1. Tänään aamupäivällä kuorman optimointia, sähköpostiliikenteessä hitautta (jos ei esim. salasanan nollauksesta tullut sähköpostia, kokeile uudelleen)

t: Sysop
  2. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Avoin valtakirja

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Bosley, 05.09.2007.

1. Bosley

Rekisteröitynyt:
    04.07.2006
    elikkäs tälläinen pitäisi saada tehtyä. kuukletin kyllä, mutta noita "oikeita malleja" tuli erilaisia ja tarvisin tietää millainen se nyt oikeasti pitäisi olla.

osoitan valtakirjan henkilölle X (tulee näkyä paperissa), eli kuka tahansa läystäkkettä kädessä pitävä ei voi saattaa minua kuseen.

ja jos mielellään joku oikeasti tietävä antaisi mallin.

ktos.

ps. jos jollain alkaa närästää notta vi**uako tämän takia teit ketjun, niin voin todeta samariinin auttavan vaivaan.

2. MikkiK

Rekisteröitynyt:
    01.06.2002
    Taitaa riittää ihan tyyliin

Minä
    HETU

valtuutan

toinen
    HETU

tekemään sitä/tätä puolestani, sen ja sen ajan...

Edit: aika[signature]-Ja mitä opimme tästä-[/signature]

3. T0mi

Rekisteröitynyt:
    30.07.2002
    Mihin tarkoitukseen se tulee? Tärkeintä siinä on kai se, että asiakirjan otsikosta ilmenee, että se on valtakirja. Päivämäärä sekä allekirjoituspäivämäärät tulee olla näkyvillä (ja oikein) sekä allekirjoittaneiden nimenselvennykset ja mahdollisesti myös henkilötunnukset. Valtakirjan sisältö selkeäksi, eli mitä valtakirjan antaja valtuuttaa sillä valtakirjalla tehtävän. Kato tosta kohta "asiakirjapohjia": http://personal.inet.fi/yritys/lakimaki/etusivu.htm

[signature]Kahta en vaihda: neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.[/signature]

4. Bosley

Rekisteröitynyt:
    04.07.2006

tässä olikin hyvä malli. kiitos.

5. Ravistettava ennen käyttöä

Rekisteröitynyt:
    15.09.2005
    Kaksi todistajaa on aina plussaa!

6. futuuri

Rekisteröitynyt:
    04.02.2002
    Muista henkarit pakettia noudettaessa!
    [signature]-Muumipapan silinterihattu on kadonnut-
    <3[/signature]

7. T0mi

Rekisteröitynyt:
    30.07.2002
    Ai niin ja allekirjoituspaikka on myös hyvä laittaa päiväyksen yhteyteen.

[signature]Kahta en vaihda: neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.[/signature]

8. Juhiz

Rekisteröitynyt:
    30.11.1999
    Suosittelen lisättäväksi tekstin, että mitä asiaa valtakirja koskee tai joku aikaväli minä-aikana valtuutus on voimassa. Esimerkiksi itse vasta kirjoitin valtakirjan kiinteistövälittäjälle, että saa myydä kiinteistön mistä minulla on osuus. Tekstiin taisi tulla lause "tämä valtuutus koskee vain kiinteistön xxxxx myymistä ". Ei pidä kirjoittaa niin avointa valtakirjaa, että toinen saa tehdä sillä Sinun puolesta vaikka mitä.
    [signature]Ei sähköistä allekirjoitusta.[/signature]

9. valvoline

Rekisteröitynyt:
    03.04.2003
    avoin valtakirja ei kuitenkaan kelpaa ihan kaikkiin asioihin. ts. jotkin asiat vaativat kohdennetun valtakirjan.

