1. Tänään aamupäivällä kuorman optimointia, sähköpostiliikenteessä hitautta (jos ei esim. salasanan nollauksesta tullut sähköpostia, kokeile uudelleen)

    t: Sysop
  2. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

    Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Automaattivaihteinen auto ylämäessä

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Kumilaama, 01.12.2008.

  1. Tomppa2k

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2000
    Viestejä:
    794
    Tuli puheeksi mäkilähtö automaattivaihteisella autolla. Sen verran olen automaatilla ajanut, että jos yhtään oikein muistan niin, auto ei lähde luisumaan alas esim. liikennevaloihin pysähdyttyä, vaikka jarrua ei painaisikaan. Eli pieni veto pysyy päällä koko ajan kun keppi on D-asennossa. Eikö totta?
     
  2. nnb.

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2003
    Viestejä:
    38
    Kun nostat jarrupolkimen ylös niin auto lähtee menemään eteenpäin eli ihan oikein muistat.
     
  3. Kumilaama

    Rekisteröitynyt:
    14.11.2004
    Viestejä:
    796
    Veto päällä kun keppi D asennossa, ja vapaalla kun N asennossa.
    [signature]Notkea kuin norsu, ketterä kuin kehitysvammainen.[/signature]
     
  4. Tomppa2k

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2000
    Viestejä:
    794
    Mutta siis pitääkö jarrupoljin pitää alhaalla jotta ei valuta takana olevan päälle?
     
  5. karhuroope

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2006
    Viestejä:
    355
    Ainaki meijän postimies kehu että automaatin voi lykätä yksin pois hangesta, vaihe päälle ja ulos lykkiin ja jos irtoo nii hyppää takas kyttii, ei kai se sitte vetää, ko oon ite ajanu automaatisela nii empä tullu aatelleeks, paina mäessä kaasua ja jarrua ja lähteny
     
  6. Pjotr Tatamovich

    Rekisteröitynyt:
    25.09.2003
    Viestejä:
    90
    ei se ainakaan taaksepäin ala valua. joko pysyy paikallaan tai yrittää mennä eteenpäin. mutta tottakai jarrulla pidetään paikallaan vaikka pysyisi muutenkin.
     
  7. nnb.

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2003
    Viestejä:
    38
    Pidä se alhaalla sen takia ettet aja ketään perään! :)

     
  8. Tomppa2k

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2000
    Viestejä:
    794
    Ok. Onko tämä ollut automaattilaatikon ominaisuus ihan aikojen alusta asti?

    Aivan :) Tätä en tuossa edellä huomioinut.
     
  9. Jackknife

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2004
    Viestejä:
    408
    Jarrypoljin pitää pitää alhaalla, jotta ei mene edelläolevan perään. Tai tietty riippuu ihan mäen jyrkkyydestä. Loivissa lähtee menemään vähän eteenpäin ja jyrkemmissä veto riittää varmaan pitämään paikallaan.
     
  10. nnb.

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2003
    Viestejä:
    38
    Mutulla kyllä

     
  11. Paha

    Rekisteröitynyt:
    22.07.2000
    Viestejä:
    302
    no luulis, ei kait se muuten ois automaattilaatikko :D
    [signature]--[/signature]
     
  12. Mikhauta

    Rekisteröitynyt:
    27.03.2001
    Viestejä:
    270
    Kuinka tuollaisella automaattivaihteisella pitäisi oikein ajaa, kun en osaa ? ;)
    Firmalla on Subarun Legacy (vm about 05-06)automaatti-farkku, jolla silloin tällöin käyn jotain tarvikkeita hakemassa. En saa sillä sulavaa lähtöä, enkä pysähtymistä.
    Jalka pois kaasulta ja jarrua varovasti vai ?
    [signature]AMD Phenom X4 9500, MSI K9A2 CF-F, PQI 2Gt 800mhz, Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATAII, Antec NeoPower 430w, Club3D HD2400pro, Noctua NH-U12P, Vista Ultimate, BenQ FP91G, Logitech S510[/signature]
     
  13. The User

    Rekisteröitynyt:
    22.02.2001
    Viestejä:
    665
    Kerran huomasin peruutusvaihteella että auto liikkui hieman alamäen suuntaan vaikka oletin että pysyisi paikoillaan :I
    [signature]Pokeritarvikkeet edullisesti - http://www.artofcards.fi[/signature]
     
  14. nnb.

