Peräkoukku autoon. Mistä ja mihin hintaan?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Tyhmä, 15.06.2010.

1. Tyhmä

Rekisteröitynyt:
    19.01.2003
    Eli tarkoituksena olisi laitattaa peräkoukku autoon, jossa sitä ei tällä hetkellä ole. Missähän tuo työ oikein kannattaisia teetättää (merkkihuollossa vai jossain pikku korjaamolla)? Ja mitähän tuollainen operaatio noin suurin piirtein maksaa?

2. Tyhmä

Rekisteröitynyt:
    19.01.2003
    Yksi kysymys voisi tietysti olla myös, että voisiko tuollaisen asentaa itsekin? Tosin vähän kyllä vaaralliselta tuntuu ajatus siitä, että asennus pettäisi sitten tien päällä.

3. Inhuman

Rekisteröitynyt:
    06.08.2002
    Ei ainakaan merkkihuollossa, jos ei kallista halua.

Missä päin Suomeja ja mihin autoon?

4. Tyhmä

Rekisteröitynyt:
    19.01.2003
    Tampereella ja vuoden 2002 Citroen Xsaraan.

5. Jaake

Rekisteröitynyt:
    24.08.2001
    Jos osaat pultit kiristää, niin pitäisi onnistua. Siellä on valmiit reiät, eikä ne lukkomutterit sieltä putoa, kun ne kerran vedät kireälle. Haet vaikka Motonetista koukun n. 140€ ja johtosarjan n.40€. Johdotkin menee kiinni nätisti liittimillä, kun Xsaraan nayttää olevan myynnissä ihan siihen tarkoitettu johtosarja.

6. teu_vo

Rekisteröitynyt:
    09.10.2009
    Minä olen aina asentanut vetokoukun itse.

Nykyiseen ostin vetokoukun Motonetistä - maksoikohan jotain 100€ - tai jotain. Vetokoukku ei ole kummoinenkaan asentaa itse paikoilleen. Koukun mukana tulee hyvinkin yksiselitteiset ohjeet.

Työkaluinakin riittää lenkkiavain ja hylsyavain satsit.

Kiinitys reiätkin on yleensä jo valmiina tai jos ei ole niin silloin tarvitään porakone ja 8 - 10mm poranteriä. Reikien paikatkin on ilmeisesti autoonkin jo merkitty sellaisina kuin pieninä koloina joihin vain painetaan terällä läpi.

Kyllä sellaisia jotain myynti/asennusliikkeitäkin on varsinaisten merkkiliikkeiden lisäksi vaan minä en ole niitä käyttänyt.

7. kilroy1

Rekisteröitynyt:
    02.01.2001
    Ja jos on niin ettet halua/osaa/viitsi itse asentaa niin älä kuitenkaan merkkiliikkeeseen vie.. Osat (koukku+johtosarja) motonetistä (koukku 140,- - 155,-) jonka jälkeen viet johonkin pikkukorjaamoon joka asentaa sen alle.. tähän aikaan vuodesta voi asennusta kysyä myös esim. rengas/öljynvaihtofirmoista koska heille kesä ei ole varsinaista sesonkiaikaa..

toi koukku on useimmissa motoneteissä tilauskamaa, mutta saavat yleensä viikon sisällä tilattua sellaisen liikeeseen

Viimeksi muokattu: 16.06.2010
  8. Jacko_Q

Rekisteröitynyt:
    05.06.2003
    Paikallisesta pikkukorjaamosta kysyin itselle Peugeottiin irroitettavaa vetokoukkua niin hinta oli n. 550e kaikkineen. Olisko osat ollut n. 250e ja työ 300e. Merkkiliikkeen tarjous oli n. 650e.

Kallista, mutta tarvetta olisi...

9. en oo ilmottamassa

Rekisteröitynyt:
    29.07.2006

työ 2h hommasta 300e lol.
    Pistin 407:aan ite koukun motonetistä kiintee koukku 160e, läjäreleitä+perävaunu pistoke 20e (virallinen johtosarja vajaat 200e jäi ostamati)
    2h ropausta ja rok rok.

10. Jacko_Q

Rekisteröitynyt:
    05.06.2003
    Tuntitaksahan noilla taitaa nykyään olla n. 80-90e ja kahvitauko kun laskutetaan asiakkaalta niin helposti venyttäävät homman siihen 3-4h.

Hitto, kun kädettömällä ei oo paljon vaihtoehtoja...

11. 10k

Rekisteröitynyt:
    12.10.2007
    Oulussa viime vuoden keväällä (2009) kyselin viereisestä autokorjaamosta tarjousta. Lupasivat 400 euroon laittaa kiinteän koukun 406 farmari Pököttiin.

