1. MuroBBS toimii nyt XenForo-alustalla. Tervetuloa! Säätö jatkuu parhaillaan mm. nopeuden suhteen.

    t: Sysop
  2. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

    Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Opel Vectra nykii

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja -LAte, 03.02.2010.

  1. 03.02.2010 klo 17:23
    #26

    feuerstrahl

    Rekisteröitynyt:
    03.11.2005
    Viestejä:
    1 155
    ITse veikkaan tuota ilmamäärämittaria (tjsp), koska omassa ooppelissanikin sellainen vika oli ! JEE!
     
  2. 03.02.2010 klo 17:43
    #27

    CAPS LOCK - TAI SHIFT POHJASSA

    Rekisteröitynyt:
    06.09.2001
    Viestejä:
    3 559
    Vähän offtopic, mtuta eikö siellä autokoulussa toitotettu sitten taloudellisuuteen liittyen juuri tätä, mitä 9000Aero kehui?

     
  3. 03.02.2010 klo 17:46
    #28

    Jormavaara

    Rekisteröitynyt:
    08.07.2004
    Viestejä:
    284
    Hommaa klemmari ja lue tämä.

    Topbuzz Web Site - Technical Information - ECU Fault Codes @ www.topbuzz.co.uk

    Niistä vioista, mitä ECUsta ei saa selville, nykimistä voi aiheuttaa ainakin kuluneet tulpat tai tulpanjohdot, tukkeutuneet bensan- tai ilmansuodattimet ja puola. Tulpat ovat varmaan yleisimmät ja niitten kuluneisuus aiheuttaa yleensä nykimistä alakierroksilla, mutta yli 3000:n kone kiertää ihan nätisti.

    Edit: saakeli, nuo olikin Astran ohjeet. Vectrassa tuo ECU:n liitin on käsijarrun alla, siinä on sellainen pieni kansi jonka alta se löytyy.

    Ohjeet:

    http://everything2.com/title/How to read ECU fault codes from some GM cars
     
  4. 03.02.2010 klo 19:26
    #29

    Quantum

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2003
    Viestejä:
    2 286
    Moottori siitä ooppelista on laukeamassa. Suosittelen hankkimaan auton.
     
  5. 03.02.2010 klo 19:36
    #30

    Rudenorth

    Rekisteröitynyt:
    28.06.2003
    Viestejä:
    981
    Voi olla myös nokka-akselin asentotunnistin likainen/rikki.
     
  6. 03.02.2010 klo 22:06
    #31

    P5Q_PRO

    Rekisteröitynyt:
    31.08.2008
    Viestejä:
    37
    Takaäänenvaimennin tukossa. Villat lähteneet liikkeelle ja tukkii putken osittain. Irroita takaänkkäri ja testaa toimiiko paremmin.
     
  7. 03.02.2010 klo 22:13
    #32

    Context

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    51
    Kun omasta vm -04 Vectrasta vaihdettiin EGR, sanoivat Opel-pajalla, että viallinen EGR saattaa aiheuttaa nykimistä. Vie pajalle ja kysy.
     
  8. 03.02.2010 klo 23:36
    #33

    Carl0s

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2005
    Viestejä:
    825
    Jos ajelet vitosella ja hidastat kaasu ylhäällä vauhtia niin, että kierrokset laskee 1000rpm pintaan, josta sitten nopeasti painat kaasun pohjaan, alkaako kone pätkiä pitäen "ploploplo" ääntä, on kipinä hukassa.

    Saman voi myös testata antamalla auton käydä tyhjäkäyntiä, ja lyömällä tyhjäkäynniltä kaasun nopeasti aivan pohjaan. Jos moottori pätkii kierroksia kerätessään, on kipinä hukassa.


    - Vettä / muuta nestettä tulpareijissä, jolloinka tulpat lyö läpi.
    - Kuluneet / vialliset tulpanjohdot / tulpat / tulpanhatut
    - Puola / Puolat paskana.

