1. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

    Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Auton ovet koko ajan jäässä

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Keano, 14.11.2007.

  1. Keano

    Rekisteröitynyt:
    21.01.2003
    Viestejä:
    722
    Auton ovet jäässä. Onkohan mitään keinoa estää mekaanisten ovilukkojen jäätymistä autossani (Hyundai Pony). Eli tilanne on se, että lukkomekanismi menee hyvin helposti jäähän ja ovea ei saa ainakaan avaimella auki ja lukkovivun liikkeelle saaminen auton sisältäkäsinkin voi olla mahdotonta. Vika ei siis ole lukkopesässä, koska lukkosysteemi on sisältä käsinkin joskus mahdotonta ratkaista, vaikka voimaa käyttäisi erittäin paljon vivun ylös saamisessa. Myös takaovet ovat jäässä (joissa ei siis luonnollisesti edes ole avaimella toimivaa lukkoa.
    Tilanne on useimmin päällä silloin kun on ollut märkä keli ja sitten tulee pakkasta edes muutama aste.

    Takakontista sisään, takapenkki on ei-lukittuna ja sieltä vaan ryömimään sisään ja koittamaan josko ovet saisi sisäkautta auki. Näin on taas pari aamua alkanut :)

    Eli siis olisikohan tuota koko mekanismia mahdollista öljytä jotenkin oven sisältä?
     
  2. Larsleevi

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2003
    Viestejä:
    39
    vaihda autoa :S
     
  3. -ATE-

    Rekisteröitynyt:
    10.03.2003
    Viestejä:
    2 524
    Älä laita lukkoon?
    [signature]... _......._____.....____................
    ../..\...../_.._/..../___/..............
    ./.o..\..../_/....../__/.............
    /_/\_/.../_/...../___/...........[/signature]
     
  4. kansaIainen

    Rekisteröitynyt:
    11.05.2003
    Viestejä:
    5 929

    Irrota oven verhoilu.
    Öljyä kaikki vivut, salvat, laakerit, holkit, vaijerit syms härpäkkeet oven sisällä ja lukkopesässä ja lukon sisällä.

    Jäätyminen johtunee siitä, että lukkoon on joskus ruiskutettu lukkosulaa, joka juuri aiheuttaa lukon tulevan jäätymisen aina kun tulee pakkasta.

    Öljyä ne kohdat paksulla öljyllä, esim. auton moottoriöljyllä, vaihdelaatikkoöljyllä tai vaikka teräketjuöljyllä, mutta varo laittamasta sinne CRC-sumutetta tai lukkosulaa, jotka pesevät sieltä öljyn pois ja muuttavat pinnat helposti vettä kerääviksi ja jäätyviksi.


    [signature]Politiikan näkymätön käsi ohjaa yksilöt, jotka haluaisivat edistää yleistä etua, ajamaan yksittäisten eturyhmien etuja, jota heillä ei ole aikomustakaan edistää.
    Tiede on tapa oppia elämään epävarmuuden kanssa.
    Koneeni
    [/signature]
     
  5. Jaake

    Rekisteröitynyt:
    24.08.2001
    Viestejä:
    1 588
    Ota ne lukot irti, avaa, puhdista vanhat vaseliinit pois (crc:llä tai liota vaikka bensassa), laita uudet pakkasen kestävät voiteluaineet sisään, aseöljy on ihan hyvää. Lukot saat pois kun avaat ovipahvin, irrotat ruuvit siitä oven päästä jne. kahvan irrottaminen ovesta tai lukosta on erilainen eri autoissa.

    Aloituksen perusteella kuvittelin, että kysymyksessä on volkkari, jossa ne jäätyy lukossa-asentoon, vaikka lukon pitäisi olla auki, eikä lukko reagoi kahvoihin mitenkään. Semmosen yhden lukot olen jo tänä syksynä öljynny ja lisänny niihin jouset, toinen ois vissiin viikonloppuna ohjelmassa.
     
  6. Keano

    Rekisteröitynyt:
    21.01.2003
    Viestejä:
    722
    Kiitos hyvistä vihjeistä. Tuota öljyämistä tosiaan olen tässä v-a-k-a-v-a-s-t-i harkinnut, en vain oikein tiedä, miten sen oven sisään pääsee. Ei taida olla manuaalissakaan :) Jos jollain vielä neuvoja tuon oven "sisälle pääsyyn", niin voisin jo huomenna ottaa jotain työkaluja kouraan.
     
