1. Tänään aamupäivällä kuorman optimointia, sähköpostiliikenteessä hitautta (jos ei esim. salasanan nollauksesta tullut sähköpostia, kokeile uudelleen)

    t: Sysop
  2. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

    Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Lämmitystolppa **ttu s**tana !""!""#

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja NopeeHopee, 20.01.2006.

  1. Hewi

    Rekisteröitynyt:
    11.03.2004
    Viestejä:
    7 435
    En ole moisesta kuullut, että tiivisteet kuihtuis, mutta moni on varoitellut, että öljyt saattaa haihtua/kuivua nopeemmin, jos tuota tosiaan 24/7 pitää päällä, mutta se kait on pieni ongelma sen rinnalla, että auto olisi kylmä käynnistettäessä.
     
  2. Mr.Z

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2004
    Viestejä:
    122
    En tiiä onko kukaan vielä sanonut. (ei jaksanut koko triidiä lukea)

    Avaan sen etupaneelin siitä ja nyppäät sen sinimustan nippelin siitä poies ja laitat paneelin takasin ja valmis. Nyt herran tolppa lämmittää 22h/vuorokaudessa ja on sit välillä 2 tuntia pois päältä. :P Ei tartte säätää sen kellon kans enää.

    Edit: oho olipas se vanha viesti johon vastasin :D noh menköön nyt.
    [signature]Kasvaa se mies räkänokistakin, vaan ei murottajista. ------- Aliquando insanire iucundrum est.[/signature]
     
  3. The Great Milenko

    Rekisteröitynyt:
    21.11.2000
    Viestejä:
    1 507
    Samanlainen siimenssin tolppa seisoo tossa pihalla ja se toimii siten, että sisempi kiekko osoittaa kellonaikaa, ja ulommalla valitaan lämmitysajankohta. Kattot kellosta ajan ja pyörität sitä sisempää kunnes musta nuoli osoittaa kellonaikaa. Sitten pyörität vain ulompaa kiekkoa niin kauan, että haluttu aikaikkuna saadaan valituksi. Sun tapauksessa siis pyörität sitä silleen, että vihreä nuoli(lämmitys alkaa) on kello viiden kohdalla, ja punainen asettuu näin ollen siihen seitsämän kohdalle, koska kyseisellä ajastimella saa laitettua lämmityksen kahdeksi tunniksi kerralla.

    Jos olisit vaan viittiny, niin asian toteamiseen ei kovin kummoista koetta tarvinne :)


    [signature]what is delicious[/signature]
     
  4. Hewi

    Rekisteröitynyt:
    11.03.2004
    Viestejä:
    7 435
    [ot]
    Kattooko täällä kukaan, että koska viesti on kirjoitettu ennenkuin replyätte siihen
    =)
    [/OT)
     
  5. SpoASU2

    Rekisteröitynyt:
    04.05.2006
    Viestejä:
    3 778
    Ei se mistään kiehumisesta puhunutkaan, vaan että ylilämmittäminen vaikuttaa siihen itse jäähdytysnesteeseen jotenkin!? Huonontas sen litkun lämmönjohtokykyä tms.?
    [signature]2600+XP @3200+|Abit NF7 v2.0|1Gt@185MHz|9800XL @gpu395/mem365|Ping Pong 300W|440gt HDD|DELL 19" CRT|Microsoft Laser mouse 6000|Logitech UltraX|Battlefield 2 a.k.a [TT]Warrior[/signature]
     
  6. The Great Milenko

    Rekisteröitynyt:
    21.11.2000
    Viestejä:
    1 507
    Mitäs nostelevat vuoden vanhoja threadeja.


    [signature]what is delicious[/signature]
     
  7. willer

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2002
    Viestejä:
    613
    Myöskään öljy ei haihdu mihinkään....kuivuu? Mihin se öljy kuivuisi? Mieti vähän...Ei se lohko lämmitä öljyjä mihinkään "tuhansiin" asteisiin. Öljyt lämpiää sen verran, että auton saa paremmin käyntiin, ei ne "kiehu".

    Eri asia sitten, jos auto laskee öljyjä muutenkin, mutta se ei ole lohkolämppärin vika.


    [signature]*** Älä tee niin kuin minä teen. Tee niin kuin minä sanon! ***
    [/signature]
     
  8. willer

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2002
    Viestejä:
    613
    Voi itku. Ei ne jäähdytysnesteetkään siellä kiehu. Miksi ne menisivät "pilalle" lohkolämmityksestä, kun ajossakin ne jäähdytysnesteet kestävät monta kertaa kuumempia olosuhteita vuosia?

    Ihmisillä on edelleen se kumma kuvitelma, että lohkolämmitin kuumentaisi nesteet ja lohkon "hehkuvan punaiseksi"...

