1. Tänään aamupäivällä kuorman optimointia, sähköpostiliikenteessä hitautta (jos ei esim. salasanan nollauksesta tullut sähköpostia, kokeile uudelleen)

    t: Sysop
  2. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

    Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Kierroslukumittari elektroniikan päättötyöksi

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja Moimoi92, 20.06.2010.

  1. Tieto_kone

    Rekisteröitynyt:
    10.03.2006
    Viestejä:
    1 261
    Otat virranjakajan kannen pois ja katsot onko siellä katkojan kärkiä, tai katsot onko konkkaa kiinni virranjakajan kyljessä, vai liitin sytkäboksille Aijaa.com - 6360823.png. Tai sanot autos mallin, ja me arvaillaan täällä.
     
  2. LFS

    Rekisteröitynyt:
    08.01.2007
    Viestejä:
    175
    "Olen 180cm pitkä, olenkö läski?"

    Voi vittu miten uusavutonta hommaa taas... kerroppa vaikka se auton merkki ja malli...
     
  3. Moimoi92

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2010
    Viestejä:
    17
    Nissan Micra -86.
     
  4. Tieto_kone

    Rekisteröitynyt:
    10.03.2006
    Viestejä:
    1 261
    Tein vähän tutkimuksia, ja kyllä, Nissan Micrassa vuosimallia -86 on kärjellinen sytytys. Eli puolalta vaan pulssia ottamaan.
     
  5. Moimoi92

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2010
    Viestejä:
    17
    Kiitos paljon! Taas ollaan askelta pidemmällä.
     
  6. jkaart

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2006
    Viestejä:
    4 427
    Mä tein juurikin näin!
    Tai siis 7-segmentit korvasin lopullisessa versiossa LCD-näytöllä... :P
     
  7. Moimoi92

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2010
    Viestejä:
    17
    Mulle tuo ohjelmointi on melkoinen kompastuskivi, mutta sitähän nimenomaan pitäisi tehdä paljon, joten tuo näyttö voisi olla ihan harkittava :)

    Osaako kukaan sanoa, saako esim. kirjastosta lainattua jotain autojen ohjekirjasia, kun tuon oman kotteron mukana ei sellaista tullut? Sellainen, josta selviäisi nimenomaan nuo kaikki sytytykset yms. Kirjastoon menen varmaan loppuviikosta niin silloin voisi tietty katsoa löytyykö.
     
  8. Tieto_kone

    Rekisteröitynyt:
    10.03.2006
    Viestejä:
    1 261
    Tietääkö muuten kukaan miten sais Fordin Zetec moottorista kierroslukutiedon ulos normimittarille? Autossa on suorasytkä, enkä ole pelautunut muiden kuin virranjakajilla olevien autojen kanssa.
     
  9. sanpsa

    Rekisteröitynyt:
    20.09.2002
    Viestejä:
    580
    Riippuu vähän vuosimallista, -90 luvun alun vehkeisiin voi soveltaa tätä:

    http://www.dainst.com/info/edis/EDIS_system_diagram.gif

    Sitten uudemmissa on tuo kuvan EDIS-mutikka on sisäänrakennettu ecuun, jolloin tieto löytyy joistain sen pinneistä, tai se karva on varmasti siinä mittariston piuhasarjassa, vaikka ei se olisi edes käytössä...
     
    Viimeksi muokattu: 05.07.2010
  10. HSuomi

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2009
    Viestejä:
    981
    Siinä on varmaan EDIS 4. Tein kiihdytys kuplaani tosta suorasytkän. Muistaakseni EDIS modulin pinni numero 2 tai 11 on kierroslukutieto. Kaikissa EDIS moduleissa sitä tosin ei saa suoraan otettua ulos, toisissa siitä taas tulee johto valmiiksi. Myös jollain sopivalla piirillä sai sen triggeriltä tulevan VR tiedon muutettua sellaseksi että normaali kiekkamittari tajuaa sen.
    Kannattaa lueskella megasquirt palstoja ja juttuja. Niistä löytyis varmaan. Siellä toi EDIS on suosittu.
     
  11. Tieto_kone

    Rekisteröitynyt:
    10.03.2006
    Viestejä:
    1 261
    Ei tule johtoa EDIS boksilta 11 pinnin kohalta. Pitänee dremelillä porata reikä liittimeen ja laittaa siihen joku oma johtopatentti.
     
  12. HSuomi

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2009
    Viestejä:
    981
    Mietin samaa ite mutta en oo saanu aikaseks. Jos toimii ni kerro ihmeessä ni teen itsekkin.

