Beltronics STi ja STi-r (tutkanpaljastin)

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja papuwokki, 04.08.2008.

  1. Cannibal

    Rekisteröitynyt:
    15.06.2001
    Viestejä:
    503
    Esim. 120-130km/h ajaminen tuolla puolityhjällä kuutostiellä leveällä ajokaistalla ei vaaranna ketään, mutta sipaisee pidemmän matkan ajalta mukavasti matka-ajasta pois. Nopeusrajoitukset ovat määritelty normaalia pahempien olosuhteiden mukaan ja silti niitä pitäisi noudattaa tilanteissa, missä voisi nyt edes vähän joustaa. Jos poliisit voisivat oikeasti katsoa olosuhteiden mukaan nopeuksia läpi sormien, mitään ongelmaa ei olisi, mutta nykyinen käytäntö opettaa ihmiset ajamaa juuri ja tasan sen nopeusrajoituksen mukaan kelistä ja liikennevirran määrästä riippumatta.

    http://www.hwysafety.com/hwy_montana_2001.htm
     
  2. jkeskir

    Rekisteröitynyt:
    17.12.2001
    Viestejä:
    764
    Moi!

    Olen säästänyt valtavat summat rahaa seuraavilla toimenpiteillä:
    1. En osta tutkanpaljastinta
    2. Ajan nopeusrajoitusten mukaan.

    Ajansäästö 100 km matkalla on minimaalinen jos ajaa rajoituksen 100 km/h mukaan tai päästelee 120 km /h. Keskimääräinen ajosuorite on kuitenkin useimmilla alle 50 km.

    Mihinkä tässä on kiire valmiissa maailmassa.
    nimimerkillä 45 000 km /a
     
  3. Kootal

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2003
    Viestejä:
    1 330
    ihan mielenkiinnosta, millä alueella suoritat suurimman osan ajamisestasi? missä suhteessa 80 ja 100:n teitä on? kuinka usein liikenne etenee 100:n alueella alle 90km vauhtia?
    [signature]Class, Property, Wealth, War and Sex - Camp Style![/signature]
     
  4. Ize

    Rekisteröitynyt:
    14.06.2000
    Viestejä:
    1 136
    Joka johtopäätös viedään niin pitkälle, että on oikein ajaa ylinopeutta? Eh heh. :D

    [signature]----- Onni potkii ... munille -- Lucky strikes ... to the balls -----[/signature]
     
  5. l_karppi

    Rekisteröitynyt:
    25.10.2002
    Viestejä:
    31
    Autokoulussa tästäkin saa lisää tietoa. Pahimmissa olosuhteissa on syytä ajaa hitaammin kuin mitä nopeusrajoitus kertoo.

    En tiedä mihin tämä käsityksesi perustuu, kyllä löytyy tilanteita joissa hitaamminkin kuin nopeusrajoituksen maksimiarvo voi, pitää ja kannattaa ajaa.
     
  6. en oo ilmottamassa

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2006
    Viestejä:
    2 504

    Johtopäätös: Eduskunta toimii väärin koska sakkotulot budjetoidaan ja poliisin täytyy toteuttaa tuo budjetti.

    Mut on 12v aikana puhallutettu ratsiassa 2kertaa ja kerran olin hieman väsyny 900km ajon jälkee jollon poliisi pysäytti ja puhallutti ku auto vaappu :D
     
  7. Ize

    Rekisteröitynyt:
    14.06.2000
    Viestejä:
    1 136
    Juu juu sentilleen pitää budjetti toteutua. Tyräthän tässä nauraessa rytkyy. :D
    [signature]----- Onni potkii ... munille -- Lucky strikes ... to the balls -----[/signature]
     
  8. Aliaster

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2003
    Viestejä:
    130
    Kyllä monesti olen ihmetellyt miksei suomessa ole olosuhteiden mukaan muuttuvia nopeusrajoituksia. Esimerkiksi moottoritie helsingistä pohjoiseen on noin lentokentän levyinen ja kirkkaassa kelissä 120km/h nopeusrajoitus on suoranainen vitsi... Ei siellä kyllä kukaan sitä vauhtia edes aja, koska johan siinä nukahtaa rattiin :D

