1. Palvelin on nyt päivitetty ja hidasteluita ei pitäisi enää esiintyä.

    t: Sysop
  2. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

    Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Seuraavan sukupolven pelikonsolit

Viestiketju alueella 'Pelit ja konsolit' , aloittaja AIF, 17.04.2010.

Viestiketjun status:
Viestiketju on suljettu.
  1. 30.03.2012 klo 15:20

    keeppari

    Rekisteröitynyt:
    05.07.2004
    Viestejä:
    1 955
    Ja jotain konsolia varten tehtäisiin erikseen suoritin, joka ei tue 64-bittisyyttä? Vähän ihmeellistä ettei Xbox360:ssa tai PS3:ssa sitten ollut 32-bittistä suoritinta...
     
  2. 30.03.2012 klo 16:09

    ojisama

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2006
    Viestejä:
    2 346
    Niin, luultavasti ei, mutta kyseenalaistinkin vain sen, että hyötyvätkö konsolit 64-bittisyydestä. Olen kiinnostunut tietämään mahdollisista hyödyistä kyllä.
     
  3. 30.03.2012 klo 16:19

    Anigamu

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2010
    Viestejä:
    3 282
    Useammat PC-pelit vievät täysillä asetuksilla 1,5GB grafiikkamuistia ja 2GB ramia. Jos tulevien konsolien peleissä on lähellekään samat grafiikat, niin eiköhän se 4GB+ ramia tule tarpeen.
     
  4. 01.04.2012 klo 19:18

    Juginabi

    Rekisteröitynyt:
    07.07.2004
    Viestejä:
    7 595
    4GB muistia konsolissa voisi olla mahdollista jos se julkaistaisiin 2013-2014 jälkeen. En oikein muussa tapauksessa näe nuin isoa muistimäärää mahdollisena.

    E: GTX680:ssä on muistipiirejä 8 jolla on saatu 2GB muistia. Konsoleihin kun ei kahdeksaa muistipiiriä enempää ole taidettu koskaan pistää, niin voisi kuvitella että tuo sama 2GB on maksimi mitä nyt saadaan ahdettua konsoliin.
     
    Viimeksi muokattu: 01.04.2012
  5. 01.04.2012 klo 19:30

    patteli

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2004
    Viestejä:
    10 465
    Miksi et näe? Halpaa ko saippua ja rakentaa koneen alusta asti siten että se 4GB sinne saadaan. Tulee ihan uus ulottuvuus pelaamiseen.
     
  6. 01.04.2012 klo 19:54

    SamiLei

    Rekisteröitynyt:
    30.11.2004
    Viestejä:
    723
    Nuo konsoleiden muistit on hieman erilaisia kuin perustietokoneiden vastaavat. Ja vaikka muistit olisivatkin näennäisesti halpoja muihin konsolin komponentteihin verrattuna, tuollainen simppeli muistin tuplaus esimerkiksi 2 gigasta 4 gigaan tuottaa kustannuksia monien, monien miljoonien eurojen edestä.

    Ja nuo monet miljoonat eurot voisi esimerkiksi sijoittaa vaikka siihen markkinointiin. Siksi konsoleihin ei välttämättä aina laiteta sitä kaikista ihanteellisinta tekniikkaa, valitettavasti.
     
  7. 01.04.2012 klo 20:03

    Kaotika Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    43 255
    Ei kyse ole niinkään muistipiirien määrästä vaan muistiväylän leveydestä, 128bit väylällä 2GB on GDDR5 muisteilla maksimi
     
  8. 01.04.2012 klo 20:38

    Zepi

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Viestejä:
    8 230
    Mitenköhän on, aikookohan joku muistivalmistaja tuoda GDDR5:sta tarjolle 4Gb chippeinä. Xbox / Pleikkari ovat sen verran volyymivehkeitä, että periaatteessa niitä varten voisi olla jopa kannattavaa tehdä tuollainen chippi.

    Etenkin MS:n puolelta joka saisi isommasta muistimäärästä selkeää synergiaetua PC-puolen pelejä ajatellen. Nvidialla ja AMD:llä saattaisi olla tarvetta noille GPGPU-kortteihinkin.

    Teoriassahan ison muistin voisi toteuttaa epäsymmetrisestikin yhdistämällä GDDR5 + DDR3 muistiohjainten muistiavaruudet tjmv, mutta vaikuttaa aika hankalalta ja lisäisi latenssejakin...
     
