1. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

    Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Mahdollinen perämoottori probleema

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Avautuja, 26.06.2011.

  1. Avautuja

    Rekisteröitynyt:
    12.07.2006
    Viestejä:
    1 060
    Mitä kannattaa ottaa huomioon käynnistäessä perämoottoria (Yamaha 50hv) joka on ollut useita vuosia käyttämättömänä ja yllättäen puuttuu ne talvisäilytysaineet sen sisältä?

    Ollut siis se perämoottori luonnon armoilla pihamaalla, mutta pressun alla veneineen sekä peltikatos.

    Mietin että jos ruoste päässyt kukkimaan sylintereissä että sitten kilahtaa kun yrittää käynnistää? Ei viitsisi lähteä purkamaan perämoottoria että voiko jotenkin vaikka potkurista pyörittämällä jotain haisua miten männät liikkuu? Tietty niin pirun jäykkä ettei varmaan liikahda mihinkään.

    Ehkä sytytystulppien rei'istä voisi jotain saada selville?

    Pitäisikö sylintereihin kaataa jotain ihmeen ainetta?

    Miten te tekisitte? Olen ihan nyyppä näissä perämoottorijutuissa
     
  2. Olpo_

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    101
    Tiedätkö onko kyseessä 2 vai 4-tahtimoottori?
     
  3. Freeze

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2000
    Viestejä:
    1 031
  4. Avautuja

    Rekisteröitynyt:
    12.07.2006
    Viestejä:
    1 060
    2-tahti tai näin muistelisin kun silloin 90-luvulla vain jossain Hondan perämoottorissa oli harvinainen 4-tahti.
     
  5. Avautuja

    Rekisteröitynyt:
    12.07.2006
    Viestejä:
    1 060
  6. Olpo_

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    101
    Ainakin moottorikelkalle taitaa olla kesän ajalle ihan yleinen käytäntö seuraava: Tulpat irti ja samaa öljyä mitä käytetään bensan seassa tulpan rei'istä sisään ja pari kolme vetoa käynnistysnarusta. Tietysti tuo olisi pitänyt tehdä jo paljon aiemmin, mutta en tiedä onko tuossa tilanteessa paljon tehtävissä jos et halua purkaa moottoria?
     
  7. Pargaspoliisi

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    1 500
    Halki se on jos se talvet on ulkona ollut..
     
  8. Avautuja

    Rekisteröitynyt:
    12.07.2006
    Viestejä:
    1 060
    :( Monia talvia. Mitkä kaikki halkeaa yleensä?
     
  9. Jaake

    Rekisteröitynyt:
    24.08.2001
    Viestejä:
    1 588
    Kyllä ne vedet sieltä valuu ulos.
     
  10. äfviis

    Rekisteröitynyt:
    09.07.2008
    Viestejä:
    393
    Lähinnä toi vaihteisto jos siellä on stefat falskannut ja tullut vettä öljyn sekaan.
    Eli jos vettä on päässyt peräöljyn sekaan talvien ajaksi niin entinen on, mutta tuskin.

    Ja jos kone on ollut yläasennossa aina vedestä nostamisen jälkeen niin on pienet mahikset että sisälle jäänyt vesi olisi jäätyessään rikkonut vesipumpun siipipyörän.
     
  11. Applepie

    Rekisteröitynyt:
    08.03.2008
    Viestejä:
    4 342
    eip ole. itellä ollut moottori ulkona varmaan lähemmäs 20vuotta ja ainakin toissa kesänä vielä rullas ihan mainiosti.
     
  12. Popeye

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2008
    Viestejä:
    149
    Mistä lähtien perämoottorit on sisälle viety talveksi?

    Kannattaa soitella paikallisiin huoltoliikkeisiin, saattaa tulla halvemmaksi, kuin itse räpeltämällä.
     
