Kolmivaihemoottorin kytkentä

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja Suhiss, 22.03.2009.

  1. Suhiss

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2007
    Viestejä:
    613
    Iltaa kaikille murolaisille

    Kysymykseni on seuraava:

    Kuinka kytkeä Strömbergin kolmivaihemoottorin johdot (6kpl) takaisin kiinni posliinikantaan kun joku on kaikki johdot siitä irrotellut ? Kaikki johdot ovat keltaisia joten väreistä ei pysty mitään päättelemään.

    Kuvia saan otettua tarvittaessa.
    [signature]*Huom. Saattaa sisältää pähkinää ja ripauksen sarkasmia*

    E7300 @ 3.8ghz, Zotac GTX280, P5Q Pro, 4gb Dominator 1066mhz, +2.0Tb[/signature]
     
  2. karhuroope

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2006
    Viestejä:
    355
    Eli siis käämienpäät?
    Mittaat ensin parin josta teet käämin jonka alkupää on U1 ja loppupää U2, tosin se on lie vaan arvattva kumpi on alku ja loppupää, samoin ne 2muuta paria, sitte vaa kokeilee toimiiko, jossei nii jotku alku/loppupäät on ristissä ja arpajaiset uusiks. Jollai voi olla parei keinoki mutta näin ite tekisin
     
  3. SShadow

    Rekisteröitynyt:
    14.10.2002
    Viestejä:
    338
    Ja varmaan kannattaisi mutenkin kertoa vähän enemmän?

    Mihin käyttöön?
    Moottorin kilpiarvot?
    Näkyykö siellä mitä merkintäjä kantojen lähellä U1, V1, W1, jne?

    Ja vielä lopuksi muttei vähäisimpänä, olikos sitä oikeestaan oikeus tehdäkkään kytkentää?
     
  4. Griffin

    Rekisteröitynyt:
    29.11.1999
    Viestejä:
    13 662
    Katso nyt ensin vaikka tuolta:
    http://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4hti-kolmiomuunnos

    Minkä kokoinen moottori (teho)?
    Katso myös, mitä moottorin tyyppikilpi sanoo?

    Jos tyyppikilvessä on arvoja, niin kolmio kytkentä on merkitty usein joko kolmiolla tai D kirjaimella. Tähti taas Y kirjaimella.

    Kokeilut on parasta suorittaa Y kytkennällä, tällöin virrat on pienemmät ja kaikki moottorit pyörivät ok ilman kuormaa tähdellä.
    Jos moottori on tehokas, niin se käynnistetään usein tähdellä, mutta käyttö tapahtuu kolmiokytkennällä, koska Y ei anna voimaa ja ankkurin häkkikäämi ei välttämättä kestä tehohäviötä, kun moottorin jättämä on suuri.[signature]!!Don´t read this!! You did it!! Bad Bad!![/signature]
     
  5. Olli-Pekka

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2002
    Viestejä:
    412
    tää linkki kytkentöihin oli hyvä. en näin 2005 valmistuneen sähköasentajankaan osaa kytkee noit. :D

     
  6. Viliz03

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2007
    Viestejä:
    853
    Onko porukalla lukihäiriö?
    Eihän tuossa kysytty kuinka kytkeä verkkoon?
     
  7. SShadow

    Rekisteröitynyt:
    14.10.2002
    Viestejä:
    338
    No kerroppas viisaana mitkä kuusi johtoa siitä muka olisi irti jos kyse ei ole verkkoon liittämiseen tarvittavista johdoista...
     
  8. FuLL

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2002
    Viestejä:
    3 188
    viliz ajatteli olla näsäviisas.. ;)
    [signature]HP DV2007EA
    HTPC 4800+, 2gb, 400gb, 9400gt, blu-ray[/signature]
     
  9. karhuroope

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2006
    Viestejä:
    355
    Tuota, tiiäkkö yhtää miks jotku moottorit pyörii tähdessä ja toiset kolmiossa? Molemmissa kaikki moottorit toimii hetken näennäisesti hyvin. Ihan sama kummmin sen moottorin pitäs olla, jos on väärin nii ajan kans moottori palaa
     
  10. Griffin

    Rekisteröitynyt:
    29.11.1999
    Viestejä:
    13 662
    http://www.itur.es/MIF-0010-S.pdf

    Se, missä kytkennässä moottoria tulee käyttää riippuu käytännössä siitä, miten se on tehty.
    "kytkentäohjeet" löytyy käytännössä siitä tyyppikilvestä. Jos tyyppikilpi on revitty pois / hajalla, niin kannattaa aloittaa varovasti. Muutenkin jos on joku vetelehtinyt tapaus, niin suojamaakin kannattaa muistaa kytkeä (kuten muutenkin), ettei satu ihan niin isoa vahinkoa.

    Nii.. väärinkytkettynä ne kärähtävät, ei yleensä kuitenkaan välittömästi. Jos ei ole tietoa (tyyppikilpeä) ja on joku epämääräinen raato, niin voi olla todellakin mahdotonta sanoa, miksi kärähti.

    Moottorin (käämin) jännitehän riippuu kytkennästä.

    Jos jotain epämääräisyyksiä on pakko käyttää, niin kannattaa käydä kysäisemässä ja näyttämässä sitä esim jossain käämintäliikkeessä tai joltakulta joka on puuhaillut PALJON erilaisten (sentyyppisten) moottorien kanssa. Moottoreita on aika monenlaisin ominaisuuksin.