  9. 02.04.2012 klo 14:09

    a1m

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2005
    Viestejä:
    4 588
    Xbox 720: Blu-ray inside, always-on netcon required | VG247
     
  10. 02.04.2012 klo 14:17

    keeppari

    Rekisteröitynyt:
    05.07.2004
    Viestejä:
    1 955
    Kaksi erillistä GPU-piiriä? Kuulostaa enemmän aprillipilalta kuin tulevalta konsolilta. Luulisi konsolissa olevan niin vähän tilaa, että mitään järkeä dumpata useampaa GPU:ta tai CPU:ta konsolin sisuksiin. Eikö järkevämpi ratkaisu olisi vain tehdä tarpeeksi järeä/tehokas yksittäinen piiri.

    Ellei sitten tulevassa Xboxissa ole AMD Fusion -lastu ja jotain tiettyä laskentaa saataisiin kiihdytettyä sillä piirillä.
     
  11. 02.04.2012 klo 15:49

    Kaotika Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    43 255
    Jotain kertoo sekin että VG247 kuvittelee SLI:n ja CF:n toimivan kuten 3dfx:n SLI aikoinaan, eli vuorotellen tosiaan piirrettiin scanlinejä ruudulle, SLI ja CFhan käyttää lähes poikkeuksetta alternate frame renderingiä
     
  12. 02.04.2012 klo 16:18

    patteli

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2004
    Viestejä:
    10 465
    Kuulin "huhuja" että PS4 ei tule tukemaan käytettyjä pelejä, eli käytännössä rekisteröidään tunnukseen?
    Tälle jotain kirjallista "huhupohjaa" jostain? Menee kyllä jo naurettavaksi jos pitää paikkaansa.

    Wii U tällä hetkellä ylivoimanen ykkönen "next-gen" vehkeistä tähän asti tulleiden tietojen pohjalta.
     
  13. 02.04.2012 klo 16:24

    Ekaros

    Rekisteröitynyt:
    26.12.2006
    Viestejä:
    1 670
    Tuo on todenäköisimmin tosi osa näistä huhuista. Käytetyt pelit maksavat liikaa kaikille julkaisijoille. Toisaalta tämän myös pitää vaikuttaa hintaa ja markinoiden täytyy muuttua eli vanhoja pelejä myydään enemmän. Toisaalta jos budjetit pienevät osassa pelejä voidaan taas kokeilla uusia asioita...
     
  14. 02.04.2012 klo 16:32

    keeppari

    Rekisteröitynyt:
    05.07.2004
    Viestejä:
    1 955
    Eipä mitään suurempaa faktaa kyseiselle asialle taida olla, että käytettyjen pelien myynti olisi tulevaisuudessa mahdotonta. En tota suuntausta tosin kovin ihmeellisenä enään pitäisi, kun miettii muutenkin mihin suuntaa pelimarkkinat ovat muutenkin menneet. Steamit, DLC:t jne. kyllä kaikki edistävät sellaista maailmaa, jossa myydyt pelit ovat sidottuna tietylle tunnukselle
     
  15. 02.04.2012 klo 16:37

    patteli

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2004
    Viestejä:
    10 465
    Eipä paljon tuu tehtyjä heräteostoksia mitä itellä on 90% pelistoksista jos ainoa keino on ostaa peli fyysisenä ja uutena á 45e tai konsolin valmistajan verkkopalvelusta 60e sama.

    Olen ostanut 4 peliä uutena ps3:lle ja ne on just ne "parhaat pelisarjat koskaan mihin ei voi pettyä".

    Kaikki muut murosta kympillä, jos olis pitäny maksaa kaksikin kymppiä per siivu niin olis jääny kaikki murosta ostetut ostamatta ja ei niitä jatko-osiakaan tulis sitten ikinä ostettua uutena jos muro-ostos(demon's souls ja batman arkham asylum esimerkkeinä, loistavat pelit) olis jääny kokematta.

    Toki jos pelien hinna tulee 30% alas ja 2kk aikana laskee vielä siitä hinnasta vaikka 15% ja sitten on paljon tarjouksia niin tulee osteltua herätteitä mutta ei todellakaan millään 40e hintalapuilla. 90% peleistä muutenkin täyttä paskaa niin kyllähän siinä ottais pannuun aivan saatanasti jos ostaa 40 egellä pelin mitä pelaa tunnin-kaks ja kiroaa sen sitten alimpaan helvettiin.

