1. Palvelin on nyt päivitetty ja hidasteluita ei pitäisi enää esiintyä.

    t: Sysop
  2. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

    Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Postaa tänne kun auton korjaus vituttaa !

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Inhuman, 30.01.2010.

  1. 30.01.2010 klo 22:41
    #1

    Inhuman

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2002
    Viestejä:
    1 669
    Perkele.. pakko on purkaa taas kiukkua vähän.

    Tuossa seitsemältä lähdin vaihtamaan alapalloniveltä autoon ajatellen "kyllä tää puolessa tunnissa on selvä ja sitten kaljakauppaan"

    Tulos: Kello 22:00 auto oli kunnossa, kaljakaupat kiinni ja kädet naarmuilla. Ei kyllä mennyt taaskaan miten piti. Kaikki pultit ruosteessa, tunkki hajosi ja CRCtä kului puolipurkkia. Onneksi pultti ei sentään katkennut, muuten auto olisi jo läjässä. Ei pitäs koskaan olettaa minkään homman olevan läpihuutojuttu, aina kyllä vastustaa kun kiire meinaa olla.


    Positiivisena puolena, tulipa ainakin selvä ilta, rahat säästyi ja nivel on vaihdettu.


    KIITOS !
     
  2. 30.01.2010 klo 22:47
    #2

    Herra von Levee

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2007
    Viestejä:
    2 422
    Kuulostaa jotenkin tutulta :) Bemarin alla kokonaan 20 asteen pakkasessa vaihtaen uusia alatukivarsia eteen, ja jokainen siihen kiinni tuleva pultti kiukuttelee. Ei taidolla eikä tuurilla, vaan puhtaalla väkivallalla.
     
  3. 30.01.2010 klo 22:47
    #3

    mailbag

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2005
    Viestejä:
    5 407
    heh itse annan autoliikkeen hoitaa huollot, takuuna tottakai mitä siihen kuuluu
     
  4. 30.01.2010 klo 22:48
    #4

    Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 001
    Itse olen ratkaissut tämän kahdella autolla, kun remppaan toista, toinen on ajossa... :D
     
  5. 30.01.2010 klo 23:04
    #5

    Inhuman

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2002
    Viestejä:
    1 669
    Auton itse korjaaminen on loppuenlopuksi mukavaa hommaa ja palkitsee kun saa vastoinkäymisten jälkeen valmiiksi. 8euron osan takia ei paljon muutenkaan lämmitä maksella +50e tuntitaksoja huoltoliikkeille.

    Oishan nuita tuossa kaks itelläki. Toisesta meni vaan katsastus umpeen kuun alussa, niin ajattelin poistaa liikenteestä toistaiseksi kun ei opiskelijalla oikein ole vara nuihin vakuutuksiin :D
     
  6. 30.01.2010 klo 23:18
    #6

    Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 001
    Ja tuo lienee vielä ns. nyrkkipajahinta, merkkikorjaamoissa maksaa 70+++€ ?
     
  7. 30.01.2010 klo 23:45
    #7

    Madrunner

    Rekisteröitynyt:
    07.09.2004
    Viestejä:
    392
    Fail. Kyllä ne remonttikaljat pitää olla saatavilla jo silloin kun hommaan alkaa.
     
  8. 31.01.2010 klo 01:07
    #8

    jeu

    Rekisteröitynyt:
    30.12.2009
    Viestejä:
    77
    Eilen aamulla kun pakkasta oli enää -15 tuli tehtyä puolen tunnin pikapurku rikastimen vaijerille joka jäi jumiin. pääsi purkaan koko systeemin työkaluilla jotka tän pakkaskauden jälkeen oli varmaan -25. lopussa ei ollut enää tuntoa sormissa eikä varpaissa. Oli erittäin sykähdyttävä ja lämmöllä muisteltava hetki.
     
  9. 31.01.2010 klo 02:38
    #9

    mzzj2

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2002
    Viestejä:
    2 310
    Käsi ylöös nyt o/
    tdi boraan pitäisi rempata jakopää ja vaihtaa syyläri. pikaisesti kattoen melkoisen vittumaisia operaatioita.
     
