1. Tänään aamupäivällä kuorman optimointia, sähköpostiliikenteessä hitautta (jos ei esim. salasanan nollauksesta tullut sähköpostia, kokeile uudelleen)

    t: Sysop
  2. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

    Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Motonetin momenttiavain

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Symbiootti, 16.04.2010.

  1. Symbiootti

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2004
    Viestejä:
    621
    Kävin muutama päivä sitten ostamassa Motonetistä momenttiavaimen (76-5005) hintaan 19.90€ auton alumiinivanteiden jälkikiristystä varten (120Nm).

    Säädin avaimen momentin testimielessä alas noin 40Nm ja kokeilin kiristää äsken auton renkaan kiinni olevaa kiinnistysmutteria joten avaimen olisi pitänyt ymmärrykseni mukaan "napsahtaa".

    Mutta mitään ei tapahtunut vaan mutteri kiristyi entisestään ja pelkäsin jo että pultti katkeaa eli avain toimi samalla tavalla kuin kiinteä avain.

    Osaako kukaan sanoa että onko avain aivan susi vai enkö osaa sitä käyttää?
     
  2. Pirtanen

    Rekisteröitynyt:
    24.05.2008
    Viestejä:
    203
    Mulla taitaa olla tuollainen enkä huomannut missään vaiheessa mitään raksahtelua, joten on jäänyt pöydälle makaamaan.. Neuvoja olisi kiva kuulla.
     
  3. sarte

    Rekisteröitynyt:
    12.06.2009
    Viestejä:
    185
    Avain voi olla maanataikappale, mutta kokeile nyt ensin tiputtaa momentti mahdollisimman alas ja koita kiristää jotain pulttia. Kun oikea momentti on saavutettu, varsi nitkahtaa hieman, ei välttämättä kuitenkaan naksahda (ainakin oma momenttiavaimeni ei juuri naksu). On myös hyvä huomata, että kunnon mittainen varsi ja 40nm ei juuri voimaa tarvitse, jolloin riuskempi mies ihan huomaamattaan vääntää ohi momentin. Itselle ainakin oli yllätys kuinka "löysiksi" pultit momenttiavaimen kanssa jätetään...

    Edit: Tulipa vielä mieleeni, että jos mutteri on jo valmiiksi kireammällä kuin vääntimeen asetettu momentti koko nitkahdusta ei välttämättä edes huomaa. Omassa (biltema tai motonet, en muista kumpi) avaimessa varsi liikkuu ehkä asteen pari ilman naksahdusta, kun oikea momentti on saavutettu, joten oikea momentti on helppo missata. Myöskin kaikennäköinen reuhtominen momenttiavaimella on syytä jättää väliin. Tasainen kevyt vääntö käyttäen varren pituutta paljastaa oikean momentin helpommin. Lisäksi perinteinen rykäisy saa yleensä aikaa usemman kymmenen newtonmetrin heiton kireydessä.
     
    Viimeksi muokattu: 16.04.2010
  4. Symbiootti

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2004
    Viestejä:
    621
    No niin, kävin vielä uudestaan testaamassa avainta ja yllätys, yllätys, avainhan toimii ja "naksahtaa". Pitää tosiaan olla rauhalliset liikkeet kuten nimimerkki sarte jo neuvoi.

    Tuli eka kerralla väännettyä yli momentin ja muutama mutteri oli rengasliikkeen jälkeen niin tiukalla että säädetty momentti ei riittänyt (ristikkoavaimella löysäys auttoi).

    Omalta osaltani tämä asia on nyt kunnossa, kiitos vinkeistä.
     
  5. 300 yards

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2000
    Viestejä:
    249
    Ostin itsekin viikko sitten tuollaisen Biltemasta, mutta en ole vielä ehtinyt testata. Mihin momenttiin kiristit aluvanteiden pultit?
     
    Viimeksi muokattu: 16.04.2010
  6. papuwokki

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2005
    Viestejä:
    2 270
    Miksi aluvanteiden pultit pitäisi momentilla kiristää, eikö rannemomentti riitä?
     
  7. Nimellinen merkki

    Rekisteröitynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    153
    Joka ikiselle ruuville missä tahansa on olemassa oikea kiristysmomentti. Toisissa paikoissa enemmän tai vähemmän tärkeä. Toki jokanen tablaa tyylillään eikä sillä nyt niin väliä ole johonki 1000euron toyotaan ruuvata kiinni muutaman satasen aluvanteita mutta jos vehkeet alkaa olla arvokkaampia niin saattaa kiinnostaa niiden oikeaoppinen asennus myös.
     
  8. lusmux

    Rekisteröitynyt:
    06.06.2000
    Viestejä:
    139
    Riippuu paljon autosta mutta siinä 100-120nm ne yleensä on. Omassa autossa niinkin tarkka kuin 103nm ja työautossa (paku) 150nm.
     
  9. Symbiootti

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2004
    Viestejä:
    621
    Laitoin ne 120Nm.
     
  10. Symbiootti

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2004
    Viestejä:
    621
    Aikaisemmin olen aina ristikkoavaimella kiristänyt mutta halusin kokeilla momenntiavaimen käyttöä. Pitäisi ainakin tulla tasaiset kireydet.
     
  11. papuwokki

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2005
    Viestejä:
    2 270
    Millasiinkohan autoihin sitten pistätte momentilla rengaspultit kiinni?

    Ei oikeastaan ole itelle ikinä tullut mieleen kiristellä normi autoon renkaita momenttiin. Miten tuo täysin sama kiristysmomentti kaikissa pulteissa vaikuttaa?
     
