
    28.02.2012
    Viestejä:
    79
    On tullut joitakin pitkiä reissuja (200 ... 1000km / 8 ... 70h) tässä vuosien saatossa polkaistua.
    Mitä oppinut?
    - Syödä pitää, syön n.100-150km välein riippuen kokonaismatkasta ja ruokapaikan sijainnista.
    - Hampurilaisateriankin voi syödä, kunhan ei syö sitä isointa, "kotiruuallakin" saa ittensä ähkyyn eikä pyörä kulje
    - ruokapaikkojen välillä sitten omia eväitä vauhdissa tai nätissä maisemassa; suolapähkinöitä, kuivattua hedelmää, patukoita.
    - jos reitille osuu kahvipaikka, munkki+kahvi auttaa taas.
    - reitti mielellään ympyrälenkkinä, kotio en välissä tule, aikaa palaa ja lähtö on vaikeeta.
    - Ei ole huonoja kelejä, on vain huonoja varusteita. Sadekamppeet aina mukaan vaikkei ennusteta sadetta. yöllä tuovat mukavasti lisälämpöä. 300+ matkoilla on vaihtovarusteet mukana
    - pidemmillä pitää miettiä nukkumisstragediaakin. 600km menee sinnittelemällä ja parilla 10min nokosilla n.36h. Tonniselle suunniteltiin pari nukkumispaikkaa, ensinmäinen oli aivan liian aikaisten n.350km kohdilla ja toinen liian pitkä, tauot oli n5h. Täysin perskohtainen asia, jotku pystyy nukkumaan heti pyörän päältä päästyään 300km kohdilla, jotkut ajaa 1000+ pelkillä nokosilla.

    Helsingin suunnalla järjestetään pitkiä pyöräilytapahtumia, kausi alkaa jo loppumaan pl. mahdollinen talvipäivänseisauspyöräily joulukuussa. lisää niistä ja yksistä säännöistä ajaa pitkää matkaa: https://www.randonneurs.fi/

    editti: tärkein unohtu, matka ei tapa, vaan vauhti. Olen ollut huonommassa kunnossa 30km lenkin jälkeen kuin 300kmn
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2017
  9. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
    Hyvä vinkki. GPS-kellon voisin ostaa pitkille kävelylenkeille. Talvella olisi tarkoitus kävellä 100km+. Joko kello tai kännykkä mittaamaan matkan. Pyöräilyyn riittää mainiosti magneetti+anturi. Jos porukka ei usko tuloksia niin jotain on tehty oikein.

    Omana 200 mailin strategiana oli ajaa mahdollisimman paljon pesämunaksi ekalla vedolla ja tulla kotiin huoltotauolle. Kaupoissa ja munkkikahveilla olen poikkeillut aikaisemmin pidemmillä reissuillani ja siihen vasta aikaa kuluu. Sohlaat ensin pyörän lukkoon. Menet kauppaan ja tietenkään ei ole kuin yksi kassa ja kilometrin jono. Nautit sen mitä ostit parkkiksella. Sohlaat lukon runkolaukkuun. Halusin tästä sohlauksesta eroon ja ajoin 160km ja tulin kotiin huoltotauolle. 160km kun oli mittarissa oli helppo rakentaa pitkää matkaa. Ensi kerralla(ensi kesänä) ajan 200km+ ekalla vedolla ja pidän sisällä huoltotauon ja katson mihinkä rahkeet riittää 24h. Jatkan ehkä toisella pyörälläni toisen vedon. 2 huoltotauko kotona olisi jo liikaa, mutta siksi pidänkin 24h aikarajan itselleni.