    Vikakoodit vähän 50-50, kipinäongelmista harvoin vikakoodia tulee ellei puola hajoa / räpsyttele väärään aikaan. Joten en ihan heti lähtisi kuskaaman autoa liikeeseen koodien lukua varten.


    Mutta, palettia lähtisin purkamaan kaivamalla tulpat esiin, kato onko tulpanreijissä kosteutta, jos on kuivaa reijät ja tulpanhatut huolella.

    Ruuvaa tulpat irti ja kato missä kunnossa. Suosittelen joka tapauksessa vaihtaa ne uusiin, ei siitä haittaakaa oo.

    Vieläkin pätkii, sytytysjohdot. Jos et pelkää pientä kipua, niin toinen käsi kiinni auton runkoon, ja toisella käy sytytysjohdot läpi tutkien mikä lyö läpi. Oikean löytyessä et voi olla huomaamatta (en suosittele tätä, sattuu!) Vaihtoehtoisesti hae höpönetistä uudet.

    Jos ei vieläkään toimi, niin tässäkohtaa kannattaa lukea ne vikakoodit, puolat kun tuppaa olemaan senverta hintavia ettei niitä turhaan kannata lähteä vaihtelemaan.

    Muistaakseni ooppeleissa oli vielä sellanen "hieno" kisko, jossa oli kaikkien sylinterien puolat kiinni ? Tyylillä "jos yks hajoo, niin 4-uutta joudut ostamaan" ?
     
  9. 04.02.2010 klo 07:19
    #34

    Jormavaara

    Rekisteröitynyt:
    08.07.2004
    Viestejä:
    284
    Ei Vectrassa ole kuin yksi puola ja vikakoodit lukee kotipihassa 2 minuutissa.
     
  10. 04.02.2010 klo 09:53
    #35

    Cirrus

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2000
    Viestejä:
    2 645
    Juuri näin! Epätaloudellisin vaihtoehto on kiihdyttää auton vauhtia isoilla vaihteilla pienillä kierroksilla. Näin esim vaikka kun kyseessä juurikin on vectra 1.6, jonka vääntöalue on korkeammilla kierroksilla.

    Minä heitän kanssa old school arvauksen syystä, saman minkä moni muukin jo, entiset tulpanjohdot mäkeen ja kunnon silikoniset tilalle. Ja jos edellisestä tulppien ja ilmansuodattimen vaihdosta on aikaa tuntematon määrä aikaa, niin ei haittaa vaikka ne uusii myös.
     
  11. 04.02.2010 klo 17:31
    #36

    jekkupatteri

    Rekisteröitynyt:
    06.05.2008
    Viestejä:
    62
    Joo-oh. Mulla on 2000vm. dieseliversio Vectrasta ja nyt on auto käynyt kuusi(!)kertaa korjaamolla nykimisen, vikavalon ja nousseen kulutuksen takia ym... eikä vikaa ole saatu korjattua. Viimeksi tänään autoa tutkittiin viisi tuntia kahden mekaanikon voimin, eikä tullut kuntoon.
    Kolme eri korjaamoa ja yli 500€ mennyt rahaa...Ei naurata ei. Hyvä kärry hintaisekseen silloin kun kunnossa, mutta nuo viat on äärimmäisen vittumaisia ja tekee autolla ajamisesta hermoja raastavaa.

    Autolle tehty seuraavaa:

    - Vikakoodit luettu: Ei anna mitää koodia
    - Polttoainesuodatin vaihdettu kahdesti
    - Imusarja & EGR-venttiili puhdistettu
    - EGR koitettiin poistaa käytöstä-->vikavalo syttyi välittömästi
    - Forte polttoainejärjestelmän käsittely
    - Imusarjan ahtopaineanturi vaihdettu
    - Johdotukset ja muut anturit testattu toimiviksi

    MIKÄ VITTU TÄTÄ AUTOA RIIVAA? PERKELE!

