1. MuroBBS toimii nyt XenForo-alustalla. Tervetuloa! Säätö jatkuu parhaillaan mm. nopeuden suhteen.

    t: Sysop
  2. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

    Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Meneekö yrityksillä liian hyvin?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja comte, 14.07.2013.

  1. 15.07.2013 klo 10:22
    #26

    Behöv

    Rekisteröitynyt:
    03.08.2004
    Viestejä:
    1 792
    Aivan, ja tarjouspyyntö on aina pyyntö. EI VAATIMUS
     
  2. 15.07.2013 klo 11:02
    #27

    comte

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2009
    Viestejä:
    353
    Tarjouspyyntöön vastaaminen ei tietenkään tarkoita varmaa keikkaa yrittäjälle, mutta vastaamatta jättäminen tarkoittaa varmaa keikan menettämistä. Koska tarjouspyyntöön vastasi vain muutama yritys, pelkällä vastaamisella pääsi jo kolmen joukkoon (autokaupoissa ja sokkeliurakassa kahden joukkoon) joista toimittaja valittiin. Nopealla reagoinnilla ja hyvällä asiakaspalvelulla on taas helppo erottua tuosta joukosta edukseen jolloin todennäköisyys kauppojen syntymiselle paranee vaikkei oma tarjous aivan edullisin olisikaan.

    Vai kuinka yrittäjää, joka tarjoaa ei hinnoiteltua ja vakioimatonta tuotetta kuten maanrakennus, tulisi lähestyä jos ei sitten tarjouspyynnöllä? Pitäisikö soittaa vain, että "kone paikalle, raha ei ole este" ja maksaa 200€/h kaivinkonetyöstä?

    Tässä tapauksessa mielestäni oli, eli tarjouksen mukana meni rakennuksen pohja- ja perustuskuvat, viemäröintikuvat ja asemakaava tekstuaalisen selityksen kera. Tarjouksen tehneille yrittäjillä riitti yksi jälkisoitto puuttuvien lisätietojen kysymiseen.

    Jos taas tarjouspyynnössä ei ole riittävästi tietoja tarkan tarjouksen tekemiseen, niin ainahan voi:
    - vastata ja pyytää lisätietoja tarjouspyyntöä varten (myyjän perustyötä),
    - ilmoittaa ettei annetuilla tiedoilla voi tarjota kiinteähintaista urakkaa, mutta antaa työmääräarvio ja tarjota työtä tuntihintaisena,
    - tai mikäli keikka ei vain kiinnosta, voi vastata ettei pystytä tällä kertaa tekemään tarjousta.

    Markkinointimielessä oleellista on kuitenkin aina vastata asiakkaan tarjouspyyntöön. Nyt nuo 7 vastaamatonta yrittäjää ovat itsellä "mustalla listalla", joilta ei tule jatkossakaan otettua töitä koska heitä ei työt kiinnosta, eikä niistä tule myöskään kerrottua (positiivisessä mielessä) tuttaville jotka etsivät paikallisia urakoitsijoista. Pelkällä "Valitettavasti seuraavat 4kk ovat loppuunmyytyjä." vastauksella olisi välttänyt negatiivisen kuvan syntymisen.
     
  3. 15.07.2013 klo 11:07
    #28

    jzzo

    Rekisteröitynyt:
    30.06.2003
    Viestejä:
    143
    Kaverini myy kodinelektroniikkaa ison ketjun keskisuuressa myymälässä. Kertoi, että varsin monia tuotteita (erityisesti puhelimia) myydään miinuskatteella. Jostain halpisnokioista tulee vaan persnettoa.
    Työssään on erittäin hyvä ja asiakkaille myös kohtelias. Kuitenkin sanoo, että joku puolen tunnin tenttaus 30 euron matkapuhelimen (josta liike ottaa takkiin) ominaisuuksista ja esim vaatimus siitä, että myyjä siirtää vanhasta puhelimesta numerot uuteen asiakkaan puolesta alkaa vituttamaan. Aika epätodennäköistä, että tällaiset asiakkaat jatkossakaan tuovat miljoonia euroja kauppaan mukanaan jatkossakaan.
    Oletusarvoisesti toki kauppiaiden ja myyjien tulisi olla kohteliaita ja avuliaita ja en tosiaan ymmärrä tuotteen myymättä jättämistä kun kauppa on vielä auki mutta kyllä joskus asiakkaallakin olisi syytä katsoa peiliin.
     
