1. Palvelin on nyt päivitetty ja hidasteluita ei pitäisi enää esiintyä.

    t: Sysop
  2. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

    Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Postaa tänne kun auton korjaus vituttaa !

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Inhuman, 30.01.2010.

  1. 28.01.2013 klo 15:59

    vä1sk1

    Rekisteröitynyt:
    08.06.2003
    Viestejä:
    3 284
    Voi olla että äänenvaimennin hajonnut ja pakoputki mennyt tukkoon. Tai sitten sytytyspuolella häikkää ja vuotaa bensaa pakoputkeen.
     
  2. 28.01.2013 klo 16:04

    konvehteja

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2012
    Viestejä:
    1 433
    Huohotin tukossa ja alkoi polttamaan öljyä.
     
  3. 28.01.2013 klo 16:22

    Reiska-Setä

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2006
    Viestejä:
    2 188
    Tai äänenvaimennin / katti tukossa. Jos se öljyä polttaa niin ei sammu avaimesta ja nostaa kierrokset tappiin ilman kaasun painamista + vitullinen savupilvi.
     
  4. 28.01.2013 klo 19:51

    Inhuman

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2002
    Viestejä:
    1 669
    Kattia veikkaisin itsekin, paljonko lie pösöön maksaa.
     
  5. 28.01.2013 klo 20:14

    Tina Silta

    Rekisteröitynyt:
    18.03.2003
    Viestejä:
    2 641
    Turbodiisselithän ne ryntäilee öljyä polttaessaan, eikä bensakoneet?

    Ja eikös tuo pösö kuulostakin ihan tyypillisesti puolavikaiselta?

    Ei taida olla tietäjiä hereillä...
     
  6. 28.01.2013 klo 20:29

    wIrd

    Rekisteröitynyt:
    08.01.2009
    Viestejä:
    1 308
    Kyllä ainakin vaparidieselitkin ryntäilee kun öljyt lähtee palamaan, kokemusta on... Bensakoneet nyt tuskin tekee sitä kun ei tule kipinää enää sen jälkeen kun avaimesta vääntää, eikä se öljy niissä edes kauhean hyvin pala vaikka tulisikin.
     
  7. 28.01.2013 klo 20:31

    TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    10 281
    Ei riitä puristukset normaalissa bensakoneessa sytyttämään dieseliä
     
  8. 28.01.2013 klo 20:38

    Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    1 152
    Failaan.
     
  9. 28.01.2013 klo 20:54

    jonbe

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2002
    Viestejä:
    161
    Eikös dieselin puristuskestävyys ole heikompi kuin bensiinin? Syttyykö, siitä ei kyllä mitään hajua
     
  10. 28.01.2013 klo 21:12

    Gemmi

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    525
    Sytytys/ruisku vika, Yhteen vastaavaan tapaukseen törmänny ja täysin samat oireet. En muista miten sai fiksattua, mut joku seuraa johtoa leikki siinä tais olla ja joku anturi piti vaihtaa.
     
  11. 28.01.2013 klo 22:21

    MX1K

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2005
    Viestejä:
    757
    Oireet viittaa kampiakselin asentoanturiin.
    Se kun paukkuu niin sytkäennakko menee minne sattuu.

    Siitä vittumainen vika että se saattaa ilmetä vasta kun kone on kuuma, ja vieläpä 100km ajon jälkeen...
    Itellä meni viime kesänä kun ajoin 100km+ yhtä soittoa, täysin tattis, ei käy tyhjäkäyntiä (samat oireet) sitte vaan pärjäilin sen kanssa perille, seuraavana aamuna taas liikkeelle, pääsin 45km ja alko pikkusen oirehtimaan, tunnin parin pysäys niin pääsin kotiin asti sitten jo...
     
  12. 29.01.2013 klo 08:35

    Veriveli GTM

    Rekisteröitynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    8
    Kiitos kaikille vertaistuesta. Vitutus laantui siedettävälle tasolle, kun ymmärsi että ehkä tässä ei sittenkään mene koko auto vaihtoon =)

    Se on aina vittumaista kun tietokoneen päivitysbudjetti menee johkin perhanan kampiakselin asentoanturin takasivusyöttösuuttimen vaihtoprojektiin. Kommentoin tähän lankaan vielä kun saan tietää huollosta vian ja hinnan.
     