    Viimeksi muokattu: 26.06.2011
  13. Kikero

    Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Viestejä:
    314
    Pari vuotta takaperin vaarin tallista löysin vanhan valmetin perämoottorin, 20 heppanen.. ei ollut kuulemma vuosikausiin käytetty. Tulpan uusin ja sit alko nykiminen, muutamien vetojen jälkeen hörähti hienosti käytiin tosin hieman savuten. Mutta pienen ajon jälkeen oli ihan ok ja on toiminut siitä asti... nyt on jo mennyt multa serkulle eteenpäin kyseinen kone.
     
  14. Juzzi888

    Rekisteröitynyt:
    09.07.2003
    Viestejä:
    2 274
    Mitään pelleile kun käyntiin vaan. Kyllä se sitten selviää jos ei toimi.
     
  15. Toxic

    Rekisteröitynyt:
    26.12.2003
    Viestejä:
    1 093
    Pöh. Jos kyseessä 2-tahtikone, niin kippaa vähän 2-tahtiöljyä tulpanreijistä sylintereihin ja odottele tunti-kaks.
    Sen jälkeen ei muuta ku bensaa tankkiin ja starttia.
    Halkeilut on paskapuhetta, perämoottorista valuvat jäähdytysvedet saman tien ulos kun moottorin nostaa vedestä ylös.
    Ja ainakin noissa pienemmissä koneissa se vesipumpun siipipyörä on kumia, joten melko epätodennäköistä on että mahdollinen jäätyminen olisi sen hajottanut.
     
  16. AvatarX

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2001
    Viestejä:
    652
    Eipä nuo moottorien sylinterit kovin herkästi lähde ruostumaan vaikka moottori olisi ollut vuosia ulkona käyttämättömänä, ihan turhaa ruveta öljyllä mitään sotkemaan, käyntiin vaan.
     
  17. Toxic

    Rekisteröitynyt:
    26.12.2003
    Viestejä:
    1 093
    Totta tuo, öljykalvo sylinterissä estää itsessään sen ruostumisen, ja sitten se että eipä sinne sitä kosteuttakaan ihan hirveästi pääse. Vielä jos nikasil-sylinterit on niin ei tarvi ruostetta pelätä..

    Itselläni oli Suzuki TS 125, vuodelta -77 tai -75, en muista tarkkaan. Löysin sen erään äijän tallin nurkalta, horsmaa kasvoi sieltä täältä ja sylinteri täynnä sahanpuruja. Mopo oli seissyt ainakin 10 vuotta, eikä se ollut muuta kuin uusi männänregas sisään, kaasarin putsaus ja eka polkasulla käyntiin.
     
  18. MichaeI

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2006
    Viestejä:
    414
    Nostetaas vanhaa ketjua jos sattuisi joku murossa jotain perämoottoreista tietämään.

    Ensi alkuun perustiedot.
    SeaKing 2,6hp 4-tahti -> tästä mottoriin
    Omat kokemukset yleensäkin polttomoottoreista todella huonot ja suurempia vikoja en osaisi lähteä itsenäisesti etsimään tai korjaamaan. Mutta koska pieni moottori, eikä varmastikaan mitään rakettitiedettä ole, niin pienet korjaukset saattaisin osata tehdä pienellä opastuksella.

    Ongelman kuvaus,
    Moottori kuumenee reippaasti hetken ajon jälkeen jonka jälkeen tehot häviää ja ei pysy enään pienellä kierroksella päällä, kuumuuden takia alkaa höyry nousemaan moottorista, eikä tämän jälkeen enään käynnisty, ainakaan 20-30 vedolla.
    Ongelma perämoottorin kanssa alkoi eilen, kun vaimo käytti muksuja veneilemässä ja jouduttiin vene jättämään toiseen rantaan, kunnes tänään ajoin sen takas omaan rantaan ja totesin saman vian. Eli perämoottori lähtee taas käyntiin kunnes jäähtyy.
    Olin katsovinani tänään ajon alkuvaiheessa että vettä loirotti pois vesireiän päästä normaaliin tapaan.
    Kun nostin perämoottorin vaakatasoon, jotta pääsen paremmin soutamaan venettä, alkoi tuosta bensakorkin "ilmalukosta" tiputtamaan bensaa, aivan kuin se bensa kiehuisi yli. Kirin korkin kiinni ja päästelin aina välistä painetta pois tankista. Sihahdus tuosta aina pääsi kun paineet poistui.
    Kun eilen yritin tuota vielä vetää käyntiin, niin ihan kuin bensaa olisi tullut pieniä määriä veteen vetojen aikana.