  7. Hiivy

    Rekisteröitynyt:
    12.03.2000
    Viestejä:
    28
    Mulla aikanaan -67 Vauxhall Vivassa osoittautui parhaaksi keinoksi seuraava.
    Ostin Misan 20kw puukiukaan jonka istutin peräkonttiin.
    Naapurissa asuva muurarimestari muurasi piipun takalasin tilalle.
    Heräsin joka aamu noin tuntia ennen töihin lähtöä ja heitin Misan pesään sylillisen Elina mummon kotipaikan palstalta tehtyä koivuklapia, jotain 15% kosteuteen kuivattua.
    Ovat aukenivat ilman taikasanoja ja Viva oli aina mukavan lämmin.

    Mietin silloinkin että Vivan lukkomekanismit olisi voinut rasvata tai tervata, mutta olin jo silloin keskivertoa isokasvuisempi että en avaimenreijästä oven sisään sopinut :(

    Jännää että nykyajan nuoriso taistelee samojen ongelmien kanssa kun itse aikanaan.
    [signature]make mistake
    make: don't know how to make mistake. Stop[/signature]
     
  8. Zenador

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2004
    Viestejä:
    122
    Oikeaa öljyä lukon sisään, ei niitä paskoja lukkoöljyjä. Ja tiivisteiden kiinnijäätyminen, niin auttaa kun voitelusilikoonia laittaa siihen.
    [signature]...[/signature]
     
  9. Dwarf

    Rekisteröitynyt:
    18.02.2004
    Viestejä:
    1 135
    sen lisäksi mitä on sanottu, ase öljy.. kestää sen -60'C joten luulisi toimivan ^^
    [signature]Ph3ar T3h Cut3 0n3s[/signature]
     
  10. janolle

    Rekisteröitynyt:
    29.06.2003
    Viestejä:
    2 277
    Ompelukoneöljy taitaa olla samaa kuin aseöljy mutta halvemmassa purnukassa.
    Ainakin ajaa saman asian... ;)
    [signature]Jaa-a... [/signature]
     
  11. äyräpää

    Rekisteröitynyt:
    14.06.2006
    Viestejä:
    254
    Tuolle autolle itsekin suosittelisin kyllä ompelukoneöljyä.


    [signature]Ei mitään tervettä. Ei muuta kun hojo hojo[/signature]
     
  12. Jaake

    Rekisteröitynyt:
    24.08.2001
    Viestejä:
    1 588
    Yleisohje: kahvat irti, jossain on ruuvit. Mahdollinen ikkunan kampi irti, siellä on varmaankin joku rautalankaviritys millä sen on kiinni. Jos siellä jotain muita ruuveja vielä on esim. kajaripaikoissa ne irti. Lukon nuppi kiertämällä pois. Sitten alareunasta "revit" sen pahvin irti, kohtuullisen varovasti. Kannattaa varautua siihen, että niitä kiinnitysklipsejä voi hajota. Pahvin alla oleva muovi varovasti sivuun sieltä lukon päästä, jos repeää, sen voi ilmastointiteipillä korjailla kun laittaa paikalleen.

     
  13. mopnexi

    Rekisteröitynyt:
    13.05.2002
    Viestejä:
    5 172
    Sitäpä sitä, saa vaan kokoajan olla lisäämässä. Joku pysyvämpi ratkaisu olisi mukava :l Tietty jos huudattaa sisälämmitintä sen 2tuntia, niin sillähän siitäkin selviää.
     
  14. Bladetus

    Rekisteröitynyt:
    22.01.2004
    Viestejä:
    31
    Kunnon liukasteet pitää tietysti aina olla, eihän se muuten liu'u. Silikoni tuntuu ja näyttää paremmalta, eikä lämmittelynkään tarve ole niin suuri kun ei olla ihan jäässä heti alkuun. Ovet aukenevat kauniisti juttelemalla, tai sitten tosiaan sillä "meisselillä", ainakin perusmuron "meisselillä".
    [signature]01001100011011110110110000101110[/signature]
     
  15. kansaIainen

    Rekisteröitynyt:
    11.05.2003
    Viestejä:
    5 929
    Lukon saa sulamaan ottamalla isoon muovikassiin kuumaa vettä, ja painamalla kassin auton ovea vasten. Ei tarvitse kaataa sitä vettä siihen lukkoon, riittää, että lämmittää sillä kassin kyljellä sitä ovea. 30 sekuntia ja lukko kuin lukko aukeaa, jos vaan on lähelle kiehuvaa se vesi. Kannatta myös laittaa pari kassia päälekkäin, niissä voi olla pieniä reikiä, mutta yleensä ne on eri kohdissa, kaksi päällekkäin, ja on melko varmaa, että aineet pysyy sisällä.
    [signature]Politiikan näkymätön käsi ohjaa yksilöt, jotka haluaisivat edistää yleistä etua, ajamaan yksittäisten eturyhmien etuja, jota heillä ei ole aikomustakaan edistää.
    Tiede on tapa oppia elämään epävarmuuden kanssa.
    Koneeni
    [/signature]
     
  16. Carried away

    Rekisteröitynyt:
    08.07.2002
    Viestejä:
    618
    Mäkin oon mennyt autoon takakontista sisään. Eräällä armeijakaverilla oli lievästi romu auto, jossa eivät muut ovet toimineet. Ne olivat rikki kesät talvet.
     
