Murolääkärit: ihottuma

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja monni-, 31.05.2009.

  1. monni-

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2002
    Viestejä:
    787
    Mitäs helvettiä, otsa sekä naama on täynnä muutaman millin kokoista punaista täplää. Mitäs tuo voi olla ja miten sen saa pois, tällä naamalla ei oikein voi mennä töihin huomenna?

    Tai sitten että mistä helvetistä tuollaista voi tulla? Meinaan eilispäivänä en tehnyt muuta normaalista eroavaa kuin että otin aurinkoa. Voiko pelkkä aurinko tehdä moista?
     
  2. visvalisko

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2005
    Viestejä:
    478
  3. Deus Ex Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    19.09.2004
    Viestejä:
    2 101
    Lähtisin kokeilemaan tässä järjestyksessä:

    -Perustasva
    -Kortisoonirasva
    -Sienilääke (Nizoral / Selukos)
    -Aknelääke ( esim. Roaccutan, tämän kanssa täytyy olla varovainen)

    Joihinkin ihottumiin tehoaa niinkin rankka käsittelu kuin vademecumilla, käsien desifiointiaineella, tai muulla alkoholipitoisella liuoksella pyyhliminen. (Esim. mun mutsi kokeili omaan psoriinsa suunnilleen kaikkea, mutta vademecum oli ainoa mikä tehosi viimein.)
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 31.05.2009
  4. SuperEgo

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    2 448
    Jos tuo on tullut äkisti ja ihan äskettäin, kyseessä voi olla allerginen reaktio esimerkiksi johonkin ruoka-aineeseen. Jotain antihistamiinia kannattaa kokeilla, jos sellaista lääkekaapista löytyy.
     
  5. monni-

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2002
    Viestejä:
    787
    Kokeeksi hieman hirudoid fortea pienelle alueelle. Muuta ainetta ei tähän hätään löydy. Toivotaan että on huomenna jo parempi
     
  6. ITS IN THE GAME

    Rekisteröitynyt:
    24.07.2007
    Viestejä:
    1 009
    100000000000000000000000000000% varmasti aurinkoihottumaa, itellä on molemmat kämmenselät aivan täynnä tuota tällä hetkellä. Mikähän avuksi?
     
  7. MichaeI

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2006
    Viestejä:
    414
    Ainut mikä minulla voi tulla mieleen, varsinkin hiusalueen ihottumista on psoriasis.
    Psoriasis ? Wikipedia

    Tämä tietysti ei vissiin yhtenä päivänä ilmesty
     
  8. oppressive

    Rekisteröitynyt:
    27.10.2005
    Viestejä:
    1
    Aurinkoihottumaan paras apu on viileä vesi ja allergialääke 2 kert päivässä, esim. Levocetiriziniä. Kortisonivoide on myös hyvä apu, tosin kunnon ihottumaan apteekin reseptivapaat ei väldesti auta. Ihon kosteutus myös hyväksi. Ja suojataan se iho, etenkin jos kortisonivoidetta käytät.
     
  9. Padam

    Rekisteröitynyt:
    12.03.2007
    Viestejä:
    73
    Seuraavalla kerralla sitten sitä aurinkosuojaa mukaan, eikä olla auringossa tuntitolkulla. Näillä keinoilla olen pystynyt välttämään palamiset kokonaan.
     
  10. hunaja-muro

    Rekisteröitynyt:
    21.01.2004
    Viestejä:
    184
    Minulla oli tänään samanlaista aika pahan näköistä nivusissa sen jälkeen kun olin ottanut aurinkoa uimahousuissa. Vähän pelotti että nainen huomaa sen ennen panemista. Ei se tyhmä mitään huomannut. Nyt on jo punaiset täplät kadonneet.
     
  11. Padam

    Rekisteröitynyt:
    12.03.2007
    Viestejä:
    73
    Tai sitten se ajatteli että se herpes on vihdoin tarttunut sinuunkin. :smoke:
     
  12. Dr. Gonzo

    Rekisteröitynyt:
    10.04.2008
    Viestejä:
    785
    Minulla on tullut molempien kämmenselän päälle peukaol ja etusormen välialueelle suunilleen semmosia tosi pieniä rakkuloita jotka kutiaa vitusti. Tuli jossain muutaman viikon sisällä eka yhteen käteen sit toisene, onkohan jostain lisäravinteesta mitä tullut syötä viime aikoina.
     