  12. Dani

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2001
    Viestejä:
    7 885
    Joku vuosi sitten Bilteman momenttiavain voitti jonkun testin jossa oli mukana ihan törkeen kalliita avaimia, sen jälkeen kävin biltemasta hakemassa omani ja ihan tyytyväinen ole siihen ollut. Tulpat tulee tolla kiristettyä ja rengaspultit jälkikiristettyä. Töissä kun on paineilmapyssyt ja 120Nm hylsyt. :)
     
  13. BulldogPO

    Rekisteröitynyt:
    04.08.1999
    Viestejä:
    4 098
    Eipä ole kallis, pitää ensi Motonet käynnillä ottaa mukaan tuollainen.
     
  14. kkuula

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2004
    Viestejä:
    2 815
    Kyl mäkin suosittelen noitten aluvanteiden kiristämistä momenttiin, ne ei nimittäin välttämättä kestä liikaa kiristämistä vaan voi helposti kiristää ne paskaksi, tuo 100nm eli 10kg momentti ei ole kovinkaan paljoa ja normi ristikkoavaimella polkasemalla saa helposti tupalat vetästyä...

    Itellä on vanha hazet:in momenttiavain ja se kyllä naksahtaa äänekkäästi ja sen nytkähdyksen myös tuntee hyvin.
     
  15. juukelis

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    1 037
    mielestäni tärkeämpää on että aluvanteet kiristää tasaisesti, joka pultti sen verran kiinni ettei sormin enään pyöri ja sitten kiristää ristiin tasaisesti.
     
  16. Flying Hellfish

    Rekisteröitynyt:
    27.01.2009
    Viestejä:
    611
    Noissa momenttiavaimissa on vain se vika, että niistä saa maksaa satasia ennen kuin ne ovat edes vähän suuntaa antavaa tarkempia. Bilteman avain taitaa noista halvemmista olla tarkimpia ...riittänee renkaan vaihtoon, siinä missä käsimomenttikin. Väärällä vääntötekniikalla parempikin momenttiavain naksahtelee miten sattuu, ja jos momenttiavainta säilyttää "viritettynä" niin sen voi heittää vaikka järveen.
     
  17. DuZi

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2007
    Viestejä:
    36
    Pilteman kanta-asiakkaat ne kiristelee momenttiin ja kaikki suomen rengasliikkeet vetäsee pulttipyssyn kakkos pykälällä sinne päin kiinni ja hyvin pysyy autoissa pyörät :).
     
  18. Dani

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2001
    Viestejä:
    7 885
    ^ hyvä yleistys, mutta jos ne rengasliikkeet käyttävätkin 120Nm momenttihylsyä niin mitäs siihen sanot ;)

    näin ainakin Tekno-pyörässä kun mun auton alle viimeksi laittoivat vanteet ja sama juttu töissä, joka ikiseen henkilöautoon 120Nm momenttihylsyllä aluvanteet kiinni.
     
  19. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    10 291
    Omassa autossa suositus on 85Nm. Hieman outo lukema mutta olenkin perstuntumalla vedellyt oikeaan kireyteen, joka on vähä enemmän.
     
  20. mjkr

    Rekisteröitynyt:
    27.07.2003
    Viestejä:
    505
    Siinä vaiheessa jos laittavat mun autoon rengasliikkeessä pyörät kiinni ilman momenttiavainta/momenttihylsyä, niin vaihdan liikettä. Aina tähän asti on jompaa kumpaa käytetty.
     
  21. Akkoli

    Rekisteröitynyt:
    07.11.2002
    Viestejä:
    855
    Ei jumaliste mitä hifistelyä jos auton renkaat pitää vetää kiinni momenttiavaimella, kyllä siinä on kaverilla tuntuma omista käsistä ja niillä tekemisestä kadonnu täysin. Iteltä löytyy kyllä momenttiavain, mutta en sitä koskaan käytä renkaiden vaihdossa, koska järkikin ja tuntuma käsissä sen sanoo kuinka tiukalle ne pultit ristikkoavaimella väännetään.

    Nimenomaan ensin löyhästi kiristellen ristiin sillä ristikolla ja myös se loppukiristys ristiin. Aika sankari saa olla jos ristikkoavaimella (ilman lisävipua) saa esim. kierteet väännettyä pulteista rikki (ranskanpatongeista en mene takuuseen). Tiedä sitten olenko niin paljon väännellyt ruuveja ja muttereita, että on tullu joku ylijumalainen tuntuma niihin.
     
  22. Dani

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2001
    Viestejä:
    7 885
    Tuskin kyse on mistään vääntyneistä pulteista tai muttereista...huoh.
     
  23. kautium

    Rekisteröitynyt:
    31.01.2007
    Viestejä:
    13 348
    Näin sen täytyy olla. Ylijumala-Akkoli voisi kuitenkin kertoa omat kokemuksensa Motonetin/Bilteman momenttivääntimistä, tai vaihtoehtoisesti pitää mölyt mahassaan.
     
  24. marse

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2009
    Viestejä:
    1 254
    "kyllä mää tiiän miten nää kiristetään oikein" ja sen jälkeen kun avaimel mittas ni tasaset 150-207nm oli kaik rinkulat kiinni, perus auton omistaja :D
     
  25. Henkka77

    Rekisteröitynyt:
    10.10.2005
    Viestejä:
    7 347
    Enpä ole koskaan kuullu enkä nähny että vanne olis paskaks menny "olkavarsimomentilla" kiristettäessä..
    Rengasliikkeiden pulttipyssyt sen sijaan on tehny kyllä tuhojaan kierteille ja pulteille kun joku osaamaton kesäesa sovittaa pulttia vaan hieman kierteen alulle ja painaa täydellä momentilla pohjaan..
    Mutta edelleen, vannetta en ole koskaan saanu rikki, eihän niitä hampaat irvessä kaksin käsin kiristetäkään.
     

Jaa tämä sivu