1. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Unettomuus

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jampetti, 08.05.2006.

1. Mikkos

Rekisteröitynyt:
    01.01.2004
    Eiköhän tää oo tullu jo selväks. Mut kattos kun ihmisiä on erilaisia ja toisilla taas esim liikunta aiheuttaa vastenmielisyyttä, ja siinä saattaa jo mennä yksi yö pilalle ku vituttaa jo valmiiks seuraavan päivän juoksulenkki räntäsateessa. Toisekseen, itse olen sitä tyyppiä että jos jotain liikuntaa olen päivällä harrastanut, niin se heijastuu hermostuneisuutena illalla, eli adrenaliinit jää jotenkin eritäytymään ja ei saa nukutuks.

Ruokailutottumuksissa sama juttu. En nyt puhu ruokavaliosta, vaan tottumuksista. Monesti sanotaan että ei muutamaan tuntiin ennen nukkumaanmenoo sais syyä ettei yöunet mee, mutta mulla on just päinvastoin: jotain iltapalaa pitää syödä ennen nukkumaan menoo, muuten nukkumisesta ei tuu sitäkää vähää. Kyllä sitä nukkuu kylläisenä paremmin kuin nälkäisenä.

2. Dr. Gonzo

Rekisteröitynyt:
    10.04.2008
    Ei liikunta aiheuta vastenmielisyyttä, vaan itse aiheuttaa vastenmielisyyden liikuntaa kohtaan asenteillaan. Tottakai liikunta vituttaa kun on asenteet "vittu ku vituttaa liikuttaa persettä, ei vittu mitä paskaa tommone, en varmana liiku", "vittu en varmana saa unta illala jos meen lenkille", jne. Ensinäkin jätä ennakkokäsitykset, luulot ja mielipiteet pois, sillä ne aiheuttaa sulle sen vastenmielisyyden, ei liikunta.

Toki jotkut eivät kykene liikkumaan fyysisitä syistä johtuen, mutta ihan vaan jo kävelylenkki auttaa paljon. Ei kukaan pakotakaan vetämään hirveitä hikitreenejä aamusta iltaan, käy vaikka joka ilta kävelyllä, niin johan kummasti alkaa pääkin toimimaan paremmin, kuin siellä koneella nyhjöttämisestä neljän seinän sisällä.

Kyllä illalla voi syödä, kunhan ei syö mitään raskasta ja paljon. Itsekin syön muutama tunti ennen nukkumaan menoa pari runsaasti täytettyä ruisleipää ja hedelmän.

3. Mikkos

Rekisteröitynyt:
    01.01.2004
    Höpö höpö. Kokeiltu on, ei toimi. Oli vika liikunnassa tai asenteissa, ni ei tee mieli harrastaa mitää mikä tuntuu vastenmieliseltä eikä toimi kuten pitää. Tuli nimittäin kokeiltua mm. intissä aika monta kertaa.. Se on vaan niin että toiset ei saa siitä liikunnasta sitä iloo mitä muut saa.

Juu ei. Itseäni vituttaa syömisessä semmonen vitun näpertely, eli syödään pala ruislepää ja joku vitun banaani. Vihaseks siitä vaan tulee. Pitää syödä kylläiseks ni uni maittaa.

4. Dr. Gonzo

Rekisteröitynyt:
    10.04.2008
    ^ Kylläpäs sua nyt vituttaa kaikki, kaikki on paskaa ja neganega. No itse olet käsityksesi vanki.

5. The Great Milenko

Rekisteröitynyt:
    21.11.2000
    Taidat olla aika jättiläinen älyn saralla.
    [signature]"Kesällä nukutaan ikkuna auki tai ulkona ja kuunnellaan luonnon ujellusta."[/signature]

6. fella5s

Rekisteröitynyt:
    04.01.2008
    [
    Tulee väkisinkin mielikuva ylipainoisesta henkilöstä kun illalla syödään kylläiseksi ja liikunta tuntuu vastenmieliseltä.

