Intel Core i5 & i7 (Ivy Bridge) ja Z77 kellotukset & kokemukset

Viestiketju alueella 'Prosessorit, emolevyt ja muistit' , aloittaja Sampsa Kurri, 01.05.2012.

1. Manakuski

Rekisteröitynyt:
    22.05.2004
    Minä koitin laskea kyseistä jännitettä ja tuli vaa Bluescreeniä huomattavasti helpommin, vakaus vaan kärsi.

Oon antanu tän Maximus V genen säätää sitä itte. Eipä tää i7 kule vakaana HT päällä kuin 4,4ghz @ 1.304 volteilla, 4,5ghz ei ole vakaa kuin vasta 1.4 volttien tienoilla, joten en viiti sellasia voltteja pitää.

En tiedä sitten kuinka paljon HT:n disabloiminen auttaisi vakauteen alemmilla jännitteillä, en ole kokeillut. Jos joku tietää niin ois kiva jos kertoisi.

2. Nilkando

Rekisteröitynyt:
    14.09.2012
    Täällä bingo. Omalla i5 3570k:lla 4,0Ghz, 1,14V ja ibt:n raskaimmassa pyörii lämmöt 70 paikkeilla, kun kotelossa muuten vaihtuu ilma kohtuu hyvin. Paljon ei siis kestä kellottaa, mutta minulle ainkin riittää, kun ei asrock z77 pro3:kaan kestä paljon enempää... Eikä koteloon mahtunut korkeampaa jäähyä.

Nyt kyllä himottais jykevämpi emo ja jäähy, niin pääsis testaileen maksimit.

3. Estum

Rekisteröitynyt:
    11.07.2012
    Pitipä tuota kokeilla itsekin, i7 3770k @ 4,2 GHz, Crucialin muistit ja Z77 Extreme 4 emo. Ei ongelmia :D

Noita muisteja kun testailin, niin samalla tuli nähtyä lämmötkin.
    Itellä on Zalmanin ZM-STG2 tahna ja @ 4,2 GHz pomppas lämmöt yli 85 asteen Blenderin Cycles Renderillä. Ja tuo rasittaa aika kevyesti CPU:ta.
    Saattaapi olla, että tämä Malesialainen lämpenee herkästi.

4. Cregi

Rekisteröitynyt:
    03.01.2012
    3570K

4tunnin primee pyörittelin ja max lämmöt noin 73c.
    4,2GHz ja 1,2V. Vakiojäähy.

Taitaa olla ihan ok? Lämmöt siis.

5. Tigero

Rekisteröitynyt:
    06.09.2012
    Onhan nuo, mutta uskoisin että jännitettä on varaa alentaa.

Itsellä meni 3.8GHz:llä 1 voltti rikki leikiten kun kerran kokeilin, lämmöt oli jotain niin minimaalista :D Kyllä nää 357kybät on energiapihejä...

6. Cregi

Rekisteröitynyt:
    03.01.2012
    Jees, eikun testailemaan hieman alemmilla volteilla ->> :kippis:

7. Sasasd

Rekisteröitynyt:
    27.06.2011
    Sain vakaaksi 4,2Ghz @ 1,088V i5-3570k:n. Ihmetyttää tuo LLC, itse laitoin sen level 5. Jossakin suositellaan tuota arvoa ja jossakin level 2-3. Eikait tuolla väliä jos vakaa ja lämmöt ok.

8. Tigero

Rekisteröitynyt:
    06.09.2012
    Ei, kyllä sillä on aika paljonkin väliä, ja luultavasti sen 'ansiosta' koneesi pysyi vakaana millä ikinä sitä testasitkaan, LLC vastustaa CPU:n ominaisuutta nimeltään Vdroop, Vdroop tarkoittaa Vcoren laskua rasituksessa, tämä suojelee jänniteherkkiä prosessoreita. Tuolla level 5lla oikea Vcore oli luultavasti väh. kymmenesosaa suurempi ja myöskin saattoi aiheuttaa jännitepiikin rasituksen alussa...

+Etenkin korkeilla kertoimilla kannattaa olla varovainen jännitteiden kanssa ja monitoroida niitä offsetmoodissa sillä VRM nostaa jännitettä kertoimen mukana, mutta droop ei välttämättä vahvistu samalla tavalla ja load line calibration siihen päälle niin tuloksena saattaa olla katastrofaalinenkin jännitteennousu... tai niin olen ymmärtänyt

Viimeksi muokattu: 06.11.2012
  9. Teura

Rekisteröitynyt:
    05.10.2004
    Paitsi että Asrockin emoissa LLC level 5 on pienin asetus ja ykkönen on tehokkain. Kakkosella alkaa jo näkymään ylivoltitusta, ykkösellä vielä tätäkin enemmän.

10. Sasasd

Rekisteröitynyt:
    27.06.2011
    Itsellä siis Asrock Z77 extreme4 eli taitaa olla tuo level 5 parhain asetus, jos kerran vakaat voltit löytyneet? Vcore peakkaa 1,120v esim. kun avaa ohjelman mutta rasituksessa se on 1,088v.

11. RommiRusina

Rekisteröitynyt:
    25.02.2010
    Itse tuossa aikanaan laskin kokeeksi 1.65 volttiin, ja kone tuli epävakaaksi. joten parempi antaa olla vakiolla vaan.