  13. 29.01.2013 klo 09:12
    Ostin joulukuussa oman käyttö/harrasteauton, joka on siis merkiltään/malliltaan Ford Scorpio(mk1 facelift/mk2, ihan miten tykkää ilmaista. Tämä on siis välimalli ennen mulkkaria.)

    Ostettaessa havaitut viat:
    - Lasinpesimen sähkölämmitteiset suuttimet sulaneet(korjattu, tilalle Golfin tyylikkäämmät suuttimet)
    - Iso osa hytin valoista pimeänä(Osa vaihdettu, loput keväällä isomman sisärempan yhteydessä)
    - Hyttiin ei tule lämmintä(Koitettu korjata, mutta vika ei ole poistunut. Lämppärinkennon vaihto menee väkisinkin keväälle kun ei hyttiä viitsi pakkasessa avata.)
    - Pakoputki entinen(Olipas kauniin möreät äänet, mutta nyt sekin on korjattu.)
    - Helmat ja takakaaret ruosteessa(Otteessa korjauskehotus helmoista, fuck. Keväämmällä..)

    Suoraan sanottuna vituttaa. Mitään ei kykene kunnolla työstämään ennen kevättä.. kun ei ole lämmintä hallia.

    Kaikenlisäksi nyt on ilmaantunut pari uutta vikaa/tarkempaa analyysiä vanhoista vioista..

    Veikkaisin että öljypohja vuotaa, koska tiputtaa alleen tismalleen öljypohjan ääriviivat öljyä.. Mittatikulla tätä ei juuri huomaa, mutta taloudessa ei montaa romua ole niin kyllähän sen tosta pihasta näkee..

    Tuo lämpimän ilman puute onkin mielenkiintoinen vaiva, sillä ilmaamalla ongelma ei ratkea kuin hetkeksi. Juuri ilmaamisen(ja joskus suurilla kierroksilla) jälkeen lämmintä tulee, mutta loppuu hyvin lyhyeen. Termostaatti on vaihdettu, eli siitä se ei ainakaan johdu.. Jäähdytinnesteitä oli edellinen omistaja heittänyt kaikissa sateenkaaren väreissä, eli hyytelöäkin siellä toki saattaa olla. Toisaalta, järjestelmän läpi pyöritettiin porakonepumpulla jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta, eikä sieltä mitään isompaa tullut. Kennolle menevät letkut voivat kaiketi silti olla tukossa.. mutta voihan siellä olla ilmaakin.

    Oli miten oli, nuo yllä mainitut raastavat hermojani ja tulevat jo melkein uniinkin ._. Kellään muulla kylmiä kilometrejä? :D
     
  14. 29.01.2013 klo 09:23

    TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    10 281
    Noi scorpion lämppärinkennot ilmautuu onneksi suht kivuttomasti koska siellä ei ole mitään venttiileitä, ja kennokin on aika matalalla, verrattuna paisuntasäiliöön yms, eli ei sinne mitään ilmaa kovin helpolla jää. Toki se vähän voi auttaa kun nostaa auton keulaa ylös, ja puristelee letkuja, mutta itellä riitti aina kun antoi käydä itekseen paisarin korkki auki.

    Koko jäähdytysjärjestelmähän on Scorpiossa ihan virallisestikin "itsestään ilmautuva" (=ei ole mitään avattavia ilmausruuveja niin kuin joissain autoissa) tehty just sillä osien sijoittelulla, että kennot/jäähdyttimet mahdollisimman matalalla, eikä ole venttiileitä termarin lisäksi.