  10. 31.01.2010 klo 02:52
    #10

    Opa^

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2005
    Viestejä:
    334
    Autoremonteissa on parasta se, että kaikki tavarat häviää mitä käsistä laskee. Kaikki hitsauslaitetta pienemmät häviää ellei niitä ole teipattu kehoon. Eilen vaihdoin öljyt niin onnistuin muutamassa sekunnissa hävittämään öljypropun. Voimakkaan kiroilun ja laajojen etsintöjen jälkeen löysin sen roskiksesta, viisaana miehenä olin työntänyt sen öljyrättien mukana sinne. Varmaa kännissä pitäs noita remontteja alkaa tekee, hommat menis perselleen muttei vitussas niin paljon varmaa.
     
  11. 31.01.2010 klo 06:03
    #11

    TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    10 283
    Ite oon yrittäny keskittää kesäajalle kaikki auton kanssa operoinnit, mutta eihän se aina onnistu, kun jotain yllättävää tulee keskellä kovimpia pakkaskelejä :D
    Nyt on ajettu ilman toimivia abseja ja luistonestoa koko talvi, ja leimaus lähestyy muutaman kk päästä :|
    Sitä virhettä en enää tee, että ostan auton, missä viimeinen katsastuskuukausi on joulukuussa tai muuten keskellä talvea :D.
     
    Viimeksi muokattu: 31.01.2010
  12. 31.01.2010 klo 08:37
    #12

    JaRoDD

    Rekisteröitynyt:
    23.02.2008
    Viestejä:
    1 014
    Onneks omassa katsastuskausi sattuu omassa loppusyksylle... Ei ihan niin paljon vituta vääntää kärryä leimakuntoon ku ei tarvii hangessa kontata :D
     
  13. 31.01.2010 klo 09:49
    #13

    Inhuman

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2002
    Viestejä:
    1 669

    Itsellä ilmeisesti "huonoa" tuuria, kun autojen viimeinen katsastus sijoittuu toisessa tammikuun loppuun ja toinen tammikuun alkuun.

    Joka vuosi myös muistaakseni olen käynyt äitini auton katsastamassa ja korjaamassa hiihtolomalla, joten talveen aina ajoittuu kaikki katsastusremontit :mad: NO onpahan sentään iskarit jäykemmät katsastuksissa kuin kesällä:smoke:
     
  14. 31.01.2010 klo 10:53
    #14

    John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 207
    Niin sehän on aina ihan pakko odottaa siihen viimeiseen mahdolliseen hetkeen. Oman katiskani viimeinen katsastuspäivä on marraskuun lopulla, mutta katsastin sen kaikesta huolimatta elokuun helteillä. Tosin ihan semmosenaan ilman mitään katsastusremontteja.
     
  15. 31.01.2010 klo 14:58
    #15

    Inhuman

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2002
    Viestejä:
    1 669
    Hehe.. vissiin ois pitäny jättää koko viikonlopulta tuo auton rassaaminen.

    Rekisterikilven valon vaihto : Irroitus 2min -> sisälle etsimään lamppua 1min -> takaisin pihalle, nilkka nyrjähti -> yhellä jalalla sisälle -> 5min lattialla makoilua ja kylmää hikeä. -> lamppu paikalleen 1min ja sisälle sitomaan jalkaa.

    Tulos: Turpoava jalka ja yhdellä jalalla pomppimista. Saas nähdä miten huomenna kävely onnistuu. :)
     
  16. 31.01.2010 klo 16:24
    #16

    wIrd

    Rekisteröitynyt:
    08.01.2009
    Viestejä:
    1 308
    Onneksi on lämmin talli käytössä niin ei tartte pakkasessa roplata. :D
     
  17. 31.01.2010 klo 21:16
    #17

    VeKeZ

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2001
    Viestejä:
    1 338
    Eipä oo ollu vielä sellasta hetkee, että ois oman auton laitto vituttanut. On tehty kuitenki -20c pakkasilla kylmässä tallissa betonilattialla öljypohjan vaihtoakin... Joskaan nyt kun on koulun halliin tottunut, niin kylmässä värkkääminen ei kiinnosta.