    Jokaisessa 2000-luvun autossa on kyllä ajo-ominaisuudet jo sitä luokkaa, että sellainen 140 olisi ihan passeli rajoitus nelikaistaiselle moottoritielle hyvällä säällä. Sade sitten on erijuttu ja silloin tietysti rajoitus voisi olla pienempi!
    [signature]@UTOPIA[/signature]
     
  9. Limonadi

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2004
    Viestejä:
    533
    Mitä te niillä paljastimilla teette kun joka puolella Suomea on varmasti tiepätkiä, jossa poliisit ei tutkaa niin aktiivisesti. Ainakin täälläpäin löytyy useampikin, jossa tuli käytyä vähän kokeilemassa pärrän kiihtyvyyttä:)
    [signature]Mötley Crüe[/signature]
     
  10. Hijodelaluna

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2006
    Viestejä:
    44
    Jos kirjoitit tuon ennen 1980 -lukua niin vastaus on khyyl näin on 8)
    [signature]ojoj[/signature]
     
  11. JJTM

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2000
    Viestejä:
    756
    Esimerkiksi vaikkapa yö-aikaan tapahtuva matka-ajo mökille on mukavampi tehdä reippaampaa matkavauhtia, kun matka taittuu leppoisasti. Se ei esim. jyväskylään ajettaessa auta, jos närpiössä on tiepätkä jossa ei aktiivisesti tutkailla.

    Kuten on mainittu monesti aikaisemmin, tutkanpaljastimia ei hankita satunnaisia nopeustestailuja ja silmitöntä kaahamista varten, vaan monesti turvaamaan lievempiä matkanopeuden ylityksiä.

    Kyllä jo 400km mökkimatkalla on suuri ero, jos ajat mittarin mukaan (yleensä ~10% alitus todellisessa nopeudessa) nopeusrajoituksia, kuin että ajat koko ajan 19km/h päälle rajoitusten todellista nopeutta. 19km/h siksi, että sillä pääsee vielä rikesakolla ja 20km/h ylitys alkaa mennä päiväsakkojen puolelle.

    Eikä noissa vauhdeissa tule vielä mieleen, että perhe olisi välittömässä kuolemanvaarassa. Suuremman riskin aiheuttavat ne jonojen kerääjät, jotka pakottavat 90% muusta liikenteestä tekemään ohituksia


    [signature]I drink to make you more interesting[/signature]
     
  12. papuwokki

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2005
    Viestejä:
    2 270
    Sulla lienee joku lähde tolle tiedolle?
    [signature]Hyvinkäällä tarjolla hyvälle ja ahkeralle tekijälle vakituinen päivätyö elektroniikka kokoonpanijana. Sähköpostilla yhteyttä niin ihmetellään lisää.

    Debating in IRC is like the special olympics. Even if you win you're still a retard.[/signature]
     
  13. jaska915

    Rekisteröitynyt:
    13.07.2000
    Viestejä:
    14 320
    "Poliisi toteaa ajonopeudet tutkalla, laser-mittauslaitteella, keskinopeusmittarilla ja automaattisilla liikennevalvontalaitteilla."
    [signature]Waiting for plaza.fi...
    Rovaniemi[/signature]
     
  14. Kaukinen

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2000
    Viestejä:
    4
    Kyllähän noita lasereita poliiseilla on ollut iät ja ajat. Eivät vain viitsi niitä käyttää, kun sateella on mukavampaa istua sisällä autossa. Laser vaatii suoran näköyhteyden ilman laseja tai liikkumisia.

    Todellakin on nyt pakko puuttua minunkin keskusteluun. Minut on viimeisen 24 vuoden ajokorttiaikana puhallettu VIISI kertaa, joka siis tekee keskimäärin melkein joka viides vuosi. Kuitenkin päivittäin saan lukea lehdestä, että rattijuoppo teki sitä ja tätä. Kun nään lehdessä lööpin että kaahari ajoi 200 km/h ja tappoi viisi, niin jutun lopussa seisoo pienellä että ajajaa epäillään rattijuopomuksesta. WTF? Kumpikohan on uutinen, se että kuski ajoi ylinopeutta, vai se että kuski oli rattijuoppo neljän promillen kännissä ja tappoi viisi? Veikkaan että kyseiselle tiepätkälle tulee nopeusrajoituksen alennus ja valvontakamerat. Se on näköjään nykypäivän suuntaus, kun kerran kukaan ei oikeasti välitä mistään mitään... ollaan vain poliittisesti tekevinään jotain! Prkl jos olisin diktaattori, niin pistäisin poliisit puhalluttamaan hiukan useammin kanssa-autoilijoitamme. Kerran viidessä vuodessa on hävyttömän vähän, verrattuna siihen että tutkataan kerran viikossa!
    [signature]Elämä kulkee kuin raiteilla,
    ja silti jäät junan alle.
    (Alfred E. Neuman)[/signature]
     