    Muutamat vinkit, jos niistä nyt hyötyä on kenellekään:
    - Kaikki painava runkoon kiinni. Pumppu+multitool+sisäkumit+yms. Itsellä repussani vain vesi+banaanit + extra-paita jonka laitoin päälle yöllä. Joka keventyi kokoajan.
    - 1 huoltotauko kotona. Ei munkkikahveita. Ei kauppareissuja. Kuivat vaatteet. Pyörän voimansiirto puhtaaksi+öljyäminen. Ruokaa maha täyteen. Itsetehty, jogurtti, marjat jne. Kaupoissa/kahviloissa kuluu sohlatessa aikaa. Oli ekalla vedolla kevyt matkalukkoni mukana turhaan. Jonka jätin kotiin huoltotauolla. Helposti sulavaa ruokaa tosin. Söin mahani kotona täyteen, mutta 17h jälkeen se oli aivan tyhjä. Olisi saanut hesellä mättää aika monta purilaista pastan sijaan jotta olisi mahan saanut täyteen.
    - Välitysten testaaminen. Testasin aikaisemmin samassa pyörässä 50/36 - 12-28 ja 46/36 - 12-28. Ja ehdottamasti 46/36 oli itselle optimi. 46/36 ajoin tuon 200mailia+. Sillä tein parhaat ajat sekä muutenkin se tuntui luontevimmalta. Mutta välitykset on jokaisen oma asia. 50T on siitä kiva että ei lopu välitykset laskuissa, mutta työpätkillä 46T laajentaa käyttökelpoisten välitysten skaalaa. Mikä on se homma juju.
    - Paras keli on tyynetön. Kaikki pitävät myötätuuleen ajamisesta, mutta vastatuuli palatessa on se joka tappaa. Yöllä on tyyntä ja tuntuu kuin ajaisi mopolla.
    - Positiivinen ajattelu. Ajattelin kokoajan ajaessani että metri metriltä olen lähempänä maalia.
     
  10. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
    Tulipas ajettua eilen polkupyörällä 10.5 tuntia putkeen. Kun laitoin oven kiinni kello oli 11:30 ja kotiin tultua päälle 22:00.

    Otin gps:n mukaan, jotta saa selvyyden kuinka tarkka mittari on pyörässä kiinni,
    Pyörän mittari: 233.93km ja 9:13:45
    GPS: 231.39 ja 9:25:19s

    Aikalailla samassa. Mutta gps ei mittaa jokaista mutkaa mitä tulee eturenkaalla. Harvoin tulee ajettua luotisuoraa. Tiellä saattaa olla kiviä joita pitää väistellä ettei joutu rengashommiin jne. Joten sanoisin että magneetti on tarkempi

    Ajatus oli että ajan 100km kotiovelta ja palaan takaisin. Tulin Jäminkipohjalle mittarissa 70km ja Orivedelle vielä 30km. Sehän sopi. Ja varsinkin Siikakankaantie on loistavassa kunnossa. Tie on loistavassa kunnossa(leveä ja puhdas) ja liikenne suht mietoa. Lisäksi se oli ajamatonta seutua. Kävin vielä Ruovedellä samalla kertaa. Sekin ajamatonta seutua. Hienoja pitäjiä. Ruoveden sillalla kannattaa pysähtyä ihailemaan maisemia.

    Tauot yritin pitää minimissä. 9h30m ajoa ja 1h taukoja.

    Onneksi en jatkanut matkaa enää Ruoveden jälkeen. Kun mittarissa 200km niin jalat suht loppu. Oliko kylmä ilma vai talven jälkeen rapakunnossa? Tiedä häntä. Ilma alkoi kylmenemään ja muutenkin koko matkan ei ollut ollenkaan mukavan lämmin keli. Aurinko helli sentään muutaman tunnin 14:00 - 17:00 eikä vettä satanut.

    Kartta ja muuta infoa.
    [​IMG]
     
  11. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
    Ajelinpas eilen Tampereelta Virroille ja takaisin polkupyörällä. Ajatus oli nähdä Virrat, kun en siellä ennen pyötällä käynyt. Jäminkipohjalla 70km mittarissa ja Tienviitassa "45 VIRRAT ". Eli semmoinen 230km lenkki oli luvassa. Valmistautuminen oli suht huonoa. Söin ennen lähtöä vain omenan, banaanin ja jogurttia. Joka oli aivan liian vähän. Mahasta loppui polttoaine 200km täysin eikä vesi tyhjään mahaan maistunut. Olisi pitänyt otta paljon banaaneja matkaan. Lisäksi edellisenä iltana juoksin 1h. Jalat eivät tuntuneet tuoreilta heti alussakaan. Omia mokia. Varsinkin 200km jälkeen jalat olivat aivan tyhjät. Ajelin vain mäen päälle ja rullailin alas hissunkissun. Olin 100% limp home - modessa.