    E32 oottaakin tuossa jo pahvilaatikollinen osia vaihdettavaksi: etujarrulevyt+palat, raidetangot (+auras kulmat tottakai), moniurahihnat ja apurungon isot helat. Kovin mukavaa ja palkitsevaa kun lyö uutta osaa autoon kiinni. :smoke:
     
  18. 31.01.2010 klo 21:45
    #18

    Evreka

    Rekisteröitynyt:
    20.05.2003
    Viestejä:
    626
    Tänään vaihdoin öljyt autoon. Ulkona sateli vähän lunta, mutta ajattelin että max. 20 minuutin homma niin ei haittaa pieni sade.
    Noh, ei mennyt kuten piti.

    Öljyt valui nätisti astiaan ja sitten öljynsuodattimen kimppuun. Tässä volkkarissa suodatin on etupuolella konetta, kooltaan sellainen puolen litran mötikkä. Ajattelin että noin näkösällä ja suuri niin on helppoa irroittaa, ei ollut, ei tietenkään.
    Ensin väänsin käsin, ei hievahtanutkaan, seuraavaksi kömmin auton alle ja väänsin raudalla suodattimen pohjassa olevasta irroituspaikasta. Ainoa mitä tapahtui oli se että suodattimen pohja meni mutkalle ja alkoi vuotamaan. Alkoi jo vituttamaan ku sade sakeni ja alkoi hämärtämään. Otin meisselin ja iskin sen suodattimen läpi ja väänsin...meisseli alkoi kuorimaan suodattimen kuorta. Vitutti jo enemmän, otin pakin suurimman meisselin, mutta sitä ei sopinut mistään lyömään paikoilleen niin seuraava vaihe oli, että purin syylärin pois edestä että sain tilaa kunnolla. Iskin taas meisselin läpi ja sorkkaraudan suosiollisella avustuksella väänsin auki, tällä kertaa aukesi.
    2 kierrosta piti sorkkaraudan kanssa vääntää että alkoi käsin liikkumaan.

    Ilmeisesti oli unohtunu tiivisteen öljyäminen tai jollakin työkalulla väännetty kiinni, tai sitten ollut muutaman vuoden paikoillaan, en tiedä ku oli ensimmäinen öljynvaihto tähän.
    Aikaa tähän 20 minuutin rykäisyyn tuhrautui useampi tunti. Tulipahan pari litraa nesteitäkin vaihdettua.
     
  19. 02.02.2010 klo 14:14
    #19

    Mane

    Rekisteröitynyt:
    18.09.1999
    Viestejä:
    1 529
    Muutaman tupakkiaskin hinnalla saa varaosaliikkeistä sellaisia melkeinpä jokapaikkaan käyviä filtterinvaihtotyökaluja. Toimii räikällä ja kiristyy filtterin ymprärille. Itsekin muutaman kerran meisseleitä hakanneena voin kertoa että on helvetin hyödyllinen apuväline niinkin yksinkertaiseksi kapineeksi.
     
  20. 02.02.2010 klo 15:00
    #20

    Mr. Crow

    Rekisteröitynyt:
    16.09.2007
    Viestejä:
    1 256
    Itse vien suosiolla auton huoltoon, jos siihen tulee jotain vikaa / säännöllinen huolto / tulee jotakin mieleen joka pitäisi korjata.

    Mulla ei onnistu edes renkaiden vaihto, kun ei oikein käsivoimat riitä. Jonkun renkaan pulteissa on aina joku ongelma että se ei joko lähde irti ollenkaan vaikka kuinka hakkaa tai ei mene takaisin kiinni pohjaan kun kiristää.

    Eturenkaita en saanut ollenkaan irti. Vaikka sain kaikki pultit niistä pois, niin eturenkaat eivät liikahtaneetkaan. Takarenkaat sentään lähtivät nätisti kun kaikki pultit otti pois.

