1. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

    Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Lihasten palautuminen/kuntosaliharrastus + juominen

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Dr. Gonzo, 13.06.2009.

  1. Dr. Gonzo

    Rekisteröitynyt:
    10.04.2008
    Viestejä:
    785
    Tämän olisi muuten voinut laittaa kysymys&vastaus lirpakkeeseen, mutta kuvitelisin tästä syntyvän laajempaa keskustelua.

    Usein puhutaan alkoholin haittaavan lihaten palautumista, mutta missä menee raja?

    Ymmärrän toki että se alkoholi aiheuttaa myös siinä määrin haittaa punttitreenaamisessa ettei krapulaisena sinne jaksa mennä tai tehdä mitään. Mutta onko alkoholilla suoranaista haittaa lihasten palautumiseen?

    Otetaan esimerkiksi tämä päivä. Tänään vedin punttisalitreenin ja juon nyt esim. sixpackin kaljaa, joka pistää minut kohtalaiseen humalaan, niin onko siitä mitään haittaa treeneille, jos muuten syön ja nukun kunnollisesti sekä tänään että huomenna? Alkoholia käytän muuten suunilleen kerran kuukaudessa, juuri tuo sixpacki illassa.
     
  2. rp::

    Rekisteröitynyt:
    20.05.2009
    Viestejä:
    868
    Toiselta foorumilta lainattua:

    Muscle Gains

    If the caloric content of ethanol has not convinced you that it is not the best thing for body composition, its effects on muscle building hopefully will. Ethanol has been consistently shown to result in sustained, significant decreases in testosterone and GH levels -- as well as to increase cortisol in many studies (Hopefully, and in depth analysis of the importance of these hormones on body composition is not necessary). In addition, it also directly inhibits protein synthesis.

    Growth Hormone

    The deleterious effects of ethanol on humans and animals is consistent and well-established in both adults and adolescents, with decreases in GH levels, GH mRNA (24), as well as GH releasing factor mRNA levels (25). In adolescent rats, administration of 3g/kg of ethanol, which, due to the faster metabolism of rats produced blood alcohol levels equivalent to only about 4-6 drinks for humans, caused a massive drop in GH levels to just 4-7% of control by the 1.5 hour mark (26) -- Levels were still down 66-86% after 24 hours. In adult rats, the same 3g/kg caused total suppression of GH release, with 2g/kg causing significant but not total suppression (27).

    In young adult male humans, 1.5mg/kg disrupted the nocturnal rhythm of GH secretion in all subjects, as well as decreasing overall release by 30% (28). 1g/kg almost completely inhibited the nocturnal rise in growth hormone levels, while a mere .5mg/kg resulted in levels 1/3 that of control (29). Inhibition of hepatic IGF-1 synthesis (30, 31), and the IGF-1/IGFBP-1 ratio (31, 32), a marker of IGF-1 bioavailability, have also been shown to be negatively effected by ethanol.

    Protein Synthesis

    Both ethanol and its metabolic byproduct, aldehyde, have been shown to reduce protein synthesis in skeletal muscle (85, 86, 87, 88). To make matters worse, it is predominately Type II, fast-twitch fibers that are affected, with type IIB being hit the hardest (85, 86, 87). This is not a good thing for bodybuilders, and it is a very bad thing for athletes.

    Testosterone

    Finally, we get to the good part -- or bad, if you like to hit the sauce with regularity. Acute ingestion of ethanol has been fairly consistently shown to significantly suppress testosterone production in both animals and humans, adults and adolescents. We will first look at the mechanisms involved, then turn to studies looking at actual testosterone levels.

    jne.

    Eli vaikuttaa lihaskasvuun hyvinkin negatiivisesti.
     
  3. Dr. Gonzo

    Rekisteröitynyt:
    10.04.2008
    Viestejä:
    785
    Hmm, onko haitta siis vasta tiheällä käytöllä vai kerrasta jo?
     
  4. Rubbish

    Rekisteröitynyt:
    03.06.2003
    Viestejä:
    3 280
    kerta vaaraksi ole
     
  5. rp::

    Rekisteröitynyt:
    20.05.2009
    Viestejä:
    868
    Pääasiassa tiheämmällä käytöllä, mutta esim. treenin jälkeen palautumistilassa juodessa vaikuttaa juurikin tuohon proteiinisynteesiin.
     
  6. Olli-Pekka

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2002
    Viestejä:
    412
    Tuskin mitään kerran viikossa pullo kossua mitenkään haittaa treenaamista määrien pitää olla paljon isommat. Darras kyl tuntuu et tulee sydäri aina kun käy lenkillä pistää rintaan pahasti ei sen kummempaa.
     
  7. Dr. Gonzo

    Rekisteröitynyt:
    10.04.2008
    Viestejä:
    785
    Entäpä jos on jo tankannut kunnon määrät protskut kehoon kun alkaa juomaan? Eli proteiinijuomaam ennyt runsaasti ja kunnon ruokaa tässä treenien jälkeen.
     
  8. TkmS

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2001
    Viestejä:
    141
    Laitetaan nyt tähän samaan ketjuun. Käyn kuntosalilla läheisessä uimahallissa ja bodaamisen jälkeen onkin vuorossa "loppuveryttely" vetämällä pikku lenkki (about 15min) altaassa todella kevyellä tahdilla.

    Onko järkevää vetää palautusjuoma naamariin heti kun on painot nostettu ja menee saunaan chillailemaan vähäksi aikaa vai vasta kun on noi uinnitkin suoritettu? Lisätään nyt se että saunomiset ja tuo uinti vievät minimissään 30min eli jos vedän palautusjuoman vasta lopuksi niin meneekö sen teho "hukkaan" kun punttien nostelusta on jo noin kauan.
     