  4. 15.07.2013 klo 11:17
    #29

    Mawe

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2001
    Viestejä:
    1 413
    Hmmm.. Meillä ainakin on katteet parhaita noissa halpiksissa, "premium" kamat menee aika surkealla katteella, joten niihin pitää saada menemään kuoria sun muuta roskaa mukaan että kannattaa edes jollain tasolla.
    Premium tuotteista vielä sen verran että applen kamoja en myy, jos ei asiakas kysy erikseen. Kate on noissa vielä huonompi kuin muissa vastaavissa roinissa.
    Kaikki missä on omena niin niistä jä vähiten käteen kaupalle...

    Tuo toinen boldattu kohta on kyllä ainakin osin totta, välillä joutuu vääntämään asiakkaalle rautalangasta jonkun halvan romun kanssa että se asiakas ei tule 5min. päästä takaisin kysymään että miten se menee päälle...

    Välillä kyllä on näitä tyyppejä, jotka tulee ja ostaa jotain halpaa paskaa, mutta toisena päivänä tulevat osoittamaan suurinta ja kauneinta töllöä ja sanoo hintaa katsomatta että ottaa tuon.
     
  5. 15.07.2013 klo 11:21
    #30

    Matin ja Tepon kosto

    Rekisteröitynyt:
    28.09.2009
    Viestejä:
    1 800
  6. 15.07.2013 klo 11:55
    #31

    suomalainen_mies

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2009
    Viestejä:
    733
    En tiedä yhtään yritystä jossa olisi töissä erityinen tarjouspyyntövastaava.

    Ainakin meidän firmassa palvellaan pihaan ajavat IRL-asiakkaat ensin ja sitten jos aikaa jää niin vastaillaan sähköposteihin. Kuten jo sanottua, tarjouspyyntöihin vastaaminen on iso työ, se on kaikesta muusta IRL-tärkeästä pois. Aika harvoin noista tarjouspyynnöistä meillä mikään johtaa mihinkään, laitan nimittäin tiukat listahinnat niihin. Jos hinnasta haluaa tingata, niin voi tulla naamatusten vänkäämään. Palvelua saa rahalla.

    Tuota "noin 10 min" ennen sulkemisaikaa-juttua en ymmärrä ja toisaalta myös ymmärrän. Pienissä yrityksissä se kaupan aukioloaika = yrittäjän työaika. Kun olet 11 tuntia 45 minuuttia palvellut hyvin asiakkaita ja hoitanut myymälää, on siinä vaiheessa jo ns. takki auki. Ei ole itselläkään mitään asiakaspalvelun tähtihetkiä olleet ne päivän viimeiset asiakkaat. Tosin palvelusta en ole kieltätynyt, tinkaamisesta kylläkin. Toisin kuin yleisesti luullaan, yrittäjän vapaa-aika ei ole nollan euron arvoinen.

    Meneekö palkansaajilla liian hyvin kun monia ei kiinnosta tulla iltaisin ja viikonloppuisin töihin? :confused:
     
  7. 15.07.2013 klo 12:08
    #32

    niko.m

    Rekisteröitynyt:
    31.03.2013
    Viestejä:
    890
    Kyllähän ne tulee viikonloppuisin. +100% pyhäylitöistä, +100% viikkotuntien ylittämisestä ja +100% menetetystä vapaa-ajasta.

    Itse en ole yrittäjä, mutta olen nähnyt kun kaverille tuli tarjouspyyntö sähköpostiin. Vastaanottajina taisi olla 27 eri yritystä ja sitten viestissä oli hinta joka hänelle oli tarjottu jostain ja viestin pääpointti oli että kuka pystyy tekemään vielä halvemmalla. Vajaan puolen vuoden päästä tuli uusi samanlainen tarjouspyyntö mutta korjaus-urakasta. Oli mennyt se halvin ilmeisesti vituralleen. Muutenkin itse jos on pitänyt tarjouspyyntö tehdä, olen kävellyt liikkeeseen tai soittanut sinne, välillä on ilmoitettu melkein alkuun että ei ole resursseja yms ja välillä on jatkettu neuvotteluja.