    Veikkaisin että tukossa, joten "have fun" vaihtaessasi sitä :smoke: Lohdutukseksi kenno ei ainakaan ole kallis, kun siihen taisi käydä sama kuin Sierraan, joka ei tarvikkeena maksa ~mitään (esim motonet)

    Niin kannattaa kuitenkin se apparin puolen kojelaudan alamuovi ottaa pois ja kurkistaa saako sen sieltä kuitenkin vedettyä irrottamatta kojelautaa. Jos saa niin eihän se ole pahakaan temppu pakkasilla.
    Sinne appariin päin vetämällä se kuitenkin irtoaa sieltä boksista... se onkin sitten toinen temppu miten uusi saadaan tilalle. tahtoo ne kennon letkulähdöt jarruttaa hommaa aina pahasti.
     
    Viimeksi muokattu: 29.01.2013
  15. 29.01.2013 klo 13:11
    Joo, eli siis korkeilla kierroksilla(n. 4k) kuuluu suurinpiirtein keskeltä tuota paneelia jonkinlaista korkeaa suhinaa. Luultavasti tuo on tukossa, sillä paikka-ainetta (ainakin?) heitetty pönttöön ja olihan siellä vihreät ja punaiset sekasin.

    Mitenkäs, tuo merkkaa reviiriä suurinpiirtein tarkalleen apparin puolelle jäähdyttäjän kulmasta.. ja vuotoa tuntuu tehostavan käynnin jälkeen se, että avaa paisuntasäiliön niin että paineet pääsee ulos. Tuo on ihan satunnaista pudottelua, joskus tippa, joskus ei lainkaan. Jos säiliön avaa niin tulee isompi lammikko samaan kohtaan.

    Oletko noihin joskus vaihtanut lämppärinkennoa? Haynes käskee repiä koko paneelin irti kennon vaihtoa varten.. Mieluummin tekisin ottamatta kennoa ulos, jos vain suinkin mahdollista. Sierrassa(ja mk1 scorpiossa) tuo kennon vaihto olisi ilmeisesti huomattavasti helmpompaa kun sen paneelin alaosan voi irroittaa yksinään? :P

    Mitenkäs muuten.. Tuohon on luultavasti kone vaihdettu johonkin väliin, mitä jos kennon letkut on väärinpäin?

    Ja sitten vielä yksi eeppinen murhe: lämppärin säädin ei toimi kunnolla.. laippa ei ilmeisesti liiku oikein, eli tuon paneelin joutuu kaiketi kuitenkin purkamaan jossain vaiheessa. ._.

    Tällä hetkellä prioritisoin kuitenkin jäähdytyksen ja tuon öljyvuodon tärkeimmiksi, kun ne eniten toimintaa häiritsee.. Ja mukavampi parkkeerata tyttöystävän porukoilla, kun auto ei merkkaa pihaa niin kauheasti.
     
  16. 29.01.2013 klo 13:32

    TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    10 281
    En oo vaihtanut kuin mulkosilmään, siinä ainakin helppous kaatuu siihen kun kojelauta on yhtä puuta alas asti. Tossa 92-94:ssä mikä sulla on, niin siinähän vissiin saa ne kojelaudan alaosat irti, mikä antaa tilaa työskennellä. jos tarkoitat paneelilla sitä boksia jossa kenno on, niin luulisin ettei sitä tarvii irroittaa tai purkaa, vaan kenno lähtee ihan sillä kun vetäsee suoraan sivusuunnassa tai vähän viistottain kampeamalla pois.
    Se kennon keltainen (tarvikkeissa voi olla musta) päätyhän pitäisi muistaakseni näkyä kun pään tunkee sinne jalkotilaan.
    Tämä kuva ehkä valottaa hieman: http://www.fordscorpio.co.uk/images/step23_1.jpg
    kuva on mulkkarista, ja vielä RHD, mutta siis kennon sijainti on sama kuin mk1 scorpiossa. Eli tommonen näkymä apparin jalkotilassa pitäisi olla, ja tuosta se lähtee kiskomalla pois. Kuvassa se näyttäs olevan 2-3cm ulos vedettynä.

    kannattaa kyllä varmistaa että sulla ne läpät toimii ja vesi varmasti kiertää kennon läpi... jos kylmä/kuuma läppä ei toimi niin turhaa työtä kennon vaihto, jos se onkin kunnossa.
     