    EDIT: En löytänyt sitä vanhaa threadia, missä asia oli paremmin perusteltu, kuin meikäläisen muistikuvat, mutta tällaisen löysin:

    http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=41191

    EDIT2: "Eikä myöskään:

    Öljyt kiehu liian pitkästä lämmityksestä
    Lohkosta kuivu öljyt
    Jäähdytyn neste kiehu
    Vastus pala"


    [signature]*** Älä tee niin kuin minä teen. Tee niin kuin minä sanon! ***
    [/signature]
     
  9. Mr.Z

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2004
    Viestejä:
    122
    [Offtopic]
    Ensin porukka valittaa kun joku ei käytä hakua ja sitten kun joku käyttää niin taas valitetaan. :D
    [/Offtopic]
    [signature]Kasvaa se mies räkänokistakin, vaan ei murottajista. ------- Aliquando insanire iucundrum est.[/signature]
     
  10. Myrkky

    Rekisteröitynyt:
    31.01.2002
    Viestejä:
    661
    Se lohkolämmittimen vastus kylläkin keittää nesteitä mutta hyvin paikallisesti vastuksen vierestä, monissa autoissa kuulee tarkkaan kuunnellen hiljaisen porinan/pihinän muutaman sekunnin päästä lämpärin virran kytkemisestä.

    Jaa että ei keitä? Eipä sit kai, mut mietitäänpä silti: Vastuselementti on alle pikkusormen paksuinen, n.20cm pitkä ja käännetty sykkyrälle melko pienelle alalle(osin vielä lämmittimen runkona toimivan metallin sisään). Saadaanko sillä pinta-alalla siirrettyä joku 600-700W teho veteen ilman lämpotilan nousua paikallisesti yli 100 asteen?
    [signature]*KLIK*[/signature]
     
  11. willer

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2002
    Viestejä:
    613
    Ehkä olet oikeassa siinä, että vastuksen vierestä porisee. Nykyinen lämppärini ei pidä sellaista ääntä, mutta muistelen jonkin vanhan kärryn "porisseen" lohkolämmityksen päällä ollessa.

    Mutta homman ideahan on käsittääkseni se, että lämpö siirtyy siitä vastuksesta eteenpäin --> ympärillä oleviin nesteeseen --> lohkon runkoon jne. Kun tietty lämpötila saavutetaan, niin lohkon vastus ei pysty lämpöä nostamaan. Ei tehot yksinkertaisesti riitä. Mutta vaaditaan joku minua fiksumpi laskemaan tuo.

    Edelleenkään ei saavuteta sellaista lämpöä, mitä saavutetaan moottorin käydessä. Aika harvoin sitä jäähdytysnestettä joutuu lisäilemään, jos mitään vuotoa ei tapahdu. Ei se sieltä järjestelmästä paljoakaan "haihdu" tai mutuilen tässä vähän, mutta käytännössä tämä haihtuminen on moottorin käynnin aika todella vähäistä / hidasta --> Lohkolämmittimellä niitä nesteitä voit yrittää haihduttaa vaikka tuomiopäivään asti.



    [signature]*** Älä tee niin kuin minä teen. Tee niin kuin minä sanon! ***
    [/signature]
     
  12. HardWarez

    Rekisteröitynyt:
    24.05.2000
    Viestejä:
    228
    Lataako lohkolämppäri myös akkua? Tästä on parin kaverin kanssa ollut keskustelua. Itse väitän että ei.
    [signature]Kun kaikki muu pettää, avaa manuaali[/signature]
     
  13. willer

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2002
    Viestejä:
    613
    Ovat eri järjestelmässä. Ei mitään "yhteistä". Eli ei lataa akkua.


    [signature]*** Älä tee niin kuin minä teen. Tee niin kuin minä sanon! ***
    [/signature]
     
  14. TunTuri

    Rekisteröitynyt:
    13.05.2001
    Viestejä:
    3 101
    En tiedä laskuista tjms, mutta itse jouduin talvisin lisäilemään vettä (noin loraus 2 kertaa talvessa) vanhaan autooni, kun pidin sitä aika ahkerasti lämmityksessä. Tolpat olivat ihmeellisiä, olivat puoli tuntia päällä ja sit taas puoli tuntia pois. Itse ei saanut säädettyä mitään.

    En tiedä sitten, että oliko jossain vuotoa tai jotain. Kesäisin ei tarvinnut lisätä vettä.


    [signature]| TunTuri - purojen raikkautta |[/signature]
     
  15. Hewi

    Rekisteröitynyt:
    11.03.2004
    Viestejä:
    7 435
    Ei nostossa mitään vikaa ole, mutta se, että replyää ketjun aloittajan viestiin on hieman huvittavaa. Ehkäpä kannattaa tarkistaa mitä se nostaja on oikein kommentoinut kun on halunnut nostaa jotain suosta.
     