    Eroon et pääse ko. rainasta paitsi jäteastian kautta.


    PC:llä sitten toki Steam, mutta sinnekkin olen ostanut täysihintaisena vain muutaman hassun pelin /99 kokonaismäärästä.
     
  16. 02.04.2012 klo 16:55

    Nahkasorsa

    Rekisteröitynyt:
    27.08.2008
    Viestejä:
    292
    Eipä ole ikinä tullut käytettyjä pelejä ostettua, Suomessa ne on aina niin naurettavan hintaisia. Kerran vein pelikauppaan vaihdossa pelin kun uuden ostin, silloin 10€ antoi vaihdossa, en sitten viitsinyt mainita, että se oli amazonissa uutena halvempi kun sen ostin.

    Suomessa porukka pyytää monesti jotain 20€ pelistä käytettynä, tuolla hintaa nyt ostaa briteistä monesti 2-3 uutta peliä, ja eivät yleensä edes mitään vanhoja ole.

    Harvasta uudesta pelistä pitää enää 40€ maksaa, ellei nyt ole tyhmä. Kerran kun jaksaa googlettaa niin varmana löytyy halvemmalla (muutamat poikkeukset toki on), jopa Suomesta: Halo 3 oli julkaisussa suomessa 29€.
     
  17. 02.04.2012 klo 17:15

    patteli

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2004
    Viestejä:
    10 465
    Suomessa yleisesti? Murosta ainakin saa halvalla. En ole varmaan ikinä maksanut yli 10e+pk käytetystä pelistä(keräilyklassikot erikseen), tossa pari kk sitten ostin uuden Deus Exinkin murosta, 10e+postit hinnalla. Nyt on 2 peliä tulossa Murosta ja 22e posteineen maksoivat.

    Priimakuntosiakin ovat aina olleet.

    Toki kivijalkaliikkeet ovat yksi suuri vitsi, eihän niistä kukaan internetistä kuullut oikeasti edes osta mitään.
    Käytettynäki pelit niissä kalliimpia kuin esim ahvenanmaan suoratoimitukset uutena.
     
  18. 02.04.2012 klo 17:30

    Juginabi

    Rekisteröitynyt:
    07.07.2004
    Viestejä:
    7 595
    Aina jengi jaksaa itkeä nuista 60€ peleistä. Itse pelaillut uutuuksia pari kuukautta "myöhässä" the hutista ostettuna á hinta ~20€... Ps3:lle. Onko se enää sama tuolla hinnalla saako sillä konsolilla pelata käytettyjä pelejä kun uudetkin maksaa käytetyn verran.
     
  19. 02.04.2012 klo 17:58

    Kaotika Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    43 255
    Eiköhän se ole itsestään selvää että ainakin suurin osa peleistä tullaan sitomaan käyttäjätileihin, onhan siitä jo valitettu maailmansivu että käytetynpelin kauppa on piratismia pahempi ongelma
     
  20. 02.04.2012 klo 18:17

    patteli

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2004
    Viestejä:
    10 465
    Toivottavasti hinnat tulee sit nykysestä alas, vaikka 45e on hyvästä pelistä ihan ok hinta, mutta 20e paskastaki on liikaa jos siitä ei pääse eroon muutakuin roskakorin avulla.
     
  21. 02.04.2012 klo 18:24

    ThePate

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2004
    Viestejä:
    1 832
    Sinänsä se 64-bittisyys ei tuo mitään hyötyjä 32-bittisyyteen verrattuna, muuta kun mahdollisesti laajeman osoiteavaruuden(joka voidaan toteuttaa sllä 32-bittisellä prosessorilla myös aivan hyvin) joka taas mahdollistaa lisää osoitettavaa muistia laitteeseen.