    Meni hermo tänään jo sillä mallilla et rupesin harkitsemaan täysin uuden auton ostoa. Ei ainakaan tarvisi juosta korjaamolla.
     
  12. 04.02.2010 klo 17:34
    #37

    John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 207
    Eikö tuossa ole se surullisen kuuluisa Bosch VP44 syöttöpumppu? Ettei olisi paskana.

    http://ww.btcf.fi/forum/showthread.php?t=178367 tuolla on jotain korjaamisesta. Tuo ongelma vaivaa niin Opelia, Fordia, Bimmeriä kuin Audiakin niissä malleissa joissa tuo VP44 löytyy.
     
  13. 04.02.2010 klo 17:54
    #38

    jekkupatteri

    Rekisteröitynyt:
    06.05.2008
    Viestejä:
    62
    Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin silloin auto ei toimisi ollenkaan. Dieselkorjaamolla tutkittiin sekin ja pumppu on ehjä.
     
  14. 04.02.2010 klo 17:55
    #39

    John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 207
    Jos se oirelee aluksi?

    Onko suuttimia tutkittu?
     
  15. 04.02.2010 klo 18:00
    #40

    jekkupatteri

    Rekisteröitynyt:
    06.05.2008
    Viestejä:
    62
    Suuttimet on varmaan ainoat joita ei ole tutkittu. Ens viikolla vaihdetaan joku alipaineventtiili ja jos sit ei ala toimiin niin pitää ne suuttimet kattoa.

    Niin ja vp44 ei OCF:n mukaan anna mitään ennakkovaroitusta. Se on kuulemma kerrasta poikki huhhahhei.
     
  16. 04.02.2010 klo 19:11
    #41

    Context

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    51
    Onko ollut ihan Opel-pajalla? Itse käytin omaa Opeleihin erikoistuneella ei-merkki-pajalla. Tiesivät asioista enemmän kuin merkkiliike. Itsellä tuo EGR antoi vikavaloa ja poistui jollain ihmeen softapäivityksellä.
     
  17. 04.02.2010 klo 19:27
    #42

    jekkupatteri

    Rekisteröitynyt:
    06.05.2008
    Viestejä:
    62
    En ole sinne vielä raaskinut viedä kun löysin hyvän pikkupajan, jossa on pätevän oloinen ja fiksu mekaanikko. Jos ei auto rupea tulemaan kuntoa niin sittehän se on pakko sinnekin viedä mut se on viimeinen vaihtoehto.
     
  18. 04.02.2010 klo 19:29
    #43

    John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 207
    Joo en ole tuohon sen tarkemmin perehtynyt.
     
  19. 04.02.2010 klo 23:08
    #44

    rökösö

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2006
    Viestejä:
    60
    Onhan halvin vikamahdollisuus myös jo poissuljettu, eli onko kaikki alipaineletkut käyty läpi? Niitä on erittäin helppo saada irti itsekin vahingossa ja kulkuun vaikuttaa melko dramaattisesti. Aikaa myöden myös hapertuvat ja saattavat alkaa vuotaa jostain halkeamasta tai liitoksesta.
     
  20. 04.02.2010 klo 23:13
    #45

    Carl0s

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2005
    Viestejä:
    825
    Dieselissä tulis näin nopeasti mieleen, Suuttimet, pumpun ajotus, ja lopuksi itse pumppu... Ainakin tuo nousevanauringonihme nykii, suoltaa putkesta mustaa ja kulutti niin perkeleesti kun oli pumpun ajotus pielessä...
     
  21. 05.02.2010 klo 00:51
    #46

    jekkupatteri

    Rekisteröitynyt:
    06.05.2008
    Viestejä:
    62
    Hmmm tästä en ole kyllä ollenkaan varma. Pitääpäs soittaa mekaanikolle ja kysyä asiasta. Ne letkut ei varmaan paljoa maksa niin ne vois vaihtaa muutenkin varmuuden vuoksi.