    Tuttava sanoi että yleinen vika olisi tuossa vesikierrossa ja että toisessa päässä olisi kumi/muovi suulake, joka tuppaa sulamaan tai tukkeutumaan helposti. Koitan tämän tarkistaa huomenna.

    Keksisikö joku tällä kuvauksella vian moottoriin ja osaisi sanoa onko vika helppo korjata vai lähdenkö suosiolla viemään ammattimiehelle katsottavaksi.
     
  19. Ormu

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    3 557
    Kyllähän jäähdytysjärjestelmä kannattaa tarkistaa ensimmäiseksi, jos kone ylikuumenee.

    Paljonko bensaa näytti veteen pääsevän? En noista uusista moottoreista tiedä, mutta vanhat kaksitahtituupparit päästävät käydessäänkin tavaraa raakana läpi, kylmäkäynnistyksessä vielä enemmän. Ei välttämättä mitenkään hälyttävää.
     
  20. Boerje

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2001
    Viestejä:
    1 219
    Kuinka vanha moottori on, takuu ostohetkestä 3 v.
     
  21. Ebu

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2000
    Viestejä:
    296
    Onhan se polttoainetankissa olevan korkin "ilmaruuvi" auki niin että tankkiin pääsee moottorin käydessä korvausilmaa pois imetyn bensiinin tilalle? Onkohan noissa moottoreissa mahdollista mennä ns. laihalle kun polttoaineen saanti estyy...

    Edit:

    Jaa niin tuossahan on tosiaan kiinteä tankki.
    Ongelma todennäköisesti tukkiutuneessa jäähdytyskanavassa, kannattaa poistoreiät käydä läpi ohuen rautalangan tai vastaavan kanssa sorkkien.
     
    Viimeksi muokattu: 13.08.2013
  22. KameIeontti

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Viestejä:
    1 265
    Onko noin pienessä perämoottorissa termostaattia? Jos on niin kannattaa tarkistaa sen kunto.
     
  23. MichaeI

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2006
    Viestejä:
    414
    Takuu on umpeutunut. Kohta neljä vuotta kerennyt jo palvella.


    Kiinteä tankki ja ilmaruuvi on aukaistu ajon aikana.
    Tänään kerkesin jonkun verran purkaa ja koitin tuota poistoreikää etsiä, mutta en tuota löytänyt sieltä mistä mielestäni se vesi loirottaa pihalle ajon aikana. Pitänee huomenna tutkia tarkemmin ja ottaa rautalanka apuun.

    Kyllä tässä ilmeisesti termostaatti löytyy. Pitänee tuo tarkistaa huomenna.


    Löysin vastaavan mallin (Parsun) räjäytyskuvan, jota olen nyt jonkun aikaa tutkinut, jotta en ihan sokkona ala purkamaan.
    Parsun räjäytyskuva
     
  24. MichaeI

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2006
    Viestejä:
    414
    Termostaatti löyty ja näyttäisi olevan kunnossa. Mitää tukoksia en löytänyt, mutta varmuuden vuoksi rassasin reikiä. Tiivisteet näytti olevan kunnossa, piti nuokin tarkistella samalla kun availin moottoria.
     
  25. KameIeontti

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Viestejä:
    1 265
    Miten tarkistit termostaatin että tiedät sen aukeavan oikeassa lämpötilassa?
     

Jaa tämä sivu