    Otin tällä kertaa vettä varmasti tarpeeksi mukaan. Lidlin 2l vesirakko selässä. Ja 2 x 750ml pulloja pyörässä. Imin vesirakon tyhjäksi ja pikkuisen toisesta pullosta eli ~ litra jäi juomatta. Päätin olla 100% omavarainen tällä reissulla ja olla poikkeamatta kaupoissa, kahvilla tai missään. Mikä pitikin.

    Piti lähteä matkaan aikaisemmin mutta laitoin pyörään kiinni uudet maantiekiekot ja uudet 28mm sliksit. Niiden kanssa säätäessä paloi aikaa. Vaikka aika huononi vanhoihin kiekkoihin verrattuna. Niin nämä 28mm sliksit rullaavat aivan täydellisesti verratuna 33mm. Itseasiassa vallan 28mm slikseihin.

    Circumferenceksi laitoin 28mm slikseille 2150. Jonka mittasin. Tosin Sigman oma 2159 saattaa olla lähempänä totuutta.

    Siinä 40km kohdalla ihmettelin kun etuvaihtaja ei enää pelaa. En saanut vaihdettua enää ratasta. 1 eturatas oli aivan liian vähän. Nousuihin isompi aivan liian iso ja pienempi tasaisille taas liian pieni. Siinä 50km huomasinkin syyn. Gossamerin vasen pultti oli löysällä. No kiristin sen ja sen jälkeen kaikki taas pelasi ok. Oma moka.

    Virroilta Jäminkipohjalle 45km oli tuskien taivalta. Pirusti nousua, kova vastatuuli(Haki sadetta) ja kova liikenne. Ainakin 20 täyspitkää rekkaa viiletti ohi. Ei aivan optimiolosuhteet pyöräilyyn. Puntarin mukaan menetin elopainostani 2.2kg tällä reissulla vaikka join vettä noin 2.2 litraa.

    Sigma: 232.23km - 9:51:05
    STRAVA: 230.23 - 10:02:31 - 3097m nousua

    Infoa.
    [​IMG]
     
  12. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
    Ajot jatkuvat. Ajelin Tampereelta Mänttään, koska siellä en aikaisemmin ollut käynyt pyörällä. Lähdin matkaan 2l Lidlin juomarakko selässä + 2 x 750ml vesipulloa pyörässä + 5 x myslipatukkaa + pähkinä/rusina mix + 1 x banaani + palautusjuoma + jätski R-kioskista. Kaikki meni. Juomarakosta loppui vesi 1918 muistomerkillä. Ajelin Vilppulaan siitä ja R-kioskista sain täytettyä 2 x 750 ml vesipulloa, Joten vedenkulutu aivan valtavaa tuossa auringossa.

    Suunnittelin reitin etukäteen Google mapsilla. Mutta tie jota se ehdotti oli kivistä hiekkatietä. En päässyt selvyyteen Google mapsissa tiestä oliko se asfalttia. No ei ollut. Omat 28mm sliksit eivät sitä olisi kauan kestäneet. Joten siitä tuli ylämääräiset 20km. Siirryin sitten plan B:n ja ajelin Jäminkipohjan kautta ja siitä Vilppulaan 26km ja Mänttään vielä 8km. Mäntässä ollessa mittari näytti ~128km.

    Alussa menin suht rauhallisesti vastatuuleen. Pitää muistaa että tuulenvastus on nopeus ^ 2. Joten nopeutta rajoittamalla säästää energiaa. Takaisin tullessa myötätuuliin saikin päästellä suht kovaa. Tulin pitkät pätkät 40km/h+. Keskinopeuskin koko 234km matkalla 26km/h vaikka oli nousua yli 3000m. Olen nyt joka viikko ajellut vähintään yhden 200km+. Ei tätä loputtomasti pysty ylläpitämään.