12. Tigero

Rekisteröitynyt:
    06.09.2012
    No en olisi varma, katselin netistä jotain käyriä jotka kuvasivat jännitteen vaihtelua korkealla LLC asetuksella, ainakin kyseisessä testissä LLC aiheutti jännitteen heittelyä rasituksen alussa, jolla voi olla epävakauttavia vaikutuksia. Muuta eipä sillä väliä jos ei kaatuile ja piikkijännite pysyy kurissa.

Katsoitko nuo jännitteet jostain ohjelmasta? Ne harvoin ovat tarpeeksi nopeita monitoroimaan jännitepiikkejä realistisesti, se kannattaa pitää mielessä mutta enpä usko että tuollaisella jännitteellä pomppaa mihinkään yli 1.4V lukemiin :p

13. Skyfall

Rekisteröitynyt:
    18.10.2012
    Viitsiikö 3570K Boxed jäähyttimellä ottaa löysät pois vai kannattaako hommata kunnon cooleri siihen?

14. mäggäri

Rekisteröitynyt:
    15.02.2000
    Mietippä asiaa hetki ihan itse, näetkö montakin jotka kellottelee kovasti vakiojäähyllä?

15. Skyfall

Rekisteröitynyt:
    18.10.2012
    Anteeksi kun en tiedä näistä asioista mitään.
    Kiitos vastauksestasi. :kippis:
    Ilman volttien nostoa meinasin.

16. jokkem-

Rekisteröitynyt:
    02.11.2010
    Skyfall tokihan voit sillä lämpötilojen puitteissa ottaa ns. löysät pois.

Mutta, koska kyseessä vakiohyrrä itse en näin tekisi, sillä saavutettu hyöty vrt nouseva äänentuotto ei ole luultavastikkaan kovinkaan balanssissa.

Ja luultavasti et pysty käyttämään vakiojäähyä missään silent tms modissa mikäli kellotaajuutta nostat, mutta mikäli äänekkyys ei haittaa niin eikait tuossa mitään menetäkkään.

17. Skyfall

Rekisteröitynyt:
    18.10.2012

Noniin tuliha sieltä vastaus minkä minäkin ymmärrän. :)
    Kiitos!

18. mäggäri

Rekisteröitynyt:
    15.02.2000
    No ei niistä tietää tarvitse, mutta ehkäpä tuo ajatusmaailma on toisenlainen itelläni kun joudun päivittäin ratkaisemaan ongelmat raksalla itse... Ei ole ketään pitämässä kädestä kiinni ja kertomassa.

Ei sitä anteeksi tarvitse pyydellä, mutta kamoon, ihan loogisella ajattelullahan tämmöiset menee. :confused:

Olihan tuo vastaus pääteltävissä jo siitä, kun ei vakiojäähy ole kellottelua silmällä pitäen millään tapaa kelvollinen. Kenties tämä johtuu siitä kun 4,2GHz ei ole imo kellottamista, vaan se alkaa siitä 4,6GHz Ivyillä.

19. Vitcor1nox

Rekisteröitynyt:
    02.07.2012
    Ittellä käytössä CPU PLL voltage 1,5v. Kellotukset on 3770k @ 4,5GHz about 1,24v kuormituksessa. Emolevynä toimii P8Z77-V Pro. Ei ole minulla vaikuttanut vakauteen, vaikka on noinkin alhainen jännite. Testejä on tehty ja pelattu lukuisia tunteja... Auttoi hieman lämpötilojen kanssa, eli pudotti noin 3-4 astetta.

20. Jote

Rekisteröitynyt:
    07.10.2002
    Kysymys kuuluukin, kuinka paljon ylöspäin pääsee ilman jännitteen nostoa. 50MHz? 100MHz? Sandy Bridge hylkäsi kellotettaessa Turbotaajuuden merkityksen sikäli, että jokainen core toimi määritetyllä taajuudella kuormantunnistuksen sijaan. Pitääkö kellotaajuutta mahdollisesti laskea kellotettaessa?

21. superpi

Rekisteröitynyt:
    13.10.2004
    Mielestäni tuo PLL voltage kannattaa pitää mahdollisimman alhaalla, koska se pudottaa coren lämpöjä jopa useilla asteilla.

Itselläni tuo on 1.58V, joka on alin mahdollinen Z77 extreme4 tarjoama arvo. Olen kokeillut kellotuksia 4.7 GHz asti ja ei ollut merkitystä vakauteen tuon jännitteen korottamisella.

22. Manakuski

Rekisteröitynyt:
    22.05.2004
    Ite ku laskin pll voltagea ihan vähän niin koko roska kaatui siinä silmänräpäyksessä...

23. notebox

Rekisteröitynyt:
    26.02.2010
    Perusteleppas vähän tätä.
    Mihin vetoat? Siihenkö, että ivyjä on niin helppo kellottaa?

24. Jote

Rekisteröitynyt:
    07.10.2002
    Käytännössä tuonne 4.5GHz asti kellotaajuus asetetaan. Sen jälkeen aletaan kellottamaan kun ei mene enää heittämällä ja asetuksia pitää hieman mietiskellä.

25. Manakuski

Rekisteröitynyt:
    22.05.2004
    Mulla on ainaki niin surkea kivi, ettei mene ku 4,4ghz vaivoin 1.3 volteilla, että eipä se nyt niin helppoa ole. Ja kyllä haluan pitää HT päällä.

Jaa tämä sivu