Tyydyttynyt/kova rasva ei sairastuta, mutta margariini ja kasviöljyt vievät hautaan

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja K2, 19.01.2010.

  1. msg excitotoxicity - Google Scholar

    Rasva ei aiheuta insuliinin eritystä lainkaan toisin kuin muut makroravinteet. Hiilihydraatit tietysti etunenässä aiheuttaa eniten insuliinia vereen.
     
  2. Luonnollinen glutamaatti on ihan eri asia kuin tuo eristetty aminohappo, jota lisätään ruokiin.
     
  3. híjole

    Rekisteröitynyt:
    08.06.2002
    Viestejä:
    320
    Koska olet valinnut tämän mielipiteeksesi tämä tutkimus siis on totuus ja muut voidaan sivuuttaa? Tässä on tutkittu monityydyttämättömillä rasvoilla SAATTAA olla vaikutusta yksittäiseen muuttujaan elimistössä, jolla SAATTAA olla haittavaikutusta.

    Onko tämä mielestäsi hyvä tutkimus? Sitä se ei todellakaan ole. N=10! Satunnaisilla tekijöillä on valtava osuus tuossa. Tuon perusteella ei pysty vetämään pienentäkään johtopäätöstä, korkeintaan sanomaan että asiaa olisi hyvät tutkia lisää. (Harvemmin muuten pelkän lyhennelmän avulla voi tehdä johtopäätöksiä tutkimuksesta, mutta tässä on mainio esimerkki.)

    Tiede on harmillistä jos sitä ei osaa tulkita oikein. Kriittisyyttä tarvitaan asian kummallakin puolella.
     
  4. Se on totuus, että nuo rasvat aiheuttaa oksidatiivista stressiä, mikä ei ole hyvä asia. Oksidatiivinen stressi on tärkeä muuttuja erilaisissa sairauksissa.

    Ei ole mitään järkeä työntää noita rasvoja suuria määriä naamaansa. Niin ei ole ihminen tehnyt kehityshistoriansa aikana, eikä tuo hapetusstressi ole todellakaan mikään positiivinen asia terveyden kannalta.
     
  5. Oksidatiivinen stressi ? Wikipedia

    Liiallinen radikaalikuormitus johtaa solukuolemaan ja kudostuhoon yllä mainittujen rasvoihin, proteiineihin ja DNA:han kohdistuvien vaikutusten kautta. Vaikka reaktiivisten happiradikaalien syntymistä elimistössä ei ole tarpeen tai mahdollistakaan välttää kokonaan, omaan radikaalikuormaansa voi vaikuttaa oleellisesti elintavoillaan, sillä monet ulkoiset tekijät vaikuttavat muodostuvien radikaalien määrään. Tällaisista seikoista parhaiten tunnetaan tupakoinnin haitalliset vaikutukset: tupakansavu sisältää useita satoja erilaisia radikaaleja elimistössä vapauttavia ainesosia, ja tupakoinnin syöpää aiheuttava vaikutus perustuukin pitkälti näiden karsinogeeneina toimivien aineiden suureen määrään. Elimistön oksidatiivista stressiä lisäävät myös sellaiset tekijät, jotka kohottavat elimistön omaa radikaalintuotantoa. Näistä parhaiten tunnetaan toistuvat infektiot (immuunijärjestelmän tuottamat reaktiiviset happiradikaalit) sekä runsas myrkyllisille ja elimistölle vieraille aineille altistuminen (sytokromi P450-entsyymien korkea aktiivisuus). Myös säteilyn eri lajeille altistuminen kohottaa elimistön oksidatiivista stressitasoa. Säteilyn haitalliset vaikutukset kudoksissa perustuvatkin pitkältä säteilyn kykyyn muodostaa kudoksessa olevasta hapesta reaktiivisia happiradikaaleja. Samaa ilmiötä hyödynnetään myös syövän sädehoitoa annettaessa: silloin voimakas säteily kohdistetaan kasvaimeen ja säteilyn vaikutuksesta paikallisesti muodostuneet happiradikaalit vaurioittavat syöpäsoluja ja aikaansaavat niiden kuoleman. Liiallisen oksidatiivisen stressin osuutta useissa sairauksissa on tutkittu melko paljon. Eniten näyttöä on oksidatiivisen stressin merkityksestä syövän ja sepelvaltimotaudin synnyssä sekä hermoston rappeumasairauksissa kuten Parkinsonin taudissa ja Alzheimerin taudissa. Oksidatiivinen stressi on osatekijänä myös useissa ikääntymiseen liittyvissä yleisissä muutoksissa.