    Mittareiden lukemaa:

    Strava: 234.60km - 9:01:53 - Nousua: 3006m : Keskinopeus: 26km/h
    Sigma: 236.39km - 8:51:14 - Keskinopeus: 26.7km/h

    [​IMG]

    1918 muistomerkki. Kannattaa pysähtyä matkalla:
    https://ibb.co/gDUKyy
     
    Viimeksi muokattu: 19.05.2018
  13. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
    Ajelinpas eilen 200km Tampereelta Mänttä-Vilppulaan. Samaa reittiä kuin aikaisemmin. Pikkuisen Laukaalle päin. Oli sen verran myöhä etten viitsinyt siellä poiketa. Ajatus oli taas 100km kotiovelta johonkin ja takaisin. Samojen ympyröiden kiertäminen on tylsää pyöräilyä. Yritin 200km alle 8h, mikä onnistuikin. Sigman mukaan 205km 7:45. Mikä oli ihan ok. Tuulet eivät olleet suosiollisia. Menomatkalla vastatuuli, joten siinä piti säästellä voimia.

    Mittareiden kertomaa:
    Sigma: 204.83km - 7:45:52 - Keskinopeus(204.83/(7+(45*60+52)/(60*60))): 26,38km/h
    Strava: 202.58km - 8:01:01 - Kokonaisaika: 9:05:17 - Nousua: 2,548m - Keskinopeus: 25.3km/h


    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 25.05.2018
  14. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
    Ajelin Tampereelta Keuruulle. Kiva oli mennä Keski-Suomen puolelle ajelemaan. Tiet keski-Suomen puolella tiet ovat kapeita ja ympärillä metsää tuulelta suojaamassa. Todella hyviä ja nopeita ajaa. Etelä-Suomessa metsät on kaluttu ja tiet on lentokenttiä, joissa tuuli iskee pyöräilijään/kulkijaan armotta. Ja mikä tärkeintä ne tyhmät näsi-merkit loppuivat kesken, kun ajetaan tarpeeksi pitkälle.

    Ruhalantiellä vedettiin uutta asfalttia ja autosaattueessa moottoripeesiä 45 - 50km/h muutama kilometri. Kyllä huomaa moottoripeesin merkityksen. Normaalisti sillä tiellä keskinopeus n. 28km/h. Moottoripeesillä 45km/h+. Tämä ennen Vilppulaan kääntymistä. Tie oli kyllä hyvässä kunnossa aikaisemmin, joten en tiedä miksi siihen pitää uutta asfalttia vetää. Tosin näytti olevan vain ohut kerros päälle. Pikkuisen raapivat pintaa että puree kuori paremmin kiinni.

    Tämä veto oli vuoden ensimmäinen 300km. Tällä hetkellä kasassa: 5 x 200km + 1 x 300km + 1 x 400km. Avoimille teille. Tälle vuodelle, eikä olla edes kesäkuussa. Viime vuonna tuli vain: 2 x 200km + 1 x 300km (205 mailia / 331km). Joten kunto on nousussa.

    Mittareiden kertomaa:
    Sigma: 304.2km - 11:47 - keskinopeus(304.2/(11+(47/60))): 25.82km/h - revolutions: (304200/2.159): 140898.5
    Strava: 301.1km - 11:58:24 - nousua: 3760m - keskinopeus: 25.2km/h - huippunopeus: 82.8km/h - kokonaisaika: 13:10:39

    GPS vetää hieman mutkia suoraksi. GPS:n matkalukemaan voi ynnätä 1km / 100km. Sekä ajoajasta 5min/100km pois. Niin saadaan totuudenmukainen tulos.

    Ajatus oli ajaa 25km/h+ keskinopeudella koko 300km ja siinä onnistuttiin. 25.82km/h oli keskinopeus koko matkalle. Mikä oli ihan hyvä noihin nousuihin. Tauot pidin minimissä. Noin tunti taukoihin yhteensä.

