1. Tänään aamupäivällä kuorman optimointia, sähköpostiliikenteessä hitautta (jos ei esim. salasanan nollauksesta tullut sähköpostia, kokeile uudelleen)

    t: Sysop
  2. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

    Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Enduro/crossipyörä kuntoiluun

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Poppah, 29.03.2011.

  1. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    2 214
    Et vissiin koskaan ole ajanut kaksitahtienskalla, edes piikillä katulaillisesta puhumattakaan? Tiedätkös mitä eroa on sitten nelitahtienskalla ja vastaavasti crossilla? Eipä niillä paljon yhteistä olekaan, ainakaan moottorin ja alustan suhteen. Crossilla enska on tuskaa ja enskalla crossi vaarallista.

    Jos aloittaja etsii kilvetöntä niin ihan sama minkä ostaa, japseja saa pikkurahalla eikä kovin isoon miinaan voi muutaman tonnin romujen kanssa edes astua kun ei alkusijoituskaan budjettia kaada. Mutta sen sanon että pyörän hankintahinta on se kuluista pienin jos tosissaan ajetaan.
     
  2. jak_pdgm

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    1 484
    Olenhan minä niitä omistanutkin, 125 TM oli katulaillinen koska maahantuoja on ilmoittanut tehoksi 11kW. Ilmeisesti sillä oli kilpailtukin joskus kun katsastusmerkkejä löytyi vanteista ja ties mistä mutta mitään erikoista ko. pyörässä ei kuitenkaan ollut. Kaverin 250 KX taitaa kyllä olla tehokkain crossipyörä millä olen ajanut.

    Käsittääkseni crossivireessä olevia pyöriä saa ihan kaupasta hakemalla.
     
  3. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    1 152
    Opettele lukemaan. Kysyttiin ei crossivireessä olevia.
     
  4. kuusto

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2009
    Viestejä:
    177
    Jos loppuikänsä aikana ajaa alle 200h. Tuskin ne nyt huvikseen 530:siin tekee 195h kohdalla koneremppaa? --> Ktm exc-r 530 SM `08
    Nämä vanhemmat(-07 vanhemmat) kotkan koneethan ovat kestävempiä. RFS Hybrid
     
  5. Z50J

    Rekisteröitynyt:
    26.12.2007
    Viestejä:
    31
    Jos kilvetöntä aikoo, niin iso nelari ei välttämättä ole järkevin vaihtoehto. Ainakin jos ajo on ns. perinteistä suomienskaa, eli kivikkoa ja kannonkiertoa. Tällaiseen ajoon 2t on _mielestäni_ parempi. Crossissa taas 4t on mukavampi.

    Jos on harrastusta vasta aloittelemassa, niin ei kannata vaivata päätään liikaa eri pyörämallien eroilla. Ostaa hyväkuntoisen yksilön ja kun tietää tarkemmin mitä harrastukseltaan haluaa, niin pyörä vaihtoon.
     
  6. jak_pdgm

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    1 484
    Moni harrastelija ei laske tunteja vaan vaihtaa männän joskus ja avaa koneen sitten kun on pakko, ts. jotain hajoaa. Eli hyvin voi se iso nelari tai 250 2t kestää "ikuisesti".

    Muuten, jos nelarin haluaa niin olisko nuo hieman vanhemmat Yamaha YZ/WRF mitään? Ei paljon enää maksaa 2000-luvun alkupuolen mallit.
     
  7. Woodpecker

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2004
    Viestejä:
    126
    Sen verran mitä olen omilla crossipyörillä joskus enskaa kokeillut niin edellinen 250 2t KTM oli kyllä metsässä aivan onneton kapistus ainakin aloittelijalle. Teho tulee just eikä melkeen sillon ku kahvasta kääntää ja on pirun vaikea lipsutella kytkimellä että peli pysyy vähän puiden välissä. Nykysellä Yamahan YZF450:llä enskaa kokeilleena voisin väittää sitä huomattavasti paremmaksi. Jaksaa mennä pienilläkin kierroksilla, teho ei tuu ku tykin suusta ja on muutenkin mukavampi luonteeltaan.

    2t huollot rajottu rattaiden vaihtoon ja öljyt sillon tällöin. 4t öljyt pitää vaihtaa vähän väliä ja venttiileitä säätää. Muuta huoltoahan noissa nyt ei kovin paljon ole. Porukka puhuu mäntien vaihdosta, muttei niitäkään tarvii vaihtaa mitenkään ihmeellisen usein. Puhutaan sadoista tunneista.

