1. MuroBBS toimii nyt XenForo-alustalla. Tervetuloa! Säätö jatkuu parhaillaan mm. nopeuden suhteen.

    t: Sysop
  2. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

    Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Päältäajettavan ruohonleikkurin korjausta

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Crypton, 10.05.2012.

  1. 10.05.2012 klo 21:07
    #1

    Crypton

    Rekisteröitynyt:
    17.01.2001
    Viestejä:
    130
    Kai ajettava ruohonleikkuri lasketaan moottoriajoneuvoksi :D?

    Eli, Murosta löytyy varmasti pienkoneiden päälle ymmärtävää väkeä joka osaisi neuvoa miten edetä temppuilevan leikkurin kanssa.

    Leikkuri on Tecumsehin 12.5hp OHV koneella ja ongelmana on epätasainen käynti eli kierrokset nousevat ja laskevat. Aiheuttaja on "kuormituksen säädin" eli kaasuttimeen tulee vauhtipyörän luota vipu jonka tarkoitus lienee pitää koneen rpm tasaisena kuormituksesta riippumatta. Koneen saa pyörimään suht tasaiseen kun käsin estää vivustoa liikkumasta. Mutta, nyt pitäisi metsästää aiheuttaja.
    Olen vaihtanut koneeseen tuoreet bensat, bensan suodattimen, tulpan ja ilmansuodattimen. Olen puhdistanut kaasuttimen (kohokammio, suutin). Kaasuttimessa ei ole säätöjä.
    Mistä sitten jatkaisi? Puranko koko säädinhässäkän moottorin kyljestä? Jotenkin tuntuu että vika ei kuitenkaan olisi tuossa, ilmiö vain tulee tuon säätimen kautta. Vai olisiko venttiilipuolen juttuja? Vai olisiko kuitenkin kaasarissa jotain häikkää vaikka sitä puhdistelin?
     
  2. 10.05.2012 klo 21:12
    #2

    OMGmercedes

    Rekisteröitynyt:
    12.03.2004
    Viestejä:
    17 836
    Kaasuttimen kalvo vaihtoon ja sen tuon säätövivun jousi. Oletan että on samanlainen kuin brigseissä.
     
  3. 10.05.2012 klo 21:44
    #3

    HegeHege

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2001
    Viestejä:
    914
    No mutta senhän kuuluu käydä aaltoillen. Idea vivustossa on, että kun kierrokset laskee, säädin nostaa niitä. Tai vastaavasti nurmikko kun yhtäkkiä käy paksummaksi ja kierrokset pyrkivät laskemaan, säädin lykkää kakkua lisää, jolloin voimaa tulee lisää kierrosten silti välttämättä nousematta.
    Vivustot jos poistaa ja tekee suoraan kaasuläpältä "vaijerin" (ns. pianolankaahan noissa yleenä) kaasukahvaan, niin eipä ole kovin toimiva leikkuri enää.

    Vai onko vika nyt toisenlainen kuin ajattelen, eli ilmaantunut talviseisonnassa?
     
  4. 10.05.2012 klo 21:48
    #4

    Anon4340

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2001
    Viestejä:
    243
    Vaikka ei ihan aiheeseen, mutta laitan kuitenkin kokemuksia päältäajettavan osien hankinnasta. Itselläni on Partnerin päältäajettava ja olen todennut että monet erimerkkiset B&S:n koneella olevista leikkureista on tekniikaltaan samoja, muutamin variaatioin. Ebayssä on osien myyjiä ja osa toimittaa myös Suomeen. Osien hinnat jenkkilässä saattaa olla kymmenesosan Suomen hinnoista. Parin kympin osa siellä saatta olla parisataa täällä ja vaikka postikulut ovatkin 20-30€ niin säästöä tulee kuitenkin aika hyvin. Huono puoli on että ruohon leikkuuseen tulee 2-3 viikon tauko osia odotellessa:D
     
  5. 10.05.2012 klo 22:18
    #5

    yyri

    Rekisteröitynyt:
    28.01.2007
    Viestejä:
    3 916
    Huono kaasuttimen kalvo aiheuttaa sen, että kone ei ehdi reagoida tuon kuormituksensäätimen asentoihin, joten käynnistä tulee humpaavaa.
     
