Raspberry Pi

Viestiketju alueella 'Ohjelmointi' , aloittaja MikDon, 04.09.2012.

1. MikDon

Rekisteröitynyt:
    20.10.2011
    Tuli tässä mieleen että olisikohan mahdollista väsätä jonkumallinen ns. puhelin Grasberry Pi:llä? Jos mahdollista niin miten?

2. ju1ce

Rekisteröitynyt:
    02.12.2007
    Helpoiten ehkä asentamalla siihen RasPin Linuxiin skype ja sitten askartelemalla joku käyttöliittymä. Jos meinasit ihan GSM-verkossa toimivaa puhelinta, tarvitaan GSM-modeemi (esim. simcom sim900) ja ohjelmoinnin lisäksi jonkinlaisia taitoja elektroniikan alalta.

3. MikDon

Rekisteröitynyt:
    20.10.2011
    Toisaalta skypen laitto jatkuvaan pyöritykseen olisi ihan mukava mutta ihan kokeilumielessä ajattelin ihan GSM-verkossa toimivaa mallia,elikkäs voisit ottaa vastaan puheluita sekä soittaa toisiin numeroihin. Jos soitto toisiin numeroihin onnistuisi niin sehän tarkoittaisi että olet oma ns. teleoperaattori?

4. Karhukainen

Rekisteröitynyt:
    27.08.2003
    GSM-modeemin ohjailu onnistuu helposti sarjaportin kautta AT-komennoilla. Siinä on tavallinen SIM-kortti eli puhelut ohjautuu operaattorin kautta kuten tavallisessakin puhelimessa.

Sen verran tuossa pitäisi askarrella että tekee kokonaan puhelimen käyttöliittymän ja puhelujen/tekstiviestien hallinnan itse ellei sitten käytä jotain Gammua tai muuta vastaavaa. Tokihan laitteeseen kannattaisi liittää joku näyttökin ja syöttölaite joten kovin mobiili siitä ei taida tulla. Autoon kiinteäksi viriteltynä tietysti ihan soiva peli.

GSM-modeemi ensin jotenkin kiinni Raspberryyn (jollain USB-serial -lelulla?) ja GUI vaikka wxPythonilla niin ei se mahdoton juttu ole, ehkä jopa suhteellisen helpohko siihen nähden että rakentaa omaa GSM-puhelinta.

5. Griefer Sutherland

Rekisteröitynyt:
    02.06.2009
    Printtaa vielä dymolla Jolla-logo siihen kylkeen.

6. murmur

Rekisteröitynyt:
    29.12.2001
    Mielenkiintoinen keissi olisi rakentaa ihan vaan Because Its Possible. Minä olen integroinut muutamiin sovelluksiin usb/comport gsm-modeemilaitteita, mutta olivat pelkästään sms hälyviestien ohjailuun. En muista miten soittopuoli on toteutettu, taisi olla headset liitin suoraan modeemissa. AT komennoilla pystyy tekemään dialIn/hangUp/callerinfo komentoja. USBin läpi ääni ei kulje host-laitteen (RaspPI) prosessoitavaksi?

7. Karhukainen

Rekisteröitynyt:
    27.08.2003
    Minulla on kokemusta jostain tuollaisesta boksista, muistaakseni joku Cinterion, jota ohjailin Gammulla, kun silläkin vain läheteltiin ja vastaanotettiin viestejä. Raspista löytyy ehkä pinnit sarjaporttiliitäntään, mutta en ole oikein varma. USB-COM-piuhat ovat minun mielestä epävarmoja (yhden kappaleen otoksella, toimi Windows XP:llä ehkä 90% ajasta).

Cinterionin boksissa on analogiliitäntä kuulokkeille, joiden volyymiä yms pystyy ohjailemaan AT-komennoilla (mitään muuta tapaa ei olekaan). Ääntä tuskin saa digitaalisena ulos (tai sisään) ainakaan siitä Cinterionin värkistä.

8. Grez

Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Lähes kaikilla suomalaisilla on tuollainen laite*, joilla onnistuu soitto toisiin numeroihin. Onko siis lähes kaikki suomalaiset ns. teleoperaattoreita?

* kutsutaan puhelimeksi.

9. MikDon

Rekisteröitynyt:
    20.10.2011
    Ottaen huomioon että omatekoinen.

Tuli myös mieleen että tohonhan voisi pukkasta HP:n WebOS järjestelmän?

10. Grez

Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
  11. MikDon

Rekisteröitynyt:
    20.10.2011
    Oorrait,ymmärsin asian väärin.

Eniten tässäkin asiassa kiinnostaa nimenomaan "puhelimen" tai "auto skypen" rakentaminen Rasberry:llä.

Jaa tämä sivu