  13. Alfie B

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2008
    Viestejä:
    235
    Kokeile tosiaan jotain kevyttä kortisonia. Itse saanut stressistä tjs. ihottuman ja on kyllä todella paskamaista touhua kun naama kutisee. Jossei kortisoni auta niin käy ihotautilääkärillä.

    Jos se näyttää sienimäiseltä niin Nizoral-voide voi olla kokeilun arvoinen.
     
  14. Pummiii

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2005
    Viestejä:
    30
    Tuttavalla samanlaista oiretta, todettiin nokkosrokoksi.
     
  15. cT7

    Rekisteröitynyt:
    11.05.2009
    Viestejä:
    72
    Kortisonista sen verran, että aloittaa mieluiten 1% kuin 2,5%:lla. Nimittäin, oma ihoni on niin herkkä, että iho alkoi kuoriutumaan ja kulumaan pois. Poisti itse ongelman täysin (kutiamisen), mutta toi uuden probleeman esiin. Nyt mennään ihoa korjaavalla voideella ja auttaa :D Terkkarilla ei tullut käytyä, mutta oireena oli kutiaminen, jolloin atooppinen ihottuma tuli ensimmäisenä mieleen. Käsissä vain, onneksi :D
     
  16. Corex

    Rekisteröitynyt:
    14.07.2001
    Viestejä:
    3 431
    Auringotto lieventää psoriasista tai jopa poistaa sen joten ei taida sopia kuvaan. Tyypillistä on myös suuret irtoavat hilselaatat joiden alta paljastuu vereslihalla olevaa ihoa.
     
  17. 10k

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2007
    Viestejä:
    1 521
    Voi olla kaukaa haettua, mutta miten olisi vesirokko? Ainakin oman pojan päiväkodissa Oulussa sellaista on liikkeellä. Nostaa kyllä todennäköisesti kuumetta.
     
  18. Alfie B

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2008
    Viestejä:
    235
    Totta, kortisonin laittamista pärstään pitäisi muutenkin välttää, kun se ohentaa ihoa.

    Minkä nimistä tuo korjaava voide on? Itse laitoin Elidel-nimistä voidetta, mutta maksaa aivan tolkuttomasti.
     
  19. cT7

    Rekisteröitynyt:
    11.05.2009
    Viestejä:
    72
    Tuo
    Tutkitusti tehokas, alkuperäinen Bepanthen | Bepanthen

    noin 5,50 € (itsellä voide, 70% rasvaa)

    Auttaa myös muihin pikkuhaavoihin ja jopa huulten rohtumiin. Kätevää :smoke:[​IMG]

    Ne haittavaikutukset hyrdocortisonilla:
    "Hydrocortison-valmisteet ovat niin mietoja, että haittavaikutuksia esiintyy hyvin harvoin.
    Pitkäaikaisessa käytössä hydrokortisoni voi joskus aiheuttaa herkillä ihoalueilla (esim. silmänympärykset, kasvot, kainalot, taipeet) ihon haurastumista ja muuttumista paperimaiseksi. Myös arpijuovia, ihoverisuonten laajentumia ja verenpurkaumia voi esiintyä. Hydrocortison-valmisteiden käytön lopettamisen jälkeen paikalliset muutokset korjaantuvat osittain kuukausien kuluessa.
    Laaja-alaisessa ja pitkäaikaisessa käytössä imeväisillä ja aivan pienillä lapsilla lääke voi imeytyä siinä
    määrin, että lapsen lisämunuaisten toiminta häiriintyy."
    http://www.yliopistonapteekki.fi/Files/478859.html
     
    Viimeksi muokattu: 03.06.2009
  20. Dr. Gonzo

    Rekisteröitynyt:
    10.04.2008
    Viestejä:
    785
    Päivitystä.

    Ihottuman aiheuttaja vaikuttaa olevan päivittäin syömäni 2g l-tyrosiini. Ainakin kutina lakkas kun jätin tänään ottamatta. Pitäkää siis varanne lisäravinteiden kanssa, saattaa kasvaa vielä kolmas silmä päähän.
     
  21. monni-

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2002
    Viestejä:
    787
    Päivitystä tähän, koko paska katosi eiliseen mennessä
     

Jaa tämä sivu