    Sepelvaltimotautia sairastavilla henkilöillä keskeinen muutos elimistössä ovat verisuonten seinämiin muodostuvat rasvajuosteet eli ateroskleroottiset plakit. Plakit heikentävät verisuonten, etenkin valtimoiden kimmoisuutta ja aikaansaavat näin sepelvaltimotaudille tunnusomaiset oireet. Oksidatiivisella stressillä on keskeinen merkitys plakkien synnyssä, sillä plakit muodostuvat liiallisen LDL-kolesterolin kertyessa verisuonten seinämään ja hapettuessa siellä. Tämä hapettuminen tapahtuu nimenomaan reaktiivisten happiradikaalien vaikutuksesta, ja siksi tupakointi sekä muuta oksidatiivista stressitasoa nostavat tekijät kasvattavat voimakkaasti sepelvaltimotautiin sairastumisen riskiä.
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 15.09.2010
  6. PC

    Rekisteröitynyt:
    24.07.2006
    Viestejä:
    397
    Viimeksi muokattu: 05.03.2011
  7. Tuossa MOT-ohjelmassa sanottiin rypsiöljyä terveelliseksi muistaakseni, joten siihenkin on päässyt mukaan jotain paskapropagandaa. Rypsiöljy on juuri niitä rasvoja, joita kannattaa välttää.
     
  8. Jakkii

    Rekisteröitynyt:
    24.02.2007
    Viestejä:
    850
    Kylmäpuristettunakin? Urghhh..avokadoöljy ainakin on ok! Paras kait ois kookos mutta eipä kiinnosta että kaikki ruoat maistuu kookokselle..
     
  9. Kyllä. Kylmäpuristettu rypsi sisältää paljon PUFAa ja paljon omega6:sta.

    Avocadoöljy taas on oliiviöljyä vastaavaa ja suurelta osin yksittäistyydyttymätöntä rasvaa. Paljon parempi vaihtoehto kuin rypsi.
     
  10. Jakkii

    Rekisteröitynyt:
    24.02.2007
    Viestejä:
    850
    Mjooh. Pirun kalliita vaan tuo avokadoöljy. Vissiin tuo lämmönkestokin on aika korkea tuossa. Mitenkähän tuota rypsiäkin on niin perkeleesti hypetetty. Ärsyttävää. " Älä älä käytä sitä normirypsiöljyä. Käytä tuota kylmäpuristettua. Se on oikein hyvä!" . Sitten sen onkin kuraa. Mutta kaippa tuo päihittää kuitenkin perus rypsärin ja esim auringonkukkaöljyn..vai olikos näin että auringonkukkaöljyssä oli kuitenkin jonkin verran korkeampi paistonkesto? Eli näillä faktoilla kannattaisi käyttää paistamiseen perus oliiviöljyä..ei extravirginiä ilmeisesti..
     
  11. Paistamiseen kannattaa käyttää voita tai kookosöljyä. En käyttäis oliiviöljyä enkä avocadoa paistamiseen. Muutenkin paistaminen on kyseenalainen ruoanlaittomenetelmä.

    Auringonkukkaöljy on vielä pahempaa kuin rypsäri.
     
  12. Jakkii

    Rekisteröitynyt:
    24.02.2007
    Viestejä:
    850
    Taloudessamme ei eläinperäisiä tuotteita käytetä niin jätetään voi pois laskuista..vähäisetpä ovat nuo vaihtoehdot tahtoo olla näemmä..:(
     
  13. Vessapaperimuumio

    Rekisteröitynyt:
    21.08.2006
    Viestejä:
    220
    Eikö ole varsin itsestäänselvää, että nykyihmiselle sopii paremmin ihmisen luonnollinen ruokavalio kuin vaikkapa naudan tai hevosen?

    En minä tosin tuosta syystä kannata kivikautisen kaltaista ruokavaliota. Siihen kuuluvien ravitsemusohjeiden puolesta on ihan oikeaa näyttöä.

    Pyrin vain kumoamaan harhaluuloa, jonka mukaan "kivikautinen ruokavalio on huono, koska silloin eliniänodote oli lyhyt". Johtopäätös on virheellinen.
     
  14. Paistaminen millä tahansa öljyllä ei ole mitään terveysintoilua kylläkään. Se johtaa epäterveellisten yhdisteiden syntymiseen käytetystä öljystä riippumatta.(hiilihydraateissa mm. tapahtuu ns. karamellisaatiota) Kammottavimpia on kuitenkin ne kasviöljyä täynnä olevat uppopaistimet jossain mcdonaldseissa.
     
  15. Cirrus

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2000
    Viestejä:
    2 645
    Samoten täysin yhtä virheellinninen on johtopäätös tasolla: "Kivikautinen ruokavalio on hyvä, koska se oli silloin luonnollinen" Kyllä se toki antaa hyviä hypoteeseja tutkimuksen perustaksi, mutta ei se mikään itseisarvo ole.
     
  16. FireFly classic

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2001
    Viestejä:
    6 110
    Oikeasti terveellinen ruokavalio näistä lähtökohdista lienee lähestulkoon mahdoton tehtävä. :/
     
  17. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    10 303
    Onko tälle joku järkiperäinen syy?
     
  18. toivottavasti taloudessanne ei pakoteta lapsia kyseiseen ruokavalioon.
     