    Toki toisaalta tuota 64-bittisyyttä voidaan käyttää hyväksi esim. laskemalla 8-, 16- ja 32-bittisiä lukuja rinnakkain kun ne mahtuvat noihin 64-bittisiin rekistereihin mukavasti. Tosin tähänki tarkoitukseen on sitten omat SIMD-käskyt ja -rekisterit. Varmasti noille 64-bittisille rekistereille jotain käyttöä löytyy, varsinkin jos niihin voidaan viitata jotenkin järkevästi(ei aivan kuten x86 jossa 32-bittisen rekisterin aliman puoliskon(bitit 0-15) bitit voidaan jakaa vielä kahten 8-bittiseen rekisteriin, mutta ylempään puoliskoon(bitit 16-31) ei voida suoraan viitata saatikka jakaa kahteen 8-bittiseen rekisteriin).

    x86-prosessoreilla tuosta 64-bittisyydestä on ollut suurin hyöty varmaankin ylimääräisistä yleiskäyttöisistä rekistereistä(16 vs 8), alunperin kun tuota x86-arkkitehtuuria veivailtiin 70- ja 80-luvulla niin noiden rekisterien määrä oli aika rajoitteinen. Myös käskyosoittimen mukainen osoittaminen tuo joissain tapauksissa vähän nopeutta lisää. Nämäkin tosin ovat vain "korjauksia" tuohon x86-arkkitehtuuriin, joten eivät yleisesti päde mihinkään 64-bittisyyden tuomiin hyötyihin verrattuna 32-bittisyyteen.

    Ainut "oikea" hyöty tuosta 64-bittisyydestä on laajempi osoiteavaruus, ja sekin on konsoleissa varsin kyseenalainen tarve.
     
    Viimeksi muokattu: 03.04.2012
  22. 03.04.2012 klo 00:56

    patteli

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2004
    Viestejä:
    10 465
    Kehittäjälähteet ovat paljastaneet GamesIndustry-julkaisulle, ettei Nintendon loppuvuodesta ilmestyvä WiiU pärjäisi suorituskyvyssään Microsoftin ja Sonyn nykysukupolven konsoleille.

    -Se ei ole samalla tasolla PS3:n tai 360:n kanssa. Grafiikat eivät vain ole yhtä tehokkaita, laitteen parissa työskennelleen kehittäjän kerrotaan paljastaneen.

    Anonyymisti puhunut kehittäjä saa tukea myös toiselta suuren yhtiön kehittäjältä, jonka mukaan WiiU saa tietyissä asioissa etua modernimmasta kalustostaan, vaikka kokonaisuutena se jääkin graafisessa suorituskyvyssään jälkeen PS3:sta ja Xbox 360:stä.


    Peliplaneetta.net :: Pelikonsolit :: Kehittäjät: WiiU ei pärjää suoritustehossa PS3:lle ja Xbox 360:lle


    disappoint-reaction.gif

    Ja just aiemmin tätä hehkutin ja pidin sukupolven pelastajana, eli ei saada edes 1080p:tä standardiksi, taitaa tulla kyllä videopelihistorian turhin, turhauttavin ja huonoin gen jos jotain johtopäätöksiä pitäs nykytietojen ja huhujen valossa tehdä :rolleyes:
     
  23. 03.04.2012 klo 01:12

    Kaotika Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    43 255
    Paskaahan tuo on 99.99% varmuudella, niin moni kehittäjä jo puhunut kaikkea "more powerful" ja "far more powerful" väliltä kun XB360/PS3een on verrannut WiiU:ta
    Tuosta on ollut tosin spekulaatiota myös, että eri "generaation" devkitit voivat olla ainakin osasyyllisiä risteäviin lausuntoihin, ts joka devkit revisiossa on ollut kovempaa ja kovempaa rautaa ja nyt mennään vitosversiossa (ei kuitenkaan viides ilmeisesti, vaan välissä on ollut myös x.y malleja tms) joka olisi juuri tullut kaikkein tärkeimpien kumppaneiden käyttöön vasta. Eli voi olla ihan eri maailmasta tehot jollain joka on vasta saanut ekan generaation devkitin käsiinsä vrt joku joka vetelee uusimmilla devkiteillä.
     
  24. 03.04.2012 klo 04:28

    menu

    Rekisteröitynyt:
    29.06.2004
    Viestejä:
    3 319
    mikä ihmeen next gen tuo wiiU on jos se on tehoissa nykyisten konsoolien tasolla
     
  25. 03.04.2012 klo 09:09

    Juginabi

    Rekisteröitynyt:
    07.07.2004
    Viestejä:
    7 595
Viestiketjun status:
Viestiketju on suljettu.

Jaa tämä sivu