    Se voi olla tietty mahollista sekin. Ens viikolla pitäisi vaihtaa EGR:n alipaineventtiili ja katsoa vaikuttaako se sitten mitenkään auton käytökseen. Jos ei niin sit pitää varata aika uudestaan dieselkorjaamolle pumpun tarkistukseen, vaikka täällä paikallinen dieselkorjaamo on anti-asiakaspalvelu henkinen.
     
  22. 23.03.2010 klo 09:22
    #47

    jekkupatteri

    Rekisteröitynyt:
    06.05.2008
    Viestejä:
    62
    Vian aiheuttajaksi paljastui ilmamassamittari, josta vihdoin ja viimein saatiin vikakoodit ulos. Se kun vaihdettiin niin kaikki viat korjaantui ja auto on kulkenut nyt 1000km kuin uutena konsanaan :)
     
  23. 23.03.2010 klo 10:35
    #48

    komputerdesikn

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2008
    Viestejä:
    108
    On se jännä nuo merkkikorjaamot... itselläkin alkoi opelin mittaristo muistuttaa jouluvaloja ja ajattelin sitten viedä vikakoodien lukuun tutulle pajalle. Siellä sanottiinkin että takalambda ja katti herjaa, liikaa päästöjä. Asentaja sanoi että käy ajamassa tunti erilaista ajoa, kovia kiihdytyksiä, motariajoa ja moottorijarrutusta. Tule takaisin ja katotaan uudestaan. Ei mitään, rottelo kaipasi vaan kovaa ajoa.

    Katsastus lähestyi, ja ajattelin palkkapäivän kunniaksi viedä auton ihan katsastustarkistukseen merkkihuoltoon. Kerroin että vikakoodit luettu, tässä lappu. No ei kelvannut, piti saada omilla laitteilla mitata. Menköön, tämähän on vain neljänkympin mielenrauhavakuutus.

    Tiesin siis mikä hikka autossa on, kerroin asentajalle että näin on, kattokaa että kaikki muu kelpaa leimaukolle. Puolen tunnin tarkistus venyi neljään tuntiin. Soittelin ja kyselin että mikä maksaa kun valmista ei tule. Oli kuulemma joku "mystinen" vika, liikaa päästöjä. Kerroin että tiesin tämän, niinhän se luki siinä lapussa, kerroin myös asian tilan asentajalle. Pyydettiin lupa jättää kottero huoltoon, jatketaan aamulla.

    Seuraavana päivänä, usean tunnin asiantuntevan vianetsinnän jälkeen kaikki olikin muka kunnossa. Asentaja ja joku korjaamon kymppi tulee selittämään että se nyt vaan joskus näissä ecotekeissä on noin, kovaa ajoa ja leimalle.

    Yksinkertainen katsastustarkistus muuttui kahdeksan tunnin valohoidoksi. Totesin tiskillä laskua maksaessa että maksan puolet summasta VALOkopioiduilla rahoilla, kun vika oli tiedossa, ja silti teitte kaiken päin vittua. Siihen hintaan sain vielä ite täyttää pissapojan säiliön.

    Opetus: tyhmästä päästä kärsii koko kukkaro.
     
  24. 23.03.2010 klo 19:44
    #49

    Context

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    51
    Oli muuten omassa Vectrassa sama vika, liikaa päästöjä katsastuksessa. Pajalla epäilivät imusarjan vuotoa.
     
  25. 24.03.2010 klo 12:28
    #50

    barbarian

    Rekisteröitynyt:
    11.02.2002
    Viestejä:
    405
    Minkähintanen oli vaihtaa?

    Itellä -99 TDI vectra jossa kans nykimistä. En ole ikinä tutkinut mistä johtuu mutta useasta suusta olen kuullut että todennäkösesti pitäs vaihtaa ilmamäärämittari.

    En ole vielä jaksanut tehdä asialle mitään koska auto toimii eikä tuosta oikeestaan haittaa ole :)
     

Jaa tämä sivu