[signature]E8400(4.0+GHz@1.325v), Radeon HD 4850, GA-X38-DQ6, 4GB DDR2 (534MHz 5-5-5-15).[/signature]

7. Mikkos

Rekisteröitynyt:
    01.01.2004
    Mitä se äly tähän kuuluu?

8. Mikkos

Rekisteröitynyt:
    01.01.2004
    Semmosta se on. En ole ylipainoinen, ja hyötyliikuntaa tulee harrastettua 10km pyöräilyn verran päivässä. Mut minkäs teet kun ei saa sitä iloa liikunnasta minkä joku toinen saa? Vaikka vika olisi asenteessa, ni millä sitä korjataan? Joka kerta kun oon jotain yrittäny ni en saa siitä sitä hyvänolon tunnetta minkä joku muu saa.

9. Limonadi

Rekisteröitynyt:
    23.11.2004
    Nostetaas triidiä ylös ku olis kysyttävää. Menin perkele vahingossa juomaan äsken 0,25l siideriä ja huomasin et munhan pitää ottaa se unilääke tänään ku aikasin aamulla pitää herätä. Uskaltaako nyt tuota enään ottaa?

10. vhbs

Rekisteröitynyt:
    16.03.2004
    uskaltaa, tai toinen vaihtoehto on juoda muutama siideri lisää je mennä nukkumaan. Ajaa saman asian.

11. Limonadi

Rekisteröitynyt:
    23.11.2004
    Joo ei mul ois ollukaan kuin puolikas jälellä. Pitänee oottaa varmuuden vuoksi viel vähän aikaa ennenkuin nappaa naamariin.

12. pauke

Rekisteröitynyt:
    18.08.2000
    Ihan turhaan odotat, ei noin pieni alkoholimäärä ole vaaraksi.

13. Johannes_K

Rekisteröitynyt:
    27.05.2008
    Älä vaan kerro mikä lääke kyseessä..

14. Apocalypse^

Rekisteröitynyt:
    13.03.2004
    Ite olen ny syöny randomisti kun tarve on ollu niin mirtatsapiiniä (15mg). Ihan hyvä lääke auttaa nukahtamaan ja pitää unta yllä hyvin. Itse nukun keskimääri 11-14h lääkkeen kanssa. Ainoa huonopuoli on se että seuraavana päivänä on julmettu uni aina ja ärtynyt olo.

15. living_death

Rekisteröitynyt:
    10.12.2000
    Itse hain äsken uusitun reseptin terveyskeskuksesta ja apteekista nukahtamislääkkeen Stella 10mg 100kpl.

On taas päässyt unirytmi kääntynyt päälaelleen ja muutama yö on tullut valvottua klo.04-05 paikkeille. Illalla otan joko puolikkaan tai kokonaisen Stellan ja saan taas käännettyä unirytmin takaisin normaaliksi.

Aikaisemmin oli määrättynä Imovanea 7,5mg, mutta siitä tuli aina aamuisin paha maku suuhun ja hetken aikaa olo oli heräämisen jälkeen tokkurainen, mutta tästä Stellasta ei tule mitään sivuvaikutuksia ja se auttaa nukahtamaan todella nopeasti noin 30min päästä lääkkeen ottamisen jälkeen.

Kannattaa aina hoitaa hammaspesut jne... ennen lääkkeen ottamista. Muuten huomaa, että lääke on vaikuttanut ja pitää melkein kulkea seiniä pitkin, että pääsee takaisin sänkyyn :D

16. Dervish

Rekisteröitynyt:
    09.05.2001

Kuulostaa lähes sanatarkkaan puheelta jonka apteekkari mulle anto kun ekaa kertaa Stellaa hain.