  6. 10.05.2012 klo 23:43
    #6

    arska638

    Rekisteröitynyt:
    18.12.2009
    Viestejä:
    109
    Tecumsehit oli tosiaan ainakin ennen kohokammiokaasarilla eikä kalvolla, ja Cryptonhan oli sen jo puhdistanutkin. Penskana tuli rassattua Tecumsehin koneella olevia ruohonleikkureita, ja ne olivat erittäin tarkkoja tyhjäkäyntiseoksen kanssa. Jos oli vähänkin laihalla alkoi heti humpaaminen, rikkaasta tyhjäkäyntiseoksesta puolestaan seurasi röpöttely ja savutus. Muuten se käyntinopudensäätäjä oli varsin pätevä kapistus, kone vain lähinnä ärähti kiukkuisemmin työntäessä tuuheampaan nurmikkoon. Tutkipa vielä tarkemmin se kaasari, siellä voi olla oma reitti tyhjäkäynti/pintakaasuseokselle. Wanhoissa Tecumsesheissa oli oikein säätöruuvikin.
     
    Viimeksi muokattu: 10.05.2012
  7. 11.05.2012 klo 07:36
    #7

    Crypton

    Rekisteröitynyt:
    17.01.2001
    Viestejä:
    130
    Aivan oikein, ei ole kalvolla tämä vekotin. Kaasarissa on oma pieni kanavansa tyhjäkäyntiseokselle, täytyy vielä sitä rassata puhtaaksi. Humpailu hieman tasaantuu kun kone saa kuormitusta, joten voisi hyvinkin viitata mainitsemaasi "ominaisuuteen". Tässä ei tosiaan ole seokselle säätöruuvia, on "moderni" ja "vähäpäästöinen" kone.
     
  8. 11.05.2012 klo 11:31
    #8

    JiiVee92

    Rekisteröitynyt:
    07.05.2012
    Viestejä:
    409
    Ja vähäpäästöisyyden takia on säädetty laihalle ja kummoista "huomaamatonta" kökköä ei tarvita kun jo alkaa seoksen takia humpata.

    "suutinta" poraamalla moottorille sais menemään enemmän kakkua mutta siinä pitää olla varovainen koska paluu takaisin päin on sitten aika vaikeata. Suurentaa vaikka kympin(0.1mm) verran ja jättää siihen
     
  9. 11.05.2012 klo 16:32
    #9

    OMGmercedes

    Rekisteröitynyt:
    12.03.2004
    Viestejä:
    17 836
    Jos on erillinen tyhjäkäyntisuutin, niin se on voinut karstoittua pienemmäksi ja noi kun on luokkaa 0,40mm niin ei paljon paskaa tarvitse. Suutinviila hyvä apu noiden puhdistukseen, tai jos ultraäänipesuri sattuu löytymään. Myös jollain sähköjohdon säikeellä voi koittaa rassata ja suihkia kaasuttimen puhdistukseen tarkoitetulla aineella, tai jollain rost offilla.
     
  10. 12.05.2012 klo 08:52
    #10

    Crypton

    Rekisteröitynyt:
    17.01.2001
    Viestejä:
    130
    Annoin viime yön liota kaasuttimen osien luiottimessa ja aamulla sähköjohdon säikeellä aloitin puhdistamaan tyhjäkäyntisuutinta. Selvästi tukossa oli, mutta vartin rassailun jälkeen alkoi aueta. Kaasutin kasaan ja kone tulille --> nyt pyörii niin tasaisesti kuin vain voi!! Joten suurkiitos kaikille vinkeistä, muro auttaa aina ongelmassa kuin ongelmassa!!
     
  11. 15.05.2012 klo 11:52
    #11

    ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    1 366
    Ainakin yhdessä pikku 4-T tärylätkässä kierrokset vaelsi eikä saanut kunnolla kuormaa annettua. Syyksi paljastui ilmanputsari joka oli aivan kömässä. Ilman ilmanputsaria saatiin hommat hoidettua loppuun.
     
  12. 16.05.2012 klo 14:17
    #12

    MiKiM

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2006
    Viestejä:
    1 563
    Sama juttu oli täälläkin. Ilmanputsari niin tukossa kaikkea scheissea ettei kone käynyt tasaisesti. Kummasti auttoi kun sen puhdisti.
     
  13. 05.06.2014 klo 15:23
    #13

    Kopsa

    Rekisteröitynyt:
    11.08.1999
    Viestejä:
    324
    Tuli hommattua "Sulo Vileenin tapaan" kun halvalla sai Partnerin ajoleikkurin.
    Malli on P66-950SMD, siinä B&S 950 sarjan kone.
    Vikana siinä oli että ei käyny.
    Kaasuttimessa on se automaattisäätö vivusto, josta selvästi puuttuu jousi.
    Sidoin vivuston puoli auki rautalangalla ja kone käy. Kierroksia ottaa vapaalla reippaasti, mutta kun kytkee leikkurin ja ajovaihteen niin kierrokset tippuu.
    Säätelin manuaalisesti sen sellaiseksi että leikkaaminen sujuu ok, mutta nyt vapaalla huutaa ihan liikaa.
    Mistähän siihen saisi oikean kokoisen jousen?
     