    Eihän noilla mitään tekemistä ole enskapyörien kanssa, mutten oikein saanut selvää mitä alottaja hakee.
     
  8. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    2 214
    Miksi tuon piti remonttia tehdä? Kaveripiirissäkin on vaikka kuinka monta tuollaista jolla on ajettu enemmän ja taatusti kovempaa eikä remppaa ole tehty. Kyllä se ilmoittaa kun kaipaa osaa ja jos ei meinaa 24h kestävyyskisasta selvitä kun maailmanmestaruus on katkolla tai jääratakaudesta niin ei kannata rempata etukäteen. Kotareiden ehdottomasti paras puoli on öljysihdit sekä rakenne joka ei paukahda katastrofaalisesti vaan sen voi aika huoletta ajaa niin pitkälle kunnes joko tulee sellaista tavaraa pihalle että hirvittää tai ääntää niin kauheasti ettei kehtaa enää kavereiden kanssa ajaa. Ja oletkos nähnyt yhtään loppuun ajettua xc4 konetta? En minäkään koska niitä ei vielä ole.

    250 2t exc on onnettoman tehoton kadulla. Crossiputkella, kannella tms. kilkkeillä sen saa kulkemaan, mutta ei sillä sitten enskaa aja hullukaan ja kestokin putoaa aika lailla. Metsässä se on kyllä ihan kiva, vaatii vaan löysimmän pakoputken jousen aloittelijalle tai nelareista siirtyville totutteluun, mutta kun siihen tottu ei riemulla ole rajaa.

    Tarkennettakoon siis vielä että nuo kotarin (ja muidenkin) omat huoltosuositukset on tarkoitettu "100%" luotettavuudelle, eli sitä noudattamalla peli on aina uuden veroinen ja valmis mihin tahansa. Sen noudattaminen kadulla on lähinnä idioottimaisuutta, varsinkin nelareissa. Kaksitahtisen mäntä saattaa mureta omia aikojaan, mutta isojen nelareiden takomännät kestää käytännössä ikuisesti.
     
  9. bloody hell

    Rekisteröitynyt:
    31.10.1999
    Viestejä:
    2 155
    Ruotsista katselin ite noita, tuppaa olemaan n.1000e halvempia kun suomessa..
     
  10. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    2 214
    Kyllä vähän harmittaa kun ei kunnon isoa enduroa ole oikein markkinoilla tällä hetkellä. Ensimmäinen kerta elämässä kun voisi oikeasti ostaa uuden pyörän ja sitten sellaista ei ole kenelläkään myydä :confused:

    Vaatimuksena siis iso (yli 450cc), mielellään kuten kotarit eli porattavissa aina 600cc asti. Ruisku. Seikkailukelpoisuus, eli isompaa tankkia ym. on oltava saatavilla, välitysten on riitettävä, jne.. Ja tärkeimpänä osien saatavuus ja huollettavuus, kotarista on vaan niin vaikea enää parantaa.
     
  11. Belhan

    Rekisteröitynyt:
    31.03.2004
    Viestejä:
    342

    Johtuisko siitä ettei sitä ole mihkään kadulle edes suunniteltu :) Kadulle tottakai isompaa myllyä nelarina. On se tuo 100kilonen peli vaan erinäppärä laite vaikka kaivaa suosta ylös. Ja kannonkiertoon oikein mukava laite.
     
  12. Craides

    Rekisteröitynyt:
    04.09.2003
    Viestejä:
    164
    KTM 690 Enduro R?
     
  13. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    2 214
    Ai spooriin vai :rolleyes: Husaberg 570 on ainoa, mutta se on niin saatanan ruma :mad:

    Idea olisi siis että pyörä olisi myös kilpailukykyinen, noita möhköjä nyt on maailma puolillaan muutenkin.
     
  14. Craides

    Rekisteröitynyt:
    04.09.2003
    Viestejä:
    164
    En kyllä tajua miks haluut spooriin oikeesti jotain 530 isompaa vehjettä. Taitaa tulla taidot vastaan aika paljo ennen tota..
     