Paskapuhetta, parhaillaan kokonaisenkin pillerin jälkeen valvonut helposti yli 6h vaikka yrittänyt nukkua.
    Zopinoxia taitaa olla backuppina itellä, toimii ehkä lievästi paremmin mutta se maku mikä jää suuhun.. hyh..
    (kiva kun ei energiajuomilla oo mitään vaikutusta missään tilanteessa, ja unilääkkeetkään ei meinaa toimia)

17. living_death

Rekisteröitynyt:
    10.12.2000
    Käsittääkseni Stellaa ei saisi ottaa kuin lyhyitä jaksoja kerrallaan (korkeintaan 2-3 viikkoa), jonka jälkeen pitäisi olla aina välipäiviä, jottei elimistö pääse tottumaan liikaa lääkkeen käyttöön ja laskemaan sen tehoa. Itse tosin otin pari kuukautta lähes päivittäin, mutta kuitenkin suurimmaksi osaksi vain puolikaan tabletin. Toinen puolikas perään jos ei meinannut tehota.

Netistä lueskelin kaikenmaailman kauhutarinoita unissasyömisestä ja sukulaisille soittamisesta Stellan vaikutuksen alaisena, mutta ainakaan itsellä ei ole tietoa moisista sivuvaikutuksista. Joka tapauksessa Stella on sopinut parhaiten omaan käyttöön varsinkin sen takia kun aamulla herätessä on ihan normaali olo, ilman paskanmakua suussa tai tokkuraista oloa.

Moni varoitteli myös siitä, että Stella on nopeasti "koukuttava" lääke ja sen käyttöä on vaikea lopettaa pitkäaikaisen käytön jälkeen. No itselläni meni ainakin viikko ihan normaalisti, paitsi pari viimeistä yötä on mennyt valvoessa melkein aamuun saakka. Tiedä sitten onko tuolla mitään yhteistä nukahtamislääkeen ottamatta olemisen kanssa, vai menikö unirytmi sekaisin muusta syystä.

Ainiin, kyllä voi valvoa helposti niin Stellan kuin Imovanenkin ottamisen jälkeen jos et tee elettäkään ja yritä mennä nukkumaan. Saattaa vaan haukotuttaa normaalia enemmän, mutta ei ne silmät väksisin mene kiinni.

18. Pain Killer

Rekisteröitynyt:
    09.07.2004
    Tsolpideemeissä (Stella) on muuten hauska pelata Battlefieldiä :)

Mä en enää oikein tykkää tsolpparista hyötykäytössä (ja hupikäyttöä ei sillä ole, pl. Battlefield). Sen kanssa herää helposti n. 4-5 tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen, ja vaikka tämän jälkeen nukahtaakin nopsaan uudestaan, on unenlaatu jo heikentynyt.

Viimeksi muokattu: 21.07.2009
  19. HeZu

Rekisteröitynyt:
    10.12.2000
    Kannatan tätä. Terveellisemmät elämäntavat käyttöön niin kyllä se uni tulee. Yhet kännit vie unenlaadun viikoksi.

Joillain nukahtamislääkkeillä on käänteisvaikutus(piristää), eli ei kannata jäädä pelaamaan mitään battle fieldejä.

20. Dervish

Rekisteröitynyt:
    09.05.2001
    Ite en oo käyttänyt kun heti ekan viikon yhtäjaksoisesti, sen jälkeen sitten kerran pari kuukaudessa, ja koukutuksesta kovasti varoittelivat lääkäriä myöden kanssa, myös siksi itsellä tuo toinen backuppina...

21. Chimera

Rekisteröitynyt:
    20.05.2003
    Itselläni nukahtamislääkkeisiin on tullut ajan mittaa turhankin suuri toleranssi ja sehän johtuu tietenkin siitä, että ne ovat tarkoitettu vain lyhytaikaiseen käyttöön. Parin vuoden aikana on tainnut olla neljä tai viisi annosta.

Lisäksi hinku ottaa lääke aiemmin kuin todella alkaisi väsyttää - saatika nukuttaa - saattaa kasvaa, kun tie helpommin saatavilla olevaan uneen löytyy. Tämä taas johtuu siitä, että tykkään suunnattomasti nukkumisesta ja unien näkeminen päihittää helposti suurimman osan äksön-über-elokuvista mielikuvitukseni ansiosta.