  17. Hiivy

    Rekisteröitynyt:
    12.03.2000
    Viestejä:
    28

    Jäätykö ne kesälläkin?? Ei kai se ollu kylmäauto?

    [signature]make mistake
    make: don't know how to make mistake. Stop[/signature]
     
  18. mjkr

    Rekisteröitynyt:
    27.07.2003
    Viestejä:
    505
    Lukkosulaa ei sitten tungeta niihin lukkoihin missään nimessä, ei tee hyvää lukkopesälle.
    Jos pitää sulattaa niin muovipussiin lämmintä vettä ja painetaan lukkoa vasten, sitten öljyä perään.

    Edit: hidas :)
     
  19. mopnexi

    Rekisteröitynyt:
    13.05.2002
    Viestejä:
    5 172
    Mielummin vaikka kusee sinne lukkoon jos on elämä siitä kiinni :)
     
  20. Bladetus

    Rekisteröitynyt:
    22.01.2004
    Viestejä:
    31
    Vaadin banaania asiattomasta viestistä. Viestissä mainitaan epäpuhtaaseen toimitukseen liittyvä sana.
    [signature]01001100011011110110110000101110[/signature]
     
  21. Jaake

    Rekisteröitynyt:
    24.08.2001
    Viestejä:
    1 588
    Auttaako tuo myös, jos itse lukko on jäässä, siis ei lukkopesä? Kun siihen jää ilmaa aikalailla väliin ja lukon kuoret on uudemmissa autoissa vielä usein muovia, joten lämpö ei johdu metallia pitkin lukon sisään.
     
  22. kansaIainen

    Rekisteröitynyt:
    11.05.2003
    Viestejä:
    5 929

    Kaipa tuokin on tapauskohtaista. Omien kokemusten mukaan on joka kerta auttanut, mutta autot on olleet metallista valmistettuja.

    [signature]Politiikan näkymätön käsi ohjaa yksilöt, jotka haluaisivat edistää yleistä etua, ajamaan yksittäisten eturyhmien etuja, jota heillä ei ole aikomustakaan edistää.
    Tiede on tapa oppia elämään epävarmuuden kanssa.
    Koneeni
    [/signature]
     
  23. Bladetus

    Rekisteröitynyt:
    22.01.2004
    Viestejä:
    31
    Jaa että kasseille kiehuvaa vettä ja sit kohti pesää. Aika HC-meno minusta.

    [signature]01001100011011110110110000101110[/signature]
     
  24. CP-Geek Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2002
    Viestejä:
    1 110
    Vuosikausia joka syksyinen toimenpide: Aseöljyä "isän kärestä" lukkopesiin. Eipä ole tarvinut sulatella lukkoja, koskaan.

    CP :)
    [signature]Dysfunctional (mode)Professional cp_geek@hotmail.com, Meilaa jos o asiaa...
    >use murobbs
    >SELECT * FROM users WHERE clue > 0
    >0 rows returned
    [/signature]
     
  25. take82

    Rekisteröitynyt:
    15.12.2006
    Viestejä:
    171
    Aseöljy toimii niin kauan kuin autoa ei tarvii pestä tai muuten sada vettä. Aina vesisateen jälkeen on aseöljyt tiessään ja taas saa rasvata uudestaan. Parempaa tavaraa on esim. dinitrolin SAE20 synteettinen voiteluöljy. Tai Wurthin HHS. Ne pysyy lukoissa pitempään. Eikä oo sen huonompia. Ainakin 38 asteen pakkasessa on toiminu. Tietty jossain siperiassa 60 asteen pakkasissa voi olla ohuempi öljy tarpeen. Tosin niin kovissa pakkasissa tulee vastaan jo se että saako sitä enää käymään. Että onko se edes tarpeen päästä autoon sisälle. :D

    Parhaiten sitä rasvaa saa sinne lukkoon kun suihkuttelee siitä lukitussysteemin reijästä joka suuntaan oikeen kunnolla. Se on hyvä merkki jos alkaa oven vedenpoistoreijistä valua öljyä. On ainakin riittävästi.
    [signature]Murhasta saa syyttää aivan mitä tahansa paitsi murhaajaa. Murhaaja on syytön salaliiton ja ulkoisen propagandan uhri!!!
    Hyvä tahto loppui, syöksykää sementtiin!![/signature]
     

Jaa tämä sivu