  15. Sturmpioner

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2006
    Viestejä:
    374
    ei kyl paljo tutkanpaljastimet auta jos kytät mittaa nopeuden sil ns. liipasutoiminnolla tai laseril :/
    [signature]Jos homma ei onnistu järkeilemällä, otetaan käyttöön voima.[/signature]
     
  16. Vessapaperimuumio

    Rekisteröitynyt:
    21.08.2006
    Viestejä:
    220
    140 kilometriä tunnissa on hyvä matkanopeus tuossa tapauksessa. Sen sijaan mikään ei puolla sitä, että nopeus tulisi rajoittaa noin alhaiseksi tiellä, jota kehtaa sanoa nelikaistaiseksi moottoritieksi. Toki poikkeustapauksissa kuten jotkin huonosti huolletut tieosuudet tuo on kohtuullista. Ehkä Suomen olosuhteissa myös joka paikassa talvikauden ajaksi.

    Todennäköisyys ja sattuma on jännä juttu. Suomessa onneksi tehdään huomattavan paljon puhalluskokeita, toisin kuin monessa Euroopan maassa. Viiden vuoden aikana olen itse ollut puhalluskokeessa noin 15-20 kertaa, enkä käsittääkseni ole ajanut vuosittain paljon keskiarvoa enemmän. Ainakin kaksi kertaa on puhallutettu saman matkan aikana kahdesti, eikä kysymys ollut ns. pillurallista.[signature]"Jos, kävelystä lähtee töminää, niin silloin on kyseessä läski tai vammainen."[/signature]
     
  17. Vessapaperimuumio

    Rekisteröitynyt:
    21.08.2006
    Viestejä:
    220
    Eiväthän ne paljon auta, jos tarkoitetaan sitä että niiden pitäisi pystyä estämään ylinopeudesta kiinni jääminen.

    Muissa merkityksissä tuo ei lainkaan pidä paikkaansa. Tutkavaroittimet pystyvät havaitsemaan, kun(jos) edellä ajavan nopeutta mitataan hetkellisesti toimivalla tutkalla. Myös lasermittausvälineiden toimintaa havaitsevia varoittimia on.

    Lasermittaus on vaikeampaa, jos auto on mahdollisimman matala, mattamusta, varustettu pienillä ajovalon umpioilla ja mielellään luukkuvaloilla(päivänvalossa vain pienet päiväajovalot). ;)
    [signature]"Jos, kävelystä lähtee töminää, niin silloin on kyseessä läski tai vammainen."[/signature]
     
  18. petepeluri

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2003
    Viestejä:
    8 476
    Tietty määrä tiettyjä rajoituksia tiepiiriä kohden?
    Monessa paikassa nopeusrajoituksia vaihdellaan ilman järkevää syytä.
    Tiellä 60 tai 80 rajoitus, ei risteyksiä, pikkuteitä tms, sitten rajoitus vaihtuu 100km/h ja kyltin jälkeen tulee pikkuteitä, mäkiä yms, ei mitään logiikkaa.
    [signature]Wolfdale, DS4, 2gt Micron d9, Gayhorse 92Gts, 500+500+250Gt, E5-450w, X-fi, 5.1, vettä. HcOc[/signature]
     
  19. acco1

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2004
    Viestejä:
    26
    Huvittaa nämä tutkanpaljastimen paljastimen paljastimen paljastajista oleva keskustelu. Tutkanpaljastinhan joutuu aina tunnistamaan, että jostain tulee tutkasignaalia, joka tunnistetaan. Tämähän toteutetaan täysin passiivisesti, joten ainoa tutkanpaljastajan signaalihan on lopulta tutkanpaljastajan käyttäjän ajama ylinopeus, joten helpointa on olla ajamatta ylinopeutta. :)

    Eri asia tietysti on, jos käytetään jotain lähetintä, joka sekoittaa nopeutta mittaavan tahon vastaanottimen/lähettimen signaalit. Mutta tässäkin tapauksessa luultavasti jäädään/sakotetaan juuri sen takia, että laitteen käyttäjä jarruttaa turhan voimakkaasti verrattuna normaalissa liikenteessä tapahtuvaan virkavallan näkemiseen.
     