10. bobbels

Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    nostanpa, kun ois asiaan liittyvä kysymys.
    Olen autoa myymässä, mutta sattuneesta syystä olen itse täysin eri paikkakunnalla kuin auto. Pitäsis siis tehdä valtakirja, jolla valtuutan jonkun muun myymään kärry puolestani. Vaatiiko tämä siis yllä mainitun "kohdennetun" valtakirjan?
    Vai kelpaako "minä nönnönnöö [hetu], valtuutan nönnönnöön [hetu] myymään auton [merkki],[rek.num] ja vastaanottamaan kauppasumman.
    [aika ja paikka] [minun allekirjoitus]."
    tarvinko myös todistajia? Jos niin, niin pitääkö heidän henkilötunnuksensa olla myös paperilla, vai riittääkö allekirjoitus ja nimen selvennys? Parasta ois joku valmis malli. Googlettaa on koitettu ja mittää ei löydetty ;(

11. akir0

Rekisteröitynyt:
    12.02.2000
    Noh, rehellisesti sanottuna kannattaa tollasessa autonmyynnissä tehdä muutenkin kohdennettu valtakirja, ettei kukaan käytä väärin sun oikeuttasi. Ja laittaa valtakirjaan mukaan ajankohta, jolloin se on voimassa.

http://personal.inet.fi/yritys/lakimaki/yksilovk.htm - tosta varmaan muokkaa aika simppelisti sopivan.

12. Myrkkynen

Rekisteröitynyt:
    16.12.2005
    Tähän vielä se että kannattaa AKE:sta /konttorilta kysyä mitä tarkalleen vaativat ja tarvitsevat siellä ja missä muodossa jne jne... Ovat nimittäin erittäin tarkkoja siellä noista asioista, ja syystäkin.

[signature]"Suomalaisessa yhteiskunnallisessa perinteessähän mikään ei lisää tiedostavan eliitin moraalista säteilyä yhtä tehokkaasti kuin vieraan kumartaminen ja omalle rahvaalle vittuilu."[/signature]

13. mossi

Rekisteröitynyt:
    16.06.2004
    Otsikko ei sitten takaa mitään noissa sopimusasioissa. Sisältö ratkaisee.

14. Janicidius

Rekisteröitynyt:
    13.09.2008
    ters :D Millanenkohan valtakirja pitäisi tehdä kun kyseessä olisi mopon rekisteröinti, Elikkä Emäntäni lähtee reissuun joksikin aikaa ja mopoon pitäisi hakea kilvet ja vakuutukset hänen nimissään, miten toimii?

15. VelvetTune

Rekisteröitynyt:
    03.10.2006
    Voivatko todistajat olla samaan perheeseen kuuluvia henkilöitä?

16. Sheiben Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    23.07.2002
    Vahvaa MuTua, mutta mielestäni todistajat eivät saisi olla sukulaisia.

17. 1risti2

Rekisteröitynyt:
    11.06.2010
    Vahvaa mutua täälläkin kun ei ole ikinä avointa valtakirjaa tarvinnut vääntää mutta muihin papereihin on kyllä käynyt todistajiksi sukulaisia. Tai ainakin paperit mihin on todistajia tarvinnut ovat menneet läpi. Lisäksi noilla sukulaisilla on monesti ollut myös sama sukunimi, joten on voinut aika selvästikin olettaa, että ovat sukua.

Edit: mutuillaan vielä lisää:

Eli voi kyllä riippua asian ja paperin virallisuudesta. Mutta esim. auton myymisessä on kyllä käytetty sukulaisia.

18. Sheiben Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    23.07.2002
    No joo, taisin itsekin mutuilla hieman liikaa. Siis ainakaan perheenjäsenet eivät yleensä kelpaa todistajiksi ja saman sukunimen omaavat sukulaiset on varmaan vähän niin ja näin.

Jos asia ei ole älyttömän vakava, niin silloin varmasti sukulaisten todistukset on ok, mutta tämänkaltaisessa tilanteessa (avoin valtakirja) varmaan ne "puolueettomat" todistajat olisivat ihan paikallaan.

Mutta kuten sanottua, mutuilua, ei faktaa.