    Tuo "10 min" on myös hauska juttu, periaatteessa silloin pitäisi myös palvella, mutta toisaalta on vähän hommia vielä mitä pitäisi tehdä. Sitten paikalle pamahtaa joku kyselemään jostain 5€ kikkareesta ja katselee sitä pitkän aikaa, sitten rupeaa tinkaamaan kun Ebaysta sen saisi 3.5€. Välillä kuulemma vaatteiden yms. suhteen käydään kokeilemassa liikkeessä (ellei ole liikkeessä, pyydetään tilaamaan) sitten ilmoitetaan että taidanpa tilata netistä kun siellä on sen 2€ halvempi.
     
  8. 15.07.2013 klo 12:32
    #33

    Powertrippin

    Rekisteröitynyt:
    29.02.2012
    Viestejä:
    210
    Tarjouspyyntökulttuuri on muutenkin aika hanurista, joka ei välttämättä tule yhtään halvemmaksi kuin normityönä teetetty. Itse teen b2b-tarjouksia työssäni ja todella usein tilanne on se, että asiakkaan olisi kannattanut tilata suoraan, ilman mitään tarjouspyyntöjä. Tarjoukseen kun joudutaan laskemaan aina virhemarginaali, ettei mene persnetolla. Tuntityönä teetetty homma laskutetaan tehtyjen tuntien mukaan ja se siitä. Lisäksi siihen muutaman tonnin tarjouksen laskemiseenkin menee aikaa, joka pitää saada laskettua siihen tarjoukseen mukaan.
     
  9. 15.07.2013 klo 12:39
    #34

    Paplo

    Rekisteröitynyt:
    15.12.2012
    Viestejä:
    7 320
    Kyllähän tuntiveloituksellakin tehtävästä työstä pitää tehdä aina joku tarjous.

    Ongelmanahan on luottamus. Jos kaikkiin voisi luottaa, kaiken voisi myös teettää tuntiveloituksella.
     
  10. 15.07.2013 klo 12:47
    #35

    Powertrippin

    Rekisteröitynyt:
    29.02.2012
    Viestejä:
    210
    Joo, kyllähän tuntihinnat pitää kertoa, mutta se ei vie aikaa niin hirveästi kuin tarjouksen laskeminen. Nopeimmat ja helpoimmat tarjoukset on luokkaa CNC-koneistus maksaa tämämän verran tunnissa, ja tunteja menee ehkä kymmenen, saattaa mennä enemmän, mutta saattaa mennä vähemmän.

    Tällä alalla olen huomannut, että pienien firmojen kanssa on pääsääntöisesti mukavampi toimia, kun he tietävät tuntihinnan, niin hyväksyvät sen ja se on siinä. Isot firmat yrittävät huudattaa tuntihintoja pienissäkin töissä alemmas ja alemmas, vaikka kyse ei välttämättä ole kuin muutaman satasen/tonnin työstä.
     
  11. 15.07.2013 klo 12:47
    #36

    Behöv

    Rekisteröitynyt:
    03.08.2004
    Viestejä:
    1 792
    tämä on niin totta
    varsinkin kun vastasin yli 300 viestiin päivässä yllä olevan mukaisesti.
     
  12. 15.07.2013 klo 12:57
    #37

    Puntus

    Rekisteröitynyt:
    02.06.2009
    Viestejä:
    95
    Aina jaksaa ihmetyttää tämä vastaamattomuus, oli sitten kyseessä asiakaspalvelu tai työnhakuprosessi. Sivistysmaissa ymmärretään, että asiakas äänestää jaloillaan hyvin nopeasti.

    Toki asiakasta voi olla palvelematta myös livenä. Ei suomalainen asiakas vaadi punaista mattoa tai enkelikuoroa osakseen, useimmiten hän haluaa vain hoitaa nopeasti asiat ja päästä eteenpäin.
     