12. StiNgeRWeb

Rekisteröitynyt:
    07.09.2001
    Faijan autoon asennettiin vetokoukku noin vuosi sitten. Kyseiseen malliin ei koukkua ainakaan sillä hetkellä löytynyt harakiriliikkeistä eli joutui ihan merkkiliikkeestä hakemaan karvan vajaa 200e hintaan. Kysyttiin sitten ohimennen mitä asennus olisi maksanut ja järkytys oli suuri: itse koukun asennus 65e ja sähköjen asennus 175e! Johtosarja kun oli "liittimet kiinni ja menoksi" -mallia niin aika suolainen hinta alle 10min työstä.

Koko asennukseen meni aikaa noin 1.5h kun kahdestaan faijan kanssa pikkuhiljaa näperreltiin. Kun olisi suoraan tietänyt mitä kaikkea peräkontin verhoilusta olisi pitänyt irroittaa ja mitä ei, niin varmaan puoli tuntia olisi helposti saanut ajasta pois. Toiset puoli tuntia olisi lähtenyt kun ei olisi tupakka- ja kahvitaukoja pitänyt. Homma oli kyllä simppeli, oli valmiit kiinnitysreiät autossa ja ainoastaan yhden reiän joutui poraamaan johdon läpiviennille. Koukku meni paikoilleen lähestulkoon kirjaimellisesti heittämällä, joten tuskin merkkiliikkeen asentaja sitä olisi puolta tuntia pidempään nysvännyt.

13. TeknoR

Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Miten noi jälkimyynti peräkoukut asennetaan? Tuleeko ne pulttiliitoksella aina vai? Esim takapuskurin aisojen pulttien alle?

14. 10k

Rekisteröitynyt:
    12.10.2007
    Felox Oulusta lupasi asentaa 407 farmariin kiinteän koukun 500 ja irrotettavan 700 euron hintaan. Melko suolasta. Taidan väkerrellä ite paikoilleen.

^TeknoR, ainakin tässä Pösössä on pultinreiät ja liittimet johdoille valmiina. Isoin homma lienee takapuskurin irrotus, mihin ei kiinnostais ruveta sitten yhtään.

15. luukkonen

Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Riippuu paljon autosta, Mondeosta otin takapuskurin irti ja kaksi ruuvia pyöränkotelosta auki ja pikku nykäisy taaksepäin ja puskuri oli irti, kiinnitys käänteisesti.

Irrotettavaa koukkua itsekkin katellut, mutta pyytävät hirveitä hintoja joten kiinteä taitaa tulla, asennus totta kai itse...

16. Gremlin

Rekisteröitynyt:
    09.05.2013
    Joo ei oo paha homma laittaa itse, jos vaan on hyvä paikka missä tehdä. V70 kakkoskoppaseen laitettiin aikoinaan kaverin kanssa ja parissa tunnissa oli koukku paikoillaan. Meillä oli nosturi käytössä joka oli loistava apu. Volvossa puskurin irrotus on hieman suuritöisempi kuin (näköjään Mondeossa) 4 pulttia kontin puolelta, puskurin päät lokasuojan sisältä ja sisälokarin reunan pop niitit piti porata pois. Kontissa oli sopiva liitin sähkösarjaa varten ja läpivienti.Pistorasian johdot piti kytkeä rasiaan(kytkentäkuva) tuli mukana. Asensin samalla orkkis läpät taakse. Silloin -06 keväällä oli kiinteä koukku 160 € ja sähkösarja 45 €

17. yyri

Rekisteröitynyt:
    28.01.2007
    Minkähän merkkisiä nuo motonetin koukut on? H- farmari Astraan pitäisi koukku laitella, motonetistä meinattiin hankkia nuppi+sähkösarja. Paikallinen pajan mies sanoi, että pitää olla merkkikohtainen johtosarja, eikös nuo ole? Eli plug and pray?

18. kilroy1

Rekisteröitynyt:
    02.01.2001
    Itse olen ainakin saanut motonetistä Thulen koukkuja ja sähkösarjoja.. on siellä kait feloxiakin myynnissä. Suurin osa nykyautojen sähkösarjoista on merkkikohtaisia eikä sinne tosiaan muuta voi kiinni laittaakkaan, 2000-luvun autoissa voi tilanne olla sellainen että sähkösarja maksaa enemmän kuin vetokoukku.

Jos motonetissä ei ole koukkuja hyllyssä voi aina myyjältä kysyä kenen koukkuja autoja saa ja pyytää tilaamaan vain esim. thulen koukun, sanoo ettei ota muita. Itsellä ainakin toiminut noin ongelmitta.

19. en oo ilmottamassa

Rekisteröitynyt:
    29.07.2006
    Voi sinne 2k autoonkin askarrella itse johtosarjan joskus olen niin piheyksissä tehnyt, orkkis valoilta vaan fet:llä/ releellä rosvous.

Jaa tämä sivu