    [​IMG]
     
  15. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
    Osallistuin eilen ensimmäisen kerran Pirkan pyöräilyyn. Tai mihinkään Pirkkaan. Aloitin suht säyseästi 30km/h ja odottelin että takaa tulisi hyviä vetureita ja sieltähän tuli. Hyppäsin kelkkaan monen muun tavoin. Alku vedettiin kovaa. Ensimmäinen tunti 36km ja Komissa 81km ja 2h 15min. Alussa "pelotonissa" oli n. 30 kuskia. Mutta vauhti oli sen verran kovaa. Että joka kerran kun katsoi taaksensa niin peloton oli aina pienempi. Mikä oli huono juttu, mitä pienempi "peloton" sitä enemmän joutuu tuhlaamaan energiaa edessä. 36km/h keskinopeus harvensi porukkaa kovalla kädellä ja ketään ei odoteltu. Kun tippui letkasta niin kiinni ei päässyt mitenkään. Peli oli raakaa. Mutta näin se pitää ollakin. Ei mikään leppoisa possujuna ajelu kiinnosta.

    Tasaisilla myötätuuleen päästeltiin porukalla 50km/h ja mäkiinkin tuupattiin ihan kunnolla. Sitä ei aja kukaan kiinni jos pysähtyy kusitauolle. Matkalla katsoin mittaria: 100km 2h 50min Ja klassikko Pirkka( 134km ): alle 4h. Joten aika haipakkaa tultiin.

    Kaikki edellä lähteneet ryhmät ohiteltiin. Joita oli paljon. Mikä olikin mukavaa. Itseasiassa meidät päästettiin näiden kaikkien ryhmien jälkeen. Ilmottauduin viime tingassa.

    Komissa pysähdyttiin tauolle. Hyvät veturit jäivät tauolle turhan pitkäksi aikaa, joten lähdettiin 4 kuskin kanssa jatkamaan matkaa. Saatiin heistä irti 81km 36km/h keskinopeudella mikä oli hyvä juttu. En ymmärrä miksi pitää tauot olla 15min. Leipä naamaan, banaani+geelit takataskuun, vesipullo täyteen ja menoksi. Ottaa 30s max.

    Tuloksiin ihan tyytyväinen. Ajoaikainen keskinopeus yli 200km matkalla päälle 34km/h. Talutin pyörää muutaman minuutin alussa ja lopussa kun kisa jo oli ohi. Kunnes otin datan talteen. Kokonaisaika reilusti alle 7h joten taukojenkin kanssa keskinopeus päälle 30km/h. Mikä olikin tavoite. Oikea keskinopeus lasketaan matka: (ovelta ovelle ) jaettuna kokonaisajalla. Ei niin että ajaa 1h -> tauottelee 25min -> ajaa 1h -> tauottelee 25min...

    Maalissa lätkä kaulaan. Ilmeisesti 134km ja 217km saivat saman mitalin. Oletin että pitkästä pirkasta olisi saa kokonaisen lätkän ja puolipirkasta puolikkaan. Ilmeisesti aikaakaan ei otettu. Matkakin oli yllätys. Luulin että se oli 217km mutta se olikin 211km. Olin valmstautunut vielä matkan jatkumiseen 7 km. Yhdessä kohtaa ajettiin porukalla pikkuisen ohitse, siitä 200m ylimääräistä.

    Mittareiden kertomaa:
    Strava: 208.6km - 6:10:46 - Nousua: 2758m - Keskinopeus: 33.8km/h - Huippunopeus: 63.0km/h - Kokonaisaika: 6:56:21
    Sigma: 211.19km - 6:12:48 - Keskinopeus ( 211.19/((6*3600+12*60+48)/3600) ): 34km/h - Pyörähdys ( 211190/2.159 ): 97818

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 11.06.2018
  16. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
    Pientä pyörämatkailua. Tarkoitus oli ajella merelle. Matkaa takana reilut 200km ja edessä hiekkaranta ja meri. Tuntui että kova työ palkittiin. En kauaa keriinnyt nauttimaan Porin hiekkarantojen suloista, kun piti lähteä yöpymään jonnekin survivalhengessä. Päivämatkaksi 264km mikä oli hyvä. Tämä oli luultavasti 6x200km+ tälle vuodelle. Laskuissa mennyt jo sekaisin. On tullut joka viikko ajettua vähintään 200km. Joskus paljon enemmänkin. Tulipa nähtyä Pori ja muitakin kaupunkeja matkalla. Harmittavasti en saanut mitalia pitkän Pirkan tapaan vaikka suorituksena tämä oli aivan yhtä kova.