  17. 29.01.2013 klo 14:00
    väittäsin ettei tosta kojelaudasta saa mitään irti(92-94 on yhtä palaa ainakin kuvien perusteella, 90-91 ilmeisesti samanlainen systeemi kukn Sierrassa), mutta se on siinä määrin pienempi että tuon kennon näkee kun nostaa mattoa(ellei tuosta ole edellinen omistaja jo sahannut palaa pois, en ihmettelisi ._.)

    Törmäsin tälläiseen: jäähdytinnestettä. Jostain syystä tuolla on jäähdytinnestettä apparin jalkatilan maton alla, tai sitä on ainakin ollut siellä. Hajusta päätellen valvolineä, jota olen nyt käyttänyt. Nyt on kädet yltäpäältä siinä tahmassa, kipristelee ja tuntuu hassulta :D vi**taa.

    Mikäli se kappale jota äsken katsoin oli kenno, niin väittäisin että tuo oli juurikin tarvike mallia. Tosin, onko keltainen mahdollista kääntää "väärin päin" niin ettei keltaisuus näy ja letkulähdöt tällöin väärät?

    Voisi melkein koittaa tuota irti huomenna/ylihuomenna, jos saa tuolta takaa sen nuljautettua. Jos menee niin simppelisti kuin näyttäisi, niin vit**us jää minimaaliseksi ja saa halvalla tehtyä. Melkein tarkistan kennon kunnon ennenkuin vaihdan, koska tuo lämmönsäätimen läppä.
     
  18. 29.01.2013 klo 17:17

    Pyrres

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2008
    Viestejä:
    2 847
    Nyt on RS:ään ulompi vetari vaihdettu. 540e tuli töineen Leppäsuon autossa maksamaan ja osan hinta oli +400e tuosta. Harmittaa toki mutta toisaalta hyvä että vaihdettiin. Vanha vetari oli tarvikemalli ja aivan totaalisen loppu. Oi sitä iloa kun uskalsi liittymässäkin antaa kunnolla kaasua muutenkin kuin suoraan ajaessa ilman pelkoa vetarin leviämisestä.
     
  19. 30.01.2013 klo 10:35

    TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    10 281
    Mjahas. Ei sitten Escortin ovet auennu, vaikka avain kyllä pyöri lukossa aivan normaalin tuntuisesti.

    Aikaisemminkin pääsi vain apparin puolelta sisään, nyt ei sieltäkään.

    1,5h meni murtautuessa sisään hajoittamatta mitään.

    Auton mukana tuli vaikka miten monta avainta, sekä cobran kaukosäädin ja semmonen kuittausavain. Eli siellä saattaa olla kaukosäätöboksi jossain, tai sitten ei ole. :D Vastakappaletta tolle ajoneston kuittausavaimelle ei ainakaan löydy.
    Kaukosäätimeenkään ei kyllä reagoi mitenkään.

    Täytyy varmaan kesällä ottaa hommaks laittaa tohon toimiva kaukosäätö ja avaimenreikiin peitelätkät. Jos on aikaa näperrellä.
     
  20. 30.01.2013 klo 10:57
    Jaaha. Ei ainakaan parane tämä, koulun jälkeen palasin Scorpion ääreen ja huomasin että eihän tuota lämppärin kennoa edes saa tuolta pois ilman ohjaamon etuosan(mittaristo, hansikaslokero, ym.) purkamista. Nyt elän tutuksen ja pelonsekaisessa tilassa, koska dohcin kansi ._.

    Teoria(etenkin TeknoR saa kommentoida, kun on Scorpioiden parissa enemmän peuhannut):
    - Lämppärin kenno/kennon letkut tukossa
    - Vuotaa jäähdytinnestettä joltain kohtaa -> päästää ilmaa sisään
    - Koska kennon on tukossa ja repii kokoajan ilmaa sisään -> veden kierto häiriintynyt

    Ideoita? Täytyykö seuraavalla plussakelillä(3+ pvä putkeen) purkaa tuo ohjaamo ja vaihtaa kenno? Kannattaisiko kenties vaihtaa suurin osa vesiletkuista samalla.. osa vaikuttaa aika haperoilta jo? Alkuperäisiä letkuja ei juuri saa kuin purkuautoista, eli kannattaisiko ns. letkusarja tehdä itse?