  15. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    2 214
    En haluakaan. Hakusassa on vain yleispyörä jolla voi ajella missä vaan. Toki piikki jättää lumispoorissa, mutta kun tie aukeaa niin se on morjens kun muut häviää horisonttiin. Tollanen iso pyörä on aika hirveä ajettava patikossa jos koneessa on liikaa vetoa ala- ja keskialueella, mutta onneksi nykyään saa karttaa vaihdettua. Niin ja pitäähän sitä nyt supereiden ja adventureiden perässä sorateilla pysyä, niillä vaan on epäreilun paljon massaa, tuollainen hyttynen kun on koko ajan ilmassa kun koittaa roikkua perässä kun vauhtia on "niin paljon kuin superi kulkee" :D
     
  16. Craides

    Rekisteröitynyt:
    04.09.2003
    Viestejä:
    164
    Mites ois tommonen Aprilian RXV 550? Tehoa riittäis vaik muille jakaa, eikä oo mitenkään oleellisesti enemmän ku normi kurapyöris (116kg).

    Tietty tossa on ongelmia jotka on a) seon Aprilia b) Italia c) osat maksaa vitusti d) pitää huoltaa vitusti. :)

    Mut noilla sun kriteereillä nyt ei vaan varmaan löydy mitään pyörää. :( Jostain pakko karsia.
     
  17. jak_pdgm

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    1 484
    Heti tuli mieleen 530 TM kun niitä tossa taas katselin, mutta ei näytä siinäkään olevan ruiskua. 450 koneessa kyllä olisi.
     
  18. kojaak

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2011
    Viestejä:
    114
    Itsehän ostin viime kesänä leikkikaluksi vanhan XT350-jammun reilulla tonnilla. Kyseessä siis melkeinpä 25-vuotias nelitahtienska, joka on nykymittapuun mukaan laiska ja alustaltaan löysä, mutta on tarjonnut hauskoja hetkiä koko rahan edestä. Kampesin alle uudet enskakumit mallia biltema, ja ajelin loppukesän paikallisia sorapätkiä ja polkuja.

    Jos uudempaa olisin hakemassa, niin katsastaisin Suzuki DR-Z 400:sen. Sähköstartti olisi kiva mukavuusvaruste, mutta lähteehän tuo polkemallakin.
     
  19. Toxic

    Rekisteröitynyt:
    26.12.2003
    Viestejä:
    1 093
    Itelläni oli hetken aikaa ajossa KTM SX250, tais olla vuosmallia 03.
    Kyllähän se liikahti pururadalla/metsäpolulla/soratiellä siihen malliin kiitettävästi että "suittimies" pitää olla jos meinaa ulosmitata kaikki tehot edes jollain asteella turvallisesti em reiteillä. (0-100 kiihtyvyyttä voi kevyt kuski verrata 600 cbr:n lähtöihin, serkkupojan sanoja lainaten, "v*ttu, toihan kiihtyy ihan ku toi mun F2" (siis CBR F2)).

    Umpimetsään ei mielestäni äkkinäisyytensä vuoksi oikein soveltunut, vaan aika helposti hankalassa paikassa "varovaisen liikkeellelähdön" seurauksena oli joko stumppaus, tai akselia myöten kunttaan kaivautunut takarengas ja ilmassa kuution verran niskaan satavaa rapaa. Välimuotoa ei oikein tahtonut löytyä. :D

    Käynnistys ei tosiaankaan ollut mikään sääriluut katkova haaste, toisin kuin joku täällä sanoi, vaan kyllä se pärähti yleensä ihan kertapolkasulla ilman takapotkuja, jos ei, niin silloin teki jotain väärin. Toki polkaisun pitää olla jossain määrin määrätietoisempi kuin jonkun mopon potkustartti.

    Mukava pyörä, vaikka ei sinänsä "minun vekottimeni". Itse viihdyn paremmin niissä vaikeammissa maastoissa kuin SX:lle ominaisemmilla oikeasti tykityskelpoisilla urilla.
    Itse valitsisin 250 tai 300 EXC:n tasaisemman ja helpommin hallittavan tehokäyrän vuoksi (ja EXC malleissa on valot), ja aivan ehdottomasti 2-tahtisena.
    2-tahtinen on vain niin perhanan paljon yksinkertaisempi, helpompi ja ennenkaikkea halvempi korjata. Lisäksi kestää paremmin kuin tiukat nelitahtiset, ja koneremontin tekee autotallissa kuka tahansa kenellä työkalut kädessä pysyvät.
     

Jaa tämä sivu