  13. 15.07.2013 klo 13:05
    #38

    Pulpa Imago

    Rekisteröitynyt:
    06.06.2006
    Viestejä:
    2 028
    Mikä idea on suhtautua sähköpostiin tai esimerkiksi puheluun jonain toissijaisena kaupankäyntivälineenä? Pitää olla melkoista old school -touhua, ettei osaa vielä nykymaailman välineillä käydä kauppaa, vaan potentiaaliset asiakkaat hylätään huonolla asiakaspalvelulla pelkän lähestymistavan perusteella. Jos itse olen tekemässä isompia hankintoja, niin saatan hyvinkin lähestyä myyjää ensin sähköpostilla ja haistella vähän, että minkä tyyppisestä henkilöstä tai yrityksestä on kysymys. Jos sieltä vastaa joku tarjousautomaatin tavalla käyttäytyvä autisti, joka tykkää käydä kauppaa ainoastaan renkaanpotkijoiden kanssa, niin kyllä minun katseeni kääntyy aivan toisaalle.
     
  14. 15.07.2013 klo 13:06
    #39

    Behöv

    Rekisteröitynyt:
    03.08.2004
    Viestejä:
    1 792
    pikaista vastausta odottaen. Odottaen vastausta.
    yhteydenottoa odottaen


    jos näillä ei yritys ota yhteyttä edes hyljättynä. on kyse vain ja ainoastaan perheeseen annetusta työstä
     
  15. 15.07.2013 klo 13:19
    #40

    Paplo

    Rekisteröitynyt:
    15.12.2012
    Viestejä:
    7 320
    Kaupankäynnin kannattavuus siinä on ideana. Jos asiakas on nähnyt niin paljon vaivaa että saapuu paikan päälle, se on tosissaan ostamassa. Lisäksi se ei varmaan jaksa käydä kymmenessä eri liikkeessä. Sensijaan sähköpostia voi helposti lähettää vaikka kahdellekymmenelle eri firmalle.
     
  16. 15.07.2013 klo 13:25
    #41

    BadBeat

    Rekisteröitynyt:
    02.06.2006
    Viestejä:
    1 573
    Tässähän vois olla yritysidea, jollekin vaatteiden sovituspalvelu asiakas maksaa vaatteiden sovittamisesta. Vaatteet voi sen jälkeen tilata, mistä halvimmalla saa.
     
  17. 15.07.2013 klo 13:39
    #42

    vadelma123

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2008
    Viestejä:
    1 052
    Suomessa on tosiaan hieman omituiset odotukset asiakaspalvelulta, lieköhän perua ajalta jolloin valtio säänteli kaikkea?

    Esimerkiksi joillain on tapana viedä esim. Gigantista ostettu viihde-elektroniikkalaite Prismaan ja vaatia rahoja takaisin. Ensisijainen asiakaspalautekin tapahtuu lehtien mielipideosastojen välityksellä.
     
  18. 15.07.2013 klo 13:44
    #43

    focuscman

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    1 385
    vittuako se pitää kauppaan ängätä just sulkemisaikaan. järki hei missä oot vastaa prkl.
     
  19. 15.07.2013 klo 13:51
    #44

    Paplo

    Rekisteröitynyt:
    15.12.2012
    Viestejä:
    7 320
    No onhan se nyt huonoa palvelua kieltäytyä myymästä, mutta Suomessa on elinkeinovapaus eli kyllä täällä saa tarjota huonoakin palvelua, jos siltä tuntuu ;)
     
  20. 15.07.2013 klo 13:57
    #45

    vadelma123

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2008
    Viestejä:
    1 052
    Kuitenkin etninen tausta ja kansallisuus on tarkistaa ennen sitä ;)
     
  21. 15.07.2013 klo 14:07
    #46

    jjx

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Viestejä:
    11 683
    Joku tuolla toisessa langassa juuri raportoi närkästyneenä että oli sunnuntaina vähän ennen sulkemisaikaa ruokakaupassa hämmästelemässä kun hyllyt eivät notkuneet viimeisen päälle tuoreista kasviksista.
     
  22. 15.07.2013 klo 14:18
    #47

    Kifu

    Rekisteröitynyt:
    07.05.2004
    Viestejä:
    72
    Koska murto-osa sähköpostilla yhteyttä ottavista on edes etäisesti potentiaalisia asiakkaita. Jos ja kun maileihin vastaa, asiakas ei vastaa ollenkaan, tai sitten vastaus on tyyliin "aijoo olinki jo unohtanu koko jutun".
    Ja turhan usein sähköpostit on just näitä missä on tsiljoona eri vastaanottajaa ja tyhmä kysymys, tai sitten uhotaan että voidaan ostaa vaikka koko firma, mutta myykää nyt alkuun toi halpispaska tosta että nähdään ootteko millanen firma, saiskos siitä vielä puolet pois.
    Yritykset alkavat vastaamaan maileihin kunnolla heti, kun asiakkaat oppivat käyttämään sitä kunnolla.
     
