Uudet E5 ja E10 bensiinit

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Markkanen, 26.05.2010.

  1. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    4 633
    käyttäjä poistanut viestin
     
    Viimeksi muokattu: 24.03.2011
  2. HegeHege

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2001
    Viestejä:
    914
    Tuo minun muistamani 0,02 ml/pytty on siis ns. maantieajossa (eli kevyellä kaasulla), ei täyskaasulla.
    Ja tokihan se sylinterin tilavuus pienenee huomattavasti, mutta laskepa, kuinka olemattoman vähän on 0,001 millilitraa 30 millilitrasta.
     
  3. HegeHege

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2001
    Viestejä:
    914
    Etukalla lienee liki 130 tuo oktaaniluku. Ja E85 bensassa 106. Kelpaa kyllä ahtoja korotella :)
     
  4. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    4 633
    käyttäjä poistanut viestin
     
    Viimeksi muokattu: 24.03.2011
  5. urpoapina

    Rekisteröitynyt:
    08.08.2003
    Viestejä:
    66
    ainoa asia joka tässä E10/15/20 etc tulee vastaan on tiivisteiden kestävyys, kaikki käytössä olleet materiaalit eivät kestä alkoholia joka sitten liuottaa ne aiheuttaen vuotoja yms.

    etanolin puristuskestävyys (oktaaniluku) on suurempi kuin besiinin jolloinka tämä ei haittaa moottorinkäyttöä (tietysti se 90% bensiiniä voidaan tehdä alemmalla oktaanilukemalla koska se loput 10% etanolia nostaa sen takasin 95:een).
    Myöskään leimahdus- tai höyrysymislämpötila ei estä etanolin käyttöä missään, ainoastaan teho putoaa ja kulutus nousee.
     
  6. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 004
    Ja kustannukset nousee.
     
  7. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 829
    Ei taida liittyä tähän hirveesti mutta Nesteen (suomen) 95oktaaninen bensa ei täytä AKI91-vaatimusta edes:

    NESTE:en 95-oktaanisen bensiinin tyypillinen RON-lukema on 95,4 ja tyypillinen MON-lukema 85,2 (lähde: NESTEEN 95-tuotetiedote). Lukemien keskiarvosta muodostuva AKI-lukema on 90,3 ja laaturajalla jopa vain 90,0. Tiettävästi kaikki Suomen jakeluyhtiöt käyttävät NESTE:en 95E-perusbensiiniä. Suomen 95E ei täytä AKI 91-vaatimusta
     
  8. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    4 633
    käyttäjä poistanut viestin
     
    Viimeksi muokattu: 24.03.2011
  9. _Marko_

    Rekisteröitynyt:
    04.12.2006
    Viestejä:
    75
    ST 1 tuo omat polttoaineensa itse.
     
  10. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 829
    Menee kyllä offtopickiks jo mutta kysytäänpä nyt kuitenkin:

    Mitenkäs jenkkilässä menee noi oktaanit? Kattelin street viewin kautta niin bensa-asemilla saa kolmea eri laatua (regular, midgrade ja premium)
    siellä dieseli maksaa enemmä ku regular bensa.
     
  11. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    4 633
    käyttäjä poistanut viestin
     
    Viimeksi muokattu: 24.03.2011
  12. Hanzamann

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2002
    Viestejä:
    372
    Pienen osan. Suurin osa tulee Nesteeltä.
     
  13. W13

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2010
    Viestejä:
    207
    Kuinkahan hyvin nuo eri jälkiasennuskaasarit kestää tuota etanolia? Eli tykkääkö jonkun vaaka-weberin yms. vastaavien tiivisteet huonoa viina bensasta?

    Suizaan pitää jokatapauksessa kohta viritellä uus kaasari vanhan tilalle ja vetää uudet letkut ja uus sähköpumppu, niin kätevintähän se olis samalla parantaa viinan kestoa.

    EDIT: typoja korjattu
     
  14. SilikoniSiili

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Viestejä:
    214
    Venäjä ei varmaankaan siirry tähän uuteen kossugasoon?
     
  15. Cannibal

    Rekisteröitynyt:
    15.06.2001
    Viestejä:
    503
    Ja super premium vastaa sitten 98:ia.
     
  16. Pastis51

    Rekisteröitynyt:
    03.11.2004
    Viestejä:
    110
    Tuo E10 on kyllä melkonen kusetus, perusbensa on 92 oktaanista kuraa johon 10% etanolia lisäämällä saadaan se 95 oktaania. Kulutus nousee ja kun vielä polttoaineeseen sitoutuu vettä enemmän niin hyvä tulee. Kannattaa ne bensansuodattimet vaihdella nyt sitten joka vuosi.
     
  17. HegeHege

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2001
    Viestejä:
    914
    Esson baarissa ollut kuulolla?
    Kyllä ne muutamat tipat siihen bensaan "sulautuvat" ja poistuvat pakoputken kautta, Viimeistään nyt olisi se hetki, että kiellettäisiin myös nuo kaikki turhat bensiinin lisäaineet. Bensassa kuitenkin ollut jo jokusen vuoden komponentteja, jotka jossain määrin ovat vettä sitoneet ja tankista poistaneet. Jos sitä vettä ei tankkiin nyt ihan tahallaan lorota, niin useita vuosia todellakin bensiinit ovat sen mahdollisen vähäisen tankkiin joutuneen veden poistaneet ihan ominaisuuksiensa puolesta.
    Olen vaihtanut 15 vuotta autoissa kiinni olleita alkuperäissuotimia ja tankkeja tyhjännyt, mutta tippaakaan vettä ei ole löytynyt. Jos vettä on, se näkyy kyllä varsin selvinä helminä astian pohjalla, minne bensa lasketaan.
     