  20. Vessapaperimuumio

    Rekisteröitynyt:
    21.08.2006
    Viestejä:
    220
    Et taida tietää paljon radiotekniikasta, tai sitten trollaat.
    [signature]"Jos, kävelystä lähtee töminää, niin silloin on kyseessä läski tai vammainen."[/signature]
     
  21. Grithawarlord

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2001
    Viestejä:
    994
  22. acco1

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2004
    Viestejä:
    26

    Olen hyvin avoin tiedolle, jolla kerrot, kuinka selvitetään vastaan tulevan auton nopeus lähettämättä mitään signaalia mitattavaan kohteeseen. En ole perehtynyt aiheeseen kovin syvällisesti. Suoraan sanottuna millään tavalla.

     
  23. luiz

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2003
    Viestejä:
    3 404
    Näistä rajoituksien asettelusta nyt vaan on aika mahdotonta (varsinkaan vahvatunteisella ennakkoasenteella) sieltä auton ratista mitään mutista. Nopeusrajoituksia puntaroivilla on käytettävissään sellaista asiaan liittyvää dataa ja yleistä tietoa tiealueista, joita tieltä käsin on vaikea arvata. Ei niitä rajoituksia edelleenkään tutkamiesten syvään pinttyneistä luuloista huolimatta ilkeydellä ja arpakuutiolla ratkaista.

    Itse olen kerran muun virastotalolla asioinnin yhteydessä käynyt jutustelemassa paikallisen kaduista vastaavan insinöörin toimistolla. Hänelle sitten kummastelin muutamien kaupunkialueen risteysten kummallisuuksia. Tutkailtiin siinä sitten katupiirustuksien avusteella kyseisiä paikkoja ja - ihme ja kumma - kyllähän itselle järjettömiltä tuntuneisiin liikennejärjestelyihinkin ihan järkeviä ja perusteltuja syitä keskustelussa avautui. Aasinsiltana siis: tekisi monelle hyvää välillä pysähtyä ja kuunnella hetki niiden itse suu vaahdossa parjaamiensa tahojenkin näkökantoja - oletko viitsinyt niitä koskaan edes selvittää?

    Onnea silti tutkamiehillekin valitsemallanne tiellä. Ajelkaa ihmisiksi.
    [signature]Tommi Kyyrä, ÄKT, 22.9.2005: "Nyt pitää ymmärtää, että tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Normaalisti musiikkia kuunnellaan autossa tai stereoiden kautta. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista"[/signature]
     
  24. TuhtiPeura

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2002
    Viestejä:
    28
    Hm.
    Mulle ylinopeussakko on vähän kuin silloin tällöin suoritettavaksi tuleva lisenssimaksu sitä että saa ajaa lujempaa kuin muut.
    Ainahan rahalla saa tehdä kaikenlaista kivaa.
     
  25. Cirrus

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2000
    Viestejä:
    2 645
    Itseasiassa Suomen nopeusrajoitukset on aika helppo todeta pöljiksi käymällä autoilemalla vaikka Ranskassa, Saksassa, Sveitsissä, Espanjassa tai Italiassa. Sveitisissä esimerkiksi on kameroilla ja poliisilla toteuttettu eritäin tiukka kaupunkialuieiden nopeusvalvonta. Sakkoja saa helposti. Jo 7 ylitys aiheuttaa sakon. Se ei ole iso (40eur taisi olla), mutta sielläkään ei moottoritiellä tutkaa kukaan. Paitsi tietyillä vaarallisilla paikoilla, ja siitä ilmoitetaan kyltein. Vaarallisten aluiden kylttikäytäntö on köytössä muissakin maissa.

    Ajellaan Eurooppalaisiksi ja keskitytään ongelmiin, jotka oikeasti on ongelmia.
    [signature]"Koville se ottaa näin laiskoilla"
    "You can fool some of the people all of the time and all of the people some of the time, but you can never fool mom."[/signature]
     

Jaa tämä sivu