    Ainakin kennolle menevät letkut tekisi mieli vaihtaa, kun ei tuota ohjaamoa viitsi huvikseen auki repiä.

    Ottaa lievästi päähän, mutta kuten ukko sanoi "tuon romun kanssa et saa pidettyä käsiä puhtaina"
     
  21. 30.01.2013 klo 11:33

    TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    10 281
    Noihan on helppo testata.

    1. Letkut irti ja työnnät vaikka puutarhaletkulla vettä sisään. Jos se tulee läpi, niin ei se ainakaan tukossa ole.
    2. Sitten puhallat kompuralla kennoon esim 1,5bar paineen, toisen letkukaran ollessa tulpattuna. Jos paine ei karkaa, niin ei se kenno kyllä vuoda.
    Mikäli ei ole kompuraa niin voit suullakin puhaltaa, kyllä sen tuntee jos ei ole tiivis, mutta paineen kestoa et saa samalla testattua.

    Ja nuo siis onnistuvat lämppärinkenno paikoillaan, moottoritilan puolelta tehtynä.


    Kennon letkukarat tulee tulipellin läpi, klemmaritkin taitaa olla moottoritilan puolella, eli ne voi vaihtaa koskematta koko kennoon, tai purkamatta mitään. Jossain autossa oli hölmösti klemmaritkin jemmattu auton sisäpuolelle...en nyt muista mikä. Se oli kyllä ihan älyttömän tyhmä systeemi.

    Suosittelen ottamaan hommaksi, kun nyt tosiaan kelit antaa myöten, eikä tarvii hikoilla ainakaan (paljoa) :) Samalla vaivalla menee sit palaneet/himmentyneet polttimot -> uusiin kaikkiin kojelaudan osiin, kun sitä irrottelemaan rupeaa. Mutta testaa se noilla letkuilla ja kompuralla ensin.
     
  22. 31.01.2013 klo 08:13

    Veriveli GTM

    Rekisteröitynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    8
    Etu puola siitä oli mennyt, eli sytytykset ihan pielessä tai ei lainkaan. Liika käyttäminen oli sitten rikkonut pakoputken ensimmäisen mutkan, haljennut.

    Puola oli noin 200e, pakoputket mutka tiivisteineen 150, perusnippeliä ja duuni yhteensä 620e. Ilman naurettavaa alvia se on tasan 500e, joten ei äijälle paljoa jäänyt työstä käteen vaikka kalliilta tuntuikin.

    Etuna sanottava että nyt käy paljon hiljaisemmin, ja tietää taas ettei tuotakaan tarvitse vaihtaa taasen ihan heti.
     
  23. 31.01.2013 klo 11:17

    JiiVee92

    Rekisteröitynyt:
    07.05.2012
    Viestejä:
    409
    Ei vituta ei, 1400€ umpiot autoon prkl, saa nähdä vaihtaakko vaiko eikö.
     
  24. 31.01.2013 klo 11:53

    en oo ilmottamassa

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2006
    Viestejä:
    2 504
    xenon umpiot vai miten noin kalliit?
     
  25. 31.01.2013 klo 11:57

    en oo ilmottamassa

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2006
    Viestejä:
    2 504

    joskus oikeesti kannattaisi edes yrittää tehdä itse, vrt:

    1,1i/1,4i/1,6i ->00 "puolakansi" (ei 16V) 85,50eur

    Jos vaihdon tekee vasemmalla kädellä ja yhdellä sormella saa tuhlattua ehkä maksimissaan 3 minuuttia.

    noista putkiselityksistä nyt ei käsitä yhtään mitä siellä on vaihdettu, mutulla kuitenkin alle satasen osia.
     

Jaa tämä sivu