  9. StiNgeRWeb

    Rekisteröitynyt:
    07.09.2001
    Viestejä:
    2 272
    Jossakin oli aikanaan juttua että yksi olut rääkin jälkeen palautusjuomana olisi parempi kuin esim vesi, mehu tai muu vastaava. Suuremmat määrät sitten rupeaisivat jo haittaamaan. Itse yleensä fillarilenkin jälkeen otan nimenomaan oluen, kun se vaan maistuu niin hyvältä sillä hetkellä.
     
  10. Zalmari

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2004
    Viestejä:
    993
    Humala sixpackista :confused:
     
  11. Naukkismies

    Rekisteröitynyt:
    12.09.2006
    Viestejä:
    644
    Takas vaan Pakkikselle muiden hörhöjen sekaan.
     
  12. Dr. Gonzo

    Rekisteröitynyt:
    10.04.2008
    Viestejä:
    785
    Niin no miten jokainen määrittelee humalan, mutta itselläni sixpacki jo tuntuu selvästi.
     
  13. Olli-Pekka

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2002
    Viestejä:
    412
    Olispas sitä mullakin noin pien toleranssi. :cool: Toisaalt tuleehan ne rantojen miehetkin parist kun on kaikki filtterit menny paskaks. :smoke:
     
  14. rp::

    Rekisteröitynyt:
    20.05.2009
    Viestejä:
    868
    Lihaskasvu tapahtuu pääasiassa nukkuessasi, jolloin oletettavasti alkoholi on jo kehossasi ja vähentää proteiinisynteesiä. Kalja tai pari ei tosiaan haittaa, mutta jos meinaat vetää känniin asti niin parempi vaan että ajoitat ei-treenipäivälle.
     
  15. Dr. Gonzo

    Rekisteröitynyt:
    10.04.2008
    Viestejä:
    785
    Perkele, kohta mennyt jo neljäs pullollinen olutta. Määrääkö se humalan taso vai nautittu alkoholimäärä ylipäätänsä sen miten proteiinisynteesi kärsii? Esim. Pekka juo kymmenen olutta muttei tule humalaan siitä vs. Matti juo saman määrän olutta ja tulee keskitason humalaan siitä.
     
  16. rp::

    Rekisteröitynyt:
    20.05.2009
    Viestejä:
    868
    Etanolin määrä (grammaa per painokilo) ratkaisee. 6pack on vielä suht pieni annos, ettei tuosta kannatta niin huolestua mikäli sitä ei tosiaan tapahdu useina treenipäivinä. Jos treenaat vain kerran viikossa ja ryyppäät aina heti samana iltana niin vaikutus on toki suurempi.

    edit: VVVVVVVV jaa enpä huomannut tuota "kerran kuukaudessa"-kohtaa, tuossa tapauksessa vaikutus on tosiaan niin vähäinen ettei sitä kannata edes miettiä
     
  17. Pekka Esa

    Rekisteröitynyt:
    30.05.2009
    Viestejä:
    48
    Jos nyt juot tuon yhden kerran kuukaudessa, tuskin sillä on mitään väliä pidemmällä aikavälillä lihaskasvun nopeuteen. Kyllä elämästä saa nauttia, vaikka samalla haluaisi kasvattaa lihaksia.

    Edit: tjaa ei tässä puhuttu lihaskasvusta mitään, vaan palautumisesta....
     
  18. BlackPowerBill13

    Rekisteröitynyt:
    20.10.2006
    Viestejä:
    237
    :smoke:
     
    Viimeksi muokattu: 21.08.2012
  19. Dr. Gonzo

    Rekisteröitynyt:
    10.04.2008
    Viestejä:
    785
    Lihaskasvun perusedellytys on toki palautuminen, eli lihaskasvusta kyse.
     
  20. Bingobango

    Rekisteröitynyt:
    18.11.2004
    Viestejä:
    184
    Itse olen huomannut että jos ottaa 4 olutta tai enemmän niin rupeaa tuntumaan seuraavan päivän treeneissä. Pienemmillä määrillä ei ole niin väliä kunhan ei joka päivä tissuttele.
     
  21. Handek

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2006
    Viestejä:
    126
    Höpsönlöpsönlöö..
     
  22. t0by

    Rekisteröitynyt:
    17.01.2009
    Viestejä:
    486
    tuli threadista mieleen pelottelutarina jonka kuulin koulussa joskus että jos kaks viikkoa käy joka toinen päivä lenkillä ja sitten juo tellun ni se olisi sama kun ei olisi mitään treenannut.
    Mites muut murot mieltä että laskeeko alkoholi näin rajusti peruskestävyyskuntoa tai tiedättekö jotain tutkimuksia aiheesta? uskon kuitenkin että kyllä jonkin verran vaikuttaa muttei noin rajusti..
     
  23. Niko9000

    Rekisteröitynyt:
    26.07.2008
    Viestejä:
    339
    Jos kerran kuussa vetää sen siksarin niin ei todellakaan tarvi miettiä haittoja.

    Eikä ne kahen viikon tulokset minnekään mystisesti katoa jos vetää kännit.
     
  24. Olli-Pekka

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2002
    Viestejä:
    412
    meil sanottiin koulus jos käy salilla ja sen jälkeen vetää röökii niin salilla käynti oli turhaa tiedä sit onko mitään perää todellisuuden kanssa enpä usko.
     
  25. tjmvp

    Rekisteröitynyt:
    04.02.2009
    Viestejä:
    23
    Palautusjuoman nauttiminen (+vettä tietysti) kannattaa aloittaa heti itse suorituksen päätyttyä. Uinnin aikana tietysti hankala juoda mitään mutta kyllä juomia voi ja kannattaakin nauttia jo saunassa.
     

Jaa tämä sivu