  16. willer

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2002
    Viestejä:
    613
    Jep, jouduin minäkin vanhaan ropposeeni lisäämään nesteitä, mutta talvella tiivisteet tuppaavat vähän kovettumaan ja näin saattaa vuotaa enemmän. Tuo nyt tuli ensimmäisenä mieleen, mutta voi johtua n+1 syystä.

    Saab-klubi ry:n forumilta

    [signature]*** Älä tee niin kuin minä teen. Tee niin kuin minä sanon! ***
    [/signature]
     
  17. The Great Milenko

    Rekisteröitynyt:
    21.11.2000
    Viestejä:
    1 507
    Elikä sun logiikallas on joku aikaraja minkä puitteissa toisen postaukseen saa vastata? Näin ollen mikähän tämä aikaraja mahtaa olla?


    [signature]what is delicious[/signature]
     
  18. Sammmy

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2002
    Viestejä:
    141
    Kyllä tämmöisiäkin on olemassa, ei tosin kovin yleisiä käsittääkseni...
     
  19. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    346
    Tuohon 24/7 lämmittämiseen sen verran että jos ei auto/nesteet kulu, niin SÄHKÖÄ kuluu niin perkeleesti. Huomaatte sitten kun itse maksatte. Kummasti omakotiasujan tekee mieli siihen muutaman euron ajastimeen sijoittaa.
    [signature]Ja kaikki on edelleen paskaa paitsi kusi..[/signature]
     
  20. insight

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    2 648
    Eikös lohkolämmitin lämmitä sitä kampikammiota ja sitä kautta siellä olevaa öljyä? Lämmittääkös jotkut myös jäähdytysnestettä? Ihankuin oisin jostain lukenut/kuullut, että se lämmittäisi sitä 60:een asteeseen. En tiedä miten hyviä ohjeita aloitukseen tuli, mutta perusperiaatteenahan tolpassa voi pitää sitä, että jos aamulla pitää vaikka 8:lta käynnistää auto ja illalla laitat 22:00 keikosta ajastuksen, niin tuohon käynnistyshetkeen on aikaa tuo 10 tuntia eli kiekkoon se kymmenen tuntia, jolloin 8 tunnin päästä lämmitys alkaa, mikäli lämmitysaika tavalliseen tapaan on tuo 2 tuntia.

    Anteeksi kun olin huvittava ja vastasin vanhaan aloitukseen =)

    Toi akunlämmitys vois muuten olla hyvä idea kovilla pakkasilla. [signature]Laulajien forum http://www.armleg.com/vokalisti/[/signature]
     
  21. Einstein

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2002
    Viestejä:
    2 453
    Oletus: 750W lämmitin, 24 tuntia vuorokaudessa, 365 vuorokautta -> 6.5MWh per vuosi, oletus 10snt/kWh -> 650? per vuosi.[signature]"Mummona sumuun ja katsotaan mitä tapahtuu."[/signature]
     
  22. Mavericc

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2000
    Viestejä:
    1 498
    Toisaalta eipä sitä autoa olis mitään hyötyä pitää tolpan nokassa, jos ei sitä edes koskaan käytä ;-)

    [signature]Idiots try to maintain order - A genius can control chaos.[/signature]
     
  23. Su-cc-ess

    Rekisteröitynyt:
    09.04.2003
    Viestejä:
    618
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jahas että näin kävi sitten kun kokeilin miten oma lämpötolppatoimii. Ohjeessa sanottiin, että aseta tuntimäärä koneeseen, jonka ajan päästä lähdet, niin silloin kone aloittaa 2h aikasemmin lämmittämään. Ajattelin, että kokeillaan nyt miten toimii ja laitetaan 0h, että aloittaa lämmittämään nyt ja katsotaan toimiiko.

    PAM!

    Savua tuli myös vähän. Nyt on tolppa mustana ja johto kyrventyneenä. Tosin lohkolämmitin ei ollut vielä edes päällä, joten ei se siitä voinut kosahtaa.

    MIKÄ MENI VIKAAN?!
    [signature]Oh, so they have internet on computers now![/signature]
     
  24. willer

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2002
    Viestejä:
    613
    Veikkaan, että kosteuden takia veti oikkarit. Sulakkeen tilalla rautanaula?

    [signature]*** Älä tee niin kuin minä teen. Tee niin kuin minä sanon! ***
    [/signature]
     
  25. aawe

    Rekisteröitynyt:
    04.02.2004
    Viestejä:
    32
    Tolppa yritti aikahyppyä 2 tuntia taaksepäin.
    [signature]Yllekirjoitus[/signature]
     

Jaa tämä sivu