19. jurristi

Rekisteröitynyt:
    16.04.2007
    Eipä tuolla todistajien sukulaisuudella ole merkitystä, koska todistajien käyttäminen valtakirjaa allekirjoitettaessa ei ylipäätään ole pakollista (ainoana poikkeuksena lienee edunvalvontavaltuutus). Eräät muut oikeustoimet, kuten testamentti, on tehtävä esteettömien todistajien läsnäollessa.

20. pareto_piste

Rekisteröitynyt:
    29.11.2010
    Yksilöity valtakirja
    - yksityiskohtaisesti määritelty oikeustoimi, jota varten valtakirja on annettu
    - valtuutetun tiedot
    --> valtuutetun henkilöllisyys (antajan henkilöllisyys, kuten henkilötunnusta ei tarvi antaa, mutta esim. Minä Tappio Suomalainen valtuutan Heikka Henkkasen (081299-X222) myymään tämän opel-auton. Suullisella sopimuksella olen antanut hänelle tiedot, jonka rajoissa Heikka voi myydä autoni. Alle sen rajan, on kauppa pätemätön eikä sito valtuutetun antajaa)
    --> Valtakirjassa on hyvä kertoa, että valtuutus koskee vain tätä autokauppaa ja on voimassa vain 18.12.2010.
    --> myytävä asia
    --> päivämäärä
    --> antajan allekirjoitus
    --> otsikko: valtakirja

Avoin valtakirja
    - otsikko: "avoin valtakirja"
    - päiväys
    - valtakirjan antajan allekirjoitus
    --> ei voi nostaa esim. rahaa pankista tai tehdä muuta "tärkeätä oikeustoimea", jossa irtaimen arvo on suuri eli ei sovi autokauppaan

Toinen oikeustoimi, joka on ajaa samaa asia kuin valtakirja, on

erityinen tiedoksianto
    --> kirjeitse, sähköteitse tai lähettiä käyttäen
    --> esim. Tappio lähettää sähköpostilla tiedon, että Heikka Henkkanen (henkilötunnus) tulee myyjän tilalle ja suullisella sopimuksella Tapio on ohjeistanut myynnin alaraja. Henkka ei ole valtuutettu myymään autoa alle sovitun rajan ja siten sopimus on pätemätön.
    --> otsikko: erityinen tiedoksianto autokauppaa varten tälle päivälle eli 18.12.2010

Mitään kaavaa tuohon ei ole, vaan, että paperista näkee ne oleelliset tiedot.

Edit.

Lisätään tähän kommenttina vielä se, että tosiaan ei tarvi mitään todistajan allekirjoitusta, koska kyse on valtuutuksesta eikä mistään todistelusta. Tärkeintä on, että yksilöit sen valtakirjan eli auto yksityiskohtaisesti (malli,merkki) ja se kenelle annat valtuuden hoitaa homman (henkilötunnus) ja, että se koskee vain tätä autokauppaa. Voit myös lähettää mahdolliselle ostajalle sähköpostia, että joku tulee hoitamaan auton myynnin, mutta sun on varmistettava, että se saa sähköpostin, eli pyydä häntä katsomaan sähköpostia.

Viimeksi muokattu: 18.12.2010
  21. Jonsku

Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Hetkonen, ei yksi autokauppa jonka kaveri hoitaa mitään helvetin virallista valtakirjaa tarvitse? Pientä reality-checkiä nyt peliin ja jätetään ne jenkkien asianajosarjojen katsomiset vähemmälle..

Sinänsä toki valtakirjojen yms suhteen pitää olla tarkkana mutta kohtuus kaikessa. Isoissa summissa sitten hieman tarkempaa syyniä ja muutama lisärivi. Katsastustoimipisteille tjms käy aivan hyvin "toimeksiantajan" allekirjoittama lappu josta käy ilmi henkilö ja toimenpide joka tulee suorittaa, esim;

"Minä nönnönnöö nönnönnöö (hetu 12345), valtuutan töttöröö töttöröön tekemään asian x sekä hoitamaan kaikki allekirjoitukset jne puolestani. Kaupungissa 12.12.2012 allekirjoitus nimenselvennös".

No big deal..

Jaa tämä sivu