    En uskalla pomppia sen pulttimutkan päällä koska koko auto heiluu ja uhkaa tipahtaa tunkilta.

    En siis saanut renkaita vaihdettua itse, joten kävin liikkeessä vaihattamassa ja liike veloitti 30 euroa. Kaiken lisäksi renkaiden kanssa äheltämisestä tuli päänsärky, joka kesti 4 päivää, johon ei auttanut mikään särkylääke.

    Mulla onnistuu vain esim. öljyn lisääminen, sulakkeiden vaihtaminen, mahdollisesti valojen vaihtaminen, tuulilasinpesunesteen lisääminen, tankkaaminen, renkaiden paineistaminen, mömmöjen tarkistaminen ja muut tommoset pikkujutut.
     
  21. 02.02.2010 klo 15:29
    #21

    jonbe

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2002
    Viestejä:
    161
    Semmosta :D
    Jatkovarsi voisi olla aika kova sana. Kyllä ne renkaatkin irti pitäisi lähteä helposti, jos olet tunkannut auton tarpeeksi ylös ja heiluttelet rengasta
     
  22. 02.02.2010 klo 15:31
    #22

    Bumper

    Rekisteröitynyt:
    01.06.2004
    Viestejä:
    849
    Niin, nuo pultithan pitäisi löysätä vielä kun auto on turvallisesti maan kamaralla. Eli silloin hypit sen avaimen päällä niin ei ole vaaraa että auto putoaisi varpaille.


    Tällä hetkellä ei vituta. Xantia toiminut koko talven kuin unelma, ainoastaan yhden lyhyen vesiletkun pätkän jouduin yksi leudompi päivä vaihtamaan. Vartin ja kahden euron keikka, kun jäähdytysnestettäkin sattui olemaan jo valmiiksi. Ainoa kustannus oli pätkä letkua.

    Toisaalta taas vähän vituttaa, koska joku munapää on tuosta jossain parkkipaikalla pakittanut toisen etusumarin ja osan puskuria halki. Korvaava sumuvalo jo löytyy, mutta huomasin, että puskurista on sen kiinnikkeet paskana.:mad:
    Eli puskuri irti ja diy-harrastamista, tai kokonainen ehjä korvaava puskuri jostain. (jonka luultavasti saa sitten maalata/maalauttaa :()
     
  23. 02.02.2010 klo 15:58
    #23

    rewind

    Rekisteröitynyt:
    20.11.2001
    Viestejä:
    1 195
    Vakuutus?
     
  24. 02.02.2010 klo 16:26
    #24

    JuhoP

    Rekisteröitynyt:
    06.05.2002
    Viestejä:
    391
    Minä olen ottanut pääasialliseksi periaatteeksi, että "se mitä tulee eteen pitää opetella tekemään itse", ainoastaan muutaman kerran olen siitä lipsunut aikataulu- ja työtilakysymysten takia.

    ...Sitten kun tulee liian suuri ja kallis remontti, onkin yleensä aika vaihtaa autoa viimeistään katsastukseen: Noin tonnin/Alle tonnin härveleillä kuitenkin mennään.

    Renkaanvaihdosta muutama mieleentullut:

    -Pultteja kannattaa/pitää löystyttää ennen kuin tunkkaa renkaan ylös: Saa paljon paremmin voimaa siihen vääntöön, ja uskaltaa käyttää juuri niin pitkää vääntövartta kuin vaan löytää.

    -Jos käyttää ristikkoavainta, niin apuna kannattaa käyttää myös jalkaa... ja muutenkin myös muuta kuin käsivoimaa.

    -Jos pultit ei kierry edes kiinnipäin, niin onkohan kierteet vialla/likaiset/ruosteessa? Niihin voi laittaa vähän rasvaakin, varsinkin jos on ruostetta.