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2003
    Viestejä:
    38
    Aha, mun autotietämys loppu tähän :/
     
  15. Tomppa2k

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2000
    Viestejä:
    794
    Aloitusviestiin vielä lisäystä sen verran, että keskustelu lähti liikkeelle uuden Golfin varustelistaa lukiessa ( http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw4.nsf/0/46D9E4A9A5C00F6DC225724500350498?OpenDocument )

    Varustelistalla on mm. mäkilähtöavustin:
    "mäkilähtöavustin "Hill Hold" vakiona DSG-automaattivaihteiston yhteydessä"
    Mitä tuo mäkilähtöavustin siis käytännössä tekee automaattivaihteiston yhteydessä, kun tomaattilootan pitäisi jo itsessään pitää auto mäessä?
     
  16. Jona

    Rekisteröitynyt:
    12.06.2000
    Viestejä:
    779
    Uusi DSG-vaihteinen auto kyllä valuu perse edellä mäen alas jos nostaa jalan jarrulta. Pari sekuntia pysyy paikallaan mutta sitten mäkilähtöavustin päästää jarrut (uusi 7-vaihteinen). 6-vaihteisessa en kokeillut, mutta käsittääkseni pudottaa pidemmissä pysähdyksissä vapaalle sekin vaikka vaihdekeppi onkin D:ssä.

    edit: Kas, olipa sopiva ajoitus.
     
  17. JaRoDD

    Rekisteröitynyt:
    23.02.2008
    Viestejä:
    1 014
    Käytätkö epähuomiossa automaattivaihteisen ollessa kyseessä vasenta jalkaasi jarrutteluun? Älä tee niin, istu vaikka sen päälle, jos et muuten saa sitä kuriin. Polkimet kun alkaa pysyä järjestyksessä, hyppiminenkin loppuu aikanaan.
    [signature]rekisteröitynyt 24.02.2008 klo 00.35[/signature]
     
  18. SS_Elite_Guard

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2002
    Viestejä:
    561
    Mutulla vastaan että automaattvaihteisella ei tarvita vasenta jalkaa koskaan (paitsi jos käsijarru on jalalla käytettävä). Oikealla vaan jalkailet kaasua tai käyttöjarrua.
     
  19. Too Late

    Rekisteröitynyt:
    03.03.2008
    Viestejä:
    1 751
    Joo, ihan yhtä lailla se voi D-vaihteellakin valua alas, jos on tarpeeksi jyrkkä ylämäki. Eli kannattaa sitä jarrua painaa ylämäissäkin.
    [signature]Too Late! :([/signature]
     
  20. emery

    Rekisteröitynyt:
    03.10.2001
    Viestejä:
    152
    Jarru pohjaan -> D silmään -> päästä jarru -> liikut. :)
    [signature]Viestisi on tyhjää täynnä. Kokeile lähettää sisältörikkaampi viesti. :|[/signature]
     
  21. Mikhauta

    Rekisteröitynyt:
    27.03.2001
    Viestejä:
    270
    Noup, en käytä. Kai se on sitten harjoituksen puutetta.


    [signature]AMD Phenom X4 9500, MSI K9A2 CF-F, PQI 2Gt 800mhz, Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATAII, Antec NeoPower 430w, Club3D HD2400pro, Noctua NH-U12P, Vista Ultimate, BenQ FP91G, Logitech S510[/signature]
     
  22. --nemo--

    Rekisteröitynyt:
    25.07.2008
    Viestejä:
    12
    Miten voi olla mahdollista että automaattiautolla ei saa sulavaa lähtöä? Siis nostat vaan sen jalan pois jarrulta ja sitten painat kaasua, ei se sen vaikeampaa ole. Siitä sulavammaksi ei lähtö enää voi tulla. Ja pysähtyminen menee ihan saman kaavan mukaisesti, jalka pois kaasulta ja painat jarrua ihan samalla tavalla kuin manuaaliautossakin.

     
  23. Pjotr Tatamovich

    Rekisteröitynyt:
    25.09.2003
    Viestejä:
    90
    käytä pelkästään oikeaa jalkaa, näin ei tule painettua polkimia yhtäaikaa.
     
  24. Chillrapids

    Rekisteröitynyt:
    23.03.2001
    Viestejä:
    59
    Siis täällä mainittu DSG ei ole perinteinen (momentinmuunnin)automaattivaihteisto vaan kaksoiskytkin-automatisoitu manuaalivaihteisto.

    [signature]Taas meni palkokasvi hengitystiehyeeseen.[/signature]
     
  25. mege

    Rekisteröitynyt:
    17.04.2000
    Viestejä:
    180
    Hehe, juu ei voi kuin vaan ihmetellä! :D


    [signature]Love with your heart. For everything else, use your head.[/signature]
     

Jaa tämä sivu