    On muuten vittumainen toi EDIS boxi, siitä ei saa ennakkoa millään alle 10asteen.
    Toisaalta hyvin yksinkertainen soveltaa megasquirtin kaveriksi.
     
  13. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    10 284
    Sotkeekohan auton alkuperäisen kierroslukumittarin, jos laittaa ylösvetovastuksen tuohon EDIS4:n IDM/Tacho -nastaan? Sieltähän nimittäin tulee GND:tä ja 0v:ää vuorotellen, ei 12v:tä ollenkaan. Sen saisi 1K ylösvetovastuksella vaihtelemaan GND ja 12V väliä, joka kelpaa kierroslukumittarille.
     
  14. Tieto_kone

    Rekisteröitynyt:
    10.03.2006
    Viestejä:
    1 261
    Terve, ootko skoopilla kattonu paljon nastasta lähtee? Itselläkin pitäis EDIS4:stä saada jenkatieto ulos, mutta tässä mallissa ei ollut vakiona kiekkamittaria.
     
  15. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    10 284
    En ole, pitäisi kyllä skooppi hankkia. Sen verran lueskellut olen asiasta että sieltä pitäisi tulla GND-pulssi aina sytytyksen tapahtuessa, ja muuten ei mitään, eli 0v/neutraali. Ja noi nastat 2 ja 11 on käytännössä samat, lienee ehkä jopa suorassa yhteydessä laitteen sisällä toisiinsa.
     
  16. Tieto_kone

    Rekisteröitynyt:
    10.03.2006
    Viestejä:
    1 261
    Niin joo, eli se toimii ihan normaalisti perus kierroslukumittarin kanssa, koska se pätkii maata kuten normaalit puolavehkeet.

    Eli jos sen kierroslukumittaris saa toimimaan vanhan auton puolan kanssa, niin toimii se tuonkin kanssa, ilman yv-vastuksia.
     
  17. Tukemon

    Rekisteröitynyt:
    14.06.2008
    Viestejä:
    735
    Eikö GND (maa) ole sama kuin 0 V ?
     
  18. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    10 284
    no tarkoitan 0v:llä sitä "ei mitään", ei siis GND tai akun toinen napa, vaan avonainen virtapiiri.
     
  19. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    3 265
    "Ei kytketty mihinkään" tai "avonainen virtapiiri" merkitään yleensä: avoin, open, high impedance, N/C, Reserved, tms.

    0V:n käyttö tuossa yhteydessä on aika hämmentävää.
     
  20. HSuomi

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2009
    Viestejä:
    981
    Finsquirt.fi:stä lainattua:

    "itse otin ediksen pinnistä 11 suoraan auton omaan mittariin.

    4 cylinder EDIS module pinout
    Signal EDIS Module Terminal

    PIP (EDIS output signal) 1
    IDM (diagnostic signal to ECU) 2
    SAW (ECU spark control signal) 3
    IGN GND (signal return) 4
    VRS - (crank sensor negative) 5
    VRS +(crank sensor positive) 6
    VRS shield (crank sensor shield) 7
    VPWR (ignition switched 12 volts) 8
    PWR GND 9
    COIL 1 (coil drive) 10
    CTO (clean tach out) 11
    COIL 2 (coil drive) 12"
     
  21. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    10 284
    Täytyypä kokeilla ensin tuota.

    Tätä laitetta olen kytkemässä:

    14Point7
     
  22. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    10 284
    Hienoa, toimi lähes suorilta kun kytkin piuhan tuohon nastaan 11. Eli turhaan jännitin tuota :P
    Ekaks näytti kierroslukemat tuplana, mutta vaihdoin wasted spark asetuksen -> distributor, niin näkyy normaalisti.

    http://www.youtube.com/watch?v=Mv_FPC8qpQg
     
  23. Tieto_kone

    Rekisteröitynyt:
    10.03.2006
    Viestejä:
    1 261
    Mitäs minä sanoin! :)
     
  24. kermainenperuna

    Rekisteröitynyt:
    12.07.2008
    Viestejä:
    235
    Lainaan tätä triidiä myös hieman. Mikä olisi näppärä tapa saada vanhanmallisesta kärjellisestä (ja virranjakajallisesta) autosta kierrosluku pihalle jossain muodossa, jolla sitä olisi helppo käsitellä AVR-kontrollerilla? Eikös tuolta pöntöstä irtoa heittelehtivää, mutta korkeaa vaihtojännitettä, joten jokin käämiviritys tulpanjohdon ympärille tms jonka diodilla tasasuuntaa?
     
  25. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    3 265
    Megaohmin vastus ja rajaton luotto µC:n suojadiodeihin?
     

Jaa tämä sivu