  23. 15.07.2013 klo 14:19
    #48

    jjx

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Viestejä:
    11 683
    Ehkäpä yrittäjät ovat päätyneet keskittymään tiettyihin osa-alueisiin sen sijaan että tappelisivat kaikki jokaisesta maanrakennusurakasta.

    Se on toki ihan selvää että ainahan firmojen toiminnassa on kehitettävää. Asiakkaiden vaan pitää hyväksyä että osa yrittäjistäkin tekee hommaa vähän samalla tavalla kuin keskivertoduunari, eli hankkii sillä elantonsa mutta ei yritä voittojen maksimointia tai tavoittele valtaisaa kasvua bisneksille.Otaksun että varsinkin maanrakennuspuolelta löytyy paljonkin näitä yrittäjiä, joilla ei ole mitään erityistä himoa nimenomaan yritystoimintaan, mutta ovat ikäänkuin ajautuneet yrittäjiksi.

    Tämänkin asian voi tietenkin myös kääntää toisinpäin ja kysyä että miksi SINULLE ei helppo raha kelpaa? Tässähän olisi selvästi liikeideaa kun ryhtyisit diilaamaan näitä urakoita tai hoitaisit vaikka tarjousten tekemisen yrittäjien puolesta ja laskuttaisit tästä sopivan summan.
     
  24. 15.07.2013 klo 14:29
    #49

    superuser

    Rekisteröitynyt:
    14.06.2001
    Viestejä:
    523
    Kerran kävi itsellenikin vaimokkeen kanssa noin ja kyllä ihmettelin kun kyseessä ei ollut mikään halvin paikka edes.

    Olimme varautuneet nauttimaan juuri siitä yksityisyydestä ja rauhallisuudesta noin 50€:lla mutta kun ei kelvannut niin ei kelvannut vaikka näytin sivistyneesti merkkiä kahteen kertaan että "tänne oltaisiin tilaamassa", en siis keskisormea :D Siinäs meni varmaan 20-30€ voittoa alle puolen tunnin työstä, onneksi lähellä oli toinen mukava paikka ja syötiin hyvät ruuat kaikkien osapuolten ollessa tyytyväisiä ja vielä edullisemmin :)

    edit: tarkemmin mietittynä 2 kertaa käynyt vastaavasti, joten en edes oikeastaan ollut närkästynyt vaan ihmeissäni pikemminkin kun raha ei kelpaa.
     
  25. 15.07.2013 klo 14:35
    #50

    Pulpa Imago

    Rekisteröitynyt:
    06.06.2006
    Viestejä:
    2 028
    Kuulostaa vähän siltä, että kokemuksesi ovat joltain skeittilenkkari- tai energiajuoma-alalta. Harvemmin aikuisten, täyspäisten ihmisten kesken tuolla tavalla asioidaan. Viimeinen lauseesi tiivistää hyvin sen suomalaista asiakaspalvelua riivaavan asennevamman.

    Hyvänä esimerkkinä viimeisin auto-ostokseni: jos autoliike ei olisi vastannut alustaviin tiedusteluihini ripeästi, asiallisesti ja täsmällisesti, olisivat kaupat todennäköisesti siirtyneet toiseen liikkeeseen. Ei minulla ole aikaa eikä haluja jäädä ruinamaan tietoja tai lähteä liikkeeseen tarpomaan, asiakaspalvelijan tehtävä on tarjota minulle nämä tiedot. Jos jossain firmassa on eri näkemys asiasta, niin hyvä heille, mutta minä tuskin siellä asioisin. Enkä taatusti lähde paikan päälle kyselemään sellaisia asioita, jotka on välttämätön olla lähtökohtaisesti kunnossa. Vasta näiden varmistumisen jälkeen kannattaa vaivautua paikalle.
     

Jaa tämä sivu