  14. 05.06.2014 klo 18:19
    #14

    konvehteja

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2012
    Viestejä:
    1 431
    K-Rauta yms. ruohonleikkureita myyvä taho tai Ebay.
     
  15. 09.06.2014 klo 08:12
    #15

    Kopsa

    Rekisteröitynyt:
    11.08.1999
    Viestejä:
    324
    Partneriin löytyi kaasuttimen jousi pienkone huollosta.
    Nyt käy ja kukkuu. Muuten toimi hyvin mutta vaihteistossa oli häikkää.

    Vaihteita on 3 eteen ja 1 taakse. Vaihteen "nopeuden" valitsimessa on 5 "koloa" mihin kepin voi survoa. Pakki, vapaa, eteen 1 ,2 ,3. Vapaa oli pakin kohdalla, eli ei peruuttanut ollenkaan.
    No sitä vivun asentoa saa säädettyä, säätö oli jo melkein laidassa. Säädin sitä niin pitkälle kun meni. Tuloksena on että nyt pakki löytyy kun vetää vivun ihan niin taakse kun menee. Siinä pakin kolossakin vipu mahtuu liikkumaan pikkasen. Etu laidassa ei ole pakki päällä ja takalaidassa on. Samaten vapaa kohdassa on takareunassa vapaa ja etureunassa 1 vaihde.

    Eli pitäisi vielä saada pikkasen säädettyä, mutta säätö on jo ihan lopussa.
    Onko noissa joku kuluva osa tuolla vaihteistossa, joka aiheuttaa vaihteen valitsimen asennon muutosta?
     
  16. 19.06.2014 klo 21:01
    #16

    West2

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2011
    Viestejä:
    416
    Partnerin traktorimallin leikkurin moottori alko valuttaa öljyä kyljestä pihalle ja pitää outoa ääntä, pultit joilla kampikammion alalohko on kiinnitetty olivat löystyneet sentin verran, moottorin joutui otta pois paikaltaan että sai kiristettyä pultit. Alkoi käydä siistimmin öljytkin pysyy sisällä.
    [​IMG]
     
  17. 27.06.2014 klo 15:50
    #17

    Kopsa

    Rekisteröitynyt:
    11.08.1999
    Viestejä:
    324
    Jatketaan omasta Partnerista P66-950SMD.
    Vekotin käy kukkuu ja leikkaa. Leikkuupöydän säädön jälkeen tulee ihan tasasta jälkeä. Mutta muutaman sydämen tykytyksen sain kun jarrua painoin ja kone ei pysähtynytkään...

    Lueskelin manuaalia ja löysin jarrun säätöohjeen. Ja tuumasta toimeen.
    Koneen perä ylös rakotulkki ja työkalut esille. Ja huomasin että kumman huonosti sopii holkit ja kiintoavaimet. Eipäilys heräsi, että tuuma on tainnut olla pulttien ja muttereiden mittana...
    No sain jarruasetelman esille, ja löysin jarrupalojen säätö mutterin.
    Sitä sitten pyöritteleen, mutta se koko akseli pyörii eli lukkomutteria ei pysty kiristämään. Siinä sitä ihmettelin ja sitten koittelin jarrulevyä. Sekin pyörii ihan vapaasti??? Ei taida olla ihan kunnossa jarrut??
    Onko kukaan noita ropannu? Vinkkiä?
     
  18. 03.07.2014 klo 11:38
    #18

    Ydinsieni

    Rekisteröitynyt:
    11.01.2013
    Viestejä:
    309
    Aloin ihmettelemään kun ihan uusi huski lth 174 pitää nitisevää ääntä kun terälaite on kytketty päälle ja rattia kääntää. Toinen kysymys että kuuluuko ratin täristä kun terät pyörii? Tuota tärinää ei huomaa jos pitää ratista kiinni mutta paikallaa ollessa ja terien pyöriessä ratti heiluu.

    Ei ole ennen päältäajettavaa ollut niin sen takia tyhmiä kyselen :)
     
  19. 04.07.2014 klo 20:05
    #19

    tu11team

    Rekisteröitynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    384
    Ihan normaalilta kuulostaa.
    Nitinä johtunee uutuuden kankeudesta tai rasvan puutteesta ja tärinä terien epätasapainosta(normaalia, pahenee jos ajetaan kiveen.).
     

Jaa tämä sivu