  18. wilho

    Rekisteröitynyt:
    13.07.1999
    Viestejä:
    1 178
    Lueskelin vähän bensiinin lisäaineista ja koko ajan enemmän ihmetyttää tämän etanolibensan puskemisen taustat. Biopolttoaineosuudet olisi voinut täyttää 12,5% asti ilman yhteensopivuusongelmia ihan vaan ETBE:n käytöllä. Käisttääkseni EU ajaa kuitenkin uusiutuvasta lähteestä saatavien polttoaineiden käyttöä eikä suoraan sitä, että bensaan pitää lisätä pirtua.

    ETBE tehdään etanolista (50% etanolia ja 50% isobutyleeniä). ETBE:tä käytetään nykyisinkin bensassa korvaamassa MTBE:tä, on vähän kalliimpi muttei yhtä haitallinen. Vähentää hään muodostumista ja toimii oktaanibuusterina.

    ETBE:tä voi lisätä 15% bensaan ja etanolia 5% ilman, että nykyvehkeet nikottelee. Biopohjaista polttoainetta olisi näin siis 12,5%, eikä nykyhässäkästä tietoa. Mutta nyt kun saadaan hässäkkä aikaan, ollaan niin tekevinään ekotekoja. Ziisus. Tuo ekojulkisuus ja verotulojen kasvu kai on taustalla. Verotulot kasvavat kun polttoaineen kulutus kasvaa ja autokanta lähtee kiertoon.

    Saattaa itseasiassa jopa olla, että tälläkin hetkellä parhaimmilllaan ajetaan 12,5% biopohjaisilla, Neste kun valmistaa itse ETBE:tä.

    Kaupan päälle olisi oktaaniluvut kohdillaan, molemmat aineet kun toimivat oktaanibuustereina, eikä energiasisältö/tilavuus ei kärsisi lähellekään kuten nyt.
     
    Viimeksi muokattu: 21.12.2010
  19. Mokkis

    Rekisteröitynyt:
    26.01.2000
    Viestejä:
    1 083
    Tankkaaja, varaudu jo kalliiseen E10:iin | Kauppalehti.fi

    Ahahahaa :D

    Ylläri?

    Ei tuo Hetemäen esitys muutenkaan ihan silitellyt autoilijoiden päitä.

    Täällä kun on kovasti toivottu että autoilun verotus siirtyisi kulutukseen, mutta ei tuo kyllä hirveesti tunnu verohelpotukselta että ainoat muutokset on se että polttoaineiden vero nousee 10% ja autovero 80e :D

    Missäs ne autoiluun liittyvät veronalennukset oli? Niin ei missään. Kun jostain otetaan pois niin jonnekin täytyy lisätä... nyt kyllä vaan autoiluun lisättiin.

    Kiitosta vaan.
     
  20. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 829
    Eikai se nyt yllätyksenä tullut että suomessa auton omistaminen on pahimpia temppuja mitä voi tehdä ja siksi hyvin rangaistavaa.
     
  21. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    3 334
    Mietin tässä, että tuo 95E10 ei sopisi 80 luvun autoon.

    Mutta mahtaako Nissan Sunny E13-moottori B11 (86) oikeasti toimia tuolla 95E10 vai ei?

    Että miten kaasari ja polttoaineletkut mahtavat kestää.

    Nissani on antanut uudemmille autoille, että saa käyttää.

    No 98 voi turvallisesti käyttää.

    Ohjekirjan mukaan tuo tuolle voidaan käyttää 92 oktaavista polttoainetta.

    Ja tuota 92 oktaavista bensiiniä ei myydä missään, saa tietysti tilaamalla Nesteeltä.

    Shellin 99 oktaavinen bensiini ei sisällä metanolia ollenkaan.
     
    Viimeksi muokattu: 26.12.2010
  22. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    10 314
    kaasari varmaan toimii paremmin vaan, ainakin talvella, mutta pidemmän päälle letkuille ei hyvä.
     
  23. mikko853

    Rekisteröitynyt:
    09.07.2003
    Viestejä:
    2 699
    Polttoaineletkut kestävät kuten ennenkin.
     
  24. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    10 314
    Ainoa letku jossa on A eli "vähäinen vaikutus. sopiva" bensiinille ja etanolille, on FPM eli Fluorgummi.

    Aika moni letku kestää etanolia mutta ei tavallista bensiiniä. Taulukossa toinen bensiiniä kestävä letku FPM:n lisäksi on PUR-letku.
     
  25. InsaneOne

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2002
    Viestejä:
    3 862
    Kohta tämä "ympäristöystävällisempi" bensiini tulisi myyntiin... Ohan se hienoa et on "ympäristölle" ystävällisempi mutta muta.. Miksi se sit pitää maksaa enemmän kun nykynen? Eikös sen pitäs olla toistepäin?
     

Jaa tämä sivu