    -Jos vaihdattaa renkaat liikkeessä, niin omatoimisesta pulttien aukaisemisesta tulee helposti paljon vaikeampaa kuin omatoimisen renkaanvaihdon jäljiltä: Rengasliikkeet pamauttavat pultit yleensä niin ylikireälle kuin suinkin uskaltavat: ajattelevat ilmeisesti että saavat asiakkaan taas puolen vuoden kuluttua takaisin sillä tavalla ;) Itsekin kiristän pulit ehkä ylikireälle: Lähes niin paljon kuin jaksan, (Ja jaksan aika paljon, kiristän pultit tietysti ristiin) mutta ei se ole kuitenkaan mitään siihen verrattuna, kuin mitä rengasliikkeet laittaa pulttipyssyillään.

    ---------------
    Suurimmat ärsytykset ja voitontunteet löytyy varmaan viime syksyn takaluukun ruostekorjailuista: Piti olla pikkuhomma, mutta lähes koko takalasin kehys oli ruosteessa tiivisteen alta, ja ainakin neljästä kohtaa myös jo reilusti puhki niin että sai sormet sisään: En ehtinyt sillä erää sitten tekemään muuta, kuin peittämään reiät teipillä, ja kuukauden kuluttua paklailin ja maalailinkin sitä sitten jo lähes 0 -asteessa: Pressusta teltta auton takaosan päälle ja auton sisälämmityslaite, niin maalikin kuivui, ja vain muutama pikku virhe näkyy päällepäin.

    Toinen, tosin ajallisesti lyhyempi "kokemus", oli varmaan takarenkaan laakerin vaihtaminen erääseen vanhaan suzukiin 30 asteen pakkasessa ja lumihangessa: En ollut sitä ennen ikinä aukaissut minkään auton takanapaa. Hyvin se kuitenkin meni, vaikka pari lisätyökalua olisikin auttanut. (ainakin jokin, jolla lyödä uutta laakeria ulkokehään... kun ei ollut oikein mitään, niin pitä käyttää halkoa:)

    Sitten oli tietysti se moottoriltaan loppu transportteri, jonka kanssa sinnittelin melkein 0,5v... Periaatteessa mukava auto tunnelmaltaan ja toimiessaan, mutta ainakaan kyseisestä yksilöstä ei jäänyt teknisesti kovin hyvä mieli: kivasti meni päivä-pari kesälomasta (sen jälkeen kun ne retkipaku-haaveet oli ensin haudattu) siihen, että tappeli sen kanssa että olisi saanut edes normaaliajot kyseisellä rakkineella tehtyä.

    Kaikkein ärsyttävintä oli kuitenkin transportterin myyminen: Siihen meni usean päivän työ. Ilmoituksessa oli selvästi ilmoitettu kunto ja ongelmat, ja hinta oli sen mukainen. Silti tuli kymmeniä turhia soittoja haaveilijoilta, jotka kuvittelivat, että en ehkä itse tiedä mitä romua olen myymässä. (ja toivoivat saavansa parempaa, sopivat tulevansa katsomaan mutta eivät tulleetkaan, jne.) ...Hyvä mieli siitä kuitenkin tuli kun pääsin eroon! Moottori kuulemma laukesi lopullisesti parin viikon kuluttua siitä. (syynä jakopään hihna, joka ei ollut varsinainen vika minun aikanani, vaan ainoastaan jätetty vaihtamatta moottorin ja auton muun kunnon takia)
     
  25. 02.02.2010 klo 17:23
    #25

    Mane

    Rekisteröitynyt:
    18.09.1999
    Viestejä:
    1 529
    Tätä asiaa voi toisaalta katsoa myös siltä kantilta, että Mr Crow tukee (oletettavasti) suomalaista työtä ja on omalta osaltaan auttamassa taantuman selättämisessä.

    Pulteista puheenollen, kaksi kertaa on itselleni käynyt niin että pulttien tiukkuus on ylittänyt jonkun fysiikan lain. Sopivalla jatkopätkällä on tullut aikoinaan kaksi ristikkoavainta väännettyä 90 asteenb mutkalle, ennen kuin pultti on pamahtanut auki.
     

Jaa tämä sivu