    Pitkästä Pirkasta jäi mieleen. Miksi aikaa ei voinut mitata? Ja miksi Pirkan hiihdosta ja hölkästä saa voittajat mitalit, mutta pyöräilyssä mennään keskinopeuspossujunaa. Muutenkaan en kirveelläkään löydä 200km+ maantiekilpailuja Suomesta. Alle 200km mitalit eivät itselle ole paskankaan arvoisia. Kilpailin juoksussa nuorempana. Ja kilpailuja oli koko ajan. Mutta pyöräilyssä ei mitään.

    Retkestä tärkein eli keskinopeus. Pyörä pakattuna keskinopeus maantiellä soolona n. 30km/h. Mikä oli hyvä. Tosin myötätuuli auttoi paljon. Ajelin Porissa suht rauhallisesti, mikä haittasi pyöräilijälle tärkeintä eli keskinopeutta. Mutta silti kokonaisuudessaan: 27.5km/h.

    Mittareiden kertomaa:
    Sigma: 263.24km - 9:35:28 - Keskinopeus( 263.24/((9*3600+35*60+28)/3600) ): 27.5km/h
    Strava: 260.40km - 10:24:20 - Nousua: 3250m - Keskinopeus: 25km/h - Huippunopeus: 54.4km/h - Kokonaisaika: 12:17:37

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 16.06.2018
  17. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
    Laitoin Stravan päälle n. 5km ajon jälkeen, joten siitä ero. Magneetti + anturi on tärkeimmät itselle. Treenasin tiistaina 100km ja keskiviikkona saman 100km. Joten jalat olivat ei niin tuoreet 200km.

    Näillä lyhyillä 100km ajoilla on ajettu livesegmentteihin kovaa(jos on ollut myötuulidopingia... ei väliä jos "burn your matches"...) ja muutaman overall KOMin olen nimiini saanutkin. Tällä 220km oli 15km TT segmentti. Näillä pitkillä ei viitsi tuhlata energiaa segmentteihin. Mutta kovaan myötätuuleen ajoin 15km TT alle 20min! Päälle 40km/h avg speed. Huomasinkin sitten myöhemmin että se olikin eri suuntaan! En viitsinyt enää palata. Otan sen overall KOMin nimiini myöhemmin...

    Ajatus oli kuluttaa vähintään 8h satulan päällä ja saatiin 220km 27km/h avg. speed vaikka nousua melkein 2000m/100km! Mennessä 10m/s vastatuuli johon puskin hurjalla 23km/h keskinopeudella. Sitten ohitse meni random traktrori 31km/h ja siihen peesiin helposti seuraavat 10km. Traktoripeesillä 23->31km/h. Näin suuri on peesin merkitys. Luulen että pickup, jossa vesivaneri perässä niin ajaisin helposti peesissä 600km/24h ja turbiiniauto perässä tarjoamassa 20m/s myötätuulen niin 1000km/24h helposti! Lenkin tavoite oli taukoineen 200km alle 8h ja siinä onnistuttiin. Itseasiassa suurinosa taukoajasta kului Lidlin kassajonossa seisoskeluun suurostajien takana. Ostin yhden jäätelön ja banaaneja. Se on aina sama juttu että kahvilla ja kaupoissa käydessä kuluu aivan järkyttävästi aikaa. Sillä kauppareissun aikana olisi helposti saanut 10km mittariin. Nopeuteen olin tyytyväinen. 27.5km/h ilman kaupoissa sohlaamista. Laskelin Stravasta Abrahim HAMR yrityksen keskinopeuden 2017 Steve ajoi 104000km @ 25.5km/h. Nousua 1000m/272km!!! Joten Steve tiesi kyllä parhaat flatit reitit hyvin.