  19. Jakkii

    Rekisteröitynyt:
    24.02.2007
    Viestejä:
    850
    Noh sinun näkökulmastasi varmaan ne eivät ole järkiperäisiä. Tapanani ei ole väitellä lihansyönnistä/maitotuotteiden käytöstä sellaisten ihmisten kanssa jotka niitä käyttävät koska se ei tunnu johtavan yhtään mihinkään. Lasten kasvatusta ja ruokintaa tähän on turha vetää mukaan. Kyllä täällä lapsista ja heidän ruokavalioistaan huoli pidetään.
     
  20. secu

    Rekisteröitynyt:
    22.04.2003
    Viestejä:
    1 117
    Jos lapset eivät saa maito/lihatuotteita kotonaan niin missä sitten? Oletteko opastaneet päiväkotia/kouluakin heidän ruokavaliostaan?

    Kuulostaa vähän nyt ideologiselta aivopesulta, jossa kärsivänä osapuolena ovat lapset, jotka eivät saa tarvitsemiaan ravintoaineita ja oppivat pienestä pitäen vanhempiensa ideologian, ilman mahdollisuutta tehdä itsenäisiä päätöksiä.
     
  21. Jakkii

    Rekisteröitynyt:
    24.02.2007
    Viestejä:
    850

    Taloudessa ei lapsia ole joten..ilmeisesti tulenarkaa tämä alue näille lihansyöjille jotka eivät ole ottaneet selvää vaihtoehtoisista ravintoaineiden lähteistä. Tiedän kyllä mikä on kasvavalle lapselle tarpeellista ja mikä ei. En tarvitse internetin "kaikkitietäviä" valistamaan. Mitähän tämä lässytys ideologisesta aivopesusta on. Jos kotona syödään niinkuin syödään niin tarvitseeko siitä isoa numeroa tehdä. Tietääkseni vanhempien tarkoitus on turvata lapsen kasvu ja kehitys sekä auttaa ja tukea häntä hänen valinnoissaan. Mielestäni sinun puheissasi on enemmän ideologisen aivopesun makua jos toitotat lapsellesi miten tärkeää on syödä lihaa ja juoda maitoa. Totta kai lapselle saa ja pitää tarjota kaikkia ruokailumahdollisuuksia mitä vain pystyy.

    Ja jos et tunne ihmistä muuten kuin anonyyminä internetin "henkilönä", turha siinä on tulla saarnaamaan. Otakkaahan lihan ja maidon nimeen vannojat asioista selvää ennenkö rupeatte yltiömäisesti saaranaamaan.
     
  22. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    10 303
    No mitä pahaa lihassa ja maidossa sitten on?
     
  23. Jakkii

    Rekisteröitynyt:
    24.02.2007
    Viestejä:
    850
  24. Artist formerly known

    Rekisteröitynyt:
    30.09.2005
    Viestejä:
    123
    Taitaa olla VHH aika mahdotonta ruohonsyöjille? Energia ja vitamiinit ja hivenaineet pitää ottaa siitä mistä sen saa, oli siinä sitten hiilareita tai ei.
     
  25. Jakkii

    Rekisteröitynyt:
    24.02.2007
    Viestejä:
    850
    "Hamppuproteiini sisältää noin 50% proteiinia, 21% kuituja sekä runsaasti elimistölle tärkeitä rasvahappoja."

    "Soija

    Soija on erinomainen osa karppausruokavaliota. Kauppojen soijatuotevalikoima on lisääntynyt huimasti. Suosituimpia raaka-aineita ruoanlaittoon ovat tofu (eli "soijajuusto"), soijarouhe (teksturoitua soijaproteiinia, ei pelkkää soijapapurouhetta) ja soijasuikaleet, joista saa jauhelihan tai kanan kaltaista ruokaa - maustamisen oppimisen jälkeen soija maistuu mainiosti lähes kaikille sekasyöjille. Kuiva-aineesta tulee grammamääräiseti noin 3-4-kertainen määrä ruokaa.

    Proteiinipitoisuus tofussa on noin 8 % (hh n. 2,5 %). Kuiva-aineissa (rouhe ja suikale) proteiinipitoisuus vaihtelee 50-70 % välillä, edullisemmissa malleissa hiilihydraatteja on 30 % ja laadukkaammissa jopa vain 1-2 % (esim. Reformin soijasuikaleet: proteiinia 64 ja hh 1,3 g / 100 g). Soijaproteiinijauhe on arvostettu ravintolisä myös monien kehonrakentajien keskuudessa. Edullinen soijarouhe tulee maksamaan noin 2,40 e / 2 kg valmista "jauhelihaa", eli kyseessä on myös halpa lihankorvike.
    (PS. Soijarouheet ja -suikaleet kannattaa mielestäni valmistaa liottamisen sijaan pannussa paistaen ja vettä lisäten - maut tarttuvat paremmin ja koostumus on hyvä.) "


    Jostain syystä ei kyllä tee mieli vastailla yleensä ihmisille jotka ovat liikenteessä asenteella "ruohonsyöjät ovat aivottomia rimpuloita" .
     

Jaa tämä sivu