Circadin tosiaan isältää melatoniinia, joka on ihmisen elimistön itsensä tuottama hormooni, joka säätelee ja on hyvä apu. Minua se ei yksinään ole saanut nukahtamaan, vaikka raukaiseekin juuri mukavasti, joten kaveriksi nukahtamislääke auttaa kovasti.

Itseni ja monen muun tulisi kuitenkin muistaa mm. se, että nikotiini on piriste, eikä tupakkaa tai nuuskaa pitäisi käyttää kovin myöhään ja ulkoilmaa tulisi nauttia päivän aikana myös tarpeeksi. Lisäksi olen koettanut aina laskeskella, että kuinka kauan olen ollut valveilla, eli päälle 12 h päästä heräämisestä on aikaisintaan syytä napsia rohtoa. Muuten ei ole kuitenkaan tarpeeksi unelias yöuniin ja pelkkä kemiallinen uni ei ole levollista ja unetkin tuppaavat olemaan psykedeelisemmästä päästä. Tämä ei tosin minua kamalasti haittaa syystä jonka aiemmin mainitsin. Alkoholi ja unilääke eivät myöskään usein sovi yhteen ja sen olen karvaimman kautta huomannut, vaikkakaan en opikseni ottanut...

T: Chimera :)

P.S. of the P.S.: tänään herääminen meni taas kerran rutiinien puuttumisesta johtuen puoli kahteen, joten vielä pitäisi keksiä tuntikausiksi tekemistä ennen kuin unta voisi olla luvassa. Nukahtamislääkkeitä tosin on jemmassa, mutta nekään eivät tehoa, mikäli ei ole valmis nukahtamaan.

22. Vlaxi48

Rekisteröitynyt:
    12.01.2009
    stellaa täälläkin nukahtamiseen ja alprox sitten päivisin paniikkihäiriöihin ja masennukseen. Ilman näitä varmaan oisin jo itteni kiikkuun vetänyt kun ei saanut nukuttua ja jatkuvia paniikkikohtauksia. Ja kaikki tämän laukesi eron jälkeen. Heikko voi ihmismieli olla.

Kuinka näistä sitten pääsee ikinä eroon? nyt noin kahden kuukauden jälkeen ainakin tuntuu että ei vieläkään mitään saumaa olla kokonaan ilman vaikka jotain päiviä pystynytkin olemaan ottamatta nappeja.

23. Fin-E

Rekisteröitynyt:
    31.03.2003
    Tässä pari luomuvinkkiä:

Tryptofaani aminohappo.
    Tyhjään mahaan nautittuna tehoaa tosi hyvin. Anabolinen valmiste. Löytyy urheiluravinneliikkeistä:ASTMI VERKKOKAUPPA hengenvaarallista ssri-lääkkeiden tai mao-estäjien kanssa. Samankaltaisesti toimii myös 5-HTP.

Sitruunamelissa, kamomilla ja valeriana.
    Reformi Unikuu - FinGlut

Dormiplant on ihan hyvä valeriana valmiste.

Valeriana + tryptofaanivalmiste: UFS henk.koht tykkään tästä tuotteesta. Väsyttää tyhjään vatsaan nautittuna.

24. roll it!

Rekisteröitynyt:
    04.08.2007
    Ingmanin yömaito. Auttaa uneen, jos uskoo oikein kovin.

25. living_death

Rekisteröitynyt:
    10.12.2000
    Kerroppa tästä lisää nimittäin itse olen pari kertaa napannut Stellan kun olen tullut "koomassa" kotiin, vaikka käyttöohjeessa se kielletään. En ole ainakaan huomannut mitään erikoista vaikka veressä ollut reilusti liikaa alkoholia parin päivän ryypiskelyn jäljiltä :D

Jaa tämä sivu