    Stravasta laskien 2018 on tullut 10x200km + 1x300km + 1x400km kaikki alle 24h. Tämä oli luultavasti 8:s viikko putkeen, jossa vähintään 200km sooloajo. Paitsi pitkä pirkka, jossa possujunailtiin 208km.

    Mittareiden kertomaa:
    Strava: 213km - 7:56:36 - Nousua: 3667m - avg power(paino 77kg): 192W - Energiakulutus: 5480kj - Keskinopeus: 26.8km/h - Max speed: 56.9km/h - Elapsed time: 8:29:34
    Sigma: 220.52km - 8:06:31 - Keskinopeus ( 220.52/((8*3600+6*60+31)/3600 ): 27.2km/h - pyörähdys ( 220520/1.859 ): 118660

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 29.06.2018
  18. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
    Viime aikoina 200k on olleet niin helppoja, että päätin kokeilla "The Tommy Godwin":a eli Godwin ajoi 205 mailia / 330km joka päivä. 75 000 mailia vuoteen! Oli suht tuulista ja mäkistä. Jonkun verran uusia teitä ja maisemia. Vasemmassa polvessa kipeyttä 170km kohdalla. Mutta aloin polkea pienemmillä välityksillä ja sen jälkeen ei ongelmia. Tulee survottua liian isoilla vaihteilla usein.

    Pidin mahdollisimman vähän taukoja eli kokonaisaika vain 40min ajoaikaa suurempi. Pidin 180km kohdalla ainoan isomman tankkaustauon. Lopussa jätin käymättä lidlissä/kaupoissa, koska kassajonossa palaa liian paljon aikaa. Tein palautusjuomat matkalle ja aina hörpyn jälkeen olo kuin Obelixilla taikajuoman jälkeen. Ongelma että tein juomaa vain 300ml mukaan ja 250km kohdalla juoma loppui ja jalat bonk 297km jälkeen. Ostin huoltikselta 2 suklaapatukkaa ja lihapasteijan. Olisi pitänyt ostaa maraboun suklaalevy tai kaksi. Ensi kerralla palautusjuomaa litra mukaan ja suklaalevy tankkauspisteeltä niin ei ainakaan energiat lopu.

    Aloitin aggressiivisesti matkan. Näillä pitkillä vedoilla on äärimmäisen tärkeää saada hyvä alku. Vastatuuleen kannattaa säästellä energiaa(max 25km/h) ja myötätuuleen päästellä mahdollisimman kovaa(40km/h+). Koko 357.65km keskinopeus soolono näihin mäkiin ja tuuliin 28.4km/h! Jopa taukoineen keskinopeus 27km/h! Mikä on se oikea keskinopeus. Kunto on timanttia. Kunhan löydän flätin tuulensuojatun loopin kokeilen 24h.

    Mittareiden kertomaa:
    Sigma: 357.65km - 12:36 - Keskinopeus ( 357.65 / ( (3600*12+60*36+0 ) / 3600 ) ): 28.4km/h - ovelta-ovelle-keskinopeus: ( 357.65 / ( ( 3600*13+15*60+53) / 3600 ) ): 27km/h
    Strava: 352.82km - 12:37:09 - Elevation: 5335m - Avg. power: 189W - Energia: 8445kJ - Keskinopeus: 28km/h - Max nopeus: 57.6km/h - Kokonaisaika: 13:15:53

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 09.07.2018
  19. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
    Tänään 200k. Joka viikko 200k+, joskus paljon enemmän. Nytkin tähdättiin 200mailiin, mutta viikolle tuli ajettua 700km niin jalat ei tuoreet. Joten tyytyminen 200k. ( Olisin tietysti flättiä looppia ajamalla saanut sen The Tommy Godwinin jos olisin halunnut... ) Mikä sekin oli työn takana. Ovelta-ovelle-keskari jäi alle 25km/h. Stravassa on itsellä vain 200k+ ajot ei ole niin luotettava kuin magneetti.