    [signature]!!Don´t read this!! You did it!! Bad Bad!![/signature]
     
  11. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    3 518
    Voiko tosiaan jotkin moottorit kärähtää jos niitä käyttää kokoajan kolmiossa?
    [signature]Aika on ihmisen luoma illuusio liikkeestä.[/signature]
     
  12. Viliz03

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2007
    Viestejä:
    853
    Voi jos käämi on suunniteltu 230Voltille. Käämijännite aina määrää käytetäänkö Y vai D-kytkentää.
     
  13. E.T

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2000
    Viestejä:
    8 828
    Eiköhän ne aivan kaikki isot suoraan verkkoon kytketyt kolmiomoottorit käynnistetä tähtikytkennällä että käynnistysvirtapiikki pysyy kurissa ja proput kestävät.


    Tähdessä käämijännite on vaiheesta nollaan (230V), kolmiossa se on vaihejännite kerrottuna kolmen neliöjuurella (400V) mikä mahdollistaa suuremman tehon ilman virran (ja kaapelien paksuuden) kasvattamista.

    Ja kolmiokytkentään tehty moottori tietenkin kestää tähtikytkentää ongelmitta jos alhaisempi teho vain riittää kuorman pyörittämiseen ilman moottorin rasitusta.
    Tähtikytkentään tehty moottori taas käyttäytyy kolmiokytkennässä kuin mikä tahansa komponentti liian korkealla jännitteellä eli toimintasavut karkaavat ennemmin tai myöhemmin.
    [signature]"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
    -George Bernard Shaw[/signature]
     
  14. Griffin

    Rekisteröitynyt:
    29.11.1999
    Viestejä:
    13 662
    Niin no, ajattelin tuossa, kun pistin tuon "usein" sanan tuohon, että moottoria taajuusmuuntimella käynnistäessä ei tarvita tähtikolmio käynnistystä, eikä muuntimen kanssa saa sähköjä käsittääkseni edes katkoa välillä (muutetaan kytkentä tähti -> kolmio) tai muunnin saattaa kajahtaa induktiopiikin seurauksena.
    [signature]!!Don´t read this!! You did it!! Bad Bad!![/signature]
     
  15. scab

    Rekisteröitynyt:
    27.10.2004
    Viestejä:
    490
    Löytyykö ketjun aloittajalta yleismittari? Jos löytyy ja perustiedot sen käytöstä, niin tuosta kuudesta johdosta pitäisi saada kolme käämiä kaivettua. Moottorin tehoa (yksikkö kilowatti/kW) et ilmoittanut, mutta oletetaan ettei kyse ole monen kymmenen kilowatin koneesta kotikäytössä. Tuosta voisi löytyä käämin resistanssiksi vaikka 0,4ohm kun mittaat käämin päistä. Mittaat, kunnes löydät kolme paria johtoja, millä on sama resistanssi. Jos lukemissa on kovin heittoa, niin moottori on voinut ottaa siipeensä. Kilo-ohmeja pitää vähintään myös löytyä kahden eri käämin välistä ja runkoa päin.

    Verkkoon kytkemiseksi olisi hyvä, jos koneesta löytyy tyyppikilpi. Alumiininen ja näin vanhassa koneessa todennäköisesti stanssattu kilpi. Näkee mm. mallinumeron, tehon, nimelliskierrokset, cos phi arvon... Jos siinä lukee esim. 220-240V/D 380-415V/Y kyseessä on ns. 400V kone ja kytketään normaalissa sähköverkossa tähteen. Ei sovellu tähti/kolmio-käynnistykseen myöskään normi verkossa. Myös voi löytyä arvot esim. 380-425V/D 660-690V/Y, jolloin kytkentä pitää tehdä kolmioon. Tämä vehje sopii y/d-käynnistykseen.

    Jos tämä teksti tai termit tuntuvat kovin oudoilta, tai olet muuten epävarma, niin jätä tekemättä. Verkosta tuleva sähkö on hengen vaarallista ja väärällä kytkennällä voit rikkoa ehjän moottorin. Neuvon kytkennän kyllä loppuun, kunhan kerrot nuo mittauksien tulokset.

    Griffin: Itsellä on tullut pari taajuusmuuttajaa vastaan, mitkä ovat hajonneet kun ajosta on kentältä väännetty turvakytkin pois päältä.
     
  16. 7

    Rekisteröitynyt:
    20.07.2002
    Viestejä:
    4 586
    Käämien napaisuuden niiden päiden löytämisen jälkeen saattaisi löytää analogisella yleismittarilla ja voimaakkaalla magneettilla. Kun mittari näyttää magneetilla pyyhkäistäessä kaikille samaan suuntaan jännitepiikkiä niin ne ovat samoin päin. Sama idea kuin kaiuttimen napaisuuden testaamisessa 1,5V paristolla. Väärinpäin kytketty käämi aiheuttaa moottorin pyörimisen väärään suuntaan tai jurraamisen.
     
  17. scab

    Rekisteröitynyt:
    27.10.2004
    Viestejä:
    490
    Tuli mieleen, että pikku moottori on yleensä erittäin helppo purkaa. Päätyt kiinni neljällä pultilla, niin tarkistaa ihan silmämääräisesti nuo johdotukset. Samalla voi vaihtaa laakerit, jos kyseessä on vanha kone sen enempiä miettimättä. Pieni ulosvetäjä on eduksi tuossa laakerien pois otossa ja akselin kun puhdistaa vesihiomapaperilla ja rasvaa, niin oikean kokoisella putkella tms. saa nuo lyötyä hyvin paikalle. Välttämättä tarvitse lämmittää. Usein nuo päätyt on kuusikoloruuveilla tai läpivartailla ja mutterilla.

    E: Rupesin miettimään, että näkeekö noita johdotuksia kun purkaa tuon. Ei muista enää, mutta voi sitä kokeilla.
     

Jaa tämä sivu