    Mittareiden kertomaa:
    Sigma: 203.86km - 7:44:14 - Keskinopeus: 26.4km/h - Ovelta-ovelle-keskari: 24.7km/h
    Strava: 200.56km - 7:38:16 - Elevation: 2854m - Avg. Speed: 26.3km/h - Power: 164W - Kokonaisaika - 8:16:02

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 15.07.2018
  20. Sport_FIN

    Rekisteröitynyt:
    11.12.2015
    Viestejä:
    2 211
    Tiedätkö mitä esim. 200k tarkoittaa? Vai onko sinulla joku muu tarkoitus jättää mittayksikkö pois luvusta?
     
  21. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
    Ihan standardia, että näin. Psykologinen juttu. En ajattele että lähden ajamaan 200km vaan käyn polkaisemassa pois jonkun 200k.

    Olen kirjoitellut raporttia/analysointia ajoistani blogiini: https://thepunisherrides.wordpress.com/

    Olen ajanut tässä kauhean kasan 100km matkoja. Koska. Kun laskin kilometrit muutama viikko sitten huomasin että 10 000km tuli jo täyteen 2018! Joten tässä mennään 20 000km kohden 2018! Vuonna 2017 ajoin 12 500km enkä edes ajanut kuin 2 x 200km + 1 x 331km! Tai muutenkaan ihmeemmin. 2 vuosi vasta pyöräilyä menossa! Nostin viikottaisen määrän 500km -> 700km+ ja siinä yritetään pysyä. Metri metriltä ajan pois loput 20 000km saldosta! Suunnitelmat muuttuivat tämän 10 000km rajan jälkeen ja olen ajanut vain matkaa. MTB:ssä jos olisi 200km+ kisoja niin menisin. Ei mikään 50km nappaa. Siinä menee matkoihin ja kaikkeen paskaan hyvää ajoaikaa.

    Laskin että viimeinen 10 päivää yli 1200km. Siinä on pitkät siivut 312km + 260km + joitakin satasia.

    Strategiana on ollut mahdollisimman pitkä polkaisu 300km+ joka viikko. Joka antaa perustan 700k viikoille.

    200km+ lenkki per viikko on superhelppoa minulle. Tämä 200km per kuukausi haaste olisi minulle aivan naurettavan helppoa!

    Viimeisen pitkä polkaisu 312km torstaina. Joka lohkaisi ison siivun jäljellä olevasta ajosta. Tuli helposti eikä tarvinnut edes manata kaikkia henkiä esiin. Analysointia: https://thepunisherrides.wordpress.com/2018/07/27/311-61km-26-7-2018/

    Tämän vuoden ajoista nostan esiin 8.7.2018 soolona ajettu 360km/12.5h/5335m. Joka on testamentti yliluonnollisesta pyöräkunnostani!
     
  22. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
  23. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
  24. Skikuda

    Rekisteröitynyt:
    26.01.2008
    Viestejä:
    3 349
    Kovaa settiä. Millä pyörällä/osilla ajelet?
     
  25. ridleylover

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Viestejä:
    20
    229km tänään!
    Raportti ja analyysit ajosta: https://thepunisherrides.wordpress.com/2018/08/11/229km-11-8-2018/

    Kiitos. Ei tässä mitään muuta ihmeellistä tehdä kuin ajellaan polkupyörällä.
    Kalustona on KTM jonka olen viritellyt maantielle. Toisena pyöränä on Ridley. Jossa on 33mm nappulakumit ja sillä ajan huonot kelit. 20 000km pitää ajaa joka päivä. Vältän 0km päiviä. Pyöriin vaihtelin kiekot, satulat, stemmit ja paljon muuta vaihtelin. On titaanimuttereita ja muuta. Ihan perussettiä. Tärkein asia oli kun ostin puntarin ja laskin kuskin painon 80kg -> 74kg. Tämän jälkeen pystyin helposti tekemään